Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Dobór przekroju przewodu i zabezpieczenia prądowego dla kuchenki elektrycznej

lordwiader13 23 Feb 2022 08:05 420 11
Wago
  • #1
    lordwiader13
    Level 8  
    Witam wszystkich,

    mam do podłączenia kuchenkę, która w opisie ma moc przyłączeniową 7.8kW. Niestety, muszę te kuchenkę podłączyć na 230V (układ jednofazowy), gdyż nie ma możliwości obecnie podciągnięcia siły do mieszkania. No i jestem w kropce, bo po przeliczeniu mocy w kW na przepływ prądu w amperach wychodzi mi 33A. Musiałbym zatem położyć przewód 3x6mm^2 i zabezpieczyć go bezpiecznikiem 32A a właściwie bardziej 40A. W praktyce nigdy nie spotkałem się z tak dużymi bezpiecznikami w obrębie instalacji domowej. No i teraz pytanie czy Waszym zdaniem poprowadzenie przewodu 3x4mm^2 i zabezpieczenie go bezpiecznikiem 25A upośledzi jakoś pracę kuchenki? Czy bedzie wybijac zabezpieczenie w momencie odpalenia wszystkich 4 pól grzewczych i piekarnika? Czy z Waszego doświadczenia producenci podają maksymalna chwilową moc i w rzeczywistosci nigdy 33A nie popłynie przez dłużej niż kilka chwil?

    W normalnych okolicznosciach wymieniałbym całą elektrykę i kładł przewód 5x4mm^2 do kuchenki, jednak tutaj problem jest złożony. Tata remontuje łazienkę i kuchnię dziadkom i ze względu na ich podeszły wiek chce pozbyć się gazu z mieszkania. Mieszkanie w bloku z wielkiej płyty budowane w latach 70-80 bez wymienionej instalacji elektrycznej, w zwiazku z tym do mieszkania dochodza przewody aluminiowe zabezpieczone 25A albo 30A, musze dokladnie sprawdzic dzisiaj. Tata nie chce wymieniac calej instalacji elektrycznej w mieszkaniu, bo to duzy remont i dziadkowie tyle nie wytrzymają. Wymyśliliśmy zatem taki plan, że wymieniamy instalacje w kuchni i łazience tylko, ponadto wstawiamy nowa rozdzielnice i do tej nowej rozdzielnicy wepniemy te 2 stare obwody aluminiowe co idą na pokoje mieszkalne. No i wszystko się układało w logiczną całość dopóki nie zacząłem przeglądc mocy przyłaczeniowych tych kuchenek na 230V i spadlem z krzesła. Jakbyście podeszli do tego tematu?

    Dodam jeszcze, ze w perspektywie najbliższych 5 lat planowana jest wymiana calej instalacji elektrycznej w bloku, wiec ja wewnatrz mieszkania chce wszystko przygotowac tak, zeby moznabylo to łatwo przepiąc w instalacje 3 fazowa. Wtedy, po przepieciu na nowa instalacje moj dylemat z kuchanką zniknie, pytanie czy do tego czasu na te 230V bedzie służyła babci bez okazyjnego wybijania bezpiecznika.
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    kokapetyl
    Level 43  
    lordwiader13 wrote:
    zabezpieczone 25A albo 30A,

    Tu chyba mały błąd, nie 30A lecz 32 lub 35A.
    I przy takim zabezpieczeniu to przydział mocy wychodzi 5,3 do 7.5 kW.
    Twoja kuchnia nie spełnia warunków (jej moc to, jak podajesz 7.8kW) do tego trzeba doliczyć inne odbiorniki.
    Trzeba kupić kuchnię o mniejszej mocy.
  • Wago
  • #3
    lordwiader13
    Level 8  
    Tak, tak, mój błąd masz rację. Co do kuchni o mniejszej mocy, to najmniejsza wolnostojąca kuchnia z piekarnikiem jaką znalazłem ma moc przyłączeniową 6.8kW niestety. Dalej dużo.
  • Helpful post
    #4
    Ktoś_tam
    Level 34  
    1. Jak położysz przewód 3xX to i tak twój problem pozostanie. Jak przejdziesz na "siłę" to jednego przewodu zabraknie. Więc lepiej kłaść 5xX.
    2. Wiesz co to jest selektywność? Jak nie to poczytaj sobie w necie, jest tego pełno.
    3. Chyba nie macie wystarczającej wiedzy aby to bezpiecznie zrobić. Co jest napisane w instrukcji, kto może taką płytę podłączać? Może warto skorzystać z elektryka na miejscu? Podłączy płytę i będziecie mieć gwarancję.
    4. Płyta nigdy nie korzysta z max mocy, jak umiejętnie będziecie z niej korzystać to może nie będzie sprawiała problemu z zabezpieczeniem przedlicznikowym.
  • #5
    lordwiader13
    Level 8  
    Ad 1. Plan jest położyć przewód 5x4mm² tak czy siak, żeby był gotowy na przyszłość.
    Ad 2. Wiem, i to mnie tez martwi, że będę musiał mieć tę kuchnię na mieszkaniu zabezpieczoną jeszcze niższym bezpiecznikiem.
    Ad 3. Uprawniony elektroinstalator. Ja mam uprawnienia eksploatacyjne, w tym na podłączanie urządzeń elektrotermicznych. Elektryk z dozorem ze spółdzielni będzie na końcu po remoncie całą moja instalację sprawdzał i mierzył. Mógłby on podbić podłączenie płyty też po sprawdzeniu, jednak nie rozwiązuje to potencjalnego problemu z wyłączaniem zabezpieczenia.
    Ad 4. To daje jakąś nadzieję. Babcia twierdzi, że przez większość czasu korzysta głównie z 2 pól i okazyjnie piekarnika. Moc na pole w specyfikacji to 1000W a na piekarnik 2000W. Także w najgorszym wypadku da to sumaryczny pobór 17,4A przy 230V. Czyli mógłbym zabezpieczyć kuchenkę bezpiecznikiem 16A i sprawdzić czy babcia będzie miała problemy z wyłączaniem esa. Jeśli nie, to super, jeśli tak, to rozważyć zabezpieczenie 20A.

    Jest jeszcze opcja pośrednia, tj. zostawić instalację gazową, elektrykę położyć nową tak czy siak i jak za 2-3 lata wymienia instalacje w bloku zawnioskować o licznik trójfazowy i konkretniejszą moc przyłączeniową i przepiąć. Rozwiązanie najpewniejsze ale nie wiem czy dla babci bezpieczne z tym gazem :(
  • Helpful post
    #6
    opornik7
    Electrician specialist
    lordwiader13 wrote:
    mam do podłączenia kuchenkę, która w opisie ma moc przyłączeniową 7.8kW. Niestety, muszę te kuchenkę podłączyć na 230V (układ jednofazowy), gdyż nie ma możliwości obecnie podciągnięcia siły do mieszkania.

    Nie ma takiej opcji. Zasilanie 1f to maksymalne zabezpieczenie 25A czyli moc niewiele większa od 5 kW. W przypadku zwiększenia mocy do wielkości akceptowalnej z całą pewnością energetyka nakaże układ pomiarowy 3f.
  • Helpful post
    #7
    Ktoś_tam
    Level 34  
    lordwiader13 wrote:
    Czyli mógłbym zabezpieczyć kuchenkę bezpiecznikiem 16A i sprawdzić czy babcia będzie miała problemy z wybijaniem esa. Jeśli nie, to super, jeśli tak, to rozważyć zabezpieczenie 20A.

    I po zamianie na 20A mieć problem z "wybijaniem" przedlicznikowego, no bo przecież coś oprócz indukcji również będzie działać i prąd pobierać. Super.
    Niektóre indukcje mają możliwość programowego ograniczenia mocy tak że więcej niż zadany próg nie pociągną, oczywiście przy włączonych wszystkich polach nie będą tak grzać jak bez ograniczenia programowego. Coś za coś. Lepiej się dowiedz w energetyce i spółdzielni czy nie ma obecnie możliwości przejścia na 3f. W pionach na 99% są 3f.
  • #8
    lordwiader13
    Level 8  
    Niestety indukcja nie wchodzi w grę, jedynie płyta ceramiczna lub klasyczna elektryczna. Babcia nie ogarnia korzystania z indukcji, garnków nie chce wymieniać itp.

    No dobrze, analizując Wasze wypowiedzi dochodzę do wniosku, że najbezpieczniejszym rozwiązaniem będzie pozostawienie gazu do czasu remontu instalacji w bloku. Instalację elektryczną w kuchni i w łazience wymienię i tak. Dwa niezależne obwody 3x2.5mm² na gniazdka oraz jeden obwód 5x4mm², który zostawię niepodłączony w puszce w kuchni i niepodłączony po stronie rozdzielni (na przyszłość). Na łazienkę pociągnę jeden obwód 3x2.5mm² na gniazdka oraz osobny 3x1,5mm² na oświetlenie podwieszanego sufitu. Do tego na koniec wepnę 2 stare aluminiowe obwody, jeden ma pod sobą gniazdka w salonie i sypialni a drugi oświetlenie w całym domu. Obwodom aluminiowym obniżę zabezpieczenie w rozdzielnicy z obecnego 16A na 10A tak na wszelki wypadek (tam tylko telewizor, radio i telefon). Do tego "odkopię wszystkie puszki łączeniowe aluminium oraz gniazdka wtykowe i upewnię się, że nic nie płynie, odczyszczę i podłączę na nowo.

    Co sądzicie o takim podejściu?
  • Helpful post
    #9
    CYRUS2
    Level 43  
    lordwiader13 wrote:
    Ad 1. Plan jest położyć przewód 5x4mm² tak czy siak, żeby był gotowy na przyszłość.
    lordwiader13 wrote:
    Mógłby on podbić podłączenie płyty też po sprawdzeniu, jednak nie rozwiązuje to potencjalnego problemu z wyłączaniem zabezpieczenia.Także w najgorszym wypadku da to sumaryczny pobór 17,4A przy 230V. Czyli mógłbym zabezpieczyć kuchenkę bezpiecznikiem 16A
    Na 4mm² możesz spokojne zastosować B20.
    lordwiader13 wrote:
    Mógłby on podbić podłączenie płyty też po sprawdzeniu
    Przy podłączeniu do jednej fazy nie ma zagrożenia uszkodzeniem płyty.
  • Helpful post
    #10
    lukiiiii
    Level 28  
    lordwiader13 wrote:
    Niestety indukcja nie wchodzi w grę, jedynie płyta ceramiczna lub klasyczna elektryczna. Babcia nie ogarnia korzystania z indukcji, garnków nie chce wymieniać itp.


    Może zamiast kuchni wolnostojącej, jednak płyta indukcyjna, są takie na 3,7kW z wtyczką, są i też z możliwością ograniczenia mocy co 1000W firmy Bo..

    Solidny magnes (taki z dysku HDD) i testujesz garnki, nawet stare emaliowane się nadają.



    lordwiader13 wrote:
    Babcia twierdzi, że przez większość czasu korzysta głównie z 2 pól i okazyjnie piekarnika.


    Obczaj do której fazy są podpięte pozostałe 2 pola i ich nie podłączaj w kuchence. :)
  • Helpful post
    #11
    CYRUS2
    Level 43  
    lordwiader13 wrote:
    Niestety indukcja nie wchodzi w grę, jedynie płyta ceramiczna lub klasyczna elektryczna.
    Kiepsko to będzie działać na jednej fazie - bo mają małą sprawność.
  • #12
    lordwiader13
    Level 8  
    No właśnie zdążyłem się już zorientować, że indukcja wypada tutaj lepiej ze sprawnością, z resztą nic dziwnego. Tak czy tak, póki co gaz i przygotowanie instalacji. Po remoncie w bloku rezygnacja z gazu na rzecz kuchenki elektrycznej. Dziękuję wszystkim za odpowiedzi! Zamykam temat.