Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

wskaźnik składu mieszanki AFR

Royals 12 Paź 2005 08:51 17534 23
  • #1
    Royals
    Poziom 10  
    poszukuję wskaźnika składu mieszanki do szerokopasmowej sondy lambda potrzebuję go do regulacji układu paliwowego a wskaźniki AFR są bardzo drogie może ktoś ma pomysł jak go zrobić lub co zadoptować
  • PCBway
  • #2
    tplewa
    Poziom 38  
    Odnosnie szerokopasmowego to jest z tym problem (jak cos wykompinujesz to daj znac). Z tego co wiem stosowane szerokopasmowe w niektorych autach (nie wiem dokladnie w jakich) jednak to nie zmienia faktu ze sa drogie, moze gdzies sie uda dorwac sprawna uzywke.

    Problemem jest tutaj wysoka cena sondy lambda, reszta to zwykly pomiar napiecia.

    tutaj troche o tym pisalem:
    http://forum.turbokillers.com/tematy_466.htm

    i tu masz inny temat:

    http://forum.turbokillers.com/tematy_320.htm
  • PCBway
  • #3
    Royals
    Poziom 10  
    ok.

    mogę kupić dowolną sondę ze szrotu i wkręcać ją do pomiaru w czasie regulacji jest to silnik gaźnikowy i wymaga takiej właśnie regulacji podczas ruchu więć analizator spalin adpada a muszę ustawić punkt bogatej mieszanki widziałem to w jednym z warsztatów w USA jak to robią

    może jakieś propozycję

    zgóry dziękuję
  • #4
    tplewa
    Poziom 38  
    Cytat:
    może jakieś propozycję


    Dokladnie jakas uzywana (ale sprawna) sonda (najlepiej o znanej charakterystyce) i do tego miernik uniwersalny (najlepiej wychylowy). Jak juz elektroniczny to musi byc szybki i najlepiej z bargrafem inaczej bedzie skakac tak ze trudno cos odczytac.

    Jak to mowia przy zwyklej sondzie (nie szerokopasmowej) na PI*DRZWI ;) ustawisz... dla gaznika powinno wystarczyc.
  • #5
    DOHC
    Poziom 19  
    seryjnie szerokopasmowa jest w autach z grypy VAG z silnikiem 1.8T w tych mlodszyhc , nie wiem dokladnie od ktorego roku , tam sa dwie sondy bodajze przed i za katalizatorem , ta pierwsza jest szerokopasmowa (BOSH chyba) . Podobno kosztuje cos kolo 200 zl w serwisie , wiec nei tak drogo , do tego jakis szybki miernik (najlepiej odczyt lapac do kompa + sygnal z obrotomierza + najlepiej egt , stworzyc program tworzacy wykresy i mamy zarabiste urzadzenie do strojenia samochodow )

    tyle odemnie

    pozdrawiam
  • #6
    tplewa
    Poziom 38  
    Cytat:
    seryjnie szerokopasmowa jest w autach z grypy VAG z silnikiem 1.8T w tych mlodszyhc , nie wiem dokladnie od ktorego roku


    Dzieki za info, zobacze jakie modele lambd sa tam stosowane i sie zobaczy. Wazne ze jest jakis konkretniejszy punkt zaczepienia.
    Co do reszty ukladu to faktycznie mozna cos takiego zrealizowac i bylo by to bardzo przydatne majac AFR w skali obrotow. W sumie mozna to bardzo prosto zrealizowac na jakims procku - w sumie jak mowilem jedyny problem to koszt czujnikow co do egt to tez kiedys szukalem jednak nie znalazlem czujnikow ktore by sie nadawaly (wiekszosc od strony mechanicznej byla dosc dluga) - jednak szukalem tylko w internecie. Pozatym zastanawia mnie cena takiego czujnika temperatury.
  • #7
    Royals
    Poziom 10  
    czujniki to nie problem można zamówić w USA w firmie WESTACH ale teraz pasowałoby żeby ktoś to do kupy poskładał na jakimś programie i pewnie należałoby do tego dorobić mała elektronikę

    plus czujnik podciśnienie i w układzie dolotowym ja jestem zainteresowany
  • #8
    DOHC
    Poziom 19  
    rozgladalem sie za takim czyms juz wczesniej , znalazlem w internecie wskaznik afr+egt bodajze , jako wskaznik sluzyl dwulinjowy wyswietlacz , byla mozliwosc logowania odczytow tylko ze bez obrotow i na waskopasmowce , zapytalem czy dalo by rade na szerokopasmowej i w skali obrotow , koles mi odpisal na meila ze jest do zrealizowania ale mysle ze bez 1000 to nie podchodz ,sonda + czujnik to juz kosztuje a wykonanie ukladu i napisanie programu to tez nikt za darmo tego nie zrobi . Mimo to mysle ze warto by bylo bo mozna by juz elegancko wystroic na ulicy auto kozystajac jeszcze z G-techa . Zawsze to taniej niz placic za hamownie

    pozdrawiam

    ps. jesli mi sie uda to wrzuce link do tej stronki
  • #9
    tplewa
    Poziom 38  
    heh robimy tutaj off-top ale nic w sumie przydatne przy tuningu i nawet pokrewne jesli chodzi o AFR.

    Co do tej firmy z USA z tego co google pokazalo to robia oni raczej wskazniki, natomiast koszty sprowadzenia takiego czujnika moga byc wysokie.

    Mozna napewno kupic takie czujniki w polsce tylko trzeba poszukac troche po roznych firmach, stosowane sa napewno gdzies w przemysle. Jednak osobiscie nie mialem czasu na poszukiwania. Chodzi o czujnik wytrzymujacy 1200-1300C. Nalez szukac jakis czujnikow w obudowie ze stopu Inconel 600
    jedyny problem to troche poszukac i znalezc o takich wymiarach by mozna go bylo umiescic bezproblemowo w wiekszosci aut.

    Co do elektroniki i softu to jak znajda sie wmiare niedrogie lambdy i czujniki temperatury to moge takie cos zaprojektowac.
  • #11
    tplewa
    Poziom 38  
    jak cos znajdziesz to pisz na PW co by nie robic dalszego offtop-a, zalozy sie wtedy nowy temacik i cos pokombinuje... W sumie nie ukrywam ze sam mialem to robic predzej czy pozniej bo jest to niezbedne w moim autku...
  • #13
    DOHC
    Poziom 19  
    dokładne to to nie bedzie bo ten wskaznik jest na wąskopasmowej sondzie , mailowalem do wlasciciela strony i mowil ze jest moliwosc zmontowania takiego czegos na szerokopasmowa .

    pozdro
  • #14
    rekin316
    Poziom 12  
    Zakładając że skala sondy LSM-11 do AFR 10.0-20.0 to chyba to w zupełności wystarczy. W jakim stopniu pomiar będzie niedokładny? Nie chodzi mi o urzadzonko które będzie tylko ładnie świeciło, ale o takie na którym bedzie można np. instalke lpg dostroić pod obciązeniem ,nie wydająć na hamownie.
  • #15
    DOHC
    Poziom 19  
    nie no nie chodzi o sam zakres pracy tylko dokladnosc pomiaru , mysle ze do strojenia LPG to wystarczy to
  • #16
    rekin316
    Poziom 12  
    szkoda że urządzonko to nie jest w stanie narysować wykresu AFR/obroty. Ale czego wymagać po takiej cenie, i tak jest niezłe. Chyba jednak poszukam czegoś opartego na szerokopasmówce. Tyle że najpierw musze mieć sonde w niezbyt wysokiej cenie.
  • #17
    DOHC
    Poziom 19  
    napisz meila do tego kolesia z tej strony , on mi pisal ze mogl by mi zrobic cos takiego ktore by rysowalo wykresy z szerokopasmowki + egt i to wszystko w funkcji obrotow
  • #19
    kubaziel
    Poziom 9  
    Zwracam sie do Was z prosba o pomoc, bowiem chcialbym optymalnie ustawic BLOSA i reduktor w moim Scorpio Cosworth-cie, najlepiej chyba za pomoca czujnika AFR, ktory zamontuje na stale w aucie :-)

    Pytanie tylko, czy lepiej nabyc taki z jedna dioda, czy jesli z kilkoma to iloma konkretnie???

    W ogole, moze jakies inne dodatkowe sprzety polecicie do takiej regulacji?
  • #20
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #21
    tplewa
    Poziom 38  
    digiglobe napisał:
    kubaziel napisał:
    Pytanie tylko, czy lepiej nabyc taki z jedna dioda, czy jesli z kilkoma to iloma konkretnie???
    Kpisz sobie ?

    Tak jest dedykowany sprzęt kilku firm, 200-300$, zainteresowany detalami ? Jest to jedyna opcja pomiaru AFR na bieżąco w samochodzie.

    Druga to ustawienie na analizatorze spalin i opłata za usługę.


    Chyba kpisz... Zrobienie obecnie szerokopasmowego AFR-a nie jest wiekszym problemem... jeszcze troche lat temu byl to lekki problem bo bylo stosunkowo malo materialow i trzeba bylo praktycznie 90% elektroniki projektowac samemu do tego pisac soft itd.

    Inna sprawa to w przypadku LPG standardowo lambda (nawet szerokopasmowa) jest srednio przydatna... a dlaczego to warto zglebic temat ;)

    Do teg cos mi sie zdaje ze pomyliles ten dzial z gielda ;)
  • #22
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #23
    tplewa
    Poziom 38  
    digiglobe napisał:
    tplewa napisał:
    Chyba kpisz... Zrobienie obecnie szerokopasmowego AFR-a nie jest wiekszym problemem... jeszcze troche lat temu byl to lekki problem bo bylo stosunkowo malo materialow i trzeba bylo praktycznie 90% elektroniki projektowac samemu do tego pisac soft itd.
    Autor chciał wąskopasmówke z linijką LED połączyć i storić. A co do dalszej części wypowiedzi to cóż to za sztuka kupić gotowy pół produkt gdzieś z USA i tylko przylutować zaprogramowany procesor do PCB, dokleić resztę i włożyć w jakąś prostacką obudowę.

    Śledzę pod tym kątem to forum od n-lat. I jeszcze nikt nie zaprezentował tego typu urządzenia. Po za myśleniem że można to zrobić, ale to tylko nic nie wnoszący truizm.


    O ile pamietam byl tutaj prezentowany AFR szerokopasmowy lacznie z odnosnikiem do dosc fajnej dokumentacji itd. Chyba nawet bylo to w tamtym roku, ale glowy nie dam sobie uciac. Trzeba by poszukac w DIY z tego co pamietam.

    Sam robilem ale jest to czesc komputera "ala" Standalone zrobiony niestety troche kompromisowo (aby obnizyc koszty) przez co kompatybilny jedynie z silnikami CA18DET (Nissan 200sx)... Wiec publikacja ma maly sens... zalazki projektu powinny byc jeszcze na forum turbokillers.com (ECU Mod)

    Do waskopasmowej to wystarczy byle miernik podlaczyc lub byle jaka linijke diodowa. Niestety problem z LPG jest taki ze ma inny wspolczynnik stechiometryczny i zwykla lambda niezbyt sie nadaje do strojenia...
  • #24
    kuter_tm
    Poziom 8  
    tplewa napisał:
    digiglobe napisał:
    kubaziel napisał:
    Pytanie tylko, czy lepiej nabyc taki z jedna dioda, czy jesli z kilkoma to iloma konkretnie???
    Kpisz sobie ?

    Tak jest dedykowany sprzęt kilku firm, 200-300$, zainteresowany detalami ? Jest to jedyna opcja pomiaru AFR na bieżąco w samochodzie.

    Druga to ustawienie na analizatorze spalin i opłata za usługę.


    Chyba kpisz... Zrobienie obecnie szerokopasmowego AFR-a nie jest wiekszym problemem... jeszcze troche lat temu byl to lekki problem bo bylo stosunkowo malo materialow i trzeba bylo praktycznie 90% elektroniki projektowac samemu do tego pisac soft itd.

    Inna sprawa to w przypadku LPG standardowo lambda (nawet szerokopasmowa) jest srednio przydatna... a dlaczego to warto zglebic temat ;)

    Do teg cos mi sie zdaje ze pomyliles ten dzial z gielda ;)

    jeżeli zrobienie szerokopasmowego kontrolera nie jest problemem, to czemu jeszcze nie widzę "how to" ? Chętnie bym zrobił taki kontroler... bo sonde bosha za 200 zł można kupić, ale problem to kontroler!