Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Skoda Octavia - źle steruje wentylatorem chłodnicy

02 Lis 2006 09:59 35153 13
  • Poziom 23  
    Mam problem z wentylatorem chłodnicy. Po uruchomieniu silnika po 2 sekundach włącza się wentylator chłodnicy a po wyłączeniu silnika pracuje jeszcze ok. 15 minut. Wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej też się nie podnosi, ale to chyba dlatego, że chłodnica się wcale nie nagrzewa.
    Ogrzewanie wnętrza praktycznie nie działa - podgrzewa powietrze tylko delikatnie.
    Spotkał się ktoś z takim problemem? Wygląda mi to na czujnik temperatury silnika - procesor źle odczytuje temperaturę i profilaktycznie włącza wentylator. Bo na termostat to mi nie wygląda skoro wentylator jest włączony
  • spec od auto-elektro
    W skodzie nie ale w oplu wchodzi w tryb awaryjny aby nie przegrzać silnika ,przerwa na czujniku.P
  • Poziom 23  
    Tu też mi tak właśnie wygląda.. Przyglądałem się instalacji, ale kabelki wyglądają OK. Może to faktycznie sam czujnik - tylko gdzie on jest zamontowany? :) Na kadłubie silnika czy na chłodnicy?
  • spec od auto-elektro
    Powinien być na silniku do chłodnic już nie stosują.P
  • Poziom 23  
    Nooo Nie pocieszyłeś mnie :) Na tym silniku jest co najmniej kilka różnych czujników. Wie ktoś który to ten właściwy?
  • Poziom 32  
    jaki silnik ?
    jest climatronic ?
    kontrolka plynu miga ?
  • Poziom 23  
    Skoda Octavia 1.6i, rocznik 2000, bez klimatyzacji.
    Świeciła mi się pomarańczowa kontrolka wyglądem przypominająca silnik lub pompę (nie wiem od czego ona jest), ale ta kontrolka zapaliła się dopiero po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów, bo wcześniej nie widziałem by się paliła.
  • Poziom 14  
    witam
    ta lampka to moze byc np CHECK swiadczy o usterce w samochodzie i
    moze miec zwiazek z wentylatorami ale nie musi.
    Czujnik wentylatora jest przykrecony do chlodnicy i tam go szukaj powinien miec 3 styki
  • Poziom 23  
    Na chłodnicy jest czujnik 2-stykowy, ale to nie on jest winien. Na próbę go odłączylem i niczego to nie zmieniło. Z tego co widziałem, to są jeszcze przynajmniej 2 czujniki na przewodach od chłodnicy (czarny i zielony). Podejrzewam, że to któryś z nich. Jak uda mi się odłączyć przewody od nich to je zbadam. Złączki są z jakimś zabezpieczeniem i nie udało mi się na razie ich rozpiąć a boję się na siłę ciągnąć by nie uszkodzić czujnika.
  • Poziom 11  
    Czujnik temperatury zaznaczony jest numerem 7 na zalaczonym schemacie.Skoda Octavia - źle steruje wentylatorem chłodnicy
  • Poziom 23  
    Sobotę spędziłem przy samochodzie. Mam trochę więcej danych :)
    Zrobiłem fotkę z widokiem na interesujący mnie fragment silnika. Widać tam zaznaczone dwa czujniki. Ten zielony oznaczony numerem 1. to czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Ma 4 styki oznaczone literami A-B-C-D. Wewnątrz zamontowane są dwa termistory NTC o rezystancji odpowiednio: A-B - 1k i C-D - 2k w temperaturze pokojowej. (Part.Nr. 059 919 501A)
    Po odłączeniu przewodów od wentylatora i rozgrzaniu silnika mogłem sprawdzić, że ten czujnik z całą pewnością steruje wskazówką temperatury na desce rozdzielczej. Czym jeszcze to na razie nie wiem.
    Drugi czujnik (ten z numerem 2.) niestety czujnikiem nie jest :( Wszystko wskazuje na to, że jest to elektromagnes sterujący termostatem. Ma rezystancje 15ohm. Z zewnątrz jest niemal identyczny z czujnikiem temperatury, ale są to jedynie jego wyprowadzenia. Ma nawet niemal identyczną zawleczkę. Niestety próba wyjęcia go skutkuje najpierw zsunięciem mocowania styków, a ciągnięcie za styki kończy się ich oberwaniem. Sam elekrtomagnes jest zintegrowany z obudową termostatu i nie da się go wymienić jako oddzielnej części.
    W ten sposób uszkodziłem termostat. Całe szczęście, że nie ma problemu z jego wymontowaniem. Mocowany jest jedynie dwoma śróbami. Przed odkręceniem ich warto zdjąć gumowy szlauf - będzie wygodniej wyjąć termostat.
    Po wyjęciu termostatu okazało się, że ma oberwane plastikowe listki mocujące sprężynę wkładu. Być może uszkodziłem je w trakcie mało delikatnego wysuwania termostatu z obudowy, ale nie sądzę, by to było aż tak delikatne.
    Tak czy inaczej na dzień dzisiejszy mam do wymiany termostat (Part.Nr. 06A 121 114), który kosztuje w Serwisie Autoryzowanym 312zł :( Zamienników niestety brak - tylko oryginał.
    Po jego wymianie napiszę co się zmieniło :) Na razie czekam aż go ściągną, bo jest na zamówienie.


    Skoda Octavia - źle steruje wentylatorem chłodnicy
  • Poziom 23  
    Uszkodzony był tylko termostat. Niestety koszt nowego jest spory (312zł).

    Oberwany listek obudowy spowodował stałe otwarcie termostatu i ciągłe chłodzenie silnika. To z kolei nie pozwoliło silnikowi osiągnąć temperatury 90 stopni i uaktywniło awaryjne uruchomienie wentylatora chłodnicy i zapalenie kontrolki alarmu za desce rozdzielczej (ten żółty symbol silnika).

    Po wymianie termostatu należało przeprowadzić pełny cykl rozgrzewania silnika - aż do wyłączenia się wentylatora chłodnicy po schłodzeniu płynu. Po ponownym uruchomieniu silnika już wszystko było OK.
  • Poziom 23  
    Pomogła wymiana termostatu :)
    Działa do dziś.