Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik 12V\24V plus rozruch

23 Sty 2006 21:03 7835 11
  • Poziom 10  
    Czy ktoś dysponuje może schematem jakiegoś porządnego prostownika 12V, 24V doładowania akumulatorów od 55Ah do 300Ah. Mile widziana była by też funkcja rozruchu.
    Słyszałem, że rozruch można również zbudować na spawarce trójfazowej czy takie rozwiązanie jest dobre i też chciałbym obejrzeć schematy na ten temat.
    Z góry dziękuję.
  • Poziom 20  
    prostownik jak prostownik odpowiedniej mocy trafo z odczepami tak zeby mozna bylo regulowac napiecie do tego odpowiedniej mocy diody prostownicze spiete w mostek Gretz'a i to tyle najprostrze konstrukcje sa najmniej zawodne!!
  • Poziom 12  
    tak jak kolega greg pisal najlepsze som te najprostsze konstrukcje bo niezawodne musisz niec jakies pozodne trafo i mostek gretza a trafo jak masz jakies duze to nawin je tak zebys mial mozliwosc regulacji na wturnym i pierwotnym uzwojeniu pozdro
  • Poziom 10  
    Rozumiem panów ale mi chodziło o coś innego. Może kilka słów wyjaśnienia jestem uczniem technikum elektronicznego i mam własnie opracować schemat prostownika o określonych parametrach 12V\24V z funkcją rozruchu pojazdów.
    Cały problem polega na tym że musze policzyć transformator i go zaprojektować tak żeby wszystko działało.
    Chciałbym widzieć schematy różnych prostowników i porównać popatrzec wyciągnąć wnioski zastosować ciekawe rozwiązania w swoim schemacie.
    Ogólnie interesuje mnie jak policzyć grubość drutu, przekrój ilość zwoji itd aby mój transformator miał dziesięć zakresów poczynajac od 2A,5A,7A,10A,13A,15A,17A,20A,25A30A i ładował akumulatory 12V i 24V.
    A co do rozruchu to nie mam bladego pojęcia powinien również 12V i 24Vi dawać prąd 250A i to jeszcze regulacją ale to już dla wybitnych.
    Prosze o pomoc.
  • Poziom 16  
    Witam!

    Koledzy jak widać skupili się na praktycznych rozwiązaniach czyli nie ważne jak, ważne że działa. Jak obliczyć transformator znajdziesz w każdej książce do elektroniki. Jeśli masz takie zadanie w szkole to na pewno znajdziesz to w swoim podręczniku.
    Co do oryginalnych rozwiązań to proponuję zbudowanie przetwornicy impulsowej z transformatorem szczelinowym. Liczy się dużo trudniej ale osiągi są dużo lepsze. Gotowy schemat prostej przetwornicy na 12V znajdziesz na elektrodzie.
    Co do rozruchu to trzeba by dodać osobny obwód o sporej wydajności chwilowej. Transformator w takiej sytuacji nie ma znaczenia bo zbudowanie takowego graniczy z cudem. Raczej działało by to na zasadzie ładowania przez kilkanaście sekund i jednego impulsu przez 3-4 sekundy (jak lampa błyskowa)

    pozdrawiam
  • Poziom 20  
    MarsJan z całym szacunkiem ale Tomasz ma problem z policzeniem zwykłego transformatora a ty mu proponujesz robienie przetwornicy impulsowej rozwiązanie moze i ciekawe natomiast to opcja dla zaawansowanych elektroników!!! To jak proponowanie braciom Wright zbudowanie Boeinga Przy takich prądach wykonanie transformatora impulsowego w domowych warunkach jest dość skomplikowane !!poza tym taki układ powinien jeszcze stabilnie dzialać Wchodzimy tutaj juz w zagadnienia nieco wyzszych czestotliwosci i trzeba na prawde niezlej wiedzy zeby to wszystko odpowiednio zaprojektowac!!! nie rozumie tez dlaczego twierdzisz ze zbudowanie odpowiedniego tranformatora do rozruchu graniczy z cudem??? prądy rzędu 250A i więcej ma nie jedna spawarka więc chyba można i nie jest to cud.

    Moja wizja tego urządzenia jest taka :
    Nalezy policzyc odpowiedni transformator czyli musisz znaleść podstawowe wzory na takowe trafo (przekładnia , przekroje rdzenia , przewodów) tak jak pisał MarsJan w twoim podręczniku na pewno je znajdziesz jeżeli nie to tablice mat-fiz , internet ...w googlu jest tego pełno
    Do obliczeń musisz założyć max wartości jakie ma mieć taki tranformator - bo przeciez jeżeli trafo bedzie miało wydajność prądową 250A wcale nie oznacza to zę taki prąd popłynie w momencie ładowania np akumulatora 55 Ah wszystko zależy od przyłożonego napiecia i od stopnia rozładowania akumulatora!!! Regulacje napięcia możesz rozwiązac właśnie przez dołączanie dodatkowych odczepów transformatora tym samym będzie wzrastał prąd ładowania z tego wniosek ze do załóżeń musisz przyjąć że max. nap. znamionowe musi być znacznie większe od 24 V !!!! z diodami jest już znacznie łatwiej bo są dostępne diody np 250 , 300 A i więcej nie są tanie ale są.. przy takich prądach na pewno transformator bedzie niezłym kolosem i na pewno w momencie włączenia po pierwotnej stronie uzwojenia popłynie dość duży prąd związany z przemagnesowaniem rdzenia ale z tym tez można sobie poradzić poprzez np układy miękkiego startu I tym oto sposobem zbudowales spawarke :) Jeżeli wybierzesz skromniejszą opcje ( tylko ładowanie bez rozruchu ) to tu sprawa jest analogiczna tyle tylko ze musisz policzyc trafo o znacznie mniejszej mocy czyli zakłądasz ze trafo ma miec np max nap.uzwojenia wtornego 30V i prad np 40 A czyli moc transformatora ok 1200VA -czyli to samo co wyżej tylko dużo dużo mniejsze i lżejsze -a to już możesz uzyskac łącząc ze sobą np 2 transformatory toroidalne ktore są w sprzedaży ale ty to masz policzyc ...:) Ale sie rozpisałem.....:)nie liczyłem tego wiec może sie okazac ze będa jakieś ograniczenia związane np z napięciem zasilania i z 230 V bedzie problem uzyskac odpowiednie parametry wiec tak jak pisałeś może bedzie trzeba policzyc trafo trójfazowe moze ... trzeba siąść i poprostu policzyć pewnie dostałeś jakieś wytyczne nie tylko dotyczące strony wtórnej...???
  • Poziom 14  
    Witam

    Mam podobny problem, też szukam schematu jakiegoś napradę dobrego prostownika, jeżeli coś znajdziesz daj znać a ja jeżeli coś znajdę to też zaraz sie z tobą skontaktuję co dwie głowy to nie jedna.
  • Poziom 10  
    dzięki już mi troche rozjaśniłeś sprawe.

    Dodano po 25 [minuty]:

    a w książce masz racje są wzory i wogóle przykłady ale tam zakładaja takie rzeczy jak ilosc zwojów w pierwotnym prąd itd a reszte policz takie zadania to trzaskam bez problemu:)
    I tu moje pytanie jżeli trafo ma dawać 40A przy około 18V to wnioskuje że jeżeli jest napięcie 230V. to U1do U2 wynosi 12.5 co oznacza że prąd wejściowy bedzie 12.5 razy mniejszy od wy. czyli wynosi 3.2A Jeżeli mam prąd I1 i U1 to licze rezystancje uzwojenia pierwotnego = 72omy.
    Zakładam jak przypadkiem sie dowiedziałem że Srednica drutu powinna miec 1mm2 na 5A czyli spokojnie biorę 0,4mm2
    licze długośc drutu ( konduktywność miedzi i te sprawy) wychodzi 1582,4m
    licze sobie zwoje i w tedy moge sobie resztę policzyc ale czy te załozenia nie są jakąś moją herezją za co z góry przepraszam
    a i jeszcze jedno jeżeli już robię odczepy z wtórnego to np z 18V odczepiam przy 17V, 16V, 15V i w tedy na odczepach będzie ten mniejszy zakres prądowy i jak tak czy duży znaczy np 3A
  • Poziom 16  
    Kolega Greg ma zupełną rację. Rzeczywiście trochę przesadziłem z tym cudem ale nie bardzo widzę możliwość wykonania "od tak sobie" transformatora 230V->12V 250A.
    Powiedzmy że takowy wykonałem (waży 25kg:) ). Włączam go na kilkanaście sekund, bo muszę wejść do samochodu i go odpalić. Jeśli wykonałem go na rdzeniu stalowym to zanim odpalę już widzę szary dym a po chwili muszę wymieniać bezpieczniki. Łagodny start chyba też tu niewiele pomoże. Jedyne realne wyjście to kadź wypełniona oliwą.
    Natomiast w przypadku przetwornicy użyję rdzenia szczelinowego więc przesycenie nie stanowi problemu.
    Co do stopnia skomplikowania budowy przetwornicy to oczywiście masz rację. Obliczenie trafa szczelinowego nie jest proste. Wydajność zależy również od częstotliwości pracy i rodzaju obciążenia.
    Pomimo tego uważam to za bardziej realne rozwiązanie.

    pozdrawiam i dzięki za opinię.
  • Poziom 20  
    mały to on nie bedzie na pewmo ale MarsJan powiedz mi jedną rzecz jaki popłynie prąd w pierwotnym uzwojeniu jeżeli na wtornym bedziemy mieli 12 V i pobór prądu bedzie 250 A przy zasilaniu 230 V lub 400V?????????? Uwież mi że tak nie bedzie !!! nie zobaczysz szarego dymu i nie bedziesz musial wymieniac bezpieczników no chyba ze bedziesz miał 6 A zle dobrane przekroje przewodów rdzenia itd... !!!! poza tym tomasz nie podaje zadnych wytycznych dotyczących warunków zasilania więc równie dobrze mozemy założyć że mamy do dyspozycji elektrownie!!!ale nie w tym rzecz!!! co to układów miękkiego startu to on służy tylko do uruchomienia trafo !! chodzi o to że w momencie włączenia kiedy sinus ma max. w trafo płynie bardzo duzy prąd związany z przemagnesowaniem rdzenia więc taki układ powoduje że urzadzenie( w tym przypadku trafo) zostaje włączone w momencie kiedy sinus przechodzi przez 0!!! wtedy nie ma efektu wywalania bezp. w momencie włączenia trafo . Zgadzam się ze przetwornica ma wiele zalet np rozmiary mozliwość płynnej regulacji itd ale stopień skomplikowania jest duzo większy !!! musisz zastosowac dodatkowo układ elektroniczny który tym wszystkim bedzie sterował !!

    Tomasz zaczynasz dobrze kombinować nie ma róznicy w obliczniu trafa o mocy 100W czy 2500W poprostu ten drugi bedzie mial dużo większe gabaryty!! wzory pozostaja te same !! a co do regulacji prądu ładowania to zależnośc jest taka jeżeli masz akumulator o nap 12V i podłaczysz do niego zasilanie tez 12 V teoretycznie nie popłynie prąd w praktyce popłynie niewielki prąd wyrównawczy jeżeli teraz ty zwiękrzysz nap. z prostownika bądż akumulator bedzie bardziej rozładowany tym samym wymusisz większy prad wyrównawczy który będzie spadał w związku z ładowaniem akumulatora
  • Poziom 22  
    Cytat:
    Rozumiem panów ale mi chodziło o coś innego. Może kilka słów wyjaśnienia jestem uczniem technikum elektronicznego i mam własnie opracować schemat prostownika o określonych parametrach 12V\24V z funkcją rozruchu pojazdów.


    A może, jeżeli twój promotor czy nauczyciel się zgodzi zaproponuj regulację napięcia przez zastosowanie regulatora z triakiem po stronie pierwotnej transformatora. Odpada Ci wtedy liczenie odczepów. Stronę wtórną nawijasz na 24V z odczepem przy 12, do tego przełącznik 12/24(dużej mocy jeżeli będzie w tym rozruch) i na wyjściu mostek. Jeżeli prostownik będzie z funkcją rozruchu to musisz oczywiście pamiętać o rozmiarach transformatora i odpowiednich przekrojach drutu do nawijania aby uzyskać odpowiednią moc (o tym pisze wyżej). Jednofazowe układy regulacji na triaku są bardzo proste, schematy są na elektrodzie, trzeba poszukać. Musisz pamiętać też o mocy triaka. Te które można kupić w sklepach 16 amperowe choć teoretycznie powinny wytrzymać to nie dają rady, 25A w plastikowej obudowie też nie (upalają się wyprowadzenia) Ostatnio znalazłem 40A w metalowej obudowie z wyprowadzeniami na wsuwki, te wytrzymują prądy jakie płyną przy rozruchu. Jeżeli czegoś nie wiesz to pytaj.

    Pozdrawiam...
  • Poziom 10  
    Jedyne ograniczenia projektu to to ze ma byc na 12V i 24V o podanych zakresach pradowych. Styl rodzaj itp dowolny może to być bomba atomowa tyle że cenione jest efektywnosc styl nowoczesne podejście do sprawy ciekawe rozwiązania i to nie teoretyczne lecz praktyczne zamieszczone na projekcie i wytłumaczone (teoretyczne powinno być tak a w praktyce robi sie tak bo...) takie ciekawostki konstrukcyjne i orginalny projekt ma szanse na ocene.
    Prosty prostownik z trafem może wystarczyc na1+
    cała zabawa polega na tym że mamy osiagnąć maX ilość rpozwiązań takiego urzadzenia a podczas prezentacji zaczyna sie tak : z posród takich rozwiazań wybraliśmy prostownik zbudowany na tym i tym poniewaz względem innch uważamy ze jest najbardziej profesjonalny i rzeczywiscie może służyć uzytkownikowi przez tyle i tyle lat po czym może się zużyć taki i taki element więc zaleca sie konserwancję co tyle i tyle lat. przedstawiamy pełną dokumentację z pełnym kosztorysem ewentualnej produkcji tasmowej czy tez indiwidualnej.
    po tym czkamy czy profesor pozwoli nam przedstawic konsrukcję czy możemy iść do domu.
    więc interesuja mnie wszystkie rozwiązania a ja coś złoże:)