Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Mocno zawyżone zużycie energii zarejestrowane przez licznik Iskraemeco ME 371

cynamonik 24 Feb 2019 20:55 909 16
  • #1
    cynamonik
    Level 9  
    W dniu 23 stycznia zalegalizowano / wymieniono na nowy licznik w moim lokalu. Stan nowego był odpowiednio: I taryfa 0.55 kWh, II taryfa 0,0 kWh a moc czynna 15 min. 0 kW. Wszystko bez zastrzeżeń. W mieszkaniu z urządzeń elektrycznych występują:
    - pralka
    - płyta grzejna
    - lodówka
    Od 16 lutego jest odłączona lodówka i pralka.
    Wg odczytu w dniu 20 lutego stan licznika wyniósł odpowiednio: I - 3614 kWh i II - 1189 kWh
    Ponowny odczyt w dniu 24 lutego dał wynik: I - 3628 kWh i II - 1191 kWh (z racji świadomości problemu, w dniu 23 lutego ok g21 wyłączono bezpieczniki na tablicy jeszcze przed licznikiem, w celu uniknięcia dalszego generowania zużycia - nie było możliwości dostępu do lokalu)

    Zużycie w okresie 20-23 lutego (I - 14 kWh / II - 2 kWh) nie budzi zastrzeżeń, przebywałem w tym czasie w lokalu, używałem odkurzacza itp tm samym, zakładam, że instalacja jest sprawna. Nie było w niej żadnych przeróbek.

    Natomiast mocno zaniepokoiło mnie zużycie w okresie 23 stycznia - 20 luty, to jest I - 3614 kWh i II - 1189 kWh.
    W okresie 23 stycznia - 16 lutego mieszkanie było zamieszkane. Nie podejrzewam osoby przebywającej w tym czasie (rozliczałem się z Nią bez jakichkolwiek problemów od 2 lat) o podłączenie "koparek" co podobno czasami ma miejsce. Comiesięczne zużycei było zawsze na poziomie ok 40-60 pln jak mnie pamięc nie myli.

    Instrukcja i opis licznika:
    http://www.smsmetering.co.uk/wp-content/uploa...08/Iskraemeco-Mx37y-Technical-Description.pdf



    Czy powyższym licznikom zdarzały się, aż takie przekłamania ??

    Chciałbym złożyć reklamacje do zakładu energetycznego, ale z tego co wiem i tak wpierw należy uregulować rachunek. W tej sytuacji przeszło 2000 pln.

    Dodam jeszcze, że w innym lokalu w tym samym budynku (blok dość spory, kilkadziesiąt lokali), wskazanie identycznego licznika jest również zawyżone, ale nie aż na taką ilość energii. Jeśli by się okazało, że to jakaś wada danej serii / modelu licznika to zapewne pojawią się reklamacje z innych lokali. Tylko czy zakład energetyczny się do tego przyzna/poinformuje.

    Dodano po 8 [godziny] 30 [minuty]:

    Wyszukałem jakiś artykułna dziwnej stronie na trmat podwyżsozengo zućyia prąu po wymienia licznika...
    https://wolnosc24.pl/2017/03/16/tylko-u-nas-e...w-za-prad-zobacz-czy-dotyczy-to-takze-ciebie/
    Dotychczasowy licznik był z 2010 roku, ale również elektroniczny.

    Tylko, że moim przypadku zużycie jest znacznie większe niż wcześniej. Wydaje mi się, że ewentualny błąd nie jest spowodowany opłatami za energię bierną i nie przystosowaniem licznika do typowych dzisiaj obciążeń impulsowych.
  • #2
    adamjur1
    Level 41  
    Z obliczeń wynika że średnio w tym okresie instalacja pobrała 7,15 kWh,( na godzinę !!) ,jak jest płyta to wnioskuję że instalacja jest trójfazowa.
    niestety prawidłowe wskazy w czasie 4 dni ( 16 kWh 4 kWh na dobę 0,16 na godzinę)raczej wykluczają błędy licznika ( np zaprogramowaną źle przekładnię.)
    Musisz wykluczyć celowe zużycie energii ( np w celach grzewczych -ale to trochę dużo na mieszkanie, chociaż nie podałeś jego metrażu i sposobu ogrzewania).
    Spotkałem się z takim poborem w mieszkaniu remontowanym w zimie, fachowcy wzięli prąd od sąsiada, z jego gniazda zewnętrznego. Nie znalazłem w instrukcji licznika możliwość odczytu energii w fazach, to dałoby obraz czego szukać...
    Pozdr. J.
  • #3
    cynamonik
    Level 9  
    W adnotacjach na zleceniu legalizacyjnym jest jeszcze zapisek:
    "wymieniono licznik jednofazowy legalizac - układ połączeń prawidłowy"

    Mieszkanie ogrzewane z sieci miejskiej tzw centralne. Powierzchnia 38 metrów. Skoro wcześniejsze zimniejsze miesiące lokatorka nie dogrzewała się, to raczej teraz tego nie zrobiła. Mieszkanie wg mnie bardzo ciepłe - ok 16-17 stopni na zakręconych grzejnikach.

    We wtorek będę na miejscu. Mam zamiar sprawdzić ilość naliczonej energii po uruchomieniu na określony czas np żarówki 100 W do tego wskazania licznika przy wyłączonych wszystkich odbiornikach. Coś jeszcze zweryfikować ?
  • #4
    Aleksander_01
    Level 41  
    To przypomina mi historię jak mój koleżka wpiął się w instalację "przed" licznikiem i ogrzewał mieszkanie. Wszystko było fajnie do czasu przyjścia rachunku do sąsiada. Sąsiad który dotąd) płacił co najwyżej do 20 zł (samotny stary człowiek, tylko żarówki do oświetlenia) nagle ujrzał rachunek na ponad 1000 zł, a było to ładnych lat temu, wtedy to była kupa kasy. Sąsiad od razu się kapnął że sąsiad nierób to spowodował. Koleżka oddawał starszemu panu należność i podpinkę zlikwidował. Może nikt by nie doszedł prawdy gdyby wpiął się przed licznikiem sąsiada, ale wtedy o tym nie wiedział.
  • #5
    cynamonik
    Level 9  
    Dobre :) W tym bloku to najwyżej kryptokoparki moga się pojawić, bo dobrzewać jak pisałem nie ma powodów. tm bardziej wpiąć się przed licznik.. do każego mieszkania jesi indywidualna skrzynka na licznik, z "dedykowanym" kluczykiem. No mam zagwostkę. Nie wiem czy już pisać reklamację czy poczekać do wtorku... Sprawdzę jeszcze czy na pewno nr seryjny licznika zgadza się z tym na protkole legalizacji, ale po stanach widać, że jeszcze nie przekroczyły tych, które były na starym zdemontowanym. Zatem na pewno jest już zamontowany inny kolejny licznik... Ehhh
  • #6
    Aleksander_01
    Level 41  
    Spróbuj tak - na noc wyłącz wszystkie możliwe odbiorniki (lodówkę zostaw). Zapisz stan przed wyłączeniem i rano. Bezpieczników nie wyłączaj. Można też podłączyć 10 żarówek 100 W i przez 1 godzinę powinny nabić tylko 1kWh (przy tej metodzie lodówkę wyłącz).
  • #7
    adamjur1
    Level 41  
    Kolego Aleksader - taką próbę autor ( choć nieświadomie) wykonał już 20-23 lutego, przez ten okres nabiło tylko 16 kWh. co niestety wskazuje na jakąś inteligentną akcję zużycia w czasie nieobecności właściciela. Jedno co mi jeszcze przychodzi do głowy to pomyłka w opisie liczników, ale w czasie 20-23 lutego normalny pobór trochę to wyklucza, chyba że zniknęła przyczyna - np zakończyły się prace w obiekcie podbierającym. Zastanawia mnie też ten licznik 1-fazowy i płyta grzejna - rozumiem że to płyta kuchenna- raczej w takich przypadkach wydaje się warunki na 3 fazy.
    Płyta to ok 7 kWh - dziwnie pasuje w średni pobór energii w omawianym okresie.
    Ktoś zostawił włączoną przez cały czas ?( jakie tam są bezpieczniki - na samą płytę musiałby być 32 A....)
    Po wyłączeniu bezpieczników trzeba też było zaczekać czy ktoś nie przyjdzie pytać o brak prądu :D
    Pozdr. J.
  • #8
    cynamonik
    Level 9  
    Nie podejrzewam lokatorki o koparki :) bo przez 2 lata nie było problemów.
    Z kolei nie przychodzi mi do głowy nic innego żeby móc wyprowadzić gdzieś aż tyle energii ?!
    Oczywiście miałem na myśli płytę grzejną kuchenną.

    Też przyszło mi do głowy, że ktoś mógł zapomnieć wyłączyć płytę... !! Tylko czy jeśli grzałaby non stop kilkanaście lub kilkadziesiąt godzin nie pękłaby ?
    Poza tym wspomnaiane 7 kW to chyba wszystkie pola ustawione na MAX moc ? Trudno o coś takiego w typowym użytkowaniu chyba ?

    Zlecając odłączenie bezpieczników przy liczniku byłem pewien, że nikogo nie było w lokalu... klucze miałem tylko Ja :)

    Męczą mnie jeszcze proporcje zużycia..
    https://www.innogy.pl/pl/dla-domu/oferta/najprostsza-dzien-i-noc
    W I taryfie pobrano 3x wiecej niż w nocnej, a stosunek czasu obowiazywania taryfy i i II jest 1,4... czyli gdyby coś było stale włączone przez kilkanaście godzin to chyba proporcje byłyby zbliżone właśnie do 1,4 ?

    Jutro będę miał okazję ponownie przyjrzeć się instalacji i mieszkaniu.
  • #9
    adamjur1
    Level 41  
    II "nocna" to nie 1 do 1 z dzienną tylko właśnie kilka do kilkunastu.
    Może i , na skutek usterki w sterowaniu działała płyta, ale ona ma termostaty i przy braku odbioru ciepła redukuje średnią moc.
    Jak tak myślę głębiej to kiedyś tak lokalizowało się nielegalne drukarnie, a dzisiaj plantację pewnej traw..
    Pozdr. J.
    ps ale nadal zastanawia mnie ten układ jednofazowy - jaki bezpiecznik wyłączałeś - pojedynczy czy potrójny? jakiej wartości ?
  • #10
    cynamonik
    Level 9  
    adamjur1 wrote:
    II "nocna" to nie 1 do 1 z dzienną

    Przecie napisałem 1,4 (14 godz za dnia i 10 w ciągu nocy)

    Wiele by pomogło gdyby dało się ustalić w jakich dniach był taki pobór, czy ten super elektroniczny i rozbudowany licznik nie zapisuje takich danych ??

    Napisałem, że wyłączenie bezpeiczników "zleciłem" osobie upoważnionej przez spółdzielnię :)
    Jutro porobię foty i sprawdzę wartośći nominane bezpieczników.
  • #11
    kortyleski
    Level 43  
    Ciepłe mieszkanie niecałe 40 metrów. Jakby cokolwiek tam pracowało o mocy 7kW co przetwarza energię elektryczną na ciepło ( płyta, stado komputerów, jakieś ogrzewacze) to człowiek by tam nie wysiedział. Za gorąco. Prawdopodobnie jakiś błąd licznika lub dokumentacji.
  • #12
    adamjur1
    Level 41  
    Poczytałem sobie o tym liczniku w jego instrukcji, to nie rejestrator energii, takie liczniki mogą czasem pokazać szczytowy pobór mocy ( ten chyba to ma , na ile zrozumiałem instrukcję po francusku .
    Błąd licznika ( chyba że był przeprogramowany, ale tego nie zrobi osoba bez pojęcia o jego tajemnicach) wyklucza raczej ten mały pobór w trzydniowym działaniu, magnesów już się do takich urządzeń nie podkłada..
    Pozdr. J.
  • #13
    cynamonik
    Level 9  
    Mój błąd !! Wykryłem go niemal natychmiast kiedy wykonywałem zdjęcie do wątku...
    Poprzedni licznik pokazywał jedynie wartości jednostek przed przecinkiem.. stąd przyzwyczajony przez ostatnie kilka lat . spisałem wszystkie cyferki z licznika.
    W nowym wskazania zawierają się również co do dwóch miejsc po przecinku ! Sam przecinek/kropka jest niemal nie widoczny...
    Zamiast zanotować 48,20 kWh zanotowałem 4820 kWh.
    Mocno zawyżone zużycie energii zarejestrowane przez licznik Iskraemeco ME 371
    Jak by nie było ten sam błąd popełniły dwie inne znajome mi osoby w tym samym budynku. Z jednej strony moja nieuwaga/przyzwyczajenie, a z drugiej wyświetlacz mógły chociaż mieć jakiś odstęp pomiędzy "jednościami" i "dziesiętnym" tak jest w niemal wszystkich innych licznikach.. choćby wody. Dodatkowo inne kolory :)

    Straciliśmy tylko niepotrzebnie czas. Tak to jest jak inżynier nie pomyśli, projektując. Jak by nie było jeszcze raz dziękuje !
    Oczywiście model licznika nie zgadza się z tym w protkole... POLSKA

    Przy okazji, za jakiś czas zobaczę ile prawdy jest w podwyższonych wskazaniach nowych liczników, względem starych,
  • #14
    adamjur1
    Level 41  
    No to sobie pokombinowaliśmy z analizami średniego zużycia łącznie.
    A przecinek możesz sobie zrobić pisakiem na szkle( plastiku) :cry:
    Tylko nie pytaj jakim pisakiem!!!! :D :D :D
    Pozdr. J.
  • #15
    DiZMar
    Level 43  
    cynamonik wrote:
    ...
    Przy okazji, za jakiś czas zobaczę ile prawdy jest w podwyższonych wskazaniach nowych liczników, względem starych,

    U mnie po wymianie licznika z tarczą na elektroniczny zużycie energii jakby zmalało chociaż dokładnej analizy nie prowadziłem. Opieram się na wrażeniu. Rachunki są niższe o ok.20-30%. Być może zmniejszyło się moje rzeczywiste zużycie energii.
  • #16
    adamjur1
    Level 41  
    Pewnie kolego akurat hallogeny na ledy zmieniłeś ...
    A jak już przy licznikach jesteśmy ciekawe kiedy ustawodawca zacznie obciążać wszystkich klientów ZE za moc bierną.
    Widziałem żarówki ledowe, na których było napisane pobór mocy czynnej 5 W.
    Pozdr. J.
  • #17
    cynamonik
    Level 9  
    Potwierdził się błąd odczytu. Bieżące wskazania są zbliżone do tych wcześniejszych. Zamykam temat :)