Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peugeot 106 1.0 BOSH za niskie obroty ?!

djskomy 25 Feb 2006 08:33 10705 11
  • #1
    djskomy
    Level 13  
    Witam!

    Usterka: silnik krokowy nie reguluje obrotów biegu jałowego, silnik zimny gaśnie (jeśli nie trzymam wciśniętego pedału gazu), sam silnik krokowy (bosh 4 pinowy) wydaje się być sprawny, po rozgrzaniu silnik nie gaśnie ale ma bardzo niskie obroty, po odpaleniu silnik krokowy próbuje "schować" wystający regulator, sytuacja wygląda tak jakby był źle sterowany...

    W zeszły czwatrek oddałem do naprawy swojego peugeota 106, w warsztacie mieli wuregulować sprzęgło, sprawdzić dlaczego słabo działa ogrzewanie, wymienić pasek klinowy alternatora.

    Sprzegło podregulowali (żałośnie niepopranie), wymienili termostat, pasek klinowy i odpowietrzyli układ.

    Odbierając samochód zwróciłem jednak uwagę serwisantowi, że mój peugeot zaczął mieć dziwnie niskie obroty. On zajrzał jeszcze raz pod maskę pokręcił odpowietrzeniem (!!??) i powiedział, że są dobre - tak powinnno być. Pojechałem więc do domu...
    Jakież było moje zdziwienie jak rano próbując odpalić samochód - nie udało mi się to!

    Po wstępnych oględzinach stwierdziłem, że silnik krokowy wogóle nie reaguje po przekręceniu kluczyka - słychać tylko brzęczenie (okazało się że silnik próbuje "zmniejszyć obroty" - czyli próbuje się schować wystajacy z niego regulator - jest to jednak nie możliwe bo jest on schowany maksymalnie. Po wciśnięciu pedału gazu i ponownej próbie odpalenia udało się, jednak obroty są na tyle niskie że silnik bez trzymania gazu gaśnie.

    Proszę o pomoc, boję się pojechać do serwisu ponownie, bo nigdy nie wiadomo na jaki kolejny pomysł wpadną panowie z serwisu...
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #2
    djskomy
    Level 13  
    Ponowna wiza u panów serwisantów...

    Heh...
    Serwisant uparcie twierdził, że obroty są jak najbardziej prawidłowe...!
    Poddałem się, kazałem poprawić skok sprzęgła jak podają w dokumentacji, a nie jak mu się wydaje, no i... pojechałem...

    ...do drugiego serwisu zajmującego się typowo elektroniką samochodową.
    Po pomiarach wyszło że:
    - regulator niskich obrotów jest sprawny a komputer wysterowuje cały czas napięcie na nim tak aby zmniejszyć obroty
    - wymiana potencjometra przepustnicy nie pomaga
    - czujniki temperatury sprawne
    - połączenia pomierzone - sprawne

    No i wygląda na to, że nawaliła elektronika w sterowniku (dlaczego ciągle podawane jest napięcię aby zmniejszyć obroty?? - mimo zmieniających się waruknów otoczenia, nie wiadomo) lub coś jeszcze...!

    We wtorek dalsze diagnozowanie, a narazie jeżdżę bez niskich obrotów
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #3
    godzio7
    Level 12  
    w kolektorze ssącym powinien być czujnik podciśnienia (map sensor przynajmniej w moim 406 tam jest) .postaraj sie wyciągnąć wtyczkę i napisz czy jest ok. przypadłością peugeotów są te czujniki .
  • #4
    djskomy
    Level 13  
    Hmmm... niestety żadnego czujnika tam nie znalazłem, a i już wiadomo, że nie w tym leży problem... (choć kto wie... 8=O )

    Wtorek nastał!

    Peugeot z samego rana trafił do serwisu...
    koło 17 dzwoni pan i informuje, że wszystko sprawdzili, osprzęt jest sprawny, na 100% jest uszkodzony sterownik silnika...
    koszt diagnostyki to 40zł (po znajomości) natomiast koszt ewentualnej naprawy to 200-400zł...
    za głowę się złapałem...! i zrezygnowałem z naprawy bo mało to nie jest a używany można kupić w podobnej cenie...

    Jako, że z elektroniką na bakier nie jestem, wróciłem do domu, zrzuciłem kompa... pomiary, pomiary... no i wyszło... uszkodzony (co najmniej) układ siemensa B57928, heh no właśnie...

    2 4 6
    .| | |
    XXXXXX B57928
    | | | |
    1 3 5 7

    1-do mikrokontorlera
    2-nc
    3-do silnika regulującego obroty (DC)
    4-masa
    5-do silnika regulującego obroty (DC)
    6-zasilanie +12V
    7-do mikrokontrolera

    Dokumentacji nigdzie nie ma do tego układu, z mikrokontrolera wychodzi sobie napięcie +5V na nóżkę 7 o ile zwarty jest włącznik przy silniku regulującym wolne obroty...
    nóżki 6 i 5 zwarte jak się patrzy (dlatego ciągle silnik regujujący obroty ciągle próbował je zmniejszyć) - zjarany układ

    układ wygląda na jakiś sterownik silnika stałoprądowego (ze zmienną polaryzacją, w celu regulacji obrotów prawo, lewo) nóżkę zwartą do plusa zasilania odłączyłem i podałem tam masę, druga połowa układu wydaje się być sprawna i na chwilę obecną obrtoty są poprawnie regulowane w górę (z natury rzeczy w dół się nie da...)
    tak więc silnik zminy pali dobrze...i ustawia sobie obroty na teoretycznie poprawnym poziomie...

    Zastanawiam się czy np. nie jest uszkodzone wyjście z mikrokontrolera... drugie, na którym nic się nie dzieje...

    I tu pozostają mi rozwiązania:
    - próbować dalej coś kombinować...
    (znaleźć gdzieś układ siemensa, lub pokombinować i go wymienić kilkoma spreparowanymi elementami o podobnym działaniu, tu przydałaby się wiedza jak powinien prawidłowo zachowywać się ten pseudo silnik krokowy... może ktoś pomoże? o ile wyjścia mikrokontorlera nie są uszkodzone)
    - oddać do naprawy i wydać nawet 400zł (z daleka od serwisów proszę :?)
    - lub kupić używany za bliżej nie określoną cenę...
    - jeździć tak jak teraz, he he prawie działa... :|

    Pomóżcie jak możecie, bo sam nie wiem co zrobić...
  • #5
    cobraa
    Level 27  
    Przypuszczam ze jest jakas glupota np jakies nieszczelnosci itp i niepotrzebnie maczasz palce w sterowniku. Zaduzo rak tam juz wsadzonych jest lacznie z twoimi. Niech to ogladnie ktos kto sie na tym zna bo podpowiedzi tu chyba beda bezcelowe bo na odleglosc cuda mozna opowiadac.
  • #6
    djskomy
    Level 13  
    ...nieszczelności i za niskie obroty...
    to się wyklucza wzajemnie...
    ...a sterownik jest uszkodzony na 100%
  • #7
    djskomy
    Level 13  
    Jako, że uparciuch ze mnie straszliwy..., oscyloskop poszedł w ruch... :)

    No i wszystko się wyjaśniło...
    nóżka 1 - nie jest podawany żaden sygnał,
    nóżka 7 - (najwyraźniej tylko ona) steruje silnikiem krokowym

    przepustnica zamknięta - obroty za niskie (sinik krokowy ma je zwiększyć)
    nóżka 7 = 5V

    przepustnica "odpowiednio" otwarta (sinik krokowy ma nic nie robić)
    nóżka 7 przebieg następujący

    __-__-__-__-__

    efekt na wyjściu jakieś 2V

    przebieg pojawia się przy otwarciu przepustnicy na poziomie zmiennym, zależnym od nagrzania silnika - czyli prawidłowo :)

    przepustnica otwarta - obroty za wysokie (sinik krokowy ma je zmniejszyć)
    nóżka 7 = 0V


    W najbliżysz wolnym czasie zmontuję coś, co załatwi sterowanie silnikiem DC w odpowiedni sposób... o efektach zamelduję i schemat zamieszczę...
    Pozdrawiam wszystkich :D
    a szczególnie kolegę cobraa
    Quote:
    niepotrzebnie maczasz palce w sterowniku
    to kto je ma tam wsadzać jak nie ja? :D
  • #8
    7323824
    Level 17  
    to częsta usterka w jednopunktach boscha.Te końcówki są we wszystkich sterownikach boscha do jednopunktów(VW,audi,fiat)-starsze wersje sterowników miały dwie końcówki 5pinowe.
  • #9
    djskomy
    Level 13  
    ...hmm no tak...
    a może kolega 7323824 wie gdzie takie coś można kupić? (o ile wogóle można... - w ostateczności coś zmontuję...)
  • #10
    7323824
    Level 17  
    to oznaczenie B57928 to oznaczenie wewnętrzne boscha
    Ten układzik jest z serii TLE -jeśli ci to pomoze.
    moze jutro podam ci oznaczenie w całości jak znajde.
  • Helpful post
    #11
    7323824
    Level 17  
    już wiem-siemens TLE 4202
  • #12
    djskomy
    Level 13  
    Zakupienie układu TLE 4202 nie jest obecnie możliwe - układ nie jest produkowany.

    Jako (po części) zamiennika można użyć TLE 5205 - układ jest, "bardziej cyfrowy"... (w stosunku do poprzedniego) więc nie nadaje się do bezpośredniego wlutowania, no i ma nieco inaczej wyprowadzenia.

    (po ponownych pomiarach oscyloskopem i symulowaniu zmieniających warunków otoczenia - przepustniaca itp., jak się okazało z procesora wychodzą dwa sterowania i na obu z nich pojawiają się przebiegi; na nóżce 1 pojawiają się przebiegi podobnie jak na 7 tyle, odpowiednio odwrotnie)

    Po dostosowaniu układ został wlutowany przeze mnie do mojego sterownika. Wszystko działało doskonale - jeden dzień, po tym czasie komputer uszkodził się jeszcze bardziej (!?) - martwy procesor!

    Efekt końcowy, z braku możliwości czasowych na dalsze grzebanie (samochód już nie jeździł wogóle) zakupiłem używany komputer w cenie 200zł - jak się okazało potem dostałem również ofertę w wysokości 100zł, z tym, że już miałem jeden, (który kupiłem dwa razy drożej) więc było po tak zwanych bombkach...

    W każdym bądź razie peugeot ponownie jeździ jak należy...
    Suma sumarum koszt naprawy po panach serwisantach... wyniósł:
    300zł + stres, zużycie oscyloskopu, miernika, kupę czasu i trochę paliwa :)

    W wolnej chwili może zajmę się starym sterownikiem o efektach opowiem.
    Pozdrawiam