Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik z pralki AEG Lavamat 568

maciek11 10 Maj 2007 23:03 3427 7
  • #1 10 Maj 2007 23:03
    maciek11
    Poziom 17  

    Dysponuje silnikiem z powyższej pralki. Chcę go użyć do czegoś innego, lecz nie wiem za bardzo jak nim sterować. Czy ktoś ma może opis do takiego silnika, lub robił podobne rzeczy?

    Chodzi mi na razie o sposób podłączenia tego silnika tak aby były możliwe prawe i lewe obroty. Z tego co się dowiedziałem, jest to prawdopodobnie silnik trójfazowy.

    Z góry dziękuję za pomoc.

    0 7
  • #2 13 Maj 2007 19:55
    Wirginiusz
    Poziom 14  

    Jeśli nie jest silnik od pralki przemysłowej tylko od pralki domowej to napewno jest jednofazowy i oczywiście jest możliwość wykorzystania silnika do innych celów a także możliwa jest zmiana kierunku obrotów silnika. Można również nazwać ten silnik jako pseudotrójfazowy gdyż do dwóch uzwojeń podłączone jest napięcie bezpośrednio a trzecia ma podłączoną fazę poprzez kondensator o odpowiednio dobranej mocy, który stwarza tzw przesunięcie fazowe i wygląda to tak jakbyśmy podłączyli zasilanie do silnika trójfazowego. Mówiąc prościej mamy do podłączenia trzy uzwojenia silnika w następujący sposób: do jego zacisku podłączamy fazę do drugiego zero a do trzeciego fazę lub zero przez kondensator, zmiana połączenia dwóch pseudofaz powiduje zmianę kierunku obrotów. To jeszcze nie wszystko bo ten sam silnik posiada jeszcze możliwość innego połączenia uzwojeń aby zwiększyć obroty dla potrzeb wirowania. Jeśli masz (bez obrazy) jakieś pojęcie o elektryce powinieneś to zrozumieć. Pozdrawiam.

    0
  • #3 13 Maj 2007 20:05
    eeban
    Specjalista AGD

    maciek11 napisał:
    Dysponuje silnikiem z powyższej pralki. Chcę go użyć do czegoś innego, lecz nie wiem za bardzo jak nim sterować. Czy ktoś ma może opis do takiego silnika, lub robił podobne rzeczy?

    Chodzi mi na razie o sposób podłączenia tego silnika tak aby były możliwe prawe i lewe obroty. Z tego co się dowiedziałem, jest to prawdopodobnie silnik trójfazowy.

    Z góry dziękuję za pomoc.


    wrzuć parę fotek silnika ,tabliczka znamionowa ,kostka połączeniowa

    0
  • #4 13 Maj 2007 22:36
    maciek11
    Poziom 17  

    Czyli jeśli dobrze rozumiem, zaciski "zerowe" zwieram, a do pozostałych daję fazę, zero i fazę lub zero przez kondensator? W takiej konfiguracji silnik będzie pracował tylko na dwóch fazach (tak mi się wydaje :D ), bo oba zaciski jednego uzwojenia będą podłączone do zera.

    Jeśli chodzi o zdjęcia, to jakoś we wtorek postaram się zamieścić.

    0
  • #5 15 Maj 2007 17:36
    maciek11
    Poziom 17  

    Zamieszczam zdjęcia silnika i tabliczki znamionowej.

    W razie czego zamieszczam dane z tabliczki znamionowej:

    AEG
    UZ 112 G63
    080291/V 764 1148
    220V 50Hz ISKL.B/F
    S.NR.645 146 420
    SBP 218 060/2

    I jeszcze jedno, obejżałem dokładnie silnik i ma on 2 zaciski do szczotek, 2 do prądniczki i 3 na uzwojenie. Sorki za wprowadzenie w błąd.
    Patrząc na zdjęcie są to kolejno od lewej strony uzwojenie(1,2,3) szczotki(4,5) i prądniczka(6,7)

    0
  • #6 15 Maj 2007 18:37
    eeban
    Specjalista AGD

    co zamierzasz napedzać >>>tym silnikiem ???

    tachometr pominiemy


    resztę uzwojeń należy połączyc w szereg pomijając odczep uzwojenia

    sterowanie prędkością jak w odkurzaczu (sterownik z odkurzacza )
    lewo prawo na przekażnikach

    0
  • #7 15 Maj 2007 18:58
    maciek11
    Poziom 17  

    Na razie chcę tylko uruchomić silnik i sterować kierunkiem i ilością obrotów.

    0
  • #8 15 Maj 2007 20:29
    skryn
    Admin grupy AGD

    maciek11 napisał:
    Z tego co się dowiedziałem, jest to prawdopodobnie silnik trójfazowy.

    To źle się dowiedziałeś, bo jest to silnik jednofazowy, szeregowy.
    maciek11 napisał:
    Na razie chcę tylko uruchomić silnik i sterować kierunkiem i ilością obrotów.

    Zmostkuj jedną szczotkę z początkiem uzwojenia stojana, a drugą szczotkę oraz koniec stojana pod napięcie zmienne lub stałe poprzez najlepiej autotransformator.
    Jeżeli nie posiadasz takowego, możesz bezpośrednio pod napięcie zmienne bezpośrednio z gniazdka 230V.
    Kierunek obrotów zmienisz poprzez odwrotne podłączenie mostka i podanie zasilania.
    Przewody od prądniczki tachometrycznej (czerwone/lub żółte - para) zostaw w spokoju i nie podłączaj do niczego. Służą do współpracy z elektronicznym regulatorem obrotów silnika (aplikacja na najprostszym układzie TDA1085C znajduje się w bazie elektrody).
    Powodzenia.

    0