Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka od klimy - czy da rade sprężać powietrze.

Mariuszczs 11 Lut 2007 20:11 4622 30
  • #1 11 Lut 2007 20:11
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Otóż sprawa ma się tak że mam sprężarkę 6 cylindrową z 90 roku prod usa od klimatyzatora jakiegoś tam :). Jest zintregrowana w jednej obudowie z silnikiem 45 KW, ale z silnika nici bo jest na 500 V. W samej sprężarce jest miska olejowa i pompa oleju. Pojemność skokowa całej sprężarki to 2,3 litra.
    Sprężarka standardowo mogła pracować na dwóch prędkościach obrotowych - 1400 obrotów i osiągała wydajność 140 m3 /h, natomiast drugiego zakresu nie pamiętam ale chyba 1800 obrotów i odpowiednio wyższa wydajność.

    Mój problem to to czy jest sens budować na tym kompresor powietrza który będzie pracował do max 10 barów. Stan sprężarki jest idealny, być może nie była wcale nigdy używana.

    Co by trzeba zrobić - silnik można przewinąć ale znajomy elektryk mi powiedział że wyjdzie ponad 60 KW, a nie potrzeba tyle mocy dla nabicia 10 barów. Czy może da się przewinąć silnik tak żeby maił np 11 KW ?

  • Fibaro
  • #2 11 Lut 2007 21:22
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Elektryk powiedział ci że sprężarka potrzebuje 60kW? Dziwne skoro współpracowałą z 45kW fabrycznie.
    Taniej wyjdzie kupienie użwanego 15kW niż przewinięcie tego.

  • #3 11 Lut 2007 21:45
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Elektryk powiedział że wyjdzie ponad 60 KW jak się przewinie ten silnik z 500 na 400V. Chodzi o to że ten silnik jest w jednym korpusie ze sprężarką i jak się uda przewinąć na taki kilkanaście KW to wtedy to będzie wszystko w kupie tak jak było fabrycznie.Cały korpus waży 350 kg i nie chciałbym dodatkowo masy zwiększać bo dojdzie dorobienie wału i jeszcze trzeba to na butli zamontować i silnik osobny . Aha - gaz zasysany był przez silnik i w ten sposób było zrobione jego chłodzenie.
    Wcale się nie orientuję w silnikach - jaki koszt przewinięcia by był ?

  • #4 12 Lut 2007 09:13
    tolo2
    Poziom 18  

    określona moc silnika elektrycznego związana jest nie tylko z ciśnieniem wytwarzanym przez sprężarkę ,ale i z jej wydajnością.jeżeli nie porzebujesz tak wysokich parametrów,to po co ci traktor na działce jak masz do skopania powierzchnię 1m*1m ?sprzedaj to garbate dziecko komuś kto takie potrzebuje ,a sobie kup za 1/3 tej kasy coś co potrzebujesz.

  • #5 12 Lut 2007 10:43
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    mam kompresor który mi wystarcza, ale 20 osób mi powiedziało że dorzuci sporo kasy jak to będzie już kręciło na jakiejś sporej butli, a tak jak to leży to nikt nie weźmie

  • Fibaro
  • #6 12 Lut 2007 10:47
    twardyboro
    Poziom 15  

    Witam.

    Skoro jest to amerykański silnik to zapewne jest na 60Hz. Skoro ma napięcie znamionowe 500V dla 60 Hz to powinien bezproblemowo pracować przy napięciu 400V i częstotliwoci 50 Hz - przy zachowaniu U/f=const dla 50Hz napięcie wynosi 416V tak że nie ma sensu przewijać silnika.

    Pozdrawiam.

  • #7 12 Lut 2007 13:22
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    a proszę mi powiedzieć jaką bdzie ten silnik pobierał moc wtedy gdy się go podłączy po 400 ( mniej więcej )

    Zależy mi na obniżeniu mocy na kilkanaście KW

  • #8 12 Lut 2007 13:31
    Adam1988
    Poziom 25  

    Jak go podlaczysz pod 400V to poprostu bedzie slabszy o kilka KW. Nie tym bym sie martwil ale taka sprawa jak chlodzenie uzwojen i smarowanie.
    Najczesciej w tak duzych sprezarkach uzwojenia jak i caly silnik jest chlodzony czynnikiem ktory po rozprezeniu jest zasysyany przez sprezarke, przelatuje przez silnik chladzac go nastepnie jest sprezany i idzie na skraplacz itd. Druga sprawa to smarowanie alej ze sprezarki krarzy w ukladzie razem z czynnikiem, twoja sprezarka go 'wypluje' i sie zatrze...

    Mozesz dac jeszcze zdjecia sprezarki i tabliczki znamionowej ale czarno to widze.

    pozdrawiam.

  • #9 12 Lut 2007 18:00
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    napewno jest smarowanie z miski olejowej bo rozbierałem i pompa oleju jest i smok z filtrem siatkowym i pierścienie zgarniające na tłokach ( tylko jaki olej tam ma być to niewiem )
    Zdjęcia powinienem mieć jutro.

    Proszę o wszelką wiedzę na temat - jak coś to się zabieram po niedzieli za to :)

  • Fibaro
  • #10 12 Lut 2007 18:55
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Mariuszczs napisał:
    napewno jest smarowanie z miski olejowej bo rozbierałem i pompa oleju jest i smok z filtrem siatkowym i pierścienie zgarniające na tłokach ( tylko jaki olej tam ma być to niewiem )
    Zdjęcia powinienem mieć jutro.

    Proszę o wszelką wiedzę na temat - jak coś to się zabieram po niedzieli za to :)


    Witam.
    Skoro jest tak jak piszesz (ja spotkałem się z pompami wg opisu Adam1988) to możesz spokojnie zastosować olej silnikowy - ma dużo wyższe parametry od sprężarkowego ponieważ dochodzi spalanie i wszystkie z tym związane skutki).
    Pozdrawiam

  • #11 12 Lut 2007 21:25
    bonanza
    Spec od Falowników

    Nie da się go połączyć w gwiazdę? Czy już jest w gwieździe?

  • #12 12 Lut 2007 21:39
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    wogule się na tym nie znam - elektryk powiedział że się nie da podłączyć na 400 v i się nie zagłebiałem

    jeśli jednak da się w gwiazde to co wtedy zyskuje ?

  • #13 12 Lut 2007 22:40
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Niech elektryk weźmie cęgówke i sprawdzi jaki prąd pobiera silnik , bo gdybanie może cię kosztować.

  • #14 12 Lut 2007 22:42
    bonanza
    Spec od Falowników

    Zmniejszenie mocy x3. A tak duży silnik powinien mieć konstrukcyjnie zapewnioną możliwość rozruchu gwiazda/trójkąt (star/delta): docelowo 45kW, a w pierwszej fazie 15kW (może to być też praca ciągła z tą mocą). A tym 500V się nie przejmuj - przy 50Hz może być 400V. Silniki amerykańskie nieraz mają na tabliczkach napięcie znamionowe np. 380...460V (bez żadnych zmian połączenia).

  • #15 13 Lut 2007 17:06
    Adam1988
    Poziom 25  

    Daj zdjecie tabliczki. Rownie dobrze silnik moze miec uzwojenia w ukladzie Dahlandera.
    Co z chlodzeniem uzwojen ?
    Z tym smarowaniem to tez bym sie grubo zastanowil ;)

    Pozdrawiam.

  • #16 13 Lut 2007 18:57
    Nowotyński Wiesław
    Poziom 10  

    Przykro mi ,ale taka sprężarka od freonu długo nie pociągnie.
    Olej który jest w misce częściowo krąży wraz freonem (najczęściej R-22),
    (wobec tego zostanie wyrzucony wraz powietrzem,co prawda istnieją separatory oleju ,ale byłby problem z podłączeniem go do wejścia sprężarki),poza tym silnik jest chłodzony rozprężonym freonem.
    Poza tym najczęściej (nie mówię ,że w tym konkretnym przypadku)takie
    sprężarki łączone są w dwie niezależne gwiazdy(10/10 przy których pracowałem i miały moc powyżej 22 kW).
    Po za tym remontowałem kilka dużych sprężarek i moim zdaniem ich konstrukcja do pompowania suchego powietrza (czyli bez zawiesiny oleju ) jest zbyt kiepska.
    Natomiast co do mocy silnika to pobiera on tyle ,ile w danym momencie trzeba. Freon (R-22)jest sprężany do około 18-20 bar z poziomu strony ssącej (w zależności od wymaganej temp.) 4-6bar .
    Tzn około 15 bar będzie odpowiadać około 60%-80% mocy znamionowej

  • #17 13 Lut 2007 19:33
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    przytargałem dziś jedną sztukę i nawet nie wiedziałem że dwa identyczne a jeden to carrier a drugi carlyle,
    niestety na tym co przytargałem jest mniej danych wybitych niż na tym drugim, ale może też fotkę załatwię

    Sprężarka od klimy - czy da rade sprężać powietrze.

    Sprężarka od klimy - czy da rade sprężać powietrze.

    Sprężarka od klimy - czy da rade sprężać powietrze.

  • #18 13 Lut 2007 22:50
    bonanza
    Spec od Falowników

    Lewy z trzech rysunków wskazuje, że możliwa jest praca w gwieździe, czyli jakieś 11kW. I wtedy chyba przegrzanie nie grozi.

  • #19 13 Lut 2007 23:12
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    trochę dla mnie połączenie trójkąt gwiazda to czarna magia, ale sobie co nieco rozrysowałem na kartce i wychodzi mi na to że np że na tym lewym rysunku powinny być połączone razem któreś 3 styki np T7 z T8 i z T9, a pozostałe 3 do 3 faz zasilających

    Na rysunku nie jest to wrysowane, a praca w trojkącie jest wyraźnie opisana.

    Proszę o wyjaśnienie

  • #20 14 Lut 2007 06:55
    bonanza
    Spec od Falowników

    Tak, jak piszesz.
    A praca w gwieździe nie jest "dokładnie opisana", bo raczej nie kupuje się Ferrari po to, żeby jeździć za róg po bułki, a silnika 45kW po to, aby pracował stale z mocą 15kW. :D

  • #21 14 Lut 2007 07:46
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Pisze w 2 punkcie (na zdjęciu ) że pompa jest automatycznie odwracalna i obroty obojętnie w którą stronę będą :).

    Dane z tabliczki z drugiej sprężarki

    V - % - + Ph --- Hz --- A ---- kW -- r/min -- m/h
    500 - 15 - 15 - 3 - 50 - 62 - 45 - 1450 - 140
    575 -10 - 15 - 3 - 60 - 62 - 54 - 1750 - 168

  • #22 21 Lut 2007 13:45
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Odświeżam trochę temat - może ktoś ma jeszcze jakieś sugestie.
    Znalazłem chwilę czasu i wszędzie zajrzałem wewnątrz - widok na wał:

    Sprężarka od klimy - czy da rade sprężać powietrze.

  • #23 21 Lut 2007 22:27
    sebastianxxx
    Poziom 15  

    Witam

    Do sprężania powietrza przy wydajności 140 m3/h do 10bar trzeba dać co najmniej 15KW silnik (w niskich temperaturach są problemy z rozruchem, olej gęstnieje) i sprężarka nie chce się rozpędzić.

    Przerabiałem kilka lat temu sprężarki chłodnicze (i nie tylko) Polskiej produkcji (chyba typ XD68) 8 i 4 cylindrowe o wydajności koło 100m3/h i 50m3/h i świetnie się sprawują do dzisiaj, jest tylko jeden problem chłodzenie!!! (brak żebrowania) Sprężarka w takiej konfiguracji nie może pracować ciągle, musi mieć czas na schłodzenie. Niemożna dopuścić do przegrzania (najbardziej narażone są tłoki) a wtedy sprężarka odwdzięczy się dłuuuuugą żywotnością.

    Sprawdź czy nie da odkręcić tego silnika i założyć najzwyklejszy polski indukcyjny.

    Kolejna sprawa to odseparowanie oleju od kanałów ssących, musisz dokładnie obejrzeć dolot do głowic.

    Musi być równierz odpowietrzenie skrzyni korbowej

    No i oczywiście zamontowanie filtra powietrza dolotowego i manometru do kontroli ciśnienia oleju, ewentualnie czujnika w razie spadku poniżej normy.

    Tak w skrócie

  • #24 21 Lut 2007 22:35
    twardyboro
    Poziom 15  

    Witam ponownie.

    Po obejrzeniu zdjęć stwierdzam że - silnik jest na 500V/50Hz - czyli inaczej niż na początku przypuszczałem. Po zasilaniu go napięciem 400V uzyskasz co najwyżej 0,64 momentu znamionowego ze względu na obniżenie napięcia - moment silnika indukcyjnego maleje proporcjonalnie do kwadratu napięcia. Połączenie go w gwiazde nic nie da gdyż prad pobierany z sieci jest mniej więcej proporcjonalny do obciążenia na wale silnika więc nic nie zaoszczędzisz. Ponieważ napięcie jakim mozesz zasilić silnik to tylko 80% napięcia znamionowego obawiam się że przy połączeniu w gwiazdę mogą być problemy z rozruchem szczególnie pod obciążeniem. Ja bym zaryzykował rozruch w trójkącie - masz napięcie niższe niż znamionowe więc nie powinno być zbyt dużegu udaru prądu.

    Pozdrawiam

  • #25 21 Lut 2007 22:44
    sebastianxxx
    Poziom 15  

    I zapomniałem do sprężarek stosuje się specjalny olej "sprężarkowy" w sklepie z pneumatyką coś znajdziesz pewnie w symbolu jest chyba LDAA.

    I jeszcze jedno spężarka która jest projektowana do pomowania ciśnień rzędu 20 bar przy pracy na max 10bar ma do wykonania mniej pracy, a w związku z tym występują zdecydowanie mniejsze obciążenia zarówno zaworów jak i układu tłokowo-korbowego (wał, tłoki, korbowody, sworznie). Występują mniejsze naciski powierzchniowe na czopach, panewkach i w łożyskowaniu sworzni co za tym idzie zmniejszone zużycie tribologiczne ww. elementów (znaczy ścierne). Krótko mówiąc zwiększa się wydajność

    Dodano po 1 [minuty]:

    Zwiększa się żywotność, przejęzyczyłem się. Przepraszam

  • #26 22 Lut 2007 00:39
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Jest wyjście na czujnik ciśnienia oleju to wkręcę zegar, co do chłodzenia to myślałem nad wypiaskowaniem głowic i zaciśnięciem użebrowania miedzianego na nich, ale nie jestem pewien czy przypadkiem jak temperatura wzrośnie to wysoka rozszerzalność cieplna miedzi nie spowoduje powstania szczeliny pomiędzy głowicą a opaską radiatora i chłodzenie spadnie.( może aluminium lepsze by było ale nie mam czym pospawać )

    Nad silnikiem za dużo nie myślałem ale jak będzie ruszał bez obciążenia, a z obciążeniem nie to dołożę elektrozawór który będzie wypuszczał powietrze na zewnątrz przy rozruchu - jest to sposób sprawdzony gdyż mam już takie rozwiązanie w swoim kompresorze przy którym silnik nie ma siły ruszyć jak jest ciśnienie w butli

    Obejrzałem panewki i są w super stanie, ani jednej najmniejszej ryski :)

    Silnika nie da się odkręcić bo to jeden odlew ze sprężarką, ale da się przedłużyć wał i założyć uszczelniacz a dolot powietrza po zdjęciu skrzynki od zasilania.

    Prawdę mówiąc potrzebuje tylko 6-8 barów ciśnienia gdyż klient będzie używał tego do piaskowania jak ruszy ( mam czas do wiosny ).

    Załamuje mnie pojemność komory olejowej - 15 litrów jak nic do okienka kontrolnego. Ile taki olej kosztuje ?

  • #27 22 Lut 2007 01:16
    sebastianxxx
    Poziom 15  

    Z elektrozaworem sprawdzone rozwiązanie ma Pan rację, musi mieć duży przepływ żeby nadążył wypuszczać pompowane powietrze, ale żeby to zdało egzamin to musi być jeszcze zawór zwrotny przed zbiornikiem.

    Cena oleju do około 20PLN za litr albo i taniej zaleszy od firmy i jakości, proponuję zapytać w jakimś sklepie nie orientuję się już za bardzo.
    Przydał by się również filtr oleju (pełny przepływ oleju przez filtr).

    Co do chłodzenia myślałem kiedyś w podobny sposób ale nigdy nie testowałem, rozszerzalność cieplna miedzi jest niż niestety większa niż r.c. stali/żeliwa. Rozumiem że ma Pan na myśli użebrowanie na obwodzie głowic. Jeżeli zastosuję się odpowiedni zacisk "użebrowania" na obwodzie głowic to po wzroście temperatury nie powstanie szczelina (można by to obliczyć ale sporo z tym roboty). Napewno wpłynęło by to na korzyść. Rewelacyjnym rozwiązaniem było by zastosowanie natrysku oleju na denko tłoka (od dołu) i chłodzenia oleju ale to dosyć trudne do zrealizowania (natrysk).

    Można by się pokusić jeszczę o jakiś czujnik temperatury w okolicy cylindrów i ewentualnie oleju (lub bezpiecznik termiczny powodujący wyłączenie silnika i alarm itp.)

    Ma Pan spore pole do popisu, gdy by porobić to co napisałem to szkoda by było taki sprzęt sprzedawać:D

  • #28 22 Lut 2007 01:36
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    także myślałem nad natryskiem oleju na denko tłoka gdyż jak zdjołem dolną pokrywę to widać wyjście powrotne oleju ( chyba to jest to ). Pewnie trzeba by to wykręcić i jego przekrój podzielić na 6 tak żeby ciśnienie na panewkach nie spadło.
    Jeszcze mi wpadł pomysł dodatkowo w głowicach gdzie komory są ogromne zamontować rurki miedziane użebrowane i jakiś obieg płynu chłodzącego z chłodnicą. Można spokojnie wywiercić dziury w odlewach głowić i nagwintować, ale nie wiem czy to będzie miało wystarczającą sprawność.
    Myślę że właśnie w tych komorach po stronie sprężania będzie największa temperatura.

    Co do sprzedaży to narazie jedną sztukę wystawiłem na allegro ale cena chyba za wysoka bo zero zainteresowania.

  • #29 24 Lut 2007 00:23
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Mam następne pytanie. Dziś znalazłem na złomie 5 identycznych jak na zdjęciu chłodnic:
    Sprężarka od klimy - czy da rade sprężać powietrze.
    użebrowanie jest aluminiowe a rura 1/2 cala stalowa.

    Czy chłodzenie powietrze zaraz za sprężarką daje jakieś obniżenie temperatury na samej sprężarce ?

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson