Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja obrotów silnika jednofazowego 180 W ????

siara82 08 Wrz 2005 23:14 4919 8
  • #1 08 Wrz 2005 23:14
    siara82
    Poziom 2  

    Posiadam silnik jednowazowy 180 W z pralki najprawdopodobniej frani :) i potrzebna jest mi zmiana obrotów np o połowe zmniejszyć obroty lub w sposób płynny . Prosze o pomoc bo nikt niemoże mi poradzić co zastosować aby nieponieść dużych kosztów a zastosować w miarę trwały regulator, silnik ten moze pracować 4-5 h non stop.Pozdrawiam

    0 8
  • #2 08 Wrz 2005 23:31
    mkubol
    Poziom 24  

    Wystarczy zrobić prosty ściemniacz tylko zastosować triak odpowiedniej mocy.

    1
  • #3 08 Wrz 2005 23:37
    112828
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 09 Wrz 2005 00:41
    samsu100
    Poziom 22  

    Witam
    Według mojej wiedzy silnik od pralki Frania jest silnikiem asynchronicznym - czyli klatkowym i obroty tego typu silnika zależą od częstotliwości sieci i od ilości biegunów.
    Regulacja ściemniaczem bardziej nadaje się do silników komutatorowych np jak w wiertarce.
    W tym przypadku należałoby zbudować falownik a to nie jest już takie proste.
    Proponuję zwykłą przekładnię pasową.
    pozdr. Andrzej K.

    0
  • #5 09 Wrz 2005 00:53
    danthe
    Poziom 29  

    Witam !!
    Próbowałem kiedyś z regulacją triakiem, i wiem że to nie wypali.
    Silnik można w ten sposób spowolnić lecz znacznie straci na mocy.
    Widziałem kiedyś w starej książce układ zbudowany z czterech triaków połączonych tak jak mostek prostowniczy. triaki sterowane były w taki sposób aby na silnik przechodziła dodatnia połówka normalnie, ujemna połówka odwrócona w fazie o 180, a potem na odwrót. Pozwalało to podobno obniżyć prędkość silnika do ½ lub nawet ¼ obr. nominalnych.
    oczywiście tak zasilany silnik mocniej się grzeje i wypada dorobić mu wymuszone chłodzenie.

    Wygląda to jakoś tak:

    + - dodatnia połówka przebiegu
    _ - ujemna połówka przebiegu

    +_+_+_+_+_+_+_+_ - przebieg wejściowy (sieć)

    ++__++__++__++__ - przebieg wyjściowy (silnik) wariant 1

    +++___+++___+++_ - przebieg wyjściowy (silnik) wariant 2



    :idea: Jeżeli ktoś jest zainteresowany czymś takim to mógłbym spróbować wykombinować taki układ sterowany atmelkiem :idea:. (w wolnym czasie):cry:

    Pozdrowienia - DANThE

    0
  • #6 09 Wrz 2005 07:43
    PS 663S BIO
    Poziom 31  

    siara82 :arrow: najpewniejszy sposób to dorobić mu prądnicę tachometryczną (sprzężenie zwrotne) ale komu się chce :?

    0
  • #7 10 Wrz 2005 20:16
    siara82
    Poziom 2  

    Witam Silnik ten w sumie nie ma dużego obciązenia bo ma mi posłużyć do napędzania wałka który jest ułozyskowany. Ma to być stanowisko do badania trwałości łożysk , a pozatym mógłbym go odpalać na najwyzszym prądzie a potem zmniejszać obroty. Proponowali mi ściemniacze do światła które niby wytrzymują 400-600W , autotransformatory oraz kombinacje takie jak sa w odkurzaczach.Ale czy któreś z tych rozwiązań zdało by egzamin?? Jeszcze raz prosze o pomoc, dzięki za odzew Pozdro

    1
  • #8 10 Wrz 2005 23:51
    Jan.dg
    Poziom 21  

    najprosciej i najtaniej wstaw zarowke w szereg z silnikiem (poeksperymentuj moze sie uda)

    2
  • #9 13 Wrz 2005 08:25
    grzegorz dob.
    Poziom 20  

    Mam coś takiego dorobioe do regulacji wentylatora z silnikiem klatkowym. koniec mocy stoi na IRF350 x4 układ działa ale jest skomplikowany, ponieważ najpierw prostujesz napięcie a potem strujesz odpowiednio tranzystory, lub tyrysrory zmieniając czestotliwość załączeń. Roboty przy tym sporo. Czy nie lepiej kupić silnik 3 fazowy i mały falownik. Będziesz miał regulacjie od 0-120Hz. Jakbyś był zainteroowany falownikiem używanym za niewielkie pieniądze to daj znać. Mam nawet zasilany z 1x220 a wyjście 3x220.

    0
  Szukaj w 5mln produktów