Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Octavia 1 1.9 TDI - Niedziałające wentylatory chłodnicy.

VIGOR_PICTURES 15 Wrz 2017 20:24 5439 7
  • #1 15 Wrz 2017 20:24
    VIGOR_PICTURES
    Poziom 20  

    Witajcie, po tygodniu szukania przyczyny usterki postanowiłem napisać...

    Krótkie info:
    - Pacjent(ka) - Skoda Octavia 1, 1.9 TDI (90km AGR), klimatyzacja manualna
    - niedziałające wentylatory (i/lub) sprężarka klimatyzacji.

    Jakiś czas temu zacząłem zastanawiać się dlaczego w bardzo upalne dni klimatyzacja w mojej Skodzie działa bardzo kiepsko (klimatyzacja manualna). Po pewnym czasie (dalej w upały) okresowo zaczęło wyłączać mi sprężarkę klimatyzacji. Po zainteresowaniu się tematem okazało się, że:
    - nie załączają się wentylatory na chłodnicy (zarówno mniejszy 300mm jak i większy 345mm),
    - Po włączeniu klimatyzacji załącza się sprężarka, w układzie wzrasta ciśnienie i w pewnym momencie ze względów bezpieczeństwa sprężarka jest wyłączana (zbyt duże ciśnienie w układzie).

    Winowajcą ukazał się być spalony wentylator chłodnicy (345mm). Po demontażu i otwarciu silnika okazało się, że nie ma co zabierać się za naprawę, ponieważ płytka ze szczotkami i (chyba) cewkami jest zwęglona. No nic, zakupiłem nowy wentylator (zamiennik), zamontowałem, podłączyłem i wszystko zaczęło działać. (no może poza faktem, że na początku nie docisnąłem do końca 14-pinowej wtyczki w sterowniku wentylatorów :P ) Po włączeniu klimatyzacji załącza się sprężarka oraz obydwa wentylatory startowały na pierwszym biegu.

    Wszystko działało przez... dwa dni. Przestała działać sprężarka klimatyzacji oraz wentylatory.

    No to hop do komory silnika, a nóż widelec wtyczka poluzowała się. Rozpiąłem wtyczkę ze sterownikiem, spiąłem z powrotem i dalej nic. Zaglądam do bezpieczników i zlokalizowałem winowajcę - 40 Amperowy (Zasilanie wentylatorów na chłodnicy) bezpiecznik w skrzynce na akumulatorze przepalony. Szczęśliwy zmieniłem bezpiecznik. (z myślą: Skoro wcześniej jeden wentylator stanął w miejscu, przez bezpiecznik musiał płynąć chwilowo większy prąd, więc go nadwyrężyło. Z kolei po wymianie wentylatora mógł po prostu dokonać żywota)

    Po wymianie bezpiecznika niestety zero reakcji - ani sprężarka, ani wentylatory. Zdemontowałem swój sterownik wentylatorów (numer 1J0919506K) i wszystko wydaje się być sprawne (brak nadpaleń, spalonych elementów etc.). Sprawdziłem przekaźniki: obydwa reagują na zasilanie na cewkach i zamykają obwody. Nie byłem w stanie bardziej sprawdzić sterownika ponieważ nie bardzo byłem w stanie znaleźć rozpiskę pinów sterujących. W każdym razie zamknięcie obwodu w jednym z przekaźników (metodą ręczną - zwierając blaszkę w przekaźniku) powoduje start wentylatorów na pierwszym biegu.

    Mimo wszystko zakupiłem kolejny sterownik (zamiennik o takim samym numerze oraz ilości pinów) i po podłączeniu załącza sprężarkę klimatyzacji, ale wentylatory dalej ani drgną.

    Ktoś spotkał się już z takim problemem?

    Pozdrawiam,
    Wiktor

    0 7
  • #3 15 Wrz 2017 21:37
    VIGOR_PICTURES
    Poziom 20  

    Tak, czynnik jest. Klimatyzacja bezproblemowo działała przez te dwa dni. Jutro postaram się jeszcze podpiąć laptopa z VAGiem i zobaczyć co ma mi do powiedzenia samochód ;)

    0
  • #4 16 Wrz 2017 05:47
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Nic Ci nie ma do powiedzenia bo układ klimatyzacji manualnej nie jest diagnozowalny.
    Zobacz czy masz na 4 pinowej wtyczce plusa na pinie 1 i 3.
    Zobacz czy jest plus na 14 pinowej wtyczce na pinie 4 i plus po zapłonie na pinie 9.
    Masa to 6 pin.
    Zasilanie i masę sprawdź żarówką min 21W.
    Dziwi mnie Twoje stwierdzenie - zamiennik o takim samym numerze oraz ilości pinów.
    Jak te same nr to czemu mowa o zamienniku?
    Czy ten moduł jest nowy?
    Może zakupiłeś uszkodzony o ile to używka.
    Tutaj nie ma takiej opcji by sterownik w czasie normalnej pracy załączył kompresor a nie załączył wentylatorów.
    Czy jak palcem zwierałeś styki przekaźników to miałeś wysterowane oba biegi wentylatorów - wolny i szybki bieg?

    0
  • #5 16 Wrz 2017 14:47
    VIGOR_PICTURES
    Poziom 20  

    grala1 napisał:
    Nic Ci nie ma do powiedzenia bo układ klimatyzacji manualnej nie jest diagnozowalny.
    Zobacz czy masz na 4 pinowej wtyczce plusa na pinie 1 i 3.
    Zobacz czy jest plus na 14 pinowej wtyczce na pinie 4 i plus po zapłonie na pinie 9.
    Masa to 6 pin.
    Zasilanie i masę sprawdź żarówką min 21W.
    Dziwi mnie Twoje stwierdzenie - zamiennik o takim samym numerze oraz ilości pinów.
    Jak te same nr to czemu mowa o zamienniku?
    Czy ten moduł jest nowy?
    Może zakupiłeś uszkodzony o ile to używka.
    Tutaj nie ma takiej opcji by sterownik w czasie normalnej pracy załączył kompresor a nie załączył wentylatorów.
    Czy jak palcem zwierałeś styki przekaźników to miałeś wysterowane oba biegi wentylatorów - wolny i szybki bieg?


    Witaj, dzięki za odpowiedź.
    W 4 pinowej wtyczce mam plusa na wspomnianych pinach 1 i 3 (sprawdzone zarówno miernikiem jak i żarówką 12V21W. 14 pinowa wtyczka dokładnie tak jak mówiłeś: "stały" plus na pinie z numerem 4 oraz plus po zapłonie na pinie 9. Masa przy pinie 6 obecna.

    Odnośnie zamiennika, jedno zdjęcie wyjaśni więcej niż 1000 słów więc:
    Skoda Octavia 1 1.9 TDI - Niedziałające wentylatory chłodnicy.
    Po prawej widać obudowę sterownika, który siedział domyślnie w samochodzie, po lewej nowy zakupiony ostatnio. Może mam błędne myślenie jeśli chodzi o nomenklaturę - dla mnie oryginałem by była część z wytłoczonym logo AUDI, VW czy Skody. Tutaj mam jakąś inną firmę - więc jak dla mnie to jest zamiennik. Jeśli wprowadziłem w błąd to przepraszam ;)

    W każdym razie wracając do biegów wentylatora w 4 pinowej wtyczce sterownika:
    Jak rozumiem piny 1 i 4 (grubsze konektory) są odpowiedzialne za drugi bieg wentylatorów, podczas gdy piny 2 i 3 uruchamiają tylko pierwszy bieg?
    W moim przypadku wyłącznie zwarcie przekaźnika na pinach 1 i 4 dawało rezultat w postaci załączenia się wentylatorów z prędkością jak na poniższym filmie -
    wnioskuję zatem, że jest to tylko drugi bieg.


    Pozostaje mi poszukać problemów w samych wentylatorach. Za moment sprawdzę jeszcze czy nowy sterownik zwiera którykolwiek z przekaźników.

    Teraz dwa pytania:
    1. W jakiej kolejności jest uruchamiana klimatyzacja i związane z nią wentylatory? Po wciśnięciu przycisku w kokpicie najpierw jest uruchamiany przekaźnik odpowiedzialny za pierwszy bieg wentylatorów a następnie sprężarka klimatyzacji. Właściwie co jest odpowiedzialne za uruchomienie sprężarki klimatyzacji? Jest gdzieś jakiś dodatkowy przekaźnik?
    2. Nie byłem w stanie dojrzeć w rozebranym wentylatorze - na jakiej zasadzie jest realizowany I i II bieg? Przy pierwszym biegu wentylatory są łączone szeregowo a przy drugim równolegle? Z chęcią bym przetestował wentylatory na krótko, ale nie bardzo byłem w stanie znaleźć informację o tym w jaki sposób są zrealizowane biegi.


    Pozdrawiam serdecznie,
    Wiktor

    --------------------------------------------------------------------------------------------
    No to jestem po kolejnych pomiarach. Stary sterownik nie załącza sprężarki klimatyzacji ani nie zwiera przekaźników.

    Nowy sterownik załącza sprężarkę i zwiera styki od pierwszego biegu wentylatorów.

    NOWY wentylator ma najpewniej spalony pierwszy bieg (brak napięcia między masą a plusem pierwszego biegu podczas kręcenia wentylatorem). Nosz xxxxx
    Moderowany przez T5:

    Słowo ocenzurowałem

    . Po kilku dniach?! Dodatkowo najpewniej zabił stary sterownik. Teraz zastanawiam się jak z reklamacją. Towar montowałem sam, mam paragony ale sumarycznie jestem ponad 200 zł do tyłu...

    0
  • #6 16 Wrz 2017 16:17
    milejow
    Poziom 42  

    Na akumulatorze masz trzy bezpieczniki 30A. które podają zasilanie na trzy przewody czerwone zaraz za tymi bezpiecznikami, sprawdź czy na tych przewodach jest zasilanie, oczywiście bezpieczniki i zasilanie na nich też sprawdź.

    0
  • #7 16 Wrz 2017 18:04
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    To sterownik wentylatorów załącza kompresor oraz pierwszy bieg wentylatorów, robi to jednocześnie.
    Wentylatory podłączone są równolegle więc możesz każdy pojedynczo podłączyć do akumulatora czy prostownika w formie testu.
    Możesz też dla testu i to chyba jest najprostsze rozwiązanie wypiąć wtyczkę 4 pinową ze sterownika wentylatorów.
    Mostkujesz ze sobą przewód czerwono-czarny z pinu 1 z przewodem czerwono-czarnym z pinu 4 - powinien uruchomić się drugi bieg na obu wentylatorach.
    Mostkujesz ze sobą przewód czerwono-czarny z pinu 1 z przewodem czerwono-białym z pinu 2 - powinien uruchomić się pierwszy bieg na obu wentylatorach.
    Jeżeli nie rusza Ci pierwszy bieg na obu wentylatorach to jak chcesz zaoszczędzić to możesz dołożyć po rezystorze dla każdego wentylatora i będziesz miał pierwszy bieg bez wymiany wentylatorów.

    milejow napisał:
    Na akumulatorze masz trzy bezpieczniki 30A. które podają zasilanie na trzy przewody czerwone zaraz za tymi bezpiecznikami, sprawdź czy na tych przewodach jest zasilanie, oczywiście bezpieczniki i zasilanie na nich też sprawdź.


    Te bezpieczniki zasilają moduł wentylatorów a jak napisał wcześniej sprawdził już zasilanie na pinach 1 i 3 4 pinowej wtyczki i 4 pinie 14 pinowej wtyczki - one są zasilane z bezpieczników o których wspominasz (tak dokładniej to powinny być tam dwa bezpieczniki 30A i jeden 110A - blaszka).

    0
  • #8 20 Wrz 2017 20:49
    VIGOR_PICTURES
    Poziom 20  

    Witajcie,
    Póki co wszystko działa :)
    Po wymianie wentylatora na nowy i podpięciu nowego sterownika wszystko działa (tzn. po wciśnięciu przycisku AC (oraz pokrętło nawiewu na więcej niż 0) załączają się obydwa wentylatory na pierwszym biegu oraz sprężarka = zimne powietrze z nawiewów). Mam teraz kilka pytań:

    1. Czy powinno być tak, że samo wciśnięcie przycisku AC (nawiew na 0) uruchamia pierwszy bieg wentylatorów, nawet bez włączonego silnika? Przy włączonym silniku (nawiew na 0) sprężarka nie startuje, wentylatory także startują na pierwszym biegu. Wcześniej szczerze mówiąc nie sprawdziłem.

    2. Zastanawiam się czy źródłem moich problemów nie był... wałek/pomyłka (jak zwał tak zwał) w sklepie gdzie zakupiłem wentylator. Dlaczego? Dokładnie sprawdziłem, że potrzebny mi jest wentylator z oznaczeniem 6X0959455F (250W/60W). Chwilowo w sklepie, który wybrałem "skończyły" wentylatory od jednego z producentów, więc miała przyjść kilka dni później dostawa od innego producenta. Po telefonie z zapytaniem o dostępność udałem się do sklepu i zakupiłem nowy wentylator. Na kartonie było inne oznaczenie (Nie pamiętam teraz dokładnie co było przed końcowym oznaczeniem. W każdym razie na kartonie był numer części (najpewniej) 6E0959455A literka A była przekreślona i napisane było F. Dlatego zaczynam mieć obawy czy przypadkiem nie sprzedali mi wentylatora o mniejszej mocy (100W/60W), który uszkodził mój sterownik. Nie mam niestety zdjęcia nadruku na kartonie, mam tylko zdjęcia wentylatora, który jest wyraźnie krótszy niż oryginał oraz zamiennik, który dostałem teraz. Możliwie, że przez mniejszą moc drugiego biegu uszkodziło mi pierwszy bieg oraz sterownik? Zastanawiam się jak ugryźć teraz kolejną reklamację - tym razem na uszkodzenie sterownika wentylatorów.
    Poniżej zdjęcia rzeczonego wentylatora.
    Skoda Octavia 1 1.9 TDI - Niedziałające wentylatory chłodnicy.Skoda Octavia 1 1.9 TDI - Niedziałające wentylatory chłodnicy.Skoda Octavia 1 1.9 TDI - Niedziałające wentylatory chłodnicy.

    Pozdrawiam!

    0