Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Polo 1.9D rwie lub rozciąga paski klinowe.

12 Cze 2011 17:43 16430 27
  • Poziom 16  
    Witam. Mam taki problem.
    Autko VW Polo III 1,9D 47KW z silnikiem AET. (taki sam był w feliciach, seatach itd).
    Auto zerwało mi pasek dwa tygodnie po tym jak je kupiłem - na szczęście miałem drugi w bagażniku (używany, trochę zużyty, był w aucie jak je kupiliśmy (?!))
    Po jakimś czasie (~tygodnia) pękł ten drugi. Pomyślałem, ok, może był zmęczony już, albo w drugą stronę go założyłem. Sprawdziłem w katalogu, 5PK1220.
    Pojechałem do sklepu, tam kupiłem pasek, założyłem, wszystko ok, po czym po kilku minutach pracy zaczął się cyrk. Napinacz dopiął pasek tak bardzo, że zaczął haczyć o koło pompy wody. Pasek zaczął trzeć o pasek, smród, dym, zgasiłem.
    VW Polo 1.9D rwie lub rozciąga paski klinowe.
    Koło 3(napinacz) o koło 6(pompa wody).
    Zdjąłem, sprawdzam, sprzedali mi 5PK1225. Pomyślałem, że to to, gość się zaczął kłucić w sklepie, że te sprzedaje od dawien dawna do tych silników i jest ok. Pomyślałem dobra, niech Ci będzie, pojechałem do innego sklepu, kupiłem Gates 5PK1220, dałem prawie 40zł a pasek wyglądał na dużo trwalszy. Założyłem. Ledwo wszedł. Różnica między kołem 3 a 6 - teraz 1,5cm. Pochodził 10 min, zgasiłem, sprawdzam, różnica z 3 mm. Znów coś nie tak.
    Wściekłem się, pomyślałem, ok, zobaczymy co się stanie. Jeździłem 2 tygodnie, padł. Kupiłem teraz pasek 5PK1212, czyli jeszcze krótszy. Ale już go nie wymieniłem. Okazało się, że koło nr 1 - od wału jest kołem posiadającym tzw. "sprzęgło" - tłumik drgań skrętnych, czyli koło w kole, pomiędzy guma. Guma była całkowicie wytopiona.
    Temat rozwiązał się sam, założyłem nowe koło pasowe na wał, stare, wraz z zużyciem gumy, zmniejszyło swoją średnicę o jakieś 5mm na całym obwodzie, powodowało bicie całego układu paska i poluźniało pasek na tyle, że tarł sam o siebie. Dla pewności, czy np. nikt nie zamontował lewego napinacza, wymieniłem napinacz i cały pręt prowadzący. Rolka w stanie bdb.

    Założyłem na nowym kole pasowym na wale pasek 5PK1220, odległość kół 3 i 6 znów 4cm, po kilku minutach pracy znów spadło do ok. 1cm. Dziś rano pasek zaczął piszczeć. Krew mnie zalała...
    Wziąłem ten pasek 5PK1212 (już o 13mm krótszy od pierwszego i 8mm krótszy od oryginału), założyłem i różnica koło 3 i 6 ok.6cm.
    Przejechałem 10km, podnoszę maskę i znów spadła do 1,5cm.

    Ręce mi opadają. Krótszego paska niż 1212 nie założę (chyba).
    Co się dzieje? Czy może być, że paski się rozciągają w jakiś sposób? Czy to normalne, że się układają i po chwili te dystanse się zmieniają?
    Sprawdzałem koła pasowe. Wału ok(1), rolka ok(3), alternator ok (4), pompa wody (6) też ok. Wszystkie chodzą płynnie i delikatnie. Jedynie koło pasowe wspomagania(5) ma delikatny luz. Czy to może być przyczyna? Czy te koła po kilku minutach pracy powinny być gorące? Nie mam do tego już siły. Obudowy rozrządu nigdzie nie haczą...
  • Moderator na urlopie...
    Paski owszem rozciągają się, ale minimalnie a nie tyle. Ja sprawdziłbym, czy jakiś podzespół (pompa wspomagania, alternator np.) nie jest lużny. Czy nie brakuje gdzieś jakiejś śruby. Koła pasowe powinny być ciepłe, w końcu tam zachodzi tarcie, ale nie powinny się nagrzewać do tego stopnia, aby "topić" pasek. Uruchom też silnik i dokładnie przy pomocy latarki przyglądnij się jak to wszystko się tam kręci (wibracje, drgania).
  • Poziom 35  
    Może być inne, mniejsze koło na alternatorze.
    A drugie może nie wkłądasz paska na swoje miejsce.
    A trzecie może być coś luźne.

    W gre wchodzi koło spręzarki i alternatora bo pompa wody jak by sie zluzowała to by poszła w dół i napinacz by nie tarł o nią.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Załóż pasek, obracaj wałem ręcznie (załóż klucz i kręć śrubą na kole pasowym) i obserwuj co się dzieje.
  • Poziom 20  
    A mnie się wydaje , że pasek błędnie ułożony na kole pompy wody:D
  • Poziom 21  
    W kole pasowym alternatora może być uszkodzone - zatarte sprzęgiełko jednokierunkowe i to powoduje szarpanie paskiem i jego szybkie uszkodzenie.
  • Poziom 22  
    Breżniew napisał:
    W kole pasowym alternatora może być uszkodzone - zatarte sprzęgiełko jednokierunkowe i to powoduje szarpanie paskiem i jego szybkie uszkodzenie.
    Tam raczej nie było takowego sprzęgiełka jednokierunkowego, bardziej bym się skłaniał na wade napinacza jeżeli wszystko inne kręci się po bożemu.
  • Moderator na urlopie...
    polmar napisał:
    A mnie się wydaje , że pasek błędnie ułożony na kole pompy wody:D

    Ty wiesz o czym piszesz? Spróbuj założyć żle pasek i uruchom silnik, zobacz co wtedy się stanie (tylko uważaj!). Jeśli nie wiesz, to się nie wypowiadaj!
  • Poziom 20  
    Myślę że Ty nie wiesz o czym piszesz !!!! Pasek w tym silniku biegnie pod pompą wody !!! Stroną z rowkami po płaskim kole ! w innym przypadku zachowanie jw
    Moderowany przez robokop:

    Patrz poniżej, ten silnik ma niestety inaczej.

  • Poziom 20  
    Witam! Sprawdz uklad wspomagania kierownicy.Prawdopodobnie uszkodzony zawor przelewowy.Pozdrawiam.Stefan.
  • Poziom 20  
    robokop porównałeś rysunek ze zdjęciem ?? Właśnie o tym piszę !!!
    Nie wmawiaj mi że czarne jest białe .

    Dodano po 6 [minuty]:

    Nie wiem jak jest wtym silniku z temp ale takie prowadzenie paska nie podoba mi się
  • Poziom 16  
    Na starym wyjechanym pasowym drżał. Teraz raczej nie. Zresztą ciężko to opisać, ale na pewno dużo lepiej na nowym pasku i na nowym kole. Odległość się od wczoraj nie zmniejszyła, więc pasek nie trze o pasek (na razie <1cm). Za to teraz piszczy na małych obrotach...
  • Poziom 29  
    Sprawdz stan tulejek napinacza , najlepiej zdjac pasek odkrecic sprezyne napinacza i sprawdzic jakie luzy ma pret w korpusie.
  • Poziom 16  
    Luzów nie ma. Napinacz i pręt wymieniony. Rolkę zostawiłem starą, bo była ok.
  • Poziom 35  
    POdjedz do mechanika niech wyjaśni ten napinacz z archiwum X.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    :polmar - przecież na rysunku i na zdjęciu silnika paski idą tak samo! Masz problem ze wzrokiem, czy inne?
    I to, czy tobie się podoba, czy nie, to akurat ma nikłe znaczenie...
  • Poziom 16  
    Witam. Od dwóch dni jeżdżę na tym krótszym (1212), różnica między napinaczem a kołem wciąż utrzymuje się 8mm-1cm i wygląda że jest ok. Pasek rano strasznie piszczy na niskich obrotach, po 3min mu przechodzi. No i trochę szeleści (i to na pewno pasek, nie żadna rolka).
    Dziś spróbuję go jeszcze dokładnie obejrzeć...
  • Moderator na urlopie...
    A wszystko jest w osi? Nie powinno nic piszczeć (no chyba, że koła są wypracowane, lub "coś" działa bardzo "ciężko"). Zwróć uwagę jeszcze czy "nie kosi" rolki.
  • Poziom 29  
    zonas napisał:
    Luzów nie ma. Napinacz i pręt wymieniony. Rolkę zostawiłem starą, bo była ok.


    To po co wymieniałeś pręt? - jego się wymienia jak sa slady zużycia a jak pret sie wytarl to tulejki ktore z nim wspolpracują a zrobione sa z metalu oblanego wewnatrz plastikiem przetarte sa juz "na wylot" i pret napinacza robi jajo w korpusie.
  • Poziom 16  
    Odświeżam kotleta, miałem chwilkę żeby zajrzeć pod maskę.
    Pasek piszczy tylko poniżej ~1800 obrotów, tylko jak postoi auto nieodpalane kilka godzin.
    Po przejechaniu ~3-5km pisk ustaje.
    Pisk nie jest ciągły, tylko raczej rytmiczny. Na jałowym to jest mniej więcej 0,7sek pisku 0,5sek ciszy. Przy skręcie kierownicy w prawo do oporu piszczy jakby ciągle i głośniej. W lewo już nie...
    Koła na odpalonym silniku dotykałem palcami. Chodzą ładnie i równo.
    Jedynie koło pompy wspomagania ma jakby bardzo delikatne "tyki".

    Opcje stawiam dwie:
    1. Pasek ślizga się po kole od wspomagania, widziałem, że rolka już trochę sfatygowana.
    2. Wymieniłem koło na wale, nowowstawiane było lekko pordzewiałe pomiędzy klinami gdzie chodzi pasek i to może sprawiać że piszczy?!
  • Admin grupy Samochody
    A czysto masz w "rowkach kół" pasowych?
    Zamontuj alternator ze sprzęgłem jednokierunkowym-piski ustaną.
  • Poziom 20  
    Witam! Pisalem powyzej
    stefanscorpio napisał:
    Witam! Sprawdz uklad wspomagania kierownicy.Prawdopodobnie uszkodzony zawor przelewowy.Pozdrawiam.Stefan.
    w innym poscie ktorego nie ma w watku(?!) zwracalem uwage na olej. Dalszych sukcesow zycze.Stefan.
  • Poziom 19  
    Czy w tym modelu silnika pompa wody montowana jest na mimośrodzie? przypadkiem
  • Admin grupy Samochody
    gawlo235 napisał:
    Czy w tym modelu silnika pompa wody montowana jest na mimośrodzie? przypadkiem
    Przypadkiem nie.Przypadkiem (jak widać na zdjęciu załączonym przez robokopa)alternator posiada sprzęgiełko jednokierunkowe.Tam siedzi problem-albo go nie ma albo zatarte.
  • Poziom 12  
    stefanscorpio napisał:
    Witam! Pisalem powyzej
    stefanscorpio napisał:
    Witam! Sprawdz uklad wspomagania kierownicy.Prawdopodobnie uszkodzony zawor przelewowy.Pozdrawiam.Stefan.
    w innym poscie ktorego nie ma w watku(?!) zwracalem uwage na olej. Dalszych sukcesow zycze.Stefan.

    Ja w tym wątku to już tylko czekam, aż ktoś się zajmie tym panem. Bo w ilości bzdur wypisywanych na forum to już pobił wszelkie rekordy. Nikomu nie przeszkadza i ogólnie jest fajnie. Jeżeli to by była wina przekładni, to by było kilka innych problemów. O których nie powiem, bo nie mam zamiaru szkolić takich ciemniaków.
    Camer, nasza nowa gwiazdo, do dzieła. Oczywiście te bzdury zostawisz a banować będziesz mnie. Rozumiem, taki rytuał.
  • Poziom 9  
    Witam.
    Ja mam podobnie w swoim Polo silnik 1.9 D 96 rok. Problem polega na tym, że mi pasek trze o pasek między rolką napinającą a kołem pompy wody. Pisku nie ma tylko takie jakby "ćwierkotanie" "mlaskanie", ciężko określić. Wymieniałem paski od 5pk 1219 do obecnego 1210 i nic, dalej to samo, tulejki ok, napinacz wymieniony, łożysko rolki napinacza dobre, już sam nie wiem co jeszcze sprawdzać. Koła są w jednej linii jak się kręcą napinacz nie skacze, tylko zachowuje się jakby bardzo mocno napinał do tego stopnia że trze pasek o pasek.
    Rozwiązał ktoś ten problem? Proszę o pomoc.