Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bezpiecznik charakterystyka L.

02 Kwi 2010 10:27 32402 17
  • Poziom 32  
    Witam
    Muszę zakupić bezpiecznik do domu 20A, automatyczny ale jedyne charakterystyki jakie znalazłem, to L co ona dokładnie oznacza? Mogę kupić taki bez obaw czy szukać jakiegoś innego?
    Pozdrawiam
  • Poziom 19  
    Dodam ze :
    L - zabezpieczenie przewodów i kabli.
    Oznaczenia dotyczyły bezpieczników topikowych.
    Pozdrawiam ŁP
  • Poziom 29  
    Norma PN-74/E-93002 wprowadziła do stosowania trzy typy charakterystyk wyłączników oznaczonych literami L, U i K.

    L i U były przeznaczone do zabezpieczenia przewodów instalacji oraz odbiorników do niej przyłączonych przed skutkami zwarć i przeciążeń. Charakterystykę U stosowano wówczas gdy w instalacji mogły wystąpić większe wartości prądów podczas załączania odbiorników (silniki itp.)
    K były przeznaczone do ochrony silników przed skutkami przeciążeń oraz przed zwarciami z uwzględnieniem prądów rozruchu.

    Norma PN-90/E-93002 wprowadziła do stosowania charakterystyki B, C i D. Pozostał natomiast problem dotyczący właściwej zamiany wyłączników L, U i K na wyłączniki B, C i D. Najprostsze rozwiązanie polega na graficznym nałożeniu na siebie dwóch charakterystyk i porównanie obszarów pracy wyzwalaczy.

    Z charakterystyk czasowo-prądowych możemy odczytać wsp. krotności potrzebny do sprawdzenia skuteczności SWZ.
    Wsp. krotności k dla charakterystyki:
    L to 5,25
    U to 12
    K to 10
    B to 5
    C to 10
    D to 20
  • Poziom 32  
    Nie mam kasy aby wymienić na nowsze, dlatego narazie wystarczy mi taki bezpiecznik :)
    Ma to być zabezpieczenie kuchni, z Lodówką nowszą Amica, Kuchenka gazowa z elektrycznym Piekarnikiem, i mikrofala z grilem. 20A powinien wystarczyć? Czy wziąć 25A, oczywiście biorę pod uwagę że kable będę musiał powymieniać na grubsze.
    Pozdrawiam
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    arti13 napisał:
    Cytat:
    Nie mam kasy aby wymienić na nowsze, dlatego na razie wystarczy mi taki bezpiecznik

    Cytat:
    20A powinien wystarczyć? Czy wziąć 25A, oczywiście biorę pod uwagę że kable będę musiał powymieniać na grubsze.

    Nie stać Cię aktualnie na zmianę zabezpieczenia z automatycznego- wkrętkowego na nadmiarowe wyłączniki instalacyjne ("eski"), a masz "kasę" na prucie ścian i wymianę przewodów :?:

    Cytat:
    Mogę kupić taki bez obaw czy szukać jakiegoś innego?

    Jeśli jest to zabezpieczenie gniazd ogólnego przeznaczenia, to powinieneś szukać innego- mniejszego!
    Charakterystyka L tego zabezpieczenia to w przybliżeniu B (tak jest traktowane).
  • Poziom 32  
    Nie nie, nie zrozumiałeś mnie. To że trzeba pruć ściany itp to wiem ale narazie tego nie zrobię. Mówiłem Mamie że do kuchenki przydałaby sie oddzielna instalacja, ale usłyszała od znajomego że wymiana bezpiecznika wystarczy i nie da sobie przetłumaczyć..:( Więc czy mogę 20A bezpiecznik czy większy?
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Pokaż mamie co pisze na wtyczce lub gniazdku- a pisze 16A/250V. Na gniazdku od wewnątrz.
    Czyli zabezpieczenie 16A (o ile zastosowane przewody mają przekrój 2.5 Cu).
  • Poziom 29  
    Zabezpieczenie 20A przy jednofazowym zasilaniu daje możliwość podpięcia odbiorników o łącznej mocy ok. 4600W.
    Jednak pozostaje pytanie czy zabezpieczenie to jest odpowiednio dobrane do Twojej instalacji.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Małe sprostowanie do tego co napisał kol. remik_I
    Cytat:
    Z charakterystyk czasowo-prądowych możemy odczytać wsp. krotności potrzebny do sprawdzenia skuteczności SWZ.
    Wsp. krotności k dla charakterystyki:
    L to 5,25

    Dla autora to nie istotna informacja, ale-
    Wyłącznik instalacyjny nadmiarowy zgodnie z normą PN/E-93002 (wyłączanie wyłącznika nadmiarowego instalacyjnego w czasie t ≤0,1s).
    1) typ L
    a) na prąd znamionowy do 10A wartość współczynnika k wynosi 5,2
    b) na prąd znamionowy 16 do 25A k= 4,9
    c) na prąd znamionowy 32 do 63A k= 4,5
    2) typ U
    a) na prąd znamionowy do 10A k= 12,0
    b) na prąd znamionowy 16 do 25A k= 11,2
    c) na prąd znamionowy 32 do 63A k= 10,4
    3) typ K k= 10,0
    4) typ D k= 50,0

    Ps. Wartości współczynnika można określić na podstawie w.w normy, lub wyznaczyć indywidualnie z charakterystyk prądowoczasowych urządzeń wyłączających prąd zwarciowy.
  • Poziom 15  
    Witam,
    Odświeżam temat bo mam zbliżony problem. W mieszkaniu w bloku przy zwarciu oprócz wyłącznika nadprądowego w skrzynce (B16 na obwody "gniazdkowe i B10 na obwody oświetleniowe) wyskakuje mi bezpiecznik L25 na klatce.
    Gdzies na forum jeden z kolegów użytkowników napisał że charakterystyki L i B są porównywalne. Mam wobec tego wątpliwości czy zastosowane u mnie w mieszkaniu rozwiązanie nie kłóci się z zasadą selektywności zabezpieczeń. Czy ktoś mógłby rozwiac moje wątpliwości?

    Poza tym, bardziej praktycznie: co moge zrobić żeby w razie zwarcia mniej biegać do bezpiecznika głównego na klatce? W skrzynce w mieszkaniu mam wyłącznik różnicowo prądowy i potem wyłączniki nadprądowe dla poszczególnych obwodów. Czy wstawienie tam głównego wyłącznika 25A tuż przed przeciwporażeniówką ma sens i jest zgodne ze sztuką? Proszę o odpowiedź.
  • Poziom 32  
    Pewny jesteś że dopuszczalny prąd tamtego na klatce był 25A
    Miałem to samo z tym, że u mnie na klatce ktoś włożył 20A.
    Pozdrawiam
  • Poziom 15  
    arti13 napisał:
    Pewny jesteś że dopuszczalny prąd tamtego na klatce był 25A


    W tej skrzynce wszystkie mają po 25A, z tym ze wiekszość to typowe wkładki topikowe w ceramicznych oprawach i są chyba dwa Urmety, takie jak mój (L25A). Więc jestem pewny! :)
  • Poziom 43  
    Witam!

    Krotności są bardziej niż porównywalne. Są niemal identyczne.
    Więc o selektywności zapomnij.
    Cytat:
    Czy wstawienie tam głównego wyłącznika 25A tuż przed przeciwporażeniówką ma sens...
    Nie ma najmniejszego sensu. Przecież ten na korytarzu i tak musi pozostać.

    Wyjściem jest zastosowanie selektywnego wyłącznika nadmiarowoprądowego.
  • Poziom 15  
    kkas12 napisał:

    Wyjściem jest zastosowanie selektywnego wyłącznika nadmiarowoprądowego.


    Ale selektywny wyłącznik raz że diabelnie drogi, a dwa, że musiałbym go zainstalować na klatce właśnie (o ile dobrze rozumiem zasadę działania), gdzie na tablicy jest miejsce tylko na wkrętkowe. Są selektywne wkrętkowe?

    Pomysł który rzuciłem w poprzednim poście, z instalacją dodatkowego bezpiecznika przed przeciwporażeniówką miałby właśnie zapewnić selektywnośc w obrębie mieszkania. Bezpiecznik L25A na klatce oczywiście by pozostał ale nigdy by nie wyskoczył przy zwarciu (ani przy przeciążeniu) bo w zamyśle wczesniej wyskakiwałby wyłącznik główny dodany do skrzynki. Pytanie tylko czy są takie wyłączniki na 25A o charakterystyce umożliwiającej szybsze wyłączenie przy zwarciu niż charakterystyka B?
  • Poziom 43  
    Witam!

    Cytat:
    Pomysł który rzuciłem w poprzednim poście, z instalacją dodatkowego bezpiecznika przed przeciwporażeniówką miałby właśnie zapewnić selektywnośc w obrębie mieszkania. Bezpiecznik L25A na klatce oczywiście by pozostał ale nigdy by nie wyskoczył przy zwarciu (ani przy przeciążeniu) bo w zamyśle wczesniej wyskakiwałby wyłącznik główny dodany do skrzynki.
    Błędny zamysł, ponieważ wartość impedancji pętli zwarcia i tak spowoduje zadziałanie wszystkich wyłączników w praktycznie tym samym czasie.
    Cytat:
    Pytanie tylko czy są takie wyłączniki na 25A o charakterystyce umożliwiającej szybsze wyłączenie przy zwarciu niż charakterystyka B?
    Kolejny błędny pomysł. Ty masz opóźnić zadziałanie zabezpieczenia przedlicznikowego a nie przyspieszać zadziałanie wyłączników nadmiarowych zamontowanych w rozdzielni.
    Cytat:
    Ale selektywny wyłącznik raz że diabelnie drogi, a dwa, że musiałbym go zainstalować na klatce właśnie (o ile dobrze rozumiem zasadę działania), gdzie na tablicy jest miejsce tylko na wkrętkowe. Są selektywne wkrętkowe?
    Cena jest ceną i tego nie przeskoczysz.
    Zastosuj bezpiecznik topikowy, ale musisz liczyć się z tym, że w przypadku jego zadziałania będziesz musiał zerwać plombę.
    Za to należy zapłacić.
  • Poziom 15  
    kkas12 napisał:

    Zastosuj bezpiecznik topikowy


    To jest całkiem dobrze brzmiący pomysł! Przynajmniej do czasu zakończenia remontu, później zwarcia raczej ine będą się przytrafiać :)
    Bo jak dobrze rozumiem to ten bezpiecznik topikowy nie zadziała przy zwarciu w obwodach chronionych przez wyłączniki B16 i B10, a tylko w przypadku przeciążenia linii prądem powyżej 25A. Zgadza się?
  • Specjalista elektryk
    gem58 napisał:

    Bo jak dobrze rozumiem to ten bezpiecznik topikowy nie zadziała przy zwarciu w obwodach chronionych przez wyłączniki B16 i B10, a tylko w przypadku przeciążenia linii prądem powyżej 25A. Zgadza się?


    Jeżeli kupisz zwłoczny, to raczej nie zadziała, bo czas zadziałania wyłączników nadprądowych jest zdecydowanie szybszy (oczywiście przy odpowiednio dużym prądzie zwarciowym), co za tym idzie rozłączony zostanie tylko ten obwód, w którym jest zwarcie.
  • Poziom 15  
    Dziękuję Wam bardzo za pomocne odpowiedzi i pozdrawiam serdecznie :)