Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Tektronix
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Suzuki Baleno 1.3 GS 1999 Wtrysk 1 i 2 nie podaje paliwa

09 Sie 2019 13:24 288 25
  • Poziom 3  
    Witam
    Mam problem z odpaleniem Suzuki Baleno 1.3 GS 1999.
    Na samym poczatku auto nie miało mocy kompletnie (gaz w podłogę powolne rozpędzanie), zostały wyregulowane zawory auto ożyło,potem auto miało kompletnego zonka miało ogromne problemy z zapaleniem, ale po kilku min (5min) cheblowania auto zapaliło ale na dwóch garach po dodaniu gazu chodziło ale jak sie rozgrzalo to czasami nawet na skrzyzowaniu potrafilo zgasnać. Po wymianie pompy wody (zaczeła ciec) kompletna kicha nie chciało zapalić w ogóle echo, Została rozebrana listwa wtryskiwaczy w celu sprawdzenia czy podaje paliwo wtryskiwacz 1i2 zonk 3i4 działa i tak do dzisiaj.Po roku postoju zaczeliśmy nadal kminić co jest nie tak i kopaniu po forach w celu odpowiedzi na ta zagadkę czemu nie chce zapalić.
    2 dni temu odlaczylismy czujnik położenia walka rozrzadu i zaczeły dawać 4 na raz grubym strumieniem po podpięciu czujnika znowu 3i4
    Zostało podmieniony identyczny czujnik z mitsubishi carisma (ten sam tylko inne numery OEM) nadal ten sam efekt.
    Auto przez pierwsze 3s probuje zaskoczyc ale cos mu nie pozwala, po jakies 1min cheblowania jak pusciles klucz to bylo lekkie terkotanie silnika ale tylko przez 4s.
    Gdzieś coś kiedyś czytałem ze miał ktoś taka sytuacje na palcu rozdzielacza iskry zmienił o 180 stopni i auto zapaliło (tez wymieniał pompę)
    Ogólnie wtryski nie dostaja masy od komputera i przez co to może być

    Co było zrobione przy nim to:
    1. Wymieniowy komputer ECU z przelutowany eeprom od imo
    2.Był kupiony drugi sprawny komputer razem z imo i stacyjka i kluczykiem
    3. Były sprawdzane wtryskiwacze czy dziala wszystkie podaj pieknie
    4.Kabel był rozszaprany od czujnika położenia walu zastapiony innym kablem dalej tak samo
    5.Pompa paliwa podaje 3.2bara i działa
    6.Filtr paliwa był wymieniany na nowy
    7.Iskra jest
  • Tektronix
  • Poziom 31  
    Sprawdzić oscyloskopem kształt impulsów z czujnika wałka rozrządu (czujnika halla). Jeśli mają nierówną amplitudę lub kształt to sprawdzić/wymienić koło impulsowe na wałku rozrządu. Sprawdzić też czy koło nie jest przestawione względem wałka.

    Bez czujnika wałka rozrządu ECU wchodzi w tryb awaryjny i otwiera wszystkie wtryskiwacze w tym samym momencie (bo "nie wie" w którym cylindrze jest GPZ po suwie sprężania). W baleno co ciekawe nie zapala się w tym momencie check engine.
  • Poziom 3  
    Co do oscyloskopu to jest dosyć trudno dostać na tym zadupiu. Wrocław ale to będzie koszt duży bo to takie tanie nie jest(jeśli chodzi ci o to wielkie ustrojstwo) jak na użycie jeden raz. Na walki rozrządu jest taki zab i nie wygląda na starty. Ustawiliśmy też w pozycji sprężania czyli kiedy ma zapalić mieszankę tłok 1 w górze i popychacz ssania w dole na krzywce i raczej się pokrywa z czujnikiem. Zastanawia mnie tylko czemu ECU nie chce podać masy na 1i2 co go blokuje
  • Admin grupy Samochody
    A klin na wale cały jest?
  • Poziom 3  
    Co do klina cały jest. Ktoś może że wie czy w baleno startuje z 1 czy z 4 cylindra. Może być też przestawiony o jeden obrót wału ustawiony na znakach???
  • Poziom 31  
    Czy po odpięciu kabla od czujnika wałka rozrządu silnik pracuje równo i pali na wszystkie cylindry? Tak powinno być , jedynie spalanie jest dużo większe. Ale jeździć tak na dłuższą metę nie wolno bo spłukujesz olej z gładzi cylindrów.

    Gdybyś miał przestawiony wałek rozrządu względem wału silnika to w najlepszym wypadku nie odpaliłbyś silnika w najgorszym pokrzywiłbyś zawory (baleno ma silnik "kolizyjny"). Nie mam teraz instrukcji serwisowej przed sobą , będę miał dostęp w poniedziałek jak wrócę z urlopu to więcej sprawdzę. Coś mi nie pasuje tylko ten jeden ząb na wałku rozrządu.
    Jeszcze jedna sprawa, w baleno rocznik 99 można pośrednio sprawdzić kody błędów ECU bez podpinania komputera. Czy wiesz jak i czy to sprawdzałeś? Jeśli nie to poszukaj metody w necie.
  • Tektronix
  • Poziom 3  
    Jednak są dwa zęby na walku rozrzadu. A auto woogule nie chce zapalić pisałem. Auto terkota tak jakby nie był w górnej części suwu sprężania tylko zapala mieszankę jakby był w dolnej części
  • Poziom 31  
    Czy przy wymianie pompy wody był też wymieniony pasek rozrządu? Czy rozrząd jest na pewno prawidłowo ustawiony? Jakie są wartości ciśnienia sprężania na poszczególnych cylindrach? Trzeba zacząć od podstawowych rzeczy. No i ta diagnostyka ECU (kody błędów) o której pisałem.
  • Poziom 3  
    Pasek rozrządu był nowy. Tak jest na znakach 4 razy sprawdzane . 4 cylindry 11.2 bara. ECU nic nie pokazuje kod 12(brane z rhinopower) .

    Dodano po 31 [minuty]:

    Wszystkie podstawowe rzeczy były zrobione.Ojciec jest mechanikiem starej daty wiec trochę aut mu sie przewineło przez ręce (tylko i wyłacznie od strony mechanicznej nie elektrycznej nie zna się na tym). Rozrzad zawsze ustawia na znakach tylko od pierwszego cylindra od lewej storny. Może japonce sa tak posrani ze ma być od prawej strony ustawiany? To sa tylko moje przypuszczenia bo z tym autem były robione cuda na kiju.

    Dodano po 4 [godziny] 42 [minuty]:

    Przekopujac w wzdłuż i wszerz internetowe fora znalazłem wszystkie układy elektorniczne suzuki. Te schematy sa tak szamanskie ze nie mogę tego rozkminić a mój angielski jest troche na poziomie -1
    Ktoś by mógłby to ogarnać dlaczego wtrysk 1 i 2 nie daje paliwa na cylinder
  • Poziom 3  
    https://www.fixkick.com/t-belt/16-fast-belt-install.html
    Nie wiem czy linki moge podawac ale to okazało sie narazie pomocne. Przy zmianie paska byly ustawione na znakach ale teraz pytanie których. Przy sciagnieciu niby była "I" ale to sie okazuje jak dobrze wyczytałem ze "I" to jest ustawia jak masz silnik 1.6. Japonce sa tak posrani ze pierwszy cylinder zapłonowy to jest 4 a wydechowy to jest 1. Bardzo ciekawe narazie i tak nie sprawdzimy tego bo wiazka komputera leży sobie na silniku bo były dzisiaj sprawdzane kabelki, niektóre sa juz tak stare ze odpadaja z wtyczek i trzeba lutować, bo poprzedni mechanik zniszczył wiazke ( drugi silnik juz)
  • Poziom 31  
    W baleno w silniku 1.3 pierwszy cylinder jest liczony od koła pasowego wałka rozrządu a ostatni cylinder jest od strony koła zamachowego silnika. Czyli patrząc w komorę silnika pierwszy cylinder masz po lewej. Kolejność zapłonów jest 1-3-4-2.
    Schemat który gdzieś odszukałeś chyba nie jest do końca od Twojej wersji silnikowej bo jak rozumiem masz jeszcze tradycyjną kopułkę rozdzielacza a nie dwie cewki zapłonowe (rozdzielacz elektroniczny).
    Rozrząd ustawiasz tak jak masz opisane na tej stronie co znalazłeś (to samo jest zresztą w instrukcji serwisowej). Znak "E" na zębatym kole pasowym wałka rozrządu musi być naprzeciwko wycięcia V w górnej części głowicy a znacznik na dolnym kole zębatym na wale silnika musi być naprzeciwko strzałki na obudowie pompy wody. Nie ma różnicy pomiędzy silnikiem 1.3 i 1.6 w kwestii ustawiania rozrządu.
    Nie wiem jak to możliwe, że miałeś równe sprężanie 11,2 bara w każdym cylindrze i ze ten silnik w ogóle pracował jeśli miałeś tak mocno przestawiony rozrząd (ustawiony według znaczników "I" zamiast "E"). Inna sprawa, że normalna wartość ciśnienia sprężania dla tego silnika to 14 bar a dolny limit to 11 bar.
    Odnośnie ciśnienia paliwa na listwie wtryskiwaczy to powinno ono wynosić od 2,7 do 3,1 bara po uruchomieniu się pompy paliwa ale bez odpalania silnika. Po zatrzymaniu się pompy jeszcze przez minutę takie ciśnienie powinno się utrzymać. Jak silnik pracuje to na listwie powinno być ciśnienie od 2 do 2,4 bara.

    Generalnie widać, że przyczyną braku działania połowy wtryskiwaczy musiał być brak synchronizacji impulsów z czujnika wału względem impulsów czujnika wałka rozrządu. ECU "zgłupiał" i nie podawał impulsów do dwóch wtryskiwaczy. Natomiast w trybie awaryjnym (bez czujnika wałka rozrządu) silnik i tak nie pracował bo był źle ustawiony rozrząd. Zaworów na szczęście nie pokrzywiło, bo maksymalnie rozrząd w tym silniku może być przestawiony o 1/4 obrotu koła zębatego zanim zawory zderzą się z tłokami.
  • Poziom 3  
    Co do modelu silnika jest to G13B tak pisze na kadłubie silnika. Nie jest to silnik na rozdzielaczu tylko na 2 cewkach elektronicznych. Co do znakow mamy grzyt ojciec nie chce ich ruszyć bo tak jak ma być znaki i to dla niego jest swiete (przed zmiana paska).
    A E się ustawia jak masz kopulke rodzielacza ( ale cewka to tez jest palec tylko wersji elektronicznej) i nie chce ruszyc bo mówi ze pokrzywimy zawory o ile już nie zostały skrzywione przez to zasrane "I" ( do czego to gówno jest).
    Ogólnie sorka za wyzwiska bo już mnie to auto zaczyna ostro irytować 1 rok już stoi i nie można do ładu dojść

    Dodano po 16 [minuty]:

    "W baleno w silniku 1.3 pierwszy cylinder jest liczony od koła pasowego wałka rozrządu a ostatni cylinder jest od strony koła zamachowego silnika. Czyli patrząc w komorę silnika pierwszy cylinder masz po lewej."

    Trochu chyba sie pogmatwałeś jeśli 1 czylider jest liczony od walka rozrzadu to wałek mam po prawej stronie a kolo zamachowe mam po lewej stronie. Czyli jak dobrze rozumiem to napisales na krzyż( bo ja mam na mysli kolo zamachowe to zebatka od WAŁU korbowego czyli na dole)
    Jak nie to sprostuj to.
    Jesli ustawie na pierwszy cylinder o lewej strony to na "I" to mam prace a 4 to jest kompresja. jesli mam ustawi na 4 cylinder E (to jest niby pierwszy ) to wykunuje wtedy prace a pierwszy kompresje ( w obu dwoch przypadkach wszsytkie 4 zawory sa zamkniete pod oby dwoch stronach )
  • Poziom 31  
    Jak stoisz z przodu samochodu i otworzysz maskę to koło zamachowe masz po prawej stronie, tam gdzie jest też sprzęgło i skrzynia biegów.
    Rozrząd ustawiasz według znaku "E", który jest bliżej krawędzi koła pasowego wałka rozrządu. Ustawiasz tak na pewno dla wersji silnika z dwiema cewkami zapłonowymi. Tak jest w instrukcji. Nie wiem do czego służą inne znaki na kole pasowym wałka rozrządu. Na tej stronce, którą znalazłeś twierdzą, że dodatkowe znaki "I" są używane w wersji silnika DOHC, czyli z podwójnym wałkiem rozrządu, ale ja nie mam do takiej wersji silnika instrukcji.
    Druga literka "E" bliżej osi koła pasowego wałka rozrządu służy do tego, żeby wskazać w którym miejscu ma być klin wałka rozrządu. Prawdopodobnie koło pasowe wałka rozrządu jest zrobione jako uniwersalne, dla różnych wersji silnika, stąd całe zamieszanie.
    Może ktoś wcześniej odkręcał koło pasowe wałka rozrządu i nieprawidłowo je przykręcił dlatego to mylne ustawienie względem "I".
    Pierwszy cylinder jest w swoim martwym górnym położeniu (w momencie zapłonu) gdy znacznik na kole pasowym wału (tym które napędza pasek klinowy alternatora i wspomagania) jest naprzeciwko zera na skali. Żeby tą skalę zobaczyć to trzeba odkręcić obudowę filtra powietrza i ją trochę przesunąć. Dodatkowo w otworze od czujnika wałka rozrządu musi być widoczny ząb wałka rozrządu.
    Można to też rozpoznać po tym, że wszystkie cztery zawory pierwszego cylindra są zamknięte i tłok jest w górnym położeniu.
    Nie patrz w tym momencie na ustawienia znaczników rozrządu bo one faktycznie mogą pokrywać się gdy inny niż pierwszy cylinder jest w momencie zapłonu.
    A jak jest obawa o pokrzywienie zaworów to najlepiej wykręcić wszystkie świece i po ustawieniu rozrządu ostrożnie, bardzo powoli ręcznie zrobić dwa pełne obroty wału silnika sprawdzając czy coś go nie blokuje. Wcześniej jednak upewnij się, że koło pasowe wałka rozrządu jest prawidłowo przykręcone i rozrząd jest ustawiony zgodnie z instrukcją.

    Wrzuć najlepiej zdjęcia paska rozrządu i kół pasowych, może zagadka się wyjaśni. Nie chce mi się teraz ściągać obudowy paska rozrządu w moim baleno żeby to sprawdzić, ale jestem prawie pewien, że rozrząd jest ustawiony tak jak jest to opisane w instrukcji. Mam identyczny silnik jak Twój.
  • Poziom 3  
    Suzuki Baleno 1.3 GS 1999 Wtrysk 1 i 2 nie podaje paliwa

    Tak jest niby ustawiony znak na wale jest ustawiony
  • Poziom 31  
    Czy klin na wałku rozrządu znajduje w szczelinie przy literce "E", która jest blisko śruby mocującej koło pasowe? Bo tego na 100% nie jestem w stanie stwierdzić na podstawie tego zdjęcia. Według mnie klina tam nie widać a powinien być.

    Jeśli koło jest prawidłowo zamocowane to rozrząd powinien być ustawiany zgodnie z instrukcja, czyli według górnego znacznika "E" a nie "I".

    Moim zdaniem masz przestawione koło pasowe wałka rozrządu względem samego wałka stąd problem.
  • Poziom 3  
    Jest klin przy E widać go nawet
  • Poziom 31  
    No nie wiem, tu był polemizował. U ciebie w dużym powiększeniu wygląda to tak:
    Suzuki Baleno 1.3 GS 1999 Wtrysk 1 i 2 nie podaje paliwabrak kl...JPG Download (24.83 kB)

    A prawidłowo powinno wyglądać tak:
    Suzuki Baleno 1.3 GS 1999 Wtrysk 1 i 2 nie podaje paliwaklin.JPG Download (19.98 kB)

    Skoro jednak twierdzisz, że koło pasowe wałka jest prawidłowe zamocowane to kończą mi się pomysły. Znalazłem w instrukcji informację, że gdy obydwa koła pasowe rozrządu są ustawione naprzeciwko odpowiednich znaków to czwarty cylinder musi być w górnym martwym położeniu suwu sprężania (moment zapłonu) a wszystkie cztery zawory tego czwartego cylindra muszą być zamknięte. To jest cylinder najbliżej koła zamachowego silnika a najdalej od koła pasowego. Czy tak jest u Ciebie?

    Pokaż jeszcze dla pewności na zdjęciu co widać w szczelinie przy literce "I".
  • Poziom 3  
    Wiem ten klin jest trochę krótkawy (może już ktoś kombinował z tym kołem) ale jest. Co do naprzeciwko znaków to raczej jest bo zmieniliśmy pasek i ustawiliśmy wał korbowy na znak na dole. Za cholere nic się nie pokrywa na wałku, jedynie to że jak ustawisz znak na wale to E z wałka jest na dole w kacie 90 stopni do znaku na wale
    Zawory co gorsza nie stukaja w tłok bo przy 4 obrotach ani razu nic nie zablokowało, jak ustawisz na znaku na wale to kolejno 4 praca i 1 kompresja
  • Poziom 31  
    Bez dwóch zadań masz źle ustawiony rozrząd, dlatego masz problemy tego typu:
    damianos3098 napisał:
    A auto woogule nie chce zapalić pisałem. Auto terkota tak jakby nie był w górnej części suwu sprężania tylko zapala mieszankę jakby był w dolnej części

    A to , ze zawory nie zderzają się z tłokami to czysty, "szczęśliwy" przypadek.
    Jeśli piszesz, że:
    damianos3098 napisał:
    z tym autem były robione cuda na kiju.

    to pierwsze co należy zrobić w tej sytuacji to odkręcić koło pasowe wałka rozrządu i sprawdzić czy klin nie jest ścięty, bo mi on na taki wygląda na tym zdjęciu, które wrzuciłeś. To samo z kołem pasowym (zębatym) na wale silnika, odkręcić i sprawdzić czy klin nie jest ścięty.
    W razie czego wrzucam całą procedurę zmiany paska rozrządu w tym silniku, krok po kroku.
    Jeszcze dodam, bo być może to Ciebie wprowadza w błąd, a nie wiem czy zwróciłeś na to uwagę. W tej wersji silnika świece iskrzą parami, to znaczy jednocześnie w 1 i 4 cylindrze oraz analogicznie w 2 i 3 cylindrze. Gdy w jednym cylindrze jest iskra w GPZ suwu sprężania to w drugim z "pary" jest też iskra na koniec suwu wydechu. Wynika to z faktu, ze są tylko dwie cewki zapłonowe i elektroniczny rozdzielacz. Silnik bez problemu w takiej konfiguracji pracuje pod warunkiem że rozrząd jest dobrze ustawiony.
  • Admin grupy Samochody
    Klin wałka rozrządu ma byś na godzinie 12-stej.
    Masz źle ustawiony rozrząd.
  • Poziom 31  
    Chodzi dość nieciekawie, prawie jak diesel. To już po tej regulacji luzów zaworowych? Ile ten silnik ma przebiegu?
    Rozumiem, że temat uznajesz za rozwiązany, silnik odpala i wkręca się prawidłowo na wysokie obroty?
  • Poziom 3  
    Prawidłowo chodzi i wkręca się na obroty paliw gume nawet heh.Silnik ma 160tys przebiegu. teraz chodzi prawidłowo bo przepływka była zapchana i nie widział temperatury dolotu .
  • Poziom 31  
    Ale w tym silniku nie ma żadnej "przepływki". O ile masz na myśli przepływomierz powietrza. Jest tylko czujnik temperatury powietrza na dolocie. Gdyby był uszkodzony albo odczyt poza zakresem to miałbyś błąd w ECU. A pisałeś, że diagnostyka nic nie wykazała.
  • Poziom 3  
    Przepływomierz ten co wkładasz za filtrem powietrza.A on nie bym uszkodzony tylko zapchany jakims syfem trzabyło go przeczyscic. Po odpięciu czujnika wywalało check engine
  • Poziom 31  
    damianos3098 napisał:
    Przepływomierz ten co wkładasz za filtrem powietrza.

    Wrzuć zdjęcie tego cuda bo nie uwierzę. Mam ten samochód z identycznym silnikiem już kilka lat i nie namierzyłem w nim przepływomierza. Ten czujnik, który jest za filtrem powietrza w tym silniku to zwykły czujnik temperatury. (IAT=Intake Air Temperature sensor). Poniżej schemat silnika i opis