Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro

07 Maj 2011 22:05 3900 14
  • Poziom 2  
    Mam używany skuter inwalidzki Alvaro niemieckiej firmy Dietz. Od pewnego czasu, ni z tego ni z owego, po przekręceniu kluczyka, diody sygnalizujące stan naładowania akumulatorów zamiast świecić światłem ciągłym szybko migają, a konkretnie z 10 diod miga od lewej 7 – 3 czerwone i 4 pomarańczowe, a pojazd nie da się uruchomić. Po kilku dniach postoju, przy wielokrotnych próbach, niespodziewanie znów wszystkie 10 diod świeci światłem ciągłym, co oczywiście pozwala uruchomić skuter, aż do następnego razu, który przytrafia się niespodziewanie i niestety często w dużej odległości od domu, co bardzo utrudnia transport skutera. Akumulatory są nowe.
    Zaznaczam, że o elektronice nie mam zielonego pojęcia, a mieszkam daleko (ponad 100 km) od najbliższego serwisu firmowego. Nie mieszkam w Krakowie, tylko 10 km od Kalisza.
    Proszę o wyjaśnienie przyczyny migania 7 diod i czy znajomy elektryk jest w stanie tę usterkę usunąć.
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Witam do wymiany jest potencjometr od regulowania prędkości spokojnie pasuje B20K, dostaniesz taki za parę groszy na allegro.
    Czy możesz mi udzielić informacji gdzie dostałeś akumulatory
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 2  
    Witam i bardzo dziękuję za diagnozę. Skuter kupiłem z oryginalnymi akumulatorami 50 Ah, które właściciel przez 2 lata nie ładował i nadawały się tylko na złom. Próbowałem kupić nowe firmowe, ale się okazało, że na naszym rynku są niedostępne. Znalazłem jedną z najlepszych firm produkujących ogniwa żelowe – amerykańską firmę HAZE i kupiłem 2 akumulatory o zbliżonej pojemności czyli 55 Ah. Jak się okazało gabarytowo nie mieściły się w odpowiednich gniazdach skutera. Byłem zmuszony wymienić na 44 Ah i te idealnie pasowały. Chyba najtańszym dystrybutorem tych ogniw jest firma ‘Leria’ ze Szczecinka.
    Serdecznie pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za poradę.
    Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro
  • Poziom 11  
    Witam
    Mam problem dot. wózka Wheelbase Malibu.
    Dwie ostatnie diody wskaźnika naładowania akumulatorów nie świecą, a pozostałe migają swawolnie jak na dyskotece. Wózek oczywiście nie jedzie. Więc z wielką emocją i nadzieją przeczytałem podobny temat licząc, że Kolega Masterpol się odezwie i potwierdzi, że ja też mogę zastosować wskazany potencjometr do swojego wózka.

    Może ma Pan, lub wie gdzie szukać takie ustrojstwo.
    Pewnie to się mądrzej nazywa, ale nie wiem jak więc wskazuję go jako potencjometr jazdy przód/tył do wózka Wheelbase Malibu.

    Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro

    Na zdjęciu słabo widać więc przepisuję treść nadruku:
    Genge&SThoma AG. CH-2546 Lengnau. Made in Switzerland.
    WP-4520. R 5k/Ohma. SN 004179

    Zaglądał tu już ktoś przede mną. Na dole jest wykruszone tworzywo. W środku po lewej stronie też jest coś ułamane. Na zdjęciu słabo widać, więc strzałką wskazuję miejsce.
    Nie wiem jak to się nazywa … - potencjometr „kiwadła” jazdy przód/tył  ma mało drucików, szczególnie ten wyżej. Z czujem dociskałem, ale nie było reakcji. Pokazuje tu napięcia 5, ok. 5 V

    Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro

    Tak wygląda firmowe zdjęcie potencjometru z netu oraz mój wózek:
    Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro
  • Poziom 10  
    Witam Pana ja bym obstawiał na uszkodzony potencjometr od regulowania prędkości wtedy trzeba spiąć przewody na krotko i sprawdzić czy diody świeca i zmierzyć ile jest kΩ(Ohm) na potencjometrze
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Przede wszystkim dzięki za ODZEW !!!
    To pewnie Bozia Pana tu skierowała, bo trudno uwierzyć, że mój problem pokierował tu Pana. Jestem bardzo wdzięczny łaskawości losu i Pana empatii, traktując mój problem poważnie i ze zrozumieniem ! DZIĘKI !!!
    To ewenement Elektrody, gdzie można spotkać ludzi z wolą pomocy drugiemu człowiekowi ! Z tej „mocy” korzystałem już kilka razy i mimo, że jestem humanistą udało mi się naprawić kilka naprawdę trudnych rzeczy.
    Niestety, - tym razem pierwsze podejście bez sukcesu.
    A miałem tyle nadziei, że trudno było utrzymać rozsądek na wodzy.
    Jeśli użyczył by Pan swój kontakt na mój adres: zbig(at)sielanka.gda.pl to byłoby na pewno sprawniej podać szczegóły i przesłać zdjęcia.

    Tymczasem załączam kolejny dokument ze zdjęciami i opisem „stanu” moich prób.
    Prócz dwóch ostatnich nieświecących diod z rzędu wskaźnika naładowania akumulatorów, a pozostałych w tym rzędzie migających jednocześnie i informujących tym o awarii nie świecą:
    wskazana strzałką czerwona dioda nad potencjometrem szybkości oraz pod wskaźnikiem naładowania biała /nie wiem czego ona dotyczy/.
    Zdjęcia są w miarę czytelne i można je powiększyć.
    Informacja dla innych LUDZI, - może ktoś zna tę płytką i wie, z czym to się - proszę zaglądnąć do załącznika.

    Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro

    A tu widok drugiej strony płytki i nowego potencjometru.
    Nie pasuje on dokładnie wymiarem wobec oryginału, ale to nie ma znaczenia nawet w używaniu. Oryginał ma 22 k/Ohma, A nie 20 jaki Pan polecał. Nie wiem czy ta drobna różnica ma znaczenie.

    Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro

    Ale może to ma znaczenie …
    Nowy potencjometr ma dwie pary trzech nóg, a oryginał tylko jedną.
    Przylutowałem widoczną na zdjęciu górną parę, ale dolna para styka się z bolcami z płytki. Może tak nie powinno być?

    Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro

    Allergiczny Sprzedawca, do którego zadzwoniłem twierdził, że nie powinno to mieć złego wpływu.
    Pozdrawiam i znów z niecierpliwością i niepokojem czekam na Pan odzew.

    zbimio
  • Poziom 11  
    Przez za małą uwagę kupiłem potencjometr z dwoma sekcjami. Jak płytka była zamontowana /widoczność ograniczona/ to widać było tak jakoś wysoko i ze mogą być podwójne nogi. A że od razu trafiłem na Allegro na podobny o wartości podanej przez Pana - 20 k to kliknąłem sobie.
    Dopiero później jak wymontowałem płytkę zobaczyłem, ze jest jedna para. Bolce z płytki wystraja wysoko i dlatego to tak wyglądało.
    W końcu jestem amator i zachowałem odpowiednio godnie! :-)

    Chyba jednak tak jak jest nie może być…
    Pomierzyłem rezystencję na jednej i drugiej parze.
    I jest tak:
    Na jednej stronie pokazuje max 18,57 a na drugiej 16,33

    Druga strona to jest ta bliżej pokrętła
    czyli przód max = 16,33
    tyl max = 18,67

    Te wyniki pochodzą z pomiaru potencjometru niewlutowanego,
    bo kupiłem sobie dwa .- a co tam - :-)
    Ale teraz pomierzyłem ten lutowany na płytce i ...
    wyszło max 8,68
    i do tego !!! kreci odwrotnie.
    Czyli na skręcaniu w lewo pokazuje max 8,68 , a max w prawo podaje 000 ...
    To ci numerek.
    Ale ja potrafie nakreciec.
    :-)
    Może to dobry znak. Jak sie poprawnie zamontuje potencjometr to pojedzie ...
    Tylko, która sekcja ma być przylutowana, albo czy może jednak powinien być taki z jedną sekcją ?

    Pozdrawiam i czekam ...
    zbimio
  • Poziom 10  
    Witam proszę zamontować
    Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro
  • Poziom 11  
    UUUFffffffff ... !!!
    Pana odzew to wielka ulga ... :-)
    Teraz pędem na Allegro,
    znowu z iskierką nadziei :-)
    Może w poniedziałek wyślą ten potencjometr.
    Dzieki za wsparcie, nadzieję i link !!!
    Pozdrawiam - zbimio
  • Poziom 10  
    Proszę zakupić 22 k
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Już kupiłem i teraz czekam na kuriera z paczką ..
    Może w poniedziałek wyślą i we wtorek dojedzie :-)
    Ale jeszcze coś ..., w załączmiku zdjęcie oryginalnego potencjometru.
    Trochę słabo widać, ale na górze w oryginalnym potencjometrze
    po 22 K jest literka A , a na końcu zupełnie niewidoczne na zdjęciu 3
    Niżej po 20 % i znaczku jest 0421.
    Potencjometry z Allegro mają opis „Linia B”
    Czy to może ta różnica, że po zamontowaniu potencjometr 20K działa odwrotnie: w lewo max, a w prawo zero?
    Migające diody wskaźnika akumulatora w skuterze Alvaro
  • Poziom 11  
    Witam
    i :cry: :cry:
    Bez zmian i nadzieja siegnęła bruku ...
    Nadal z potencjometrem 22K jak porzednio. Pokazuje odwrotnie, czyli wyzsze napiecie i ohmy po skrecie w lewo, a zero w prawo.
    Max ohma = 1,10 , a napiecie najwyższe 3,5. Wypinalem taśme od sensorów, by wyelinować ew. żródło problemu ale tez bez zmian. Nic mi już nie ptzychodzi do głowy. Ale też jest mi trudno uwierzyć, że nie jest to do zrobienia.
    Serdecznie pozdrawiam. zbimio
  • Moderator Samochody
    Rezystancja między dwoma skrajnymi nóżkami powinna być stała i nominalna dla potencjometru - 22kΩ, natomiast rezystancja między jedną ze skrajnych nóżek a nóżką środkową powinna się płynnie zmieniać od 0Ω do 22kΩ w miarę obracania osi potencjometru. Literka po rezystancji (A, B lub C) oznacza charakterystykę zmian rezystancji w zależności od obrotu (liniowa, logarytmiczna i odwrotna logarytmiczna).
    Kierunek zmian napięcia w układzie zależy od sposobu włączenia potencjometru - zamiana dwóch zewnętrznych nóżek go odwróci.
  • Poziom 11  
    Witam i przede wszystkim DZIĘKI za reakcję i wolę wsparcia :-)
    Pewnie da się poodwracać nogi i dać prawidłowy kierunek, ale zaczynam wątpić w to czy diabełek siedzi w potencjometrze, czy może gdzieś jeszcze.
    Wymiana potencjometrów dała ten skutek, że na oryginalnym diody wskaźnika naładowania akumulatorów migały bez dwóch ostatnich diod, a po zmianie na 20k, 22k dwie ostatnie zaraz po włączeniu zasilania dwa razy migną, po czym miga już tylko pozostałe 7 /czerwone i żółte/.
    Nad potencjometrem jest też czerwona dioda, ale nie świeci. A jeszcze wyżej jest nieświecąca biała dioda, ale nie kojarzę do czego ona się odnosi. Są widoczne na jednym z załączonych zdjęć.
    Z braku wiedzy chłopska logika podpowiada, że jeśli próba użycia trzech potencjometrów /oryginalny, 20k, 22k/ nie przynosi dobrego skutku i przyjąć, że potencjometr przód/tył widoczny na pierwszych dwóch zdjęciach, jest dobry /mimo śladów wyruszeń plastiku/ to pozostaje już tylko sterownik 
    To on może robi ten kipisz i odwraca kierunek pracy potencjometru.
    Bardzo smutny to dla mnie wniosek. Znalazłem wprawdzie taki sterownik, ale dla mojego emeryckiego statusu jest przeraźliwie drogi. Za używany Sprzedawca życzy sobie 600 zł, a za potencjometr przód/tył 650 zł.
    Za te pieniądze można trafić na Allegro cały sprawny wózek.
    Pewnie nikogo nie zadziwiam, że szukam tańszego rozwiązania na Elektrodzie i pomocy dobrych ludzi !
    Załączam dokument /w Wordzie/ z opisem pomiaru i kierunku pracy potencjometru.

    Pozdrawiam –

    zbimio
    P.S. – dla mnie na pewno, ale może też innym było by łatwiej/poręcznej przez: zbig(at)sielanka.gda.pl , lub GG 174318