Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak sprawdzić sondę Lambda?

fachman 16 Gru 2002 15:09 192070 63
  • #1 16 Gru 2002 15:09
    fachman
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Mam auto na wtrysku i z katalizatorem, jakoś dużo pali, jaka jest procedura sprawdzania takiej sondy? Interesuje mnie kolejnośc czynności i odczyty np na multimetrze.

    4 29
  • Megger
  • #2 16 Gru 2002 16:56
    j.vit
    Poziom 19  

    jaka sonda 2-3-5 przewodowa jakie auto? najprościej podłączyć oscyloskop i dodać gazu impulsy powinne być w przedziale 0,2 -0,98v a podczas pomiarów odłączyć sonde do ECMa bo może pomykać z mapy pamięci proca wtrysku ,-napięcie to odnośnik do zwykłej sondy !!! :wink:
    Pozdrawiam Witek

    8
  • Megger
  • #3 16 Gru 2002 20:21
    aandula
    Poziom 12  

    należy dodać że prawidłowa praca sondy ,to przynajmniej 8 pomiarów na 10sec.najlepiej w pełnym zakresie ,to zależy od sondy,ale najczęściej od 0.1-1V
    lub 0.6-1.6V,
    mozna też sprawdzić miernikiem cyfrowym,najlepiej z linijką analogową
    zazwyczaj w 3,lub 4przewodowych sondach czarny jest przewodem sygnałowym.

    3
  • #4 16 Gru 2002 22:57
    teodor76
    Spec od samochodów

    nie zapomnij że silnik musi się zagrzać co najmniej do 90 stopni bo poniżej tej temperatury sondy teoretycznie nie działają 8) :x-mas:

    4
  • #5 16 Gru 2002 23:36
    picador
    Poziom 33  

    najlepiej jest sprawdzac na oscyloskopie , miernik nie zawsze dobrze pokaże zminy napięcia , a szybkość zależy od parametrów lambdy i od szybkości komputera który obsługuje wtrysk , ale powinno pływać w zakresie 0,2 do około 0,9V , i przebieg raczej zblizony do prostokątu ...

    jezeli masz podgrzewaną lambdę , z dwoma dodatkowymi białymi kablami to zaczyna działać już po kilkudziesięciu sekundach pracy silnika .

    4
  • #6 17 Gru 2002 07:15
    fachman
    VIP Zasłużony dla elektroda

    -->Teodor76
    Dlaczego sonda zaczyna działać dopiero przy 90 stopniach? Moje auto musi przejechać 15km aby się zagrzało. Co w tym czasie wysyła sonda?

    4
  • #7 17 Gru 2002 08:19
    picador
    Poziom 33  

    sonda aby działała musi mieć odpowiednią temperaturę , dlatego stosuje sie wewnętrzne grzałki , chyba min 600 stopni , dopuki nie osiągnie temperatury po prostu nic nie wysyła , jest na niej cały czas małe napięcię poliskie zeru .

    a auto wcale nie musi rozgrzewać się do 90 stopni , chodzi bardziej o temperaturę spalin a na to nie trzeba czekać tak strasznie długo , dlatego sonda jest montowana w miarę blisko kolektora wydechu ,

    sprawdź czy działa grzałka w sądzie, jeżeli ja masz ...
    jeżeli masz tylko jeden czarny kabelek to przy dzisuejszych temp. rozbujanie sondy moze potrwać kilka minutek :)

    4
  • #8 17 Gru 2002 08:43
    fachman
    VIP Zasłużony dla elektroda

    No właśnie, u mnie dochodzi do sondy tylko jeden, czarny kabelek, nic nie mogę do pomiarów odłączyć bo automatycznie odetnę jej zasilanie, pozostaje oscyloskop, czy się mylę?

    5
  • #9 17 Gru 2002 08:55
    picador
    Poziom 33  

    i tu się właśnie mylisz , sonda to nie jest rezystor , czy jakaś dioda ...

    jest to tak jakby źródło napięciowe , o bardzo małym prądzie , zauważ że w module na wejściu sondy lambda siedzi rezystor rzędu Mohm , najczęściej 1Mega ,

    po prostu odkłada się na niej napięcie , musisz się wkłuć szpileczką najlepiej za złączką , tam juz idę miękkie przewody ...

    4
  • #10 17 Gru 2002 09:46
    fachman
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wcześniej proponowali mi obejrzeć przebieg z sondy na skopie, od kiedy źródło napięcia daje przebieg prostokątny??? dalej nic z tego nie rozumiem...

    2
  • #11 17 Gru 2002 10:20
    eugene
    Poziom 26  

    Proponuje zebys sobie poczytal u zrodla i bardzo wyczerpujaco
    http://www.obdii.com.pl/serwis/poradnik/poradnik.htm pod haslem sonda lambda itp. Czyzbys jezdzil oplem. Moze noge masz za ciezka. Moja Omega po miescie pali 13l ale chwilowe zuzycie to ma nawet do 40l jak sie ostro depnie, Pozdrawiam .

    4
  • #12 17 Gru 2002 10:56
    fachman
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Fajna stronka,
    już wiem jak sprawdzić, dzięki wszystkim.

    2
  • #13 29 Maj 2006 23:54
    vieslav_2006
    Poziom 1  

    fiesta 1,3 sil.typ GFJ prod.1994.mono wtrysk, trudności z uruchomieniem zimnego silnika po odpaleniu nieruwna praca gaśnie,im cieplejszy dłużej pracuje przy szypkim wciśnięciu pedału gazu zaczyna się" zatykać" po chwili z oporami rozwija pełną moc.Był uszkodzony(upalony żółty kabel) potencjom.przepustnicy został wymieniony na nowy.proszę o wskazówki co dalej(wymienić silnik na gaznikowy?)

    2
  • #14 30 Maj 2006 10:19
    eugene
    Poziom 26  

    Kiedy wymieniales komplet przewodow WN i swiece ? Czy uzywales po zimie jakiegos preparatu wytracajacego wode i zanieczuszczenia z paliwa ? Kiedy wymieniales filtr paliwa ?Ile bierze oleju na 1000 km ? Od tego bym zaczal....
    Potem dopiero pomiar kompresji w cylindrach i diagnostyka bledow w komputerze sterujacym praca silnika. Pozdr.

    3
  • #15 31 Maj 2006 19:40
    utas1
    Poziom 13  

    fachman napisał:
    -->Teodor76
    Dlaczego sonda zaczyna działać dopiero przy 90 stopniach? Moje auto musi przejechać 15km aby się zagrzało. Co w tym czasie wysyła sonda?

    Halo dzialanie sondy nie zalezy od temp. silnika tylko od nagrzania sie samej sondy, ktora zaczyna dzialac gdy osiagnie temp.300 stopni C, dolaczam schemat aby bylo jasniej.

    2
  • #16 18 Lip 2006 15:05
    bosiarz
    Poziom 11  

    eugene napisał:
    Proponuje zebys sobie poczytal u zrodla i bardzo wyczerpujaco
    http://www.obdii.com.pl/serwis/poradnik/poradnik.htm


    Informacje te przenieśliśmy pod adres:
    http://www.auto-online.pl/serwis/poradnik/elek_autom/czujniki/sonda1.htm
    (sondy wąskopasmowe)

    http://www.auto-online.pl/serwis/poradnik/elek_autom/czujniki/sonda2.htm
    (sondy szerokopasmowe)

    lista opisanych czujników i układów
    http://www.auto-online.pl/serwis/poradnik/poradnik.htm

    Adres
    http://www.obdii.pl bedzie wskazywal juz wylacznie na strone firmowa, gdzie tez z czasem zostanie zbudowany dzial porad.

    pozdrawiam Janusz

    0
  • #17 23 Lip 2009 22:42
    bobo23
    Poziom 10  

    Witam wszystkich !
    Pozwolicie ze dołacze sie do tematu.. Chciałem zbadać swoją sonde w BMW 318is która posiada 4 kable (czarny,szary i dw białe) Kto mi powie pod ktore kable mam sie wkłuć igiełkami od miernika, w który + a w który -
    Podziekowania i pozdrowionka

    2
  • #18 24 Lip 2009 09:44
    emeryt2
    Poziom 42  

    Sygnał sondy ,plus , czarny . Minus przyrządu do masy samochodu , lub do szarego.

    1
  • #19 15 Gru 2009 21:52
    bogdanzieba
    Poziom 29  

    Podłącze się do tematu mam sondy lambda przed sobą 4-ro i 5 cio przewodowe wymontowane z auta. Jak sprawdzić domowym sposobem czy w sondach działa podgrzewanie?

    6
  • #20 16 Gru 2009 14:54
    arek422
    Poziom 15  

    przewody 2xbiałe są od grzałki

    3
  • #21 16 Gru 2009 22:25
    bogdanzieba
    Poziom 29  

    Domowym sposobem jak te dwa kabelki w kolorze białym podłączę do zasilacza 12 V to sonda powinna się zagrzać?

    6
  • #22 20 Gru 2009 23:24
    bogdanzieba
    Poziom 29  

    Posiadam VW Polo Classic 1,4 16V z 2000r. kod silnika APE:
    W pojeżdzie tym były zamontowane następujące sondy lambda

    1. Sona 5-cio przewodowa NTK Japan 12V, znaczek VW i Audi i następnie 030 906 262 B

    2. Sonda 4- ro przewodowa znaczek VW i Audi i następnie nr 6K0 906 262 A

    Odpowiednikami tych sond na stronie NTK/NGK są:

    1. 5-cio przewodowa LZA-11-V3
    2. 4-ro przewodowa OZA 510-V2 lub OZA 510 V1

    Czy dostanę gdziekolwiek sondy lambda z oznaczeniami oryginalnymi?

    Ponadto w katalogu NTK/NGK są dwie sondy diagnostyczne dla silnika APE

    OZA 510 V1 oraz OZA 510 V2 którą należy wybrać?

    0
  • #23 26 Gru 2009 15:26
    bogdanzieba
    Poziom 29  

    przewody 2xbiałe są od grzałki

    Zrobiłem tak jak jest napisane po podłączeniu do zasilacza sonda zrobiła się ciepła i się rozgrzewała. Czy to oznacza ze sonda jest sprawna?

    1
  • #24 26 Gru 2009 18:42
    fructon
    Poziom 33  

    to znaczy ze grzałka jest sprawna

    1
  • #25 26 Gru 2009 18:43
    bogdanzieba
    Poziom 29  

    A w tej sondzie pięcioprzewodowej jest jeden kabelek biały jak sprawdzić czy grzałka działa?

    1
  • #26 20 Sty 2010 19:28
    bogdanzieba
    Poziom 29  

    Dobrze a jak sprawdzić czy sonda lambda 4 przewodowa jest sprawna?

    3
  • #27 20 Sty 2010 19:56
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    Na stole tylko grzałka i tylko rezystancja ok 15 ohm bosch

    Na aucie oscylacja od 0 do 1 V, chyba ze sonda 5V to od 0 do 5V i oscylacja nie sygnał kwadratowy jak ktoś pisał.

    Sonda szerokopasmowa, czyli pompa tlenu, czyli 5 kabelkowa. teoretycznie nieda sie jej sprawdzić miernikiem, praktycznie (choć nigdy nie stosowałem tego bo to bez sensu) mozna zmiezyć ja amperomierzem. takie sondy sprawdza sie testerem usterek, który podaje parametr ubogo lub bogato wyrazany w procentach lub innych parametrach.

    czy sonda jest dobra swiadczy przemiana sygnału, im wiecej oscylacji tym lepiej. Jezeli sonda osiąga napięcie od 0 do 1 a oscyluje wolno tez jest uszkodzona bo jest stara. i powoduje kiepska emisje i wieksze spalanie.

    brak sygnału z sondy;

    ---uszkodzona sonda- do wymiany

    ---zimna sonda;

    ---brak zasilania na grzanie sondy

    ---brak napiecia referencyjnego z ecu ;

    powinno byc na wypietej wtyczce około 0,5v

    brak reakcji na pedał gazu;

    ---brak regulacji mieszanki przez ecu lub lewe powietrze

    2
  • #28 20 Sty 2010 20:05
    bogdanzieba
    Poziom 29  

    Dziekuję za odpowedź a czy sterownik może się uszkodzić i nie zasilać ogrzewania sondy lambda? Podobno w VW jest to częsta usterka?

    U mnie jest taki objaw, że silnik działa ładnie, ale spalanie jest wielkie.

    Mam VW Polo Classic 1,4 16V z 2000r. kod silnika APE. Wymieniałem wielokrotnie sondy lambda. Dopiero jeden z elektromechaników się zorientował, ze sondy są dobre tylko ze sterownika nie ma ogrzewania sond i stad to spalanie.

    Na trasie spalanie OK ale chyba spowodowane jest to tym, ze sondy są ogrzane spalinami mam trochę racji?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Sugestię mam taką czy mógłbym sobie podłączyć do zasilania sondy lambda np. diodę, która świeciłaby w momencie, gdzy grzałki sondy lambda działają? A gdyby się wyłączyły dioda przestawałaby się również świecić?

    0
  • #29 22 Sty 2010 19:58
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    a nie lepiej sprawdzic dlaczego niema grzania?

    pozatym grzanie jest impulsywne załacza i rozłacza

    0
  • #30 22 Sty 2010 21:36
    bogdanzieba
    Poziom 29  

    A można podłączyć diodę która sygnalizowałby grzanie?

    0