Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasada najpierw chronić, potem zasilać

08 Lip 2020 22:30 888 18
  • Poziom 23  
    Witam, z wykształcenia jestem elektrykiem, ale nie pracuję w zawodzie. Brat buduje dom i poprosił mnie o zamontowanie prowizorycznego gniazda w rozdzielni, ponieważ poprzednie, wiszące na przewodzie, zamontowane przez elektryków wykonujących instalację zdjęli tynkarze. Wczesniej było to gniazdo z niepodlaczonym wogóle stykiem ochronnym. Układ sieci to TN-C i postanowiłem zamontować wraz z gniazdem także RCD. Rozdział PEN zrobiłem na zacisku RCD, ale teraz doszedłem do wniosku że może tu nie być spełniona zasada najpierw chronić potem zasilać. Gniazdo ma podwójny zacisk śróbowy PE i zastanawiam się czy do niego nie powinienem podłączyć PEN i zrobić odejście na rożnicówkę ? Czy to poważny błąd w tym przypadku ? Czy trzeba podłączenie poprawić ? Rzadko tam jeżdżę, a za około pół roku instalacja będzie dokańczana przez elektryków wykonujących instalację

Zasada najpierw chronić, potem zasilać
  • Poziom 23  
    Tą kostkę założyli elektrycy montujący instalację. Trzyma się solidnie, poprzednie gniazdko było na niej podłączone. Ją wogole nie pomyślałem, bo do rozdzielni dochodzi WLZ 5 zyłowy, mogłem podlaczyć styk ochronny gniazda do szyny PE. Ale brat chciał żeby na szybko zrobić, nie miałem tak długiego przewodu ze sobą, żadnej drabiny, czy stołka, żeby dosięgnąć góry rozdzielni, nie wiem nawet czy PE jest tam podłączony do szyny. Nie chciałem też za bardzo przerabiać, czy mieszać w przewodach rozdzielni, bo tak ułożyli sobie wszystko elektrycy, którzy będę dokańczać instalację, dlatego RCD i gniazdo podłączyłem pod wydzielony przez nich obwód. Czy tak może zostać ?
  • Poziom 17  
    Tak jak zrobiłeś, jest dobrze. Nie pogwałciłeś zasady "najpierw chronić, później zasilać", ponieważ nie odnosi się ona do takiej sytuacji.