Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Nieprawidłowe działanie licznika ISKRA MT-174 - błędna godzina, zawyżony odczyt

funksoul 21 Feb 2020 15:06 2691 12
Wago
  • #1
    funksoul
    Level 9  
    Przy odczytywaniu stanu licznika ISKRA MT-174 okazało się, że wskazuje od nieprawidłową godzinę (spóźnia się o 11h 13 minut) a zużycie w ostatnich dwóch miesiącach wzrosło o 100% w obu taryfach w porównaniu do okresów rozliczeniowych w zeszłym roku. Ilość domowników się nie zmieniła, nie używaliśmy prądożernych urządzeń typu betoniarka, nie było żadnych awarii ani przeróbek instalacji. Przez cały miniony rok zużycie było w okolicach 400 kWh (taryfa 1) i 300kWh (taryfa 2) na dwa miesiące. Obecnie licznik wskazuje zużycie ponad 600 kWh (taryfa 1) i ponad 800 kWh (taryfa 2) w ciągu ostatnich dwóch miesięcy. Licznik działał bez problemów przez 7 lat.

    Prośba o odpowiedź na pytanie: co mogło spowodować samoistą zmianę ustawienia zegara o ponad 11h i tak gwałtowny skok mierzonego zużycia? Czy cyfrowy zegar może się ot tak sam przestawić?

    Problem został zgłoszony dostawcy energii, mają się pojawić w ciągu 14 dni.
  • Wago
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    Jeśli pobór prądu / energii elektrycznej zwiększył się o 100 %, to trzeba sprawdzić całą instalację elektryczną.
    funksoul wrote:
    nie używaliśmy prądożernych urządzeń typu betoniarka,
    Akurat betoniarka nie jest bardzo prądożernym urządzeniem, przy średniej wielkości betoniarki silnik ma moc 1,5kW i musiała by pracować wiele godzin i dni by taki pobór zrobić.
  • Wago
  • #3
    funksoul
    Level 9  
    Jak sądzę licznik i instalacja zostaną sprawdzone. Znalazłem informację, że kształt sinusoidy może wpłynąć na pracę licznika, ale chyba nie na taką skalę? Zastanawiam się jaki problem z instalacją może spowolnić elektroniczny zegar licznika o kilkanaście godzin i w jaki sposób prowadzi to do błędnego rejestrowania poboru?
  • #4
    stanislaw1954
    Level 43  
    funksoul wrote:
    Znalazłem informację, że kształt sinusoidy może wpłynąć na pracę licznika
    A jak się ma to do twojej domowej instalacji ?
    funksoul wrote:
    Zastanawiam się jaki problem z instalacją może spowolnić elektroniczny zegar licznika o kilkanaście godzin i w jaki sposób prowadzi to do błędnego rejestrowania poboru?
    Zmiana godzin na liczniku może być powodem zapisywania poboru w innych strefach, jeśli licznik zapisuje pobór energii np. w dwóch strefach.
  • #5
    mar212
    Level 12  
    Witam,
    Mam taki sam problem, wczoraj był u mnie pan spisujący stan licznika i okazało się że mam o wiele wyższe zużycie energii niż zawsze (ok 4 razy więcej), zawsze miałem ok 700 kWh.
    Licznik to iskra MT 175, godzina też się nie zgadza, ale o ok 11 minut zegar się spóźnia (zawsze pokazywał prawidłową godzinę).
    Też zgłosiłem to do dostawcy, zobaczymy co dalej z tego wyniknie.
  • #6
    kkas12
    Level 43  
    funksoul wrote:
    Przez cały miniony rok zużycie było w okolicach 400 kWh (taryfa 1) i 300kWh (taryfa 2) na dwa miesiące. Obecnie licznik wskazuje zużycie ponad 600 kWh (taryfa 1) i ponad 800 kWh (taryfa 2) w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.
    Kolego, kompletnym bezsensem jest korzystanie z dwóch taryf jeśli zużycie w taryfie dziennej jest wyższe niż w nocnej.
    Przecież płacisz wtedy więcej niż gdybyś rozliczał się w jednej (całodobowej) taryfie.
  • #7
    funksoul
    Level 9  
    Kolego, kompletnym bezsensem to jest dołączanie do wątku kiedy nie masz nic konstruktywnego do wniesienia. Jeśli nie masz sugestii dotyczących meritum to proszę nie zaśmiecaj tematu.
  • #8
    mar212
    Level 12  
    Z racji iż licznik bije kolejne kWh postanowiłem sprawdzić czy działa prawidłowo, wyłączyłem wszystkie bezpieczniki (cały dom), zostawiłem tylko jedną faze na gniazdka, z gniazdek wszystko odłączone, podpiąłem miernik, taki wkładany w gniazdko, pokazuje ile wat aktualnie zużywa urządzenie i nalicza kWh, pod miernik podłączyłem farelkę, i porównałem wyniki, okazało się że miernik naliczył 100W i licznik też naliczył 100W (0.1kWh), więc wynikało by że licznik działa prawidłowo.
    Po dłuższych poszukiwaniach okazało się że prawdopodobnie winna jest pompa głębinowa – ciągły pobór prądu ok 5-6 Amper, pompa działa ale pobiera ciągle prąd, bez znaczenia czy pompuje wodę czy nie.
    Pompę odłączyłem od instalacji i będę obserwował czy problem nadal występuje.
  • #9
    stanislaw1954
    Level 43  
    mar212 wrote:
    Po dłuższych poszukiwaniach okazało się że prawdopodobnie winna jest pompa głębinowa – ciągły pobór prądu ok 5-6 Amper, pompa działa ale pobiera ciągle prąd, bez znaczenia czy pompuje wodę czy nie.
    Raczej wątpliwe, albo silnik pracuje i pobiera prąd, albo jest uszkodzona izolacja, a wtedy powinno zadziałać zabezpieczenie. A jakieś powinno być.
  • #10
    mar212
    Level 12  
    stanislaw1954 masz rację, byłem sprawdzić studzienkę z pompą, okazuje się że rura miedzy pompą a hydroforem pękła i przez to pompa nie mogła nabić odpowiedniego ciśnienia na hydroforze, a wtedy presostat nie rozłączał pompy i pompowała cały czas wodę lub dobicie do odpowiedniego ciśnienia zajmowało jej o wiele więcej czasu niż normalnie, a bardzo dobrze widać to po rachunku za prąd.
    Teraz pozostaje mi jedynie zgłosić sprawę do ubezpieczyciela i starać się o odszkodowanie.
  • #11
    kkas12
    Level 43  
    funksoul wrote:
    ...kiedy nie masz nic konstruktywnego do wniesienia.

    Dla mnie kolego konstruktywne jest wskazywanie błędów bez względu czy ich autorowi się to podoba czy nie.
    funksoul wrote:
    Przez cały miniony rok zużycie było w okolicach 400 kWh (taryfa 1) i 300kWh (taryfa 2) na dwa miesiące.
    Za takie wskazania po prostu przepłacasz, bo druga taryfa tym bardziej jest opłacalna im więcej zużyjesz w II taryfie.
    Płacisz więcej gdybyś miał jedną taryfę.
    A wyjaśnienia dlaczego licznik zmienił godzinę i dlaczego wskazuje dużo większe zużycie powinien udzielić jego właściciel.
    Wprawdzie drugą część pytania kumaty elektryk może próbować zbadać i wyjaśnić (jak kolega mar212), ale jego pierwsza część już leży poza zasięgiem każdego z nas.
  • #12
    stanislaw1954
    Level 43  
    mar212 wrote:
    Teraz pozostaje mi jedynie zgłosić sprawę do ubezpieczyciela i starać się o odszkodowanie.
    Nie wiem, czy taką usterkę(pękniętą rurę) obejmuje ubezpieczenie, ale to wszystko pewnie zależy jakie ubezpieczenie i co jest w nim ujęte.
  • #13
    funksoul
    Level 9  
    Wątek tonie w dygresjach, więc nie ma sensu go przedłużać.