Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skuter Peugeot Speedfight 2 - Chciałbym aby ze światłem drogowym świeciło równie

figer 15 Sep 2019 18:23 2481 24
Wago
  • #1
    figer
    Level 11  
    Dzień dobry,
    Zadaję to pytanie ponieważ jestem kompletnie noga z elektroniki - poproszę o pomoc teoretyczną.

    Kupiłem sobie skuterek, jak w tytule i wożę nim córkę na jazdy konne poprzez drogi polne nieoświetlone.
    80% całej trasy mogę jechać na długich, ale światło to jest dość skoncentrowane i nie oświetla szeroko drogi przed pojazdem.
    Skuter świeci albo mijania, albo długim - pomimo, że posiada 2 lampy i żarówki HS1 - w tych żarówkach używa tylko włókna do świateł mijania.
    Złącza do podłączenia żarówek mają tylko 2 konektory.
    Wymyśliłem sobie, że miłoby było, gdyby przy włączeniu świateł drogowych nadal świeciło się też światło mijania.
    Całą operację chciałbym przeprowadzić przy wiązkach przy żarówkach.
    Lutować umiem, konektory mam i umiem je zaciskać. Mechanicznie jestem dobry+.
    Co muszę kupić i jak podłączyć? - Bardzo proszę jak najprościej (kup przekaźnik xxx, przylutuj przewód (+) z żarówki od świateł drogowych do ...).
    Sama instalacja jest skuterowo prosta - bez żadnych przekaźników - idzie tylko wspólny minus i dwa plusy od przełącznika.
    Jeżeli potrzeba zdjęcia - zrobię i zamieszczę.
    Z góry dziękuję kolegom za pomoc!
  • Wago
  • #2
    Gunslinger
    Level 30  
    W sklepie elektronicznym dioda prostownicza 10A. Łączysz nią zasilanie krótkich i długich, przewodzi w jednym kierunku. 1 kabel, 4 luty.
  • #3
    alster1
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    Gunslinger wrote:
    W sklepie elektronicznym dioda prostownicza 10A. Łączysz nią zasilanie krótkich i długich, przewodzi w jednym kierunku. 1 kabel, 4 luty.


    Tak chyba nie za bardzo, tam na żarówki idzie napięcie przemienne, poza tym trzeba rozważyć czy cewka wytrzyma obciążenie dwóch włókien żarówki.
    Fabrycznie jedno włókno to 35W a autor chce z tego zrobić 70W, do tego dochodzą jeszcze inne żarówki, automat ssania i może się okazać że cewka pójdzie z dymem.
  • #4
    figer
    Level 11  
    Panowie, a jest jakaś inna metoda na zwiększenie ilości światła?
    Bo ledy chyba odpadają z powodu braku stabilnego napięcia. Ksenon również - bo zauważyłem, że te światła nie pobierają prądu z akumulatora, tylko jasność żarówek uzależniona jest od obrotów silnika.
    Coś podpowiecie? Może jest jakaś opcja, aby ustabilizować to napięcie?
  • #5
    kortyleski
    Level 43  
    Niestety taka uroda tego skutera i nic z tym nie zrobisz.
  • #6
    anchilos
    Level 36  
    figer wrote:
    że te światła nie pobierają prądu z akumulatora,
    figer wrote:
    Bo ledy chyba odpadają z powodu braku stabilnego napięcia.


    Propozycja do rozważenia:
    LEDy pod akumulator.
  • #7
    Cowboy zagrabie
    Level 31  
    Proponowałbym osobne tzw. LightBar`y ledowe. podłączone pod akumulator, bez ingerencji w istniejącą instalację.
  • Wago
  • #8
    anchilos
    Level 36  
    Cowboy zagrabie wrote:
    bez ingerencji w istniejącą instalację.

    Oczywiście.


    "ALE", podpięcie się pod istniejący aku.
  • #9
    figer
    Level 11  
    Panowie,
    Jeżeli podłącze te ledy pod akumulator osobną instalacją z osobnym włącznikiem, to i tak będą miały wahania napięcia. Mam akumulator z wbudowanym woltomierzem, i widzę że kręcąc obrotami napięcie oscyluje między 12v a 15,8v. Mam rację, czy mylę się?
  • #10
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Istnieje możliwość przerobienia instalacji tego skutera w ten sposób, by cewki oświetleniowe ,,magneta", także ładowały akumulator, a z niego zasilane zostaną wszystkie odbiorniki, włącznie z połączonymi razem światłem długim i mijania.
  • #11
    figer
    Level 11  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Istnieje możliwość przerobienia instalacji tego skutera w ten sposób, by cewki oświetleniowe ,,magneta", także ładowały akumulator, a z niego zasilane zostaną wszystkie odbiorniki, włącznie z połączonymi razem światłem długim i mijania.

    Mogę prosić więcej szczegółów?
  • #12
    anchilos
    Level 36  
    figer wrote:
    kręcąc obrotami napięcie oscyluje między 12v a 15,8v


    Link poglądowy :
    https://rc-planeta.pl/pl/regulatory-napiecia/...step-up-5-32v-do-1-30v-10a-automatyczna-.html


    Po linkiem


    Przetwornica Step-Down / Step-Up - 5-32V do 1-30V - 10A - automatyczna

    !5,8V, to jest stanowczo za dużo i szkodliwe dla aku.

    Są dwie możliwości : albo spiepszona regulacja napięcia, albo ten typ tak ma.
    Co Koledzy na moją propozycję ?
    Pozdrawiam.
  • #13
    mczapski
    Level 39  
    Tyrystor regulatora napięcia robi co mkoże a efekt właśnie taki. Faktycznie wyjściem byłaby przetwornica impulsowa ale typu AC/DC. Tyle, że jest to praca dla osób z pewnym zasobem wiedzy o zagadnieniu. Nie mam pewności, czy osoba pytająca bedzie w stanie podjąc wezwanie pod kątem ekonomicznym oraz technicznym. Natomiast jeśli nabędzie źródło światła LED dla AC to może udać sie zapomnieć o problemie.
  • #14
    figer
    Level 11  
    Osoba pytająca jest tzw. sitkiem - czyli lubi wydawać pieniądze. Także taka przetwornica w takiej cenie jak najbardziej wchodzi w rachubę.
    Nie do końca potrafię znaleźć konkluzję. Pomóżcie mi proszę:
    Znalazłem schemat instalacji do takiego skutera tylko z chłodzeniem wodnym, ale myślę że interesujące nas elementy są identyczne Link

    Ile ten skuter ma źródeł zasilania? 2, więcej?
    1. Prądnica - prąd zmienny (AC),
    2. akumulator - prąd stały (DC)
    Coś jeszcze?
    Dlaczego w tym skuterze prądnica nie może całego prądu dawać przez prostownik na akumulator, a wszystkie odbiorniki nie biorą prądu z akumulatora? (Wiem, że pytanie retoryczne) :( .
    Na światła mijania/drogowe idzie prąd zmienny, czy stały?
    Ta przetwornica jest do prądu zmiennego, czy stałego?
    W którym miejscu powinna być zainstalowana? - Bo skoro ma wyrównywać napięcie, to dobrze byłoby aby równała dla wszystkich odbiorników.
    Może na początek starczy. Ktoś miły odpowie?
  • Helpful post
    #15
    alster1
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    Prądnica ma trzy cewki:
    1 - zasila moduł zapłonowy CDI (AC)
    2 - zapewnia ładowanie akumulatora poprzez regulator ładowania z prostownikiem
    3 - zasila światła i ssanie w gażniku (AC) również poprzez regulator ale bez prostownika.
  • Helpful post
    #16
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    figer wrote:
    Dlaczego w tym skuterze prądnica nie może całego prądu dawać przez prostownik na akumulator,
    Może i tak się robi stosując odpowiedni regulator.
    figer wrote:
    Na światła mijania/drogowe idzie prąd zmienny, czy stały?
    W Twoim przypadku przemienny z cewek ,,oświetleniowych" magneta.
    figer wrote:
    W którym miejscu powinna być zainstalowana?
    Taki prostownik + regulator to zwykła rzecz. Wiele skuterów i motocykli taki system posiada. Wystarczy rozejrzeć się na Allegro. Po prostu magneto staje się alternatorem :D

    alster1 wrote:
    również poprzez regulator ale bez prostownika.
    Czy aby na pewno ? Regulator AC ? :D
  • #17
    figer
    Level 11  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    W Twoim przypadku przemienny z cewek ,,oświetleniowych" magneta.

    Dziękuję
    Widzę, że aby ten skuter miał zasilanie tak aby było dobrze, to trzebaby przerobić całą instalację elektryczną.
    Cewkę od świateł przekierować, aby "poprzez regulator ładowania z prostownikiem" też ładowała akumulator.
    Światła podłączyć pod akumulator (ale tak jak w motocyklu - aby światła włączały się dopiero po przekręceniu stacyjki w pozycję "zapłon").
    W przypadku mojego skutera jeszcze ten prąd ładowania wyregulować.
  • #18
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    @figer Tak jakby. Wiele skuterów i motocykli ma tak rozwiązaną instalacje. A najnowsze ,,chińczyki" (widziałem w sklepie i na drodze), mają już fabrycznie światła drogowe i mijania typu LED, wiec DC jest niezbędne w tym przypadku.
  • #19
    mczapski
    Level 39  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    wiec DC jest niezbędne w tym przypadku


    Niekoniecznie. Sa źródła światła LED akceptujące AC, czyli posiadające własny prostownik co niest niczym niezwykłym ale ma być. Zagadnienie poruszone przez pytającego niby proste w teorii zaczyna być złożone przy realizacji. Trzeba trochę sią zawzinać iuruchomić tzw kreatywność. A bywa różnie. Np mój szwagier nie wyłącznika czasowego podgrzewania świec który zamontowałem w ciągniku C 328 chociaż to mu upraszcza życie..
  • #20
    anchilos
    Level 36  
    https://allegro.pl/oferta/reflektor-lampa-led..._unit_id=e139ae7d-d1cc-4271-ad11-4cd9a421c71a

    Jako, że jest to link z zakazanej strony, wstawiam specyfikację:



    Lampa U2 LED CREE SPOT SREBRNA
    Dzięki zastosowaniu diody LED CREE o mocy 10w i doskonałej optyce, ta mała lampa daje naprawdę zadowalającą ilość światła. Wiązka światła jest mocno skupiona i długa.

    Posiada trzy tryby świecenia: 100%, 50%, stroboskop. Tryby świecenia przełącza się przez kolejne włączenie lampy. Jest odporna na wstrząsy, zabrudzenia i wodę (IP67).

    SPECYFIKACJA:

    moc: 10w
    napięcie: 12-60V DC
    stopień ochrony: IP68
    strumień świetlny: 1200 LM
    źródło światła: LED CREE 10W
    światło: skupione
    temperatura barwowa: 6500K
    kolor obudowy: srebrny
    żywotność: 50 000 h
    temperatura pracy: -45st do +65stC
    waga: 180g
    wymiary: średnica 57mm, długość 108mm


    Lampa z ogranicznikiem prądowym, pracująca na napięciu od 12 do 60V.



    Jeśli Ktoś poda "trwały'" link, usunę swój.
    Pozdrawiam.
    Proszę o opinie o tej lampie.
  • #22
    alster1
    CCTV and Stationary Alarms specialist
    anchilos wrote:
    Proszę o opinie o tej lampie.


    Nie jest wodoodporna
    Nie jest wstrząsoodporna, od wibracji motocykla poodpadały elementy na płytce pcb.
    Świeci jak chce, dioda nie jest wlutowana osiowo na płytce i jak chińczyk włoży płytkę taki lampa daje snop światła.
    Oślepia wszystkich z przeciwka.
    Potrafi losowo załączyć tryb stroboskopowy, nigdy nie wiesz kiedy.
    Nie posiada homologacji, czyli nie jest dopuszczona do ruchu.

    Wszystko powyższe piszę poparte własnym doświadczeniem z tym wynalazkiem, na forach motocyklowych jest więcej negatywnych opinii.
  • #23
    Megawe
    Level 34  
    Reflektor przeciwmgielny daje szeroką wiązkę światła o małej wysokości.
  • #24
    anchilos
    Level 36  
    anchilos wrote:
    Lampa z ogranicznikiem prądowym, pracująca na napięciu od 12 do 60V.


    Nie powinna reagować na wahania napięcia.

    Tak?
  • #25
    figer
    Level 11  
    W celu wyprostowania prądu zmiennego i ustabilizowania go - czy jak kupie takie cos
    https://www.aliexpress.com/item/33014217596.html?spm=a2g0o.cart.0.0.5a213c00ya4KRZ&mp=1
    i takie cos
    https://www.aliexpress.com/item/32747539667.html?spm=a2g0o.cart.0.0.2dca3c00aUsItS&mp=1
    i połączę to jedno za drugim - to będzie to miało jakikolwiek sens?
    Pewnie po tych konwersjach nic prądu nie zostanie :D

    Nie mogę znaleźć znaleźć konwertera AC/DC step up/ step down.