Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TespolTespol
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Belarus 920 - Problemy z ładowaniem

17 Sep 2020 17:09 351 10
  • Level 4  
    Witam, mam problem z traktorem Belarus 920 z 2007 roku, a dokładniej z ładowaniem gdy wyłączone są odbiorniki, posiada on dwa akumulatory 12V, instalacja elektryczna jest na 12V, a rozruch na 24V, za pomocą przekaźnika(przetwornicy 14V/28V) znajdującego pod maską pod chłodnicami (bezpiecznik jest dobry), a ten elementy był wymieniany na nowy oryginalny rok temu, to samo alternator, był wymieniany na nowy oryginalny rok temu, to samo działo się na starym alternatorze. Czy ten typ tak ma, czy coś jest nie tak? Najgorsze obciążenie jest przy lampach roboczych, aż przygasa radio, po włączeniu lamp na niskich obrotach.
    Wymieniłem dziś dwa nowe akumulatory i pomierzyłem napięcia w spoczynku i podczas pracy ładowanie. Tak to wygląda:
    Napięcie akumulatorów w spoczynku:
    Lewy: 13,06V
    Prawy: 12,86V
    Wspólnie: 25,9V

    Pracujący traktor na wolnych obrotach (750 obr/min)
    Lewy: 13,5V>14,2V - napięcie stopniowo rosło od momentu odpalenia w ciągu 2 minut tak to wyglądało
    Prawy: 13,05V
    Wspólnie: 27,3V

    Pracujący traktor na wysokich obrotach (2000 obr/min)
    Lewy: 14,36V - napięcie stopniowo rosło od momentu odpalenia w ciągu 2 minut tak to wyglądało
    Prawy: 14,06V
    Wspólnie: 28,3V

    Pracujący traktor na wolnych obrotach (750 obr/min) OBCIĄŻONY (włączone światła mijania, lampy robocze przód i tył oraz wentylator na 2 bieg)
    Lewy: 13,5V
    Prawy: 12,2V
    Wspólnie: 25,8V

    Pracujący traktor na wysokich obrotach (2000 obr/min) OBCIĄŻONY (włączone światła mijania, lampy robocze przód i tył oraz wentylator na 2 bieg)
    Lewy: 13,8V
    Prawy: 12,4V
    Wspólnie: 26,6V

    Pomiary na alternatorze bez obciążenia:
    Wolne obroty: 12,8V
    Wysokie obroty: 14,1V
    Pomiary na alternatorze z włączonymi światłami mijania:
    Wolne obroty: 12,6V
    Wysokie obroty: 14,1V
    Pomiary na alternatorze z włączonymi światłami mijania, lampami roboczymi przód i tył, oraz wentylatorem na 2 biegu:
    Wolne obroty: 11,6V
    Wysokie obroty: 12,7V

    Jeśli mam coś inaczej pomierzyć dajcie znać.

    Zdjęcia alternatora:
    https://imgur.com/WAeEShw
    https://imgur.com/drDgOc5
  • TespolTespol
  • Level 1  
  • TespolTespol
  • Level 4  
    Nie mam pojęcia czy jest tak jak napisałeś z połączeniem tych akumulatorów na rozruch i podczas pracy.
    No napisałem Ci o tym przekaźniku/przełączniku, tylko, że on jest tak naprawdę na 14V/28V, bo idzie na niego bezpośrednio napięciem z alternatora, a on zmienia go na 28V.
    Mnie też to dziwi, że napięcia na akumulatorach są różne, dlatego napisałem tutaj.
    No na dole moje pierwszego postu są pomiary bezpośrednio z alternatora opisane i są takie spadki jak na akumulatorach.
  • Level 1  
  • Level 4  
    Na samym dole moje posta masz pomiary z alternatora, nawet jest napisane pomiary z alternatora, alternator jest na 12V.
    Żarówki w instalacji oryginał na 12V.
    Nie mam schematu instalacji.
  • Level 1  
  • Level 36  
    Tam jest rozwiązanie o nazwie "zemsta Stalina" :)
    Alternator ładuje jeden akumulator bezpośrednio (ten Aku co jest na sztywno połączony do masy), natomiast drugi jest poprzez przetwornice z 12V na 24V (obrazek w Google jest).
    O ile pamiętam tam nie ma dużego przekaźnika że przełącza akumulatory, tylko jest przekaźnik dla rozrusznika - stacyjka załącza 24V na elektromagnes poprzez przekaźnik.

    Tego co pamiętam tam zawsze pierwszy akumulator nie był doładowany - odwieczny problem tychże ciągników. Niestety nie zdążyłem rozwiązać problemu tego ciągnika bo został sprzedany.
    Na stronie Belarus jest cały schemat elektryczny i wszystko jest opisane - nawet wersja po angielsku.
  • Level 1  
  • Level 36  
    Awyrdonyt wrote:
    No to jest problem z ładowaniem. Zmierzyć trzeba napięcie jakie daje alternator w czasie pracy ciągnika i zmierzyć napięcie jaki dociera do akumulatora. Jeśli różnica jest znaczna, to trzeba usunąć opór powodujący spadki napięcia.

    To bezwzględnie należy zrobić.
    Tylko - jak wcześniej wspomniałem przewód z alternatora jest podłączony pod jeden akumulator oraz CAŁA instalacja jest również z niego zasilana.
  • Level 4  
    Problem rozwiązany, wina paska od alternatora, który się ślizgał przy obciążeniu odbiornikami.
    Dzięki za pomoc ;)
  • Level 36  
    nike0018 wrote:
    Problem rozwiązany, wina paska od alternatora, który się ślizgał przy obciążeniu odbiornikami.
    Dzięki za pomoc ;)


    Nie ma sprawy, to my mamy prośbę - podaj napięcia ładowania jednego i drugiego akumulatora oraz jakie napięcie wychodzi z alternatora.