Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem wysokoobrotowym

Boss 11 Sie 2004 11:47 3386 9
  • #1 11 Sie 2004 11:47
    Boss
    Poziom 10  

    Witam !
    Mam mały problem. Buduję falownik do silnika 3 fazowego ( 30.000 prm do 90.000 prm 500hz do 1500 hz 37.5v do 113v ).
    czy oprócz zmiany częstotlowości muszę regulować napięciem zalisającym silnik ? Chodzi mi o płynną regulację obrotów w całym zakresie. Jeśli muszę regulować również napięcie ( u/f = const ??? ) to jak najprościej to zrobić - czy wystarczy mosfet sterowany PWM f= 1Mhz ?
    Część falownikową już wykonałem.

    8O

    0 9
  • #2 20 Sie 2004 19:21
    118460
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 08 Lis 2004 15:00
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 08 Lis 2004 15:35
    krzychol66
    Poziom 24  

    grzes.grw napisał:
    Witam!
    Mnie także interesuje temat budowy falownika. Ciekawe, ze jeszcze nikt z profesjonalistów na tym forum się nie podjął zrobienia takiej rzeczy?? Sam falownik w gotowej formie jest dość drogi, a elektronik i programista powinien sobie jakoś poradzić z konstrukcją we własnym zakresie. Jest to bardzo interesujący temat.
    Bo to wbrew pozorom dość trudna i czasochłonna zabawa, a spieniężenie falownika nie produkowanego seryjnie jest wielce wątpliwe.
    Cytat:
    Odpowiadając na pytanie: Jeżlei chcesz w płynny sposób regulować silnikiem i jego parametrami to musisz wpłynąć nie tylko na częstotliwość napięcia zasilajacego( ta załatwi ci prędkość obrotową silnika), ale także napięciem i to załatwi Ci regulację mocy silnika przy danych obrotach.
    Regulacja napięciem to nie tylko sprawa mocy. Nie można przekroczyć napięcia Uact=Un*fact/fn ze względu na nasycenie się materiału magnetycznego silnika, gwałtowny wzrost poboru prądu i spalenie się bądź silnika bądź falownika. Ponadto nie można dopuścić do znacznych różnic między częstotliwością falownika, a częstotliwością wynikającą z aktualnej prędkości silnika (żeby silnik nie utknął...).
    Cytat:

    Jeśli układ sterującvy budujesz w oparciu o mikrokontroler, to prostownik mozesz wykonać jako mostek sterowany 6t ( sterując odpowiednio mostkiem otrzymaszżadane napięcie).

    Tak, tylko, że przy częstotliwości podstawowej 50Hz można to zrobić stosunkowo prosto - a w tym przypadku - powyżej 1kHz dla częstotliwości podstawowej - będą schody...
    Trzeba jeszcze pamiętać o odbieraniu energii z obwodu pośredniczącego podczas hamowania silnika.

    0
  • #5 08 Lis 2004 19:45
    gmp
    Poziom 19  

    Boss napisał:
    Witam !
    ( u/f = const ??? ) to jak najprościej to zrobić - czy wystarczy mosfet sterowany PWM f= 1Mhz ?
    Część falownikową już wykonałem.

    8O


    W falownikach czestotliwosc PWM to ok 4-8 kHz dla normalnych silnikow 50Hz, wiec 1MHz to troche przesada. Wszystko zalezy od szybkosci narastania pradu w cewkach silnika. f(pwm) nie moze byc zbyt male dla malych indukcyjnosci. Jesli masz silnik ktory moze pracowac z 30000 obr, to powiniwnies zwiekszyc f(pwm) ale w rozsadnych grancicach, Tak poza tym mosfety i ich strowanie na 1MHz to troche problem, nie mowiac juz o projekcie PCB. Cos mi nie pasuja te obroty , 90000??? przy 1500Hz, Jesli w ogole taki silnik istnieje to wykonaie falownika dla niego nie jest zadaniem dla amatora.

    0
  • #6 09 Lis 2004 14:00
    krzychol66
    Poziom 24  

    gmp napisał:

    W falownikach czestotliwosc PWM to ok 4-8 kHz dla normalnych silnikow 50Hz, wiec 1MHz to troche przesada. Wszystko zalezy od szybkosci narastania pradu w cewkach silnika. f(pwm) nie moze byc zbyt male dla malych indukcyjnosci. Jesli masz silnik ktory moze pracowac z 30000 obr, to powiniwnies zwiekszyc f(pwm) ale w rozsadnych grancicach,
    Fajnie, ale te "rozsądne granice" nie wybiegną chyba specjalnie powyżej 20 kHz... (straty mocy komutacyjne, moc wypromieniowana z przewodów łączeniowych, wpływ parametrów przewodów łaczeniowych na układ)
    Jakoś średnio sobie wyobrażam dobre PWM na 13 impulsach...
    IMHO należałoby zrezygnować z PWM i zasilać silnik prostokątem napięcia, a regulację poziomu napięcia zrobić przetwornicą DC-DC w obwodzie pośredniczącym.
    Cytat:
    Cos mi nie pasuja te obroty , 90000??? przy 1500Hz,
    Teoretycznie OK ;) (tzn. 90000rpm jest prędkością synchroniczną dla 1.5 kHz); ale sam chciałbym zobaczyć taki silnik...
    Cytat:

    Jesli w ogole taki silnik istnieje to wykonaie falownika dla niego nie jest zadaniem dla amatora.
    Co racja, to racja...

    0
  • #7 09 Lis 2004 21:34
    senior
    Poziom 14  

    Widziałem modelarskiego "bruszlesa" o zbliżonych obrotach (chyba 80tyś)
    Pozdr.S

    0
  • #8 10 Lis 2004 10:58
    krzychol66
    Poziom 24  

    senior napisał:
    Widziałem modelarskiego "bruszlesa" o zbliżonych obrotach (chyba 80tyś)

    Hmmm... brushlessa nie brałem pod uwagę. Chodziła mi po głowie jakaś odmiana "klatki". Tarczowy?

    Jeżeli to brushless, to "koncepcyjnie" sprawa jest prosta:
    - falownik musi być komutowany położeniem wału (z czego wynika również, że silnik musi mieć na sobie coś, co to położenie określi).
    - sterowanie prędkością przez sterowanie napięciem stałym w obwodzie pośredniczącym (może byc czoper na 1 mosfecie, może niekoniecznie 1 MHz ;); 20 do 100 kHz chyba wystarczy); konieczna jest kontrola max prądu pobieranego z obwodu pośredniczącego
    - jeżeli wymagana jest wysoka dynamika silnika i hamowanie, to musi być możliwość odbioru energii hamowania z obwodu pośredniczącego (np. rezystor kluczowany czoperem).
    "Niekoncepcyjnie" to wszystko zależy od tego, jaki dokładnie jest ten silnik i jakie parametry napędu są wymagane...
    ... a o tym głucho. Podobnie jak o tym, czy boss w końcu napęd zbudował, czy go nadal buduje czy też zaniechał...

    0
  • #9 10 Lis 2004 13:42
    senior
    Poziom 14  

    Wspomniany bruszles był 3-fazowy i był w komplecie ze sterownikiem .
    O cenie lepiej nie wspomnę.
    Spotkałem się z podziałem bruszlesów na AC i DC. Poszukuję wiedzy na ten temat.
    Pozdrawiam.S

    0
  • #10 10 Lis 2004 16:45
    silvvester
    Poziom 24  

    koledzy w temacie
    gdzie można kupić silnik 40000rpm AC lub DC ew. 3-faz. do 200W
    ew. powyżej 40000 zdaje się tylko są 3-fazowe do 200W
    sam silnik nie całe urządzenie .
    tylko raz w sieci widziałem do kupienia sam silnik 40000rpm AC 230V
    ale nie moge odnaleźć tego miejsca :( są same powyżej 500W :(

    0