Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z silnikiem pralki Sital SLT012X

07 Lip 2003 07:47 31047 12
  • Poziom 11  
    Mam problem z pralką, w której silnik zachowuje się w nienormalny sposób. Wszystkie układy przełączników/załączników tj, dzwiowych,programatora,hydrostatu itp. (kondensator też ma prawidłowe pojemności) już sprawdziłem w celu wyeliminowania drgania styków podczas pracy pralki. Silnik po wyjęciu też zachwoje się w identyczny sposób.

    Objawy są: Silnik podczas prania lub wirowania nie może wystartować, buczy przez około 2-3 sek. i potem startuje z olbrzymią siłą, nabierając wysokie obroty, które normuje po około 4 sek do 55 obr/min. Podczas startu uchodzi dym ze szczotek, a komutator silnika jest mocno ciemny, prawie czarny. Na co stawiacie? Silnik, układ regulacji, czy kondensator który zdaje się być dobry?
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Po pierwsze kondensator z obrotami silmika komutatorowego nic nie ma wspólnego.Aby być pewnym czy silnik jest dobry to trzeba go podłączyć do sieci przez autotransformator regulując napięcie od zer do max zobaczyć jak pracuje.Jeżeli silnik będzie OK to uszkodzony regulator.
  • Poziom 11  
    Ten silnik ma uzwojenia na komutatorze zasilane przez szczotki i 2 uzwojenia na obudowie silnika, które wytwarzają sztuczne pole magnetyczne, czyż nie tak? Rozumiem że trzeba podłączyć zasilanie do uzwojen obudowy 220V i autotransformator do szczotek silnika. Niebardzo chce mi się wierzyć, czy tych 2 uzwojeń nie spale. Silnik ma kostke 6-tke 2 wtyki uzwojenia obudowy, 2 wtyki komutator i 2 do prądniczki. Przy jakim napięciu powinien ruszyć?

    Co powoduje, że układ sterowania BITRON CVA218 tak intensywnie zwiększa prąd wirnika, czy może być uszkodzony triak sterujący BTB15 silnikiem czy układ sterujący BITRONCM04 który przez niewielki rezystor 56Om steruje triakiem?
  • Poziom 31  
    mysle ze sinik powinien zaczac drgac juz przy napieciu 60v kiedys mialem podobny problem i tez w ten sposob probowalem go rozwiklac ale w moim przypadku popsuta byla elektronika dokladniej triak sterujacy na plytce :-) ale objawy moga byc tez podobne przy nadpalonym silniku tak wiec proponuje sprawdzic najpierw sam sielnik sposobem jaki proponuje kolega polo2
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Podłączenie silnika należy wykonać następująco:
    - uzwojenie wzbudzenia połączyć szeregowo z wirnikiem a dopiero wtedy pod napięcie.Podłączenie napięcia bezpośrednio na wirnik lub wzbudzenie stojana jest niewłaściwe.
  • Poziom 11  
    Podłączyłem autotransformator + układ silnika szeregowo z cewkami pola magnetycznego. Silnik nawet nie drgnął, a przy napięcu ok 150V, tylko buczał i smażył z lekka szczotki. Czy warto go wymienić, czy przewinąć? Co robić? Czy układ regulacji obrotów może też być uszkodzony i uszkodzi mi nowy dobry silnik? Czy to możliwe żeby silnik padł w 2 letniej pralce?
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Uszkodzenie silnika jest możliwe bywają przypadki krótszej jego pracy.
    Zastanawia mnie to co piszesz,że silnik przy U=150 nie kręci się tylko buczy.
    Przy tym napięciu pokręć wirnikiem i zobacz czy wtedy dalej sam się będzie kręcił (sprawdz szczotki).
    A co do ewentualnego uszkodzenia nowego silnika przy założeniu,że uszkodzony jest regulator to jest to niemozliwe.Nie bój się.Silnik może w skerajnym przypadku pracowac na max obrotach i nic mu sie nie stanie.
  • Poziom 11  
    Zbadałem bardzo dokładnie. Przed doświadczeniem zdjąłem szczotki i rozpędziłem wirnik sprężonym powietrzem. Chodzi lekko i przy tej operacji wyczyściłem komutartor. Przeczyściłem szczotki i do dzieła. Przy napięciu 82V pojawiało się buczenie i drobne iskrzenie szczotek na styku z komutatorem. Przy 111V silnik buczał i nie dał się zakręcić w lewo ani w prawo. Trzymało go pole magnetyczne. Ot, zagadka?
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Masz zwarcie w wirniku.
    W miejscach petli zwarciowej wycinki komutatora powinny mieć inny kolor od pozostałych.Jeżelli chcesz sprawdzać wirnik to w następujący sposób.Musisz mieć elektromgnes dwubiegunowy np wykonany ze starej pmmpki (cewka z rdzeniem).Bieguny elektromagnesu powinny obejmoać conajmniej 2/5 obwodu wirnik (złobków).
    A oto jak wygląda takie proste urządzenie.
  • Poziom 26  
    do POLO2 i co dalej z tym sprawdzaniem czy nalezy miezyc napiecia na komutatorze ??????? jesli ktores zanizone to znaczy ze ma zwarcie czy tak to jest ????
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Kolego aceton napiecia na komutatorze nie mierzy się.Jeżeli jest zwarcie w zezwoju to u góry na powierzchni przykładając blaszkę stalową przy zwarciu będzie przyciągana (będzie drgała z pulsacją strumienia sieci).Jeżeli nie będzie zwarcia blaszka nie będzie przyciągana.Sprawdzenie dotyczy samego wirnika.Mam na myśli cały czas
    elektromagnes do wykrywania zwarć.
  • Poziom 11  
    Dziękuje kolego POLO2 za schemacik, ale go nie kleje. To urządzenie przykładam do kolejnych segmentów komutatora? Czy do wirnika gdzie znajduja się uzwojenia? Sprawdziłem ten silnik omomierzem i uzwojenia na połowie silnika wynoszą ok 5Om, a na kręcąc wirnikiem dochodze do 10 Om i potem spowrotem 5Om. Czy usunięcie usterki wiąże się z przewinięciem komutatora w specjalistycznym zakładzie, czy lepiej kupić sobie nowy silniczek?
  • Specjalista AGD
    Witam.
    Elektromagnes przykładasz do wirnika gdzie znajdują się uzwojenia.
    Jeżeli jest zwarcie w pętli (w cewce zezwoju) tp popłynie w niej prąd od strumienia wytworzonego przez elektromagnes i w związku z tym powstanie nowy strumień od tej zwartej cewki.Blaszka będzie rzyciągana do zębów wirnika w górnej części.Jeżeli zwarcia nie ma blaszka nie ędzie przyciągana.
    Zakup nowego silnika może kosztować około 200zł natomiast jeżeli dobry fachowiec przewinął by go to koszt będzie mniejszy conajmniej o połowę.
    Jeżeli oporności są z jednej strony 10om a zdrugiej strony 5om to jest uszkodzony wirnik.Ale jeżeli sprawdzisz elektromagnesem to masz 100% pewności.