Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

LPG a kontrolka rezerwy paliwa

05 Lip 2004 11:50 20323 23
  • Poziom 12  
    <<INSTALACJA LPG>>
    Kilka dni temu "gazownik" zamontował mi w Renault Megane (2000 r., 16V, plastykowy kolektor ssący) włoską instalację LPG firmy "Zavoli" (z sekwencyjnym wtryskiem gazu).
    Pierwsze odczucia są jak najbardziej pozytywne (nie odczuwam spadku mocy, kultura pracy silnika również nie uległa pogorszeniu, nie śmierdzi w żadnym wypadku gazem), jednak jest małe "ale"...

    <<PROBLEM>>
    Otóż mimo, że w ok. 95-98% jeżdżę teraz na LPG i mam wciąż w baku ok. 15-20 litrów paliwa (benzyny), to zaświeciła się ostatnio KONTROLKA REZERWY PALIWA!!!
    Rozumie, ze sytuacja ta wynika z tego, że centralny komputer auta anlizuje w dalszym ciągu wszystko tak jak dawniej, czyli dla niego w dalszym ciągu spalana jest benzyna (a nie LPG) i oblicza dla niej wielkości takie jak: średnie zużycie, chwiliowe zużycie, dystans do tankowania, rezerwę, itp.

    <<PYTANIE>>
    Czy można w jakiś sposób poradzić sobie z "upierdliwym" świeceniem kontroliki rezerwy paliwa?
    Czy można tego typu dane w jakiś sposób "odświeżyć"?


    Pozdrawiam zainteresowanych i pomocnych !!!
    -adrach
  • Poziom 42  
    z tego co wiem to body komputer po zapaleniu dopiero czyta czujniki m.in. ilość paliwa (jako % wypełnienia baku), czasy wtrysków itp., i na tej podstawie wyświetl dane, więc wydaje mi się, że to nie jest problem, że on sobie myśle, że spala p[aliwo i zaświeca rezerwą, bo przecież w baku jest pływak i komp tę daną mierzy na bierząco! Nie wiem jak jest w meganie ale spróbuj odpiąc klemy i je zewrzeć, komp. pokładowy powinien się skasować i od nowa zczytać czujki!
  • Poziom 17  
    A ja sądzę, że paliwa ubyło, jako, że po rozruchu silnik pracuje na benzynie a dopiero po rozgrzaniu przełącza się na gaz... lub też na wyższych obrotach chodzi na gazie, a na wolnych na benzynie...
    Znajomy ma tak w Suzuki z jednopunktowym wtryskiem - ale pewien nie jestem.. :)
    Pozdr.
  • Poziom 21  
    Instalacje gazowe w silnikach z wtryskiem działają w ten sposób, ze rozruch zawsze jest na benzynie (dziwne że instalator Ci tegoi nie objasnił). Po rozgrzaniu silnika (a konkretnie płynu w układzie chłodzącym) do określonej temperatury (u mnie np. jest to 25 stopni) komputer zezwala na przełączenie sie na zasilanie gazowe. Warunkiem właczenia się gazu jest osiagnięcie 2000 obrotów i potem ich spadek (jak przy zmianie biegów). Potem cała jazda odbywa sie na gazie aż do wyłączenia zapłonu. Potem znowu rozruch na benzynie i przełaczenie na gaz po wkreceniu silnika na 2000 obr. Wiec benzyny ubywa. To, że jeździsz na gazie nie oznacza że nie musisz tankować benzynki.
  • Poziom 17  
    Nie jestem obcykany w nowych instalacjach ale w swojej mam rezerwe rozwiązana w ten sposób że przy butli mam takie plastikowe wieczko z małym pręcikiem a na wskazówce jest mały magnesik czy coś podobnego.Gdy wskazówka się zbliży do pręcika to się zapala rezerwa.
  • Poziom 12  
    Panowie,
    dzięki serdeczne za podpowiedzi - problem jest już prawdopodobnie rozwiązany!

    Odnośnie zasady działania instalacji LPG z sekwencyjnym wtryskiem rację ma oczywiście "Student" oraz "emeryt" (który bardziej szczegółowo to wyjaśnia), pisząc:
    emeryt napisał:
    Instalacje gazowe z wtryskiem (gazu) działają w ten sposób, ze rozruch zawsze jest na benzynie (...). Po rozgrzaniu silnika (a konkretnie płynu w układzie chłodzącym) do określonej temperatury (ok. 20-25 stopni) komputer zezwala na przełączenie się na zasilanie gazowe. Warunkiem właczenia się gazu jest osiagnięcie 2000 obrotów (...). Potem cała jazda odbywa się na gazie aż do wyłączenia zapłonu. Potem znowu rozruch na benzynie i przełączenie na gaz po wkręceniu silnika na 2000 obr. (...)
    Oczywistą wiec rzeczą jest, że benzyny ubywa - przecież ja wcześniej pisałem:
    adrach napisał:
    ... w ok. 95-98% jeżdżę teraz na LPG (...)
    co w domyśle oznacza, że dobrze zdaję sobie sprawę z ubywającej benzynki, która zużywana jest w piewszej fazie po uruchomieniu auta :)

    Najprawdopodobniej rację ma też "janek11389", pisząc:
    janek11389 napisał:
    z tego co wiem to body komputer po zapaleniu dopiero czyta czujniki (...)


    <<ROZWIĄZANIE>>
    W moim przypadku (aż wstyd się przynać), problem tkwił jednak w ilości paliwa (benzyny) w baku :oops: Po dotankowaniu 5 litrów benzyny lampka rezerwy zgasła! :)
    Proszę tylko bez większych uśmiechów potraktować opisany przez mnie wcześniej problem, ponieważ odstawiając auto do "gazownika" zatankowałem benzyny za 20 zł (czyli również ok. 5 litrów), - i to było przez zapaleniem się rezerwy (dla pewności dodajmy, że mogła to już być bliska granica zapalenia kontrolki rezerwy).
    Nadal jest dla mnie dziwne, jak auto mogło spalić te 5 l. benzyny w trakcie 3 dni korzystania z zasilania gazowego - przecież na te pierwsze fazy pracy silnika (gdy pobierana jest benzyna), nie powinno aż tyle zostać zużyte ?????? ... to pozostanie chyba pytaniem bez odpowiedzi!
    Ale ostatecznie dotankowanie rozwiąło problem - lampka zgasła. :)
    Teraz będę w dalszym ciągu obserwował jak szybko (wolno) ubywa paliwka jeżdżąc na LPG i czy oby napewno wszystko jest okay.

    <<WAŻNE>>
    Acha, kontaktowałem się również z serwisem Renault i w tej Megance w zbiorniku paliwa jest tradycyjny pływak, który odpowiada, ze kontrolkę rezerwy. Czyli mówiąc inaczej lampka rezerwy paliwa zapali sie wówczas, gdy faktycznie w zbiorniku poziom paliwa spadnie do tego, który wyznaczony jest dla rezerwy przez pływak. Lampka rezerwy NIE JEST wiec zapalana na podstawie analizy wyników spalania benzyny z komputera (czy tym podobnie)!

    Pozdrawiam Wszystkich, który próbowali mi pomóc
    (nawet "Bzzz", który nie do końca zrozumiał, o którą rezerwę chodzi) :)


    !!! SUPLEMENT !!! - dodany dn. 13 lipiec 2004r.
    !!! SUPLEMENT !!!
    !!! SUPLEMENT !!!
    Ojej, jednak w istocie jest ZUPEŁNIE INACZEJ, niż jak to przed chwilą opisalem - patrz moja kolejna odpowiedz w tym temacie !!!
  • Poziom 14  
    dziwi cie zużycie takiej ilości paliwa? wez więc pod uwagę że zapalając auto
    z zależności od temp.silnika możesz miec włączone ssanie (automatyczne)
    z tego co się dowiedziałem silnik o poj.1.6 l na pełnym ssaniu może mieć normę ponad 20l/100km,poza tym dochodzi jeszcze temp. otoczenia wiadomo jest podobno lato a benzyna wiadomo troczę paruje i z baku zawsze trochę ubędzie nawet jak nie jeżdzisz
  • Poziom 10  
    Mam instalację LPG w Lagunie 2.0 z komputerem pokładowym i syntezą mowy i mam to samo. U mnie problem tkwi w tym,że po odpaleniu samochodu komputer pokładowy pobiera informacje z baku o ilości paliwa i zapisuje w swojej pamięci dystans jaki mogę na tej ilości przejechać. Przykład: w baku jest 1/2,komputer odczytuje poziom paliwa i ustala dystans na ok.300km, po rozruchu na benzynie nastepuje przełączenie na gaz.Przy jeżdzie na gazie,gdy zasięg zmniejszy się do 60km komputer włącza kontrolkę rezerwy paliwa pomimo, że w baku jest 1/2 benzyny. Po ponownym odpaleniu silnika komputer ponownie ustala ilość paliwa i kontrolka rezerwy się już nie zapala. I tak na okrągło. Ja już się do tego przyzwyczaiłem i mi nie przeszkadza.
  • Poziom 12  
    Dodatkowo radzę pamiętać ze paliwo krążac w przewodach - pompa pracuje i działa czujnik ciśnienia paliwa- ulega szybszemu starzeniu .Właściwym jest okresowe dodawanie do paliwa środków czyszczących wtryski paliwa szczegółnie latem- krótka ich praca- Na rezerwe lekarstwem jest ilość paliwa co również pozytywnie wpływa na jego ochronę przed nagrzewaniem. Mam renault scenic przejechałem ponad 30 tys na wtrysku sekwencyjnym AG
  • Poziom 12  
    UWAGA! - jest rozwiązanie problemu.

    <<WNIOSEK GENERALNY>>
    Okazuje się jednak, że kontrolka rezerwy paliwa (benzyny) w Renault Megane 1.4 16V (z 2000 r.) NIE JEST ZAWSZE ZAPALANA na podstawie bezposredniego odczytu poziomu cieczy w baku !!! Moze PRZEKŁAMYWAC - paliwa moze byc znacznie wiecej, a ona niestety zapali sie.

    <<Jak to mozliwe?>>
    W praktyce wygląda to tak, ze KOPMPUTER POKLADOWY (ten w desce rozdzielczej) oblicza, kiedy ma się zapalić rezerwa.
    Moze wiec okazac sie tak (jak to jest w przypadku mojej Meganki) ze wskazowka od poziomu paliwa jest polozona na skali dosc wysoko (np. w 1/4 zakresu pelnego zbiornika) a rezerwa NIESTETY ZAPALA SIE!

    W aucie z instalacją LPG taki nieracjonalny stan rzeczy daje sie wytlumaczyc nastepujaco. Otoz w tym konkretnym modelu auta, informacje o poziomie paliwa (benzyny) w baku NIE SA odczytywane każdorazowo po uruchomieniu zaplonu (stacyjki). Jesli wiec zatankujemy np. 1/2 baku benzyny i pozniej w zdecydowanej wiekszosci jezdzimy na gazie, to komputerek pokaldowy na podstawie srednich zuzyc liczy nam rowniez PRZEWIDYWANY DYSTNAS, jaki mozna pokonac na paliwie (benzynie) pozostalym w zbiorniku i rowniez na podstawie tych obliczen ZAPALA KONTROLKE REZERWY!
    Czyli tu istotne jest to, że w momencie po zatankowaniu auta, informacje o jego ilosci w baku MUSZA BYC ODSWIEZONE! Jak to sie dokladnie odbywa tego jeszcze niestety nie wiem :(.
    Tak czy siak, pozniej (po zatankowaniu benzyny), to komputer w desce rozdzielczej odpowiedzialny jest za kontrolke rezerwy.

    <<LEKARSTWO>>
    Jak wiec sobie poradzic z faktem, gdy wskazowka od paliwa jest polozona wysoko a rezerwa permanentnie pali sie?
    Otoz TRZEBA ZRESETOWAC KOMPUTER w desce. Po takim resecie wszystkie informacje sa odswiezane, rowniez te o poziomie benzyny w baku.
    Aby zresetowac kompa w desce nalezy postapic nastepujaco:
    a) trzymając wcisniety przycisk "wybierania wyswietlanych informacji" (przycisk nr 3 na zalaczonym rysunku) włączmy zaplon. Zapalą sie wówczas wszystkie kontrolki umieszczone w desce rozdzielczej oraz podniosą sie wskaźniki od paliwa i temperatury.
    b) trzymąc caly czas wcisniety przycisk nr 3, czekamy 2-3 sekundy, by wszelkie informacje zostały w pelni odczytane i nastepnie ...
    c) ... wciskamy przycisk "zerowania licznika przebiegow częściowych" (oznaczony na rysunku nr 2). Nastapi wowczas skasowanie dotychczasowych informacji i wprowadzenie do pamieci aktualnych.
    d) na koniec wyłączamy zaplon i po ponownym jego wlaczeniu kontrolka rezerwy ZGASNIE - jesli oczywiscie poziom paliwa w baku jestfaktycznie wyzszy od ustlonego dla rezerwy! :)

    SPRAWDZONE - DZIALA na 100% !!!

    Tak oto wyglada cala magia zwiazana z kontrolka paliwa!
    Acha, i juz ostatni wniosek generalny:
    jesli chodzi o stan paliwa (benzyny) w baku, to najbardziej wiarygodnym przyrzadem jest tu WSKAZÓWKA POZIOMU PALIWA!

    Ponadto dodam, ze wszystkie wczesniej wymieniane informacje na temat stopniowego zuzycia benzyny w autach zaopatrzonych w instalacje LPG sa oczywiscie w pelnie prawdziwe i logiczne!!! Benzynki ubywa wtedy, gdy auto nie jest przelaczone jeszcze na zasilanie LPG a to ma miejsce w pierwszej fazie po rozruchu auta i gdy nie sa jeszcze zapewniony warunki odnosnie temperatury i obrotow. To jest opisane szczegolowo we wczesniejszych komentarzach!

    POZDRAWIAM
    adrach
  • Poziom 39  
    Komentarze nieco zabawne ale być moze w dobrej wierze. Komentujący mylą kontrolką rezrwy paliwa z tzw komputerem pokładowym i kombinują. W twoim przypadku jest to zwyczajne zużycie paliwa (możliwe, ze dzięki nieszczelności układu). Weź sobie pod uwagę, że do przełączenia zasilania na gaz konieczne jest rozgrzanie silnika do temperatury min 20 st C A więc coś trzeba spalić. I wreszcie ajk widzę nie wiesz ile tego paliwa masz w zbiorniku. Czy jest taki wielki problem wlać do tego zbiornika np 20 l? W zasadzie pozostanie tam. I jeszcze jedno pompa paliwa (benzyny) musi mieć chłodzenie czyli cały czas być zanurzona. Eksperyment osczędnościowy może kosztować.
  • Poziom 12  
    Widze, ze niektórzy zupelnie nie czują poruszonego na forum problemu!!!

    Ludzie, NIE CHODZI O JAKIEKOLWIEK "OSZCZĘDZANIE" BENZYNY!
    Problemem jest (była) kontrolka (lampka) rezerwy paliwa (benzyny), ktora zaswieca sie przy zbyt wysokim jego poziomie w baku!

    Mysle, ze dokladnie jest to wszystko opisane wczesniej! Dla wnikliwych i uwaznych czytelnikow problem powinien byc jasny, a dla "czytających inaczej", .... , no cóż :)
    Nie bede wiec powtarzal sie w celu ponownego wyjasniania problemu i metody zaradzenia jemu i marnowal tym samym miejsce na dysku webmastera.
    Podkresle tylko, ze to jak jest rozwiązana "rezerwa paliwa" w Renault Megane 1.4 16V z 2000r., nie oznacza, ze inne roczniki lub nawet te same, ale bez komputera w desce beda mialy zastosowane identyczne rozwiazanie, nie biorąc juz pod uwagę innych modeli Renauta, czy martek.

    pozdrawiam
    adrach
  • Poziom 39  
    I kto tutaj mąci? Jest problem którego nie ma. A teraz dowiadujemy się, że owa kontrolka zaświeca się przy nadmiarze paliwa w zbiorniku. Może jednak to ty nie zawracaj głowy i nie zabieraj miejsca na dysku.

    Zaraz posypią się ostrzeżenia. Proponuję poczytać regulamin.<Acula>
  • Poziom 10  
    Pytanie do mczapski: masz samochód marki renault z komputerem pokładowym? Jak nie masz to nie komentuj bo nie jesteś w temacie.
  • Poziom 17  
    Witam
    Wskaznik i kontrolka rezerwy paliwa w samochodach Renault zasilane sa z plywaka ktory znajduje sie w zbiorniku i to jest po temacie. Inaczej wyglada sprawa samochodu wyposazonego w komputer pokladowy.
    Po zatankowaniu paliwa musi byc on resetowany, dopiero wtedy zostaje przeliczony dystans ktory mozna przejechac na zatankowanej ilosci paliwa.Wazny warunek: zapalenie kontrolki rezerwy nawet chwilowe, powoduje zafalszowanie przeliczen. Dystans jest liczony na podstawie wskazan poziomu paliwa i korygowany przez kalkulator wtrysku, czas wtrysku.
    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    olo114 nareszcie konkretne informacje. Szkoda, że na wstępie tematu nie było skonretyzowane, iż ten samochód jest z tzw komputerem pkładowym, bowiem często sterownik silnika oraz dekoder nazywa się także komputerem. Dla informacji - owszem ja eksploatauję Megane a syn Lagunę z silnikami 16 zaworowymi (w Lagunie gaz). Ale przecież resetowanie komutera pokładowego to żadana nowina, bowiem wiadomo do
  • Poziom 12  
    olo114 napisał:
    (...)Inaczej wyglada sprawa samochodu wyposazonego w komputer pokladowy. Po zatankowaniu paliwa musi byc on resetowany, (...)

    Olo114, czy mozesz mi wyjasnic,jak dokladnie wyglada proces restartowania komputera pokladowego w Megance, poniewaz na pewno nie jest to tak zorganizowane jak np. w Lagunie, gdzie:
    soprano napisał:
    (...)Przy jeżdzie na gazie,gdy zasięg zmniejszy się do 60km komputer włącza kontrolkę rezerwy paliwa pomimo, że w baku jest 1/2 benzyny. Po ponownym odpaleniu silnika komputer ponownie ustala ilość paliwa i kontrolka rezerwy się już nie zapala. I tak na okrągło. (...)

    Jesli w baku paliwa, Meganka ma na tyle benzyny, ze wskazowka na wskazniku paliwa rezyduje np. na drugiej kresce od dolu (czyli troche wysoko jak na poziom rezerwy :)), a kontrolka paliwa jednak swieci sie, to z moich ciaglych obserwacji wynika, ze sa dwa sposoby na jej zgaszenie:
    1. najprostszy (trywialny) - dotankowanie benzyny,
    2. manualne zrestartownie komputera w desce rozdzielczej wedlug zamieszczonego wczesniej przeze mnie "przepisu".
    W przeciwnym razie kontrolka bedzie permanentnie sie palic i na pewno nie zgasnie tak jak w Lagunie, gdy silnik zostanie uruchomiony ponownie.

    <<PYTANIE>>
    Na podstawie jakich pomiarow (z jakich) czujnikow komputer pokladowy Meganki "wie", ze ma zgasic kontrolke rezerwy po zatankowaniu odpowiedniej ilosci paliwa a z drugiej strony nie robi tego w trakcie jazdy, gdy wskazowka wskaznika benzyny jest stosunkowo wysoko jak na poziom rezery a kontrolna wówczas zostaje zapalona?
  • Poziom 17  
    Witam
    Gdy auto jedzie na benzynie sprawa jest prosta: opornosc plywaka w zbiorniku plus obliczenia kalkulatora wtrysku plus chwilowe spalanie, rowna sie ilosc kilometrow do przejechania na danej ilosci paliwa.
    Natomiast gdy zaczyna pracowac na gazie kalkulator wtrysku jest "oszukany" i jego obliczenia sa wtedy zafalszofane i dlatego te jaja z tymi wskazaniami
    Kasowanie kom. pokladowego: wcisnij i przytrzymaj przycisk na tablicy wskaznikow az pojawia sie poziome kreski.
    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    W Lagunie kontrolka rezerwy gasnie po ponownym odpaleniu jak jest spora ilość paliwa np. 1/2 baku. Gdy wskazówka jest jedną kreske lub dwie ponad rezerwa po odpaleniu świeci się cały czas. Chyba jest tak we wszystkich modelach renault z komputerem pokładowym i LPG.
  • Poziom 12  
    ... a w Meganie jest tak, że nawet przy np. "1 kresce" benzynki powyzej "czerwonej kreski" (tj. poziomu rezerwy), świecąca się kontrolka rezerwy może być zgaszona. Ma to miejsce wówczas, gdy komputer pokładowy odświeży informacje o ilości paliwa w baku. Kiedy to dokładnie następuje tego nie mogę jeszcze zaobsewować!
    Ostatnio w okresie wakacyjnym zrobiłem 2700 km i wówczas komputer pokładowy musiał sam aktualizować info o ilości benzyny w baku, ponieważ dokładnie 3 razy (nie dzieje się więc to zbyt często :)) nastapiło SAMOCZYNNE ZGASZENIE kontrolki rezerwy (tj. bez manualnego restartu kompa), przy poziomie 1-2 kreski benzynki na wskazniku powyżej czerwonej kreski rezerwy.
    Dwa takie przypadki miały miejsce w trakcie jazdy - kontrolka paliła się i paliła a nagle zgasła. Ponownie zapaliła się, gdy jadąc na gazie przekroczyłem obliczony przez komputer pokładowy dystans, który auto moze pokonać na benzynie znajdujacej sie w baku (czyli dokładnie na tych 2 kreskach).
    Innym razem samoczynne zgaszenie kontrolki rezerwy nastapiło bezpośrednio po przekręceniu kluczyka w stacyjce.
    Dodam, że przed wyjazdem na wakacje raz tylko zatankowałem benzyne - wlasnie do poziomu 2 kresek na wskazniku - a pozniej tankowalem juz tylko gaz!

    Z obserwacji wnioskuję więc, że MUSI BYĆ spełniony jakiś ściśle określony czynnik (warunek), który sprawia, że komputer pokładowy "odświeży" informacje o ilości benzyny w baku wówczas, gdy zostanie on spełniony. Ale problem jest ciągle otwarty - jak to wygląda w szczegółach?

    Jeśli Ktoś potrafi RZECZOWO i WYCZERPUJĄCO odpowiedzieć na postawiony problem, to serdecznie zapraszam do włączenia się do dyskusji.

    pozdrawiam
    adrach
  • Poziom 14  
    A ja przy okazji pragnę zwrócić uwagę na inną sprawę.

    Otóż by nie wozić w nadmiarze benzyny, często jeżdzi się na gazie mając benzynę w zakresie świecącej się rezerwy paliwa. Niektórzy właśnie nie zdają sobe sprawy, że jeżdżąc na gazie też ubywa benzyny. Dochodzi do tego, że właśnie w lecie mozna odpalić na gazie (przy braku benzyny w baku).

    Jeśli bezyny brakuje, a pompka paliwa cały czas pracuje, to dojdzie do jej uszkodzenia, bo jest "smarowana" paliwem. W lecie najczęściej dochodzi do takich uszkodzeń.
  • Poziom 12  
    ***************************************
    "adje", o tym juz dyskutowalismy wczesniej :)
    ***************************************

    Dopisano: 16.08.2004 r.
    OK adje, masz całkowitą racje! - może nie było to wprost napisane!
    - wycofuję więc powyższą uwagę!

    ...
  • Poziom 14  
    *************************************************************************
    adrach tyle tylko, że nie w kontekście możliwości uszkodzenia pompy paliwowej.
    *************************************************************************
  • Poziom 12  
    cze mam pytanie posiadam samochud marki polonez niejest on na wtrysku posiada instalacje gazowom i chcialbym zalozyc w srodku wskaznik lpg czy wie ktos moze jak wykonac takie urzodzenie