Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szafy Rack
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz impulsowy i różnicówka

01 Lut 2006 17:11 9653 40
  • Poziom 15  
    Witam ,
    Co takiego dzieje się w zasilaczu impulsowym (np obwody komputerowe ) że wyrzcają typowe różnicówki , czy można gdzieś o tym poczytać .
    Pozdr
    czaruncio
  • Szafy Rack
  • Poziom 32  
    ja mam bezpiecznik róznicowo-pradowy w instalacji mieszkania i 2 komputery plus zasilacz impulsowy w TV,CD,odbiorniku SAT i nic mi tu nie wyrzuca?Jesli mozesz napisz bliżej o co chodzi????

    Dodano po 29 [sekundy]:

    ja mam bezpiecznik róznicowo-pradowy w instalacji mieszkania i 2 komputery plus zasilacz impulsowy w TV,CD,odbiorniku SAT i nic mi tu nie wyrzuca?Jesli mozesz napisz bliżej o co chodzi????
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Kazdy zasilacz komputerowy ma podlaczone kondesatory pomiedzy L,N a PE i jakis prad tam uplywa do PE, jesli masz wiecej takich zasilaczy podlaczonych pod 1 roznicowke to prady sie sumuja i poprostu wywala
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Faktycznie odpowiedzialnym za zadziałanie wyłącznika różnicowo-prądowego jest kondensator wchodzący w skład układu filtra większości zasilaczy komputerowych (ale i nie tylko komputerowych). Impulsowy prąd ładowania tego kondensatora może osiągać bardzo duże wartości (kilkanaście amperów) w bardzo krótkim impulsie (poniżej 1ms). Prąd ten jest widziany przez wyłącznik jako prąd różnicowy (różnica prądu który popłynął fazowym i wrócił neutralnym). Zazwyczaj taki pojedynczy impuls pomimo swojej wartości (większość stosowanych wyłączników reaguje na prąd różnicowy 30mA) nie powoduje zadziałania tego zabezpieczenia, jednakże gdy mamy w obwodzie podłączoną większą liczbę komputerów i w jednej chwili podłączamy je do sieci (bo na przykład zadziałał bezpiecznik nadprądowy i teraz na raz załączamy nim cały obwód, to suma tych prądów ładowania kondensatorów we wszystkich komputerach zazwyczaj spowoduje zadziałanie różnicówki.
    Rozwiązania są następujące:
    1) wyłączyć przynajmniej cześć komputerów, załączyć różnicówkę i po koleji załączać resztę komputerów
    2) zmienić typ wyłącznika różnicowoprądowego na krótkozwłoczny (oznaczony np symbolem G) odpornym także na udary. Dodatkowo można kupić od razu reagujący na prądy pulsujące (typ A) co poprawi bezpieczeństwo.
    Pozdrawiam Dominik
  • Poziom 25  
    Wg mnie masz problem z zasilaczem, jeden z kondesatorów filtrujących znajdujący się na wejściu różni się zbytnio pojemnością od drugiego i powoduje prąd upływu - albo różnicówka jest zbyt czuła, albo za dużo zasilaczy impulsowych jest podpiętych już do tej linii, czyli zgadzam się z poprzednikami.
  • Szafy Rack
  • Poziom 33  
    m_wojcik napisał:
    Wg mnie masz problem z zasilaczem, jeden z kondesatorów filtrujących znajdujący się na wejściu różni się zbytnio pojemnością od drugiego i powoduje prąd upływu - albo różnicówka jest zbyt czuła, albo za dużo zasilaczy impulsowych jest podpiętych już do tej linii, czyli zgadzam się z poprzednikami.


    Niech sobie Kolega przeanalizuje na spokojnie co ma do tego duża różnica pomiędzy wartościami kondensatorów w takim filtrze. Przecież nawet przy jednakowych pojemnościach prąd do przewodu PE będzie płynął. Wartość tego prądu można obliczyć prostym wzorem
    I=U/Xc (gdzie U jest napięciem fazowym sieci, a Xc jest reaktancją kondensatora dla 50Hz) . Wartość pojemności kondensatora który akurat jest wpięty pomiędzy N i PE jest bez znaczenia, bo napięcie pomiędzy PE i N jest w większości przypadków pomijalne.
    Jak łatwo obliczyć, dla typowej wartości kondensatorów w filtrze powiedzmy 50 nF, prąd płynący przez ten kondensator do PE wynosi około 4 mA. Przy jednym komputerze to nie problem, ale jak podłączyć ich z 5 pod jedną różnicówkę, to mogą zacząć się kłopoty.
    Powyższe rozwiązania dotyczą składowej podstawowej 50Hz.
    Przypominam także, że dla wyłącznika różnicowoprądowego o ΔI = 30 mA, prąd zadziałania zawiera się w granicach 15 do 30 mA.
  • Poziom 25  
    Wstydzę się... Nie mam nic do dodania, człowiek całe życie musi się uczyć.
  • Poziom 33  
    m_wojcik napisał:
    Wstydzę się... Nie mam nic do dodania, człowiek całe życie musi się uczyć.


    E tam, bez przesady z tym wstydem.
  • Poziom 17  
    witam

    piękny wywód kolego sp5wcx który wyjaśnia wiele. i tu z poważaniem dla kolegi. i tacy ludzie są tutaj potrzebni
    tylko jedno małe ale.
    skoro pojemność od strony N-PE jest pomijalna, to dlaczego firmy które produkują takie zasilacze instalują te kondensatory i wrzucają się na dodatkowe koszta?
    przecież można by było zainstalować filtr z kondkiem pomiędzy L a N, a PE zostawić w spokoju.
    wzór który podałeś odnosi się do prądu kondensatora pomiędzy L a PE. pominąłeś tu zagadnienie szybkości przepływu prądu, a narastania,lub spadku napięcia. od razu piszę że nie jestem w stanie przedstawić zależności przedstawienia potrzeby zainstalowania kondka pomiędzy N a PE w postaci wzorów. jednak te kondensatory są zainstalowane i ku czemuś służą.
    pytanie. ku czemu?

    pozdrawiam
  • Poziom 33  
    Zeby obejsc problem roznicowki to w gniazdkach gdzie sie podłącza komputery, trzeba bolec uziemiający zmostkowac z niebieskim przewodem zerowym, a zółtozielony PE odpiąć i zaizolować. Wiem, wiem zaraz sie odezwą przeciwnicy tego sposobu, ale ja nikogo nie przymuszam. Jest to bardzo prosty, skuteczny sposób i wbrew opinii niektórych zajadłych elektryków :) bezpieczny.
  • Poziom 17  
    kolego prez8s

    zamiast tej metody którą proponujesz, to ja proponuję zdjąć różnicówkę z rozdzielnicy. proste bo nie muszę sie męczyć z przerabianiem gniazdek zasilających. poprostu wypier....ić róznicówke z rozdzielnicy. roboty mało, bo zamiast przerabiać każde gniazdo, w 10 minut wywalisz to co wybija i zostaje układ sieci w tym typie co wymyślił projektant.

    wrrrr.

    dla mnie zły pomysł
  • Poziom 33  
    kolego piotrekk

    nie zrozumiales mnie, chodzilo mi tylko o gniazda komputerowa, reszta pozstanie normalnie zabezpieczona, po za tym nawet jesli cos by przebilo na obudowe komputera to spłynie i tak do N czyli do ziemi, nie kopiąc użytkownika. w starych instalacjach to normalne ze sie bolec łączy z N i nikt tam nie narzeka. Polecam ten sposób.
    A co do wywalania różnicówki to jest do piero zły pomysł.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 26  
    Ja mam lepszy pomysl, roznicowke i eSki zastapic kawalkiem druta 6mm2 Cu :P
  • Poziom 33  
    kolego geguś - troche wiecej szacunku dla innych !

    Widze ze nie bardzo rozumiecie o co mi sie rozchodzi.

    Instalacja elektryczna z różnicówką posiada przewód zerowy N i przewód PE. Przewód N jest wielokrotnie uziemiany począwszy od elektrowni poprzez transformatory itd. Przewód PE jest uziemiony w miejscu gdzie stoi budynek. Różnicówka wykrywając przebicia polega głównie na przewodzie PE. Rezystancja miedzy przewodami N i PE w gniezdzie jest minimalna i nie przekracza w praktyce 1 ohma. Więc "zastepując" przewód PE mostkiem od N do "bolca" "omijamy" niejako zbyt czułą róznicówke, ale nie likwidujemy podstawowowego zabezpieczenia jakim jest uziemienie obudowy! Teraz zastanowcie sie jak czesto są łączone silniki trojfazowe w takiej instalacji z PE. Najczęsciej mają N połączony z obudową i.... nikogo nie kopie. Owszem nie mozna tak robic we wszystkich urzadzeniach, poniewaz chodzi takze o zabezpieczenie przeciwpożarowe. Polskie normy są bardzo rygorystyczne i trzeba teraz stosowac PE gdzie sie da, jednak w urządzeniach pod dozorem (zakładam ze jest tak w tym przypadku) gdzie wystąpuje taki problem, ktory to jest nie jako trudny do usuniecia, mozna by takie "obejscie" w gniazdku zrobic.

    Elektrycy którzy tak bardzo ganią ten sposób, z klapklami na oczach widza tylko to co sie wyuczyli i z czego zdawali egzamin, nie do konca rozumiejąc zasade działania różnicówki nie przyjmują nic innego do wiadomosci i ganią wszystko co jest odchyłką od ustalonej normy. Jezeli cos tylko odstepuje choc troche od tego co jest na papierze, nie moze zostac zastosowane w praktyce... Wystarczy troche pomyslec. Odstępstwa od przyjętych norm są możliwe i nie powodują bezposredniego zagrożenia porazeniem, jesli oczywiscie robi się to z głową i nie grzebie sie w bebechah danego urzadzenia na "żywca". Urzadzenia komputerowe trzymane bezposrednio przez czlowieka są z regóły plastikowe, po za tym zasilacz jest galwanicznie (poprzez trafko w.cz.) odizolowany od sieci. Niebezpieczenstwo moze wystąpic w wypadku gdy ktos dotyka uziemionego N-em urządzenia i nastąpi oberwanie przewodu zerowego przed gniazdem, ale wtedy urzadzenie przestaje dzialac i wiadomo ze cos jest nie tak, wowczas odłączamy całą instalacje i szukamy przyczyny. Jezeli urzadzenie ma przebicie o ktorym wczesniej nie wiedzielismy to moze nas popiescic. Z tym ze to sie zdaza naprawde rzadko i predzej roznicowka wywali niz porazi czlowieka, dlaczego?? ano dlatego ze jezeli cos "wypływa" z różnicówki i nie wraca do niej, to takze powoduje jej zadziałanie. Gdyby tak nie było to istota różnicówek nie miała by sensu.
    Jezeli nie mozecie tego zrozumiec wystarczy ze dotkniecie jednej fazy ręką za różnicówką, nie dotykając przewodów PE czy N. !!!Oczywiscie odradzam!!! jednak sprawna roznicowka musi wtedy zadziałac, mozna to doswiadczalnie sprawdzić, rezystor ok 1kohm z jednej strony do fazy, a z drugiej do ziemi, kranu, itp. Jesli roznicowka jest sprawna to musi "wyskoczyc". To ze roznicowka wykrywa takze przebicia miedzy N i PE to juz sprawa nieco mniej istotna ze względu przeciwporazeniowego, a bardziej z przeciwpożarowego, dlatego przytoczony przezemnie sposób jest bezpieczny. Wiekszość "niedouczonych" elektryków mysli ze chroni ich PE i bez niego ani rusz, no akurat tak sie składa ze różnicówka jest na tyle "inteligentnym urządzonkiem" ze radzi sobie także bez PE i to jej głównym zadaniem jest chronic człowieka przed dotknieciem do fazy. Jezeli ktos sie z tym nie zgadza, no to juz nic tutaj nie wskuram.... zachecic moge jedynie do ponownego przeczytania książek i przeprowadzenia eksperymentow, doswiadczen.

    PROSZE TO DOBRZE PRZEMYSLEC, ZANIM KOGOS ZACZNIECIE OSKARZAC O NIEUCTWO !!!

    Dodano po 8 [minuty]:

    prez8s napisał:
    ...Polecam ten sposób...


    Moze za ogólnie to zabrzmiało ale oczywiscie chodziło mi o ten powyższy przypadek.

    Dodano po 29 [minuty]:

    Zresztą co ja się będe wysilał, poczytajcie sobie tu, zwłasza ostatnie posty:
    http://news.elektroda.net/next-vt47322.html?postdays=0&postorder=asc&start=15

    Dodam jeszcze po raz kolejny ze nikogo nie zmuszam do tego, nie chcecie, boicie sie, uwazacie ze tak nie wolno - nie stosujcie! Warto jednak wziąć to pod uwage, jako jedną lub tez ostateczną poza modyfikacją zasilaczy, "metode". Nie jest to jakims moim wymysłem, poprostu czasami tak sie robi.
  • Poziom 33  
    Co do instalowania kondensatorów pomiędzy L i PE oraz N i PE zamiast tylko pomiędzy L i PE to sprawa jest banalnie prosta.
    Po pierwsze - nikt przecież nie zagwarantuje że we wszystkich gniazdkach na świecie do których podłączamy komputer styk N jest zawsze z tej samej strony bolca PE.
    Po drugie - głównym zadaniem tych kondensatorów jest "zwieranie" do PE (masy urządzenia) sygnałów o częstotliwościach dużo większych niż częstotliwość sieci. Dla tych częstotliwości reaktancja indukcyjna samych przewodów PE i N jest już na tyle duża, że dla tych częstotliwości nie możemy już mówić, że pomiędzy PE i N nie ma napięcia. Jak łatwo zauważyć, we wcześniejszym poście wyraźnie podkreślałem, iż moje rozważania dotyczą częstotliwości 50 Hz.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 33  
    maryousz napisał:
    Kolego prez8s, skoro ten nowe normy sa takie beee, to moze dajmy sobie spokoj z ukladem sieci TN-S i TN-C-S i wrocmy to TN-C najlepiej na aluminowych przewodach?
    Uwazam, ze te normy ustalil ktos madrzejszy od Ciebie wiec propozycje zerowania w gniazdach zostaw dla siebie. Pomysl o tym co pojawi sie na obudowie takiego komputera albo np.pralki jak ktos niedoswiadczony podlaczy w gniazdku lub w przedluzaczu wlasnej roboty odwrotnie faze z zerem ?!


    Czlowieku CO TY WYPISUJESZ??? Gdzie ja napisałem ze te normy są bee??? Gdzie ja napisałem ze współczesne układy sieci są złe??? Nie siej zamętu i czytaj dokładnie. Gdzie ja napisałem że chodzi o pralke???!!! Cały czas chodzi o przypadek komputerów !!! Ludzie czy wy umiecie czytać???!!!
    Są elektrycy którzy nie próbują zrozumieć, są też elektrycy którzy rozumieją i stosują. Rozwiązanie tego problemu nie jest blache, wyjsc jest niewiele: albo zmienic roznicowke na zupelnie inną, która jest na zamowienie i jej koszt jest wysoki, albo rozbierac zasilacze i czyscic z kondensatorów, albo podzielic obwody i zastosowac kilka różnicówek, lub tez zastosowac sposób opisany przezmnie.

    Dodano po 7 [minuty]:

    maryousz napisał:
    ... Pomysl o tym co pojawi sie na obudowie takiego komputera albo np.pralki jak ktos niedoswiadczony podlaczy w gniazdku lub w przedluzaczu wlasnej roboty odwrotnie faze z zerem ?!


    No jezeli Ty uwazasz ze niedoswaidczony ma w tym grzebac to ja dziękuje :(... Jezeli masz wątpliwości i sprawia ci trudnosc podłączenie tego lub tez nie posaidasz neonowki, to .... nie wiem co mam otym myslec. Podkreslam : robi sie to w gniazdku w scianie, a nie w przedłużaczu! Nigdzie o tym nie pisałem zeby modyfikowac przedłużacz!

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jeżeli uważacie ze nie wolno tak robić, to podajcie konkretne powody dlaczego nie.

    Dodano po 29 [minuty]:

    Podałem ten sposób dlatego ze dosyc dawno temu na zebraniu w byłej firmie gdzie pracowałem został on poruszony. I co sie okazało. Wiekszosc oczywiscie byla przeciwna. Zrobili doswiadczenie i wyszlo na to ze mozna tak robic. Oczywiscie polskie normy tego nie przewidują i nie ma nigdzie w ksiązkach wymienionych za i przeciw. Jednak to działa, oczywiscie przypadek był identyczny czyli komputery. Z doswiadczen wynika jasno że bezposrednio chroni nas nie PE a różnica miedzy prądami fazowymi wypływającymi i wracjącymi do różnicówki. Potem ludzie sie krzywili ze eee tam, ze no mozliwe, ze byc moze. Oczywiscie zmodyfikowac mozna tylko gniazda. W przypadku komputerów jest to bezpieczne, jednak w przypadku innych urządzen nalezy to rozwazyc, chociaz najczesciej problem występuje wlasnie z komputerami w wiekszej ilosci wpietych na jedną wspólną linie z innymi obwodami do różnicówki.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 33  
    No tak :). Typowe. Nie potrafisz podac powodu dlaczego nie, raczej nie rozumiesz jak działa bezpiecznik różnicowoprądowy, naskoczyles na mnie zbyt pochopnie i teraz sie chcesz wywinąć poprzez atak i mącenie. Typowa, prymitywna zagrywka g...niaza. Nieładnie. Co do szkół to skonczyłem ich akurat wiele, ale nie chce aby z tego wynikła wojna, więc ignoruje te próby obrażenia.
    Powiem tylko tyle że kłócić sie nie mam zamiaru!, chcę jedynie aby wziąć pod rozwage przykład opisywany przezemnie i wywnioskowac wszystkie za i przeciw. Uważasz że "nie bo nie" ??? Podaj powód dlaczego nie. Konkretny powód. Oczywiscie pomijając zalecenia PN. Jeżeli chcesz wtrącić temat "...rozplywy pradow dla wybranych przypadkow przebic, zwarc doziemnych.." to jak najbardziej jestem otwarty na dyskusje. Wyjasnij wiec co przez to rozumiesz, udowodnij mi ze sie myle i jestem w wielkim błedzie. Jestem na to otwarty w koncu nikt nie jest nie omylny. Nie zbaczaj tylko z tematu, pamietaj ze chodzi o przypadek zasilaczy komputerowych i podawane przeze mnie rozwiązanie tyczy się tylko modyfikacji gniazd komputerowych.

    Przyjmijmy dla uproszczenia ze nie jestem elektrykiem, nie mam z tym nic wspólnego, nie mam pojęcia na temat sieci i nie znam sie na różnicówkach. Teraz chciałbym sie dowiedzieć dlaczego elektryk którego powiedzmy wezwe do pomocy nie moze tak zrobic w przypadku gniazd komputerowych?
    Moze w ten sposób pokojowo dojdziemy do porozumienia, wyjasni mi ktos dlaczego uwaza ze tak nie wolno robic?
  • Poziom 26  
    To moze zastosowac UPSa ale typu on-line, czyli prostownik, akumulator, falownik.
    No ale tu sie moze pojawic problem taki ze Ups bedzie tez mial zasilacz impulsowy a nie zwykly.

    Co do mostkowania, bylo stosowane w starych instalacjach i bylo ok.

    Zreszta instalacja typu Tn-C-S bez uziemnienia punktu podzialu(czesto sie zdarza bo nie ma gdzie) jest z punktu elektrycznego instalcja TN-c z mostkowaniem
  • Poziom 33  
    lukiiiii napisał:
    ...

    Co do mostkowania, bylo stosowane w starych instalacjach i bylo ok.

    Zreszta instalacja typu Tn-C-S bez uziemnienia punktu podzialu(czesto sie zdarza bo nie ma gdzie) jest z punktu elektrycznego instalcja TN-c z mostkowaniem


    Dokładnie tak.

    Dodano po 47 [sekundy]:

    Z punktu widzenia technicznego nie ma przeciwskazan przed zmostkowaniem.
  • Poziom 17  
    witam

    przedewszystkim zmienileś kolego projekt układu sieci z TN-S na układ z "wyspą" TN-C. przyjdzie kontrola będziesz ukarany.

    a teraz pomyśl sobie tak:
    dałeś gniazdkom na bolec N. wcześniej w instalacji ktoś podłączył farelkę i jeszcze grzeje sobie wodę na kawę. w wyniku wiiększego poboru prądu nastąpił spadek napięcia o ok 5V. czyli założymy że po 2,5 V odłożyło się na L i Na N względem rozdzielnicy.
    i teraz:
    masz dodatkowo podłączony komputer u kolegi porzez sieć na BNC, lub RS 232, albo tv-out podłączone do telewizora który także ma też podłączoną kablówkę.
    gdzie znajdzie sobie jeszcze drogę te podniesione napięcie o 2,5V na stronie przewodu N? otóż popłynie jeszcze poprzez obudowę komputera i przewód połączeniowy z komputerem kolegi lub poprzez przewód tv-out, chasis tv i znajdzie ujście w przewodzie od telewizji kablowej.
    weźmy przykład komputera kolegi. jeżeli pomiędzy twoim N, a kolegi PE (bo on ma układ TN-S) będzie rezystancja rzędu 5Ω to przez to połączenie będzie płynął prąd ok. 0,5A.
    mało tego. przerwany został przewód N u ciebie. CALUSIEŃKI prąd popłynie przez to połączenie.

    chodzi mi o to że te komputery biorą udział w rozkładzie prądów które nie powinny przepływać.

    jeszcze z innej beczki. jakie prawo nakazuje stosowanie różnicówek w tym przypadku. zabezpieczenie różnicowo-prądowe jest zabepieczeniem dodatkowym i w tym przypadku nie ma potrzeby stosowania RCD

    podałeś kolego bardzo zły przykład i nie broń jego bo każdy szanowany elektryk który zna się na fachu i wie co robi, cię wyśmieje.
    a jeżeli już to są różnicówki które są specjalnego przeznaczenia i są np. odporne na krótkie udary prądowe, które nadają się właśnie w tym przypadku poczytaj sobie o rodzajach i odmianach RCD.

    napisałeś
    A co do wywalania różnicówki to jest do piero zły pomysł.

    to jest proszę Pana dobry pomysł bo zostaje typ sieci TN-S i mamy zabezpieczenie przed porażeniem poprzez przewód PE. który jest nie obciążony i jest pewniejszy od N bo np. w puszce wypaliło się połączenie N na skutek długotrwałego obciązenia bo przewód się poluzował w rozetce.

    nie broń tego co żeś napisał i szybko idź do firmy i zmień to co przerobiłeś, i słuchaj czasami tego co inni mówią.

    pozdrawiam i nie bądź na mnie zły.
  • Poziom 33  
    piotrekk napisał:
    witam

    przedewszystkim zmienileś kolego projekt układu sieci z TN-S na układ z "wyspą" TN-C. przyjdzie kontrola będziesz ukarany.

    a teraz pomyśl sobie tak:
    dałeś gniazdkom na bolec N. wcześniej w instalacji ktoś podłączył farelkę i jeszcze grzeje sobie wodę na kawę. w wyniku wiiększego poboru prądu nastąpił spadek napięcia o ok 5V. czyli założymy że po 2,5 V odłożyło się na L i Na N względem rozdzielnicy.
    i teraz:
    masz dodatkowo podłączony komputer u kolegi porzez sieć na BNC, lub RS 232, albo tv-out podłączone do telewizora który także ma też podłączoną kablówkę.
    gdzie znajdzie sobie jeszcze drogę te podniesione napięcie o 2,5V na stronie przewodu N? otóż popłynie jeszcze poprzez obudowę komputera i przewód połączeniowy z komputerem kolegi lub poprzez przewód tv-out, chasis tv i znajdzie ujście w przewodzie od telewizji kablowej.
    weźmy przykład komputera kolegi. jeżeli pomiędzy twoim N, a kolegi PE (bo on ma układ TN-S) będzie rezystancja rzędu 5Ω to przez to połączenie będzie płynął prąd ok. 0,5A.
    mało tego. przerwany został przewód N u ciebie. CALUSIEŃKI prąd popłynie przez to połączenie.

    chodzi mi o to że te komputery biorą udział w rozkładzie prądów które nie powinny przepływać....



    Zgadza sie, tak bedzie jak piszesz. Ale jezeli komputery stoją w tym samym miejscu w firmie i są zasialne wszystkie tą samą "metodą" to wowczas nic się nie stanie. Ale owszem taka sytuacja jak opisujesz wyeliminowuje zastosowanie mostka.

    Dodano po 7 [minuty]:

    piotrekk napisał:
    ...

    nie broń tego co żeś napisał i szybko idź do firmy i zmień to co przerobiłeś, i słuchaj czasami tego co inni mówią.

    pozdrawiam i nie bądź na mnie zły.


    Wcale nie jestem na Ciebie zły, dobrze ze ktos w koncu pisze konkrety. Pracownie komputerowe w ktorych to zastosowalismy działają juz kilka lat i mają się dobrze, dosłownie nie ma zadnych problemow! Wiem ze to sieje postrach w sród tych co to czytają, ale metodą tą mozna sobie poradzić w wielu sytuacjach.
    Niektorzy sie smieją i nie wierzą ze to bedzie dobrze dzialac, z tym ze czesto teoria rozmija sie z praktyką.
    pozdrawiam.
  • Poziom 17  
    kolego prez8s

    zmieniłeś typ zasilania sieci. nie jestes w stanie przewidzieć tego co użytkownicy potrafią podłączyć do sieci. podałem ci przykład.
    obecnie jeżeli jest zmieniana instalacja w obiektach nakazuje się tworzyć instalację w układzie TN-S ( nie pisać mi tu o układach IT, TT bo to inna bajka), natomiast wyłącznik RCD jest ochroną dodatkową która ma być stosowana w przypadku szczególnych pomieszczeń. a pracownia komputerowa taką nie jest. to co napisałem powyżej jest sposobem na wyjście ponieważ likwidujesz problem, a układ sieci zostawiasz taki jak ma być (wybierasz mniejsze zło).
    jeszcze jedno. pamiętaj o tym że przewód N w wyniku obciążenia wcale nie musi mieć potencjału ziemi, natomiast PE jako nie obciążony przewód będzie miał potencjał rozdziału PEN na N i PE który powinien być uziemiony.

    no i sorry ale mylisz pojęcia przewodów PEN, N i PE.

    przeczytałem link który zapodałeś. jedno stwierdzenie. poza dwoma osobami które konkretnie piszą, to same laictwo. NO COMMENT.

    w obecnych czasach sieć TN-S prawie każdemu kojarzy się z wyłącznikiem różnicowo-prądowym. i tu pojawia sie problem ponieważ prawie każdy stosuje RCD na wszystkie obwody. prawda jest taka że te wyłączniki powinno się stosować w przypadku instalacji o podwyższonym ryzyku porażenia prądem np. łazienka, sauna, plac budowy, szklarnia, itp.

    jako przykład podam ci, co robiliśmy ostatnio:
    przychodzi przewód 5x50mm2 (czyli dostajemy układ TN-S). szafa rozdzielcza zasila 12 silników. wiesz jaki jest prąd upływu, czyli prąd przepływający przez PE? ponad 3A. wiem że silniki kwalifikują się do przezwojenia, ale jest zachowana zasada ochrony ppor (a wtym i ppoż) i nie ma żadnej różnicówki po drodze bo nie ma potrzeby. a to że silniki powinny mieć pomiary co jakiś tam okres (a nie mają ) to już nie nasza że tak powiem broszka. instalacja spełnia wymogi.

    nie wiem czy cie przekonałem że źle robisz.

    napisałeś
    "Pracownie komputerowe w ktorych to zastosowalismy działają juz kilka lat i mają się dobrze, dosłownie nie ma zadnych problemow" hala w chorzowie też stała dobre 10 lat a jednak sie zawaliła i szukają winnych.

    kolo :) "geguś" ty się tak nie denerwuj tylko pomóż mi wyprostować chłopa. jesteś faciem kumatym ( jak kojarzę dobrym w swoim fachu) i jak się odezwałeś to już wypowiedz się konkretnie w temacie. może następny facet będzie rozumiał to co robi.

    kolego sp5wcx dzięki za odpowiedź, ale mnie nie satysfakcjonuje. ze wzgledu na brak czasu oraz zmęczenie proponuje pogadać później (będe pamiętał)

    pozdrawiam wszystkich
  • Poziom 33  
    W kazdym razie nikt nie narzeka, a przed nami mieli okropne problemy, nie tylko z tym tematem zwiazane. Sposob ma swoje wady, o których wyżej napisałeś, dodatkowo nieznacznie pogarsza ochrone ppoż komputerow, z tym ze w kazdym pomieszeniu są czujniki dymu.
    Mostek jest prostym i tanim sposobem na ominięcie tego problemu, przy zachowaniu bezpieczenstwa uzytkownikow (wiadomo-firmy zlecające oszczedzają na czym sie da). Inne urzadzenia są normalnie zasilane z innych obwodów.
    A jesli chodzi o tą hale to nie uogólniajmy, to są tylko pracownie, tam nic sie nie zawali, dach jest spadzisty. Mimo wszystko różnicówka w takim układzie działa prawidłowo i zabic nikogo ten układ nie ma prawa. A "obcych" sieci komputerowych tam nie bedzie, bo tam jest ze tak powiem odludzie :). Internet mają radiowy.
    pozdr.
  • Poziom 17  
    noo... dla mnie wypowiedzi typu "nikt nie narzeka" nie są na miejscu. TY jesteś elektrykiem i TY zmieniłeś typ zasilania.

    Pani Ewa która siedzi przy kompie i parzy kawę dla prezesa nie musi wiedzieć o zagrożeniach wynikających z wad i zalet zasilania komputerów w sieci TN-C, TN-S. TY jestes za to odpowiedzialny. a TY przerobiłeś instalację.

    nie wiem jak cię przekonać, ale pomyśl sobie tak że stał się wypadek. pierwsze co to będą fachowcy sprawdzać poprawność instalacji, sposób ułożenia i sposób podłączenia urządzeń.

    ble... ble... dużo by gadać o tym. w takiej pracowni powinny być też połączenia wyrównawcze jeżeli odległośc między elmentami dostępnymi czynnymi są mniejsze niż 2,2m.

    jestem teraz pod wpływem alcoo... i nie wydaje mi się żebym był w stanie realnie przedstawić problem pod względem elektrycznym. zresztą nie o tym był temat.

    pozdrawiam.
  • Poziom 33  
    piotrekk napisał:
    ...Pani Ewa która siedzi przy kompie i parzy kawę dla prezesa nie musi wiedzieć o zagrożeniach wynikających z wad i zalet zasilania komputerów w sieci TN-C, TN-S. TY jestes za to odpowiedzialny. a TY przerobiłeś instalację...


    W tym przypadku nic się nie ma prawa stac. Prędzej porazi cie golarka elektryczna, niz taki komputer. Nie chce mi sie juz o tym pisac. Nikogo nie zmuszam do tego. Jest to jeden z mozliwych sposobow. Zmiana różnicówek i instalacji ze wzgeldu na koszta nie wchodzi w gre. Pamiętaj ze ten opisany przez Ciebie przypadek moze sie zdazyc, ale nie musi i zadko kiedy ma miejsce, to jest skrajność, no byc moze Ty to masz na codzien, ale to juz cos nie tak z tymi urządzeniami. Takie liczenie prądów upływu na sucho nigdy nie zastąpi miernika.
    Pozatym ja tego nie wymyslilem, tak sie robiło dawniej i teraz tez czasami warto do tego powrócic we współczesnych sieciach jesli zajdzie taka koniecznosc.
    Jezeli sobie to dobrze przemyslisz to dojdziesz do wniosku ze to nie jest takie złe jak Ci sie wydaje. Pamietaj ze różnicówka chroni głównie przed porażeniem dotykając przewodu fazowego i w tej konkretnej firmie działa to bez zażutu! przebicie miedzy obudową i czyms innym z PE spowoduje prędzej wywalenie różnicówki. Zrób doswiadczenia, sam sie przekonasz!
    Nie ciągne tego dalej bo nie ma sensu toczyc tej nierównej walki :).
    Pozdr.
  • Poziom 27  
    Czytam i jestem ...bardziej łysy ??
    Wszyscy macie racje......Ale.
    Po pierwsze:kup komputer zgodny z normą ?
    Po drugie:w Polsce mamy instalacje-jakie mamy?
    Po trzecie: Panią Ewe-wysłać na szkolenie BHP