Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nagrzewnica Sirocco, schemat połączeń, zasada działania

pan_kotek 08 Sty 2006 22:32 349258 905
  • #1 08 Sty 2006 22:32
    pan_kotek
    Poziom 20  

    Witam.
    Znalazłem starą nagrzewnicę ciepłego powietrza(znajmi mówią że to chyba webasto??)wygląda jak duże czarne cygaro.Slinik i cewka od podawania paliwa działają ale ,przepalone jest włókno na świecy żarowej

    Świeca ma gwint ok. 23mm i napis HA01 6V 17A H/78


    Na obudowie jest tabliczka z napisem:
    Veb Ölheizgeratewerk Neubrandemburg
    Typ 241.02
    Nr 10493/82
    12V 6000kcal/h
    S1 125W IP 00

    Cudeńko ma wylot spalin,wlot zimnego powietrza,wężyk do paliwa i jeszcze jakiś tajemniczy wylot obok wyjścia spalin.W środku jest silnik z tabliczką 12V i 3000obr/min głębiej nie udało mi sie rozebrać.

    Mam pytanie czy ktoś ma do tego jakiś opis ,schemat ,przekrój , sposób rozruchu lub jakiekolwiek inne informacje.

    Pozdrawiam i z góry dziękuje Michał

    4 29
  • Pomocny post
    #2 08 Sty 2006 22:58
    grzechu40
    Poziom 21  

    Cześć. Z tego co piszesz chyba jest to "Sirroco" i gdyby to było to i milało kostkę "6" na 6 pinów to napisz być może mogę Ci pomóc, wiem jak go podłączyć i jak działa.To nana pozdrawiam...!

    3
  • #3 08 Sty 2006 23:19
    pan_kotek
    Poziom 20  

    Kostki z kabelkami już nie było :)
    po prostu uciety kabelek od silnika i cewki załączającej pompkę paliwa.
    W środku znalazłem jednak coś niejasnego,pod oblaszanymi osłonami jest przykręcona płytka (z plastiku??) z nawinietymi 4 zwojami grubego drutu i obciętymi kabelkami .

    2
  • Pomocny post
    #4 09 Sty 2006 14:50
    gregor1978
    Poziom 11  

    witam z tego co piszesz to wychodzi ze jest to webasto z samochodu star 660 ktore znajdowalo sie nad kabina podlaczenie nie jest ciezkie tylko opisz jakie kolory przewodow tam zostaly a ten drut na plastiku jest to opornica ktora powodoje wolniejsze obroty przy rozruchu postaram sie poszukac jakiegos opisu jak znajde to dam znac ale sam mozesz szukac najlepiej wsrod zolnierzy oni beda mieli poniwaz tego typu urzadzen jest od groma kazdy samochod wojskowy typu star 266 660 maja to urzadzenie na sobie do ogrzania budy ktora waza na sobie pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #5 09 Sty 2006 15:20
    GRISZA14
    Poziom 16  

    uruchomienie jest bardzo proste podgrzewa się świecę napprzez przekażnik lub o dużym obciążeniu przełącznikiem a następnie włącza silnik z załączoną pompą paliwową.Gdy piec zacznie huczeć odłączamy świece i to wszystko.Opornik drutowy służ do wolniejszej pracy całego agregatu .Aco za tym idzi do słabszego grzania .Gaszenie polega na odłączeniu pompy paliwowej i tzw przedmuchania pieca.Pwinno ono popracować ok 3min.jak masz jakieś pytania to pytaj.Wylot spalin powinien być skierowany do dołu.

    1
  • #7 10 Sty 2006 20:13
    pan_kotek
    Poziom 20  

    W końcu i ja znalazłem coć o świecach żarowych,
    identyczne wchodziły do agregatów prądotwórczych wojskowych
    PAD-16 PAD 20 i Pad- 30
    Świece swego czasu były nawet na allegro.
    Zastanawiam się (bo na świecy jest napis 6V 17A) w jaki sposób była ona włączana w instalację ,czyżby 6V przez jakiś opornik??

    Czy do rozruchu można używać świecy żarowej od zwykłego silnika diesla? oczywiście pzez jakąś przejściówkę.

    1
  • #8 14 Sty 2006 21:28
    pan_kotek
    Poziom 20  

    Czy ktoś ma jakies sugestie odnośnie wykorzystania zwykłych swiec żarowych(tzn. z krytym elementem grzejnym (trzpieniowe)) w zastępstwie tych z otwartą spiralą grzejną do nagrzewnicy?
    Ile czasu powinna być właczona taka swieca przed załączeniem silnika?

    1
  • #9 14 Sty 2006 21:48
    jarsaw
    Poziom 23  

    mnie to wyglada na webasto z samochodu Robur swiece dostaniesz w sklepie z czesciami do ciezarowek, kiedys takie cudo mialem uruchomione ale sie nie kalkuluje bo duzo pali oleju napedowego i dosc znacznie kopci przy odpalaniu nie mowiac juz o generowanym przezen chalasie

    0
  • #10 14 Sty 2006 22:50
    ponar
    Poziom 21  

    Tak świeczka 6v jak w komunistycznych webastach musisz znależć sklep z częsciami do jelcza będą i mieli takie świeczki a co do tych 6v to na webascie powinna być taka spirala co zmiejsza napięcie bynajmiej te z jelcza tak miały.

    0
  • #11 06 Sty 2008 13:53
    kelek88
    Poziom 2  

    mam pytanie posaida ktoś schemat jak podłączyc webasto niemieckie Typ 232.02 jest to webasto produkcji niemeckiej (tak wygląda )http://cgi.ebay.nl/Top-Standheizung-Sirokko-Heizung-Typ-232-Diesel-Barkas_W0QQitemZ230188625021QQihZ013QQcategoryZ61524QQcmdZViewItem

    0
  • #12 06 Sty 2008 22:33
    sp9svn
    Poziom 20  

    Witam,
    231, 232 i 241 mają bardzo podobne instalacje elektryczne.
    W załączeniu schemat 232 - porównaj z 241, który jest powyżej.
    Pozdrawiam.

    8
  • #13 25 Lis 2008 10:18
    gregoreq
    Poziom 11  

    Odswiezam stary temat .

    Wie ktoś czym zastąpić orginalny wyłącznik bezpieczeństwa : "...zapobiega przeciążeniu baterii , wyłanczając natychmiast cały zespół , jeżeli po 1 minucie nie nastąpi zapłon lub w wypadku spięcia " ( oznaczony na 241schemat.gif jako Si1 lub na 232plan.gif jako oS )

    0
  • #14 25 Lis 2008 17:27
    maciek bogatynia
    Poziom 14  

    Mam takie w pracy ale nie pamiętam wartości prądu.
    Wydaje mi się że spełniał on tylko funkcje zabezpieczenia przed przeciążeniem,proponuje zastosować większy bezpiecznik lub włącznik instalacyjny S192.

    0
  • #16 23 Kwi 2009 19:44
    rysio96
    Poziom 2  

    Witam!
    też mam takie webasto tyle ze z 85 roku, hmm no i pomału próbuję te schematy rozgryżć najgorzej jest jak webasto jest nie kompletne ale z ogledzin wynika iz to co mam jest całe, może uda się go uruchomic

    0
  • #17 11 Lip 2009 13:59
    kuba911007
    Poziom 1  

    Witam !
    Przepraszam że odświeżam ten stary temat.

    Czy te urządzenie będzie działało na przepracowanym oleju silnikowym ?

    Pozdrawiam

    0
  • #18 11 Lip 2009 17:47
    ociz
    Moderator Samochody

    Może odpali ale nie na długo bo nie wytrzyma temperatury.

    0
  • #19 01 Lis 2009 17:23
    pan_kotek
    Poziom 20  

    Witam wszystkich zainteresowanych tematem.

    W końcu po rozebraniu na części ,przeczyszczeniu uruchomiłem nagrzewnicę.
    Z urządzenia miałem wyprowadzony tylko trójżyłowy kabel.
    Kolory :
    czerwony cewka załączająca pompę paliwa,
    czarny uzwojenie stojana połączone przez rezystor drutowy z komutatorem,
    biały uzwojenie komutatora.

    Do testów użyłem 3 osobnych transforamtorów.
    12V na cewkę
    1-12V regulowane autotransforamtorem na silnik.
    6V na świecę żarową (użyłem napięcia zmiennego)
    rozruch wygląda następująco.
    Załączam świecę żarową a po chwili silnik i cewkę pompy.
    Z rury wydechowej zaczyna dymić
    Po ok 30-45 sekundach następuję zapłon i nagrzewnica zaczyna miło chuczeć i przestaje dymić.Można wyłączyć świecę żarową.

    W czasie testów wyszło że układ dostaje za dużo powietrza w stosunku do podawanej ilości paliwa,powodowało to chwilowe gaśnięcie płomienia, powtórny zapłon, "kichnięcie" i cofnięcie się dymu przez dolot powietrza(jest to osobny kanał) .
    Jako remedium wsunąłem do dolotu wąż od odkurzacza i przesłaniłem nieco dolot powietrza.

    Do testów używałem oleju opałowego,oleju rzepakowego,stopionego tłuszczu zwierzecego(smalcu świńskiego),przepracowanego oleju silnikowego.


    Największą temperaturę ciepłego powietrza na wyjściu uzyskałem na opałowym.
    Mieszanki opałowego z dowolnym z innych "paliw zastępczych" powodują zmniejszenie się tepmperatury o kilka stopni.
    Mieszanka ze smalcem w stosunku (1 część opałowego 3 części smalcu)
    wymagała podgrzania tej mieszaniny do ok 70st C,dodatkowo trzeba było doprowadzić część ciepłego powietrza do komory spalania.

    Silnik napięcie 5V (zużycie paliwa 450ml/h)
    temp na wyściu:
    opałowy czysty 65 st
    opałowy + przepracowany silnikowy 58 st
    opałowy + rzepakowy 55 st
    opałowy + smalec 52 st

    Nagrzewnica Sirocco, schemat połączeń, zasada działaniaNagrzewnica Sirocco, schemat połączeń, zasada działania

    pierwsze zdjęcie przedstawia testy na wolnym powietrzu,drugie urządzenie zainstalowane w garażu.

    Garaż ma ok 40 m3 i w ciągu 1h nagrzewa się od 5 st do 17,po paru godzinach mam 20 st w całym pomieszczeniu.

    Najbardziej stabilnie i ekonmicznie pracuje na mieszaninie 1:5 opałewego z rzepakowym(który miałem za darmo).

    Jest to to też dobra alternatywa dla osób mająch dostęp do przepracowanego oleju silnikowego.

    1
  • #20 16 Lis 2009 21:41
    ZKepowicz
    Poziom 18  

    Kolego,w dolnej czesci obudowy silnika , w otworze przez ktory zasysane jest powietrze do komory spalania jest blaszana kryza / dlawik / osadzony na wcisk.Dobierajac srednice otworu w zaleznosci od wydatku pompy regulujesz proces spalania /proporcje powietrza i paliwa/ podobnie jak w gazniku , i to jest cala tajemnica dymienia. Powodzenia.

    Dodano po 2 [minuty]:

    lub przerywania plomienia

    Dodano po 1 [minuty]:

    lub przerywania plomienia

    Dodano po 22 [sekundy]:

    lub przerywania plomienia

    0
  • #21 17 Lis 2009 15:36
    pan_kotek
    Poziom 20  

    Ja mam bardzo rozszabrowaną nagrzewnicę ,nie było już żadnej kryzy,stąd wąż od odkurzacza :)

    0
  • #22 18 Lis 2009 22:30
    ZKepowicz
    Poziom 18  

    I wszystko O.K. widocznie dobrze trafiles srednice wewnetrzna weza ,ustaliles proporcje paliwo-powietrze

    0
  • #23 30 Lis 2009 16:43
    marerr
    Poziom 13  

    pan_kotek napisał:
    Witam wszystkich zainteresowanych tematem.

    W końcu po rozebraniu na części ,przeczyszczeniu uruchomiłem nagrzewnicę.
    Z urządzenia miałem wyprowadzony tylko trójżyłowy kabel.
    Kolory :
    czerwony cewka załączająca pompę paliwa,
    czarny uzwojenie stojana połączone przez rezystor drutowy z komutatorem,
    biały uzwojenie komutatora.


    Ale ten rezystor drutowy podłączony do stojana Pan wyrzucił ?
    Prąd na stojan idzie bezpośrednio bo reguluje Pan autotransformatorem?

    0
  • #24 30 Lis 2009 18:36
    pan_kotek
    Poziom 20  

    W tej chwili zrezygnowałem wogóle z tych "rezystorów" i komutator jest połączony równolegle ze stojanem a reguluje to autotransformatorem(oczywiście mostek i prąd stały).

    Drugi rezystor wyglądał jak cewka lub sprężynka i był łączony szeregowo ze świecą żarową,też go nie mam,świeca jest podpięta pod 6V (zmiennego) z osobnego transformatora.

    Wiem że kupno kilku transformatorów to większy wydatek,ale akurat miałem i leżały niewykorzystane.

    1
  • #25 01 Gru 2009 08:39
    ZKepowicz
    Poziom 18  

    Poszles w dobrym kierunku .Gratuluje pomyslowosci ,ale nie kazdy ma autotransformator ,taniej jest na 2 trafo 100 Wi reg.obrotow silnika lub opornicy suwakowej

    0
  • #26 01 Gru 2009 14:16
    pan_kotek
    Poziom 20  

    Po miesiącu użytkowania nasunęły mi się takie spostrzeżenia:
    Płynna regulacja napięcia silnika jest zbędna,wystarczy skokowa.
    Wstępne podgrzewanie komory spalania nieznacznie przyspiesza czas zapłonu,ale zwiększa się ryzyko przegrzania i spalenia świecy.
    Co do transforamtora to wystarczy jeden.
    Parametry uzwojeń i sposób połączenia wszystkich elementów jak na rysunku poniżej.

    4
    Załączniki:
  • #27 02 Gru 2009 12:09
    ZKepowicz
    Poziom 18  

    Witam. Trafo na wyrost ,ale przy takich odczepach jak najbardziej o.k. Pozdr.

    Dodano po 27 [sekundy]:

    Witam. Trafo na wyrost ,ale przy takich odczepach jak najbardziej o.k. Pozdr.

    0
  • #28 12 Gru 2009 21:47
    maxymilian123
    Poziom 10  

    Witam,składam właśnie takie webasto 241 i na schemacie stojan jest podłączony do zacisku 7 i znika w wiązce,natomiast na panelu sterowania przełącznik S4 w pozycji1/2 podłączony jest do masy? i zielonej kontrolki i znika z schematu.Nie mogę zrozumieć jak mają działać obroty 1i1/2

    1
  • #30 13 Gru 2009 01:39
    leszek-1
    Poziom 2  

    Witam wszystkich mam też problem z webastem VEB Typ 262.01 24V 15000kcal/h S1 125W Made in GDR. Poszukuje do niego schematu elektrycznego oraz jakichkolwiek wskazówek dotyczących uruchomienia webasta. Zgóry dziękuje za jakiekolwiek informacje stanislawgk(malpa)interia.pl. Po przeczytaniu waszych ciekawych tematów, morze ktoś z was miał styczność z tym modelem. Pozdrawiam

    1