Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przetwornica DC -> AC 12V/30V

autoaso 28 Gru 2011 09:30 3758 25
  • #1 28 Gru 2011 09:30
    autoaso
    Poziom 8  

    Witam serdecznie
    Możne znajdzie się tutaj jakaś pomocna osoba, która wskaże drogę ciemnemu (zielonemu) umysłowi jak wykonać przetwornicę z 12V DC na 30V AC
    Szukałem, szukałem, ale nigdzie nic podobnego nie znalazłem
    Posiadam jedynie następujące schematy:
    przetwornica 12V->220V
    http://www.cyfronika.com.pl/kitynepdf/167-k.pdf
    oraz temat z elektrody:
    DC 12V na AC 13.5V
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic783580.html
    Niestety, w tym drugim brak opisu elementów składowych.
    Ponadto pytanie, czy jest możliwość uzyskania prądu o amperażu ok 60A przy wejściu max 55A, czy tyle samo?

    0 25
  • Pomocny post
    #2 28 Gru 2011 09:52
    szymon122
    Poziom 37  

    Można zrobić coś takiego jak chcesz, w 1 schemacie zamiast transformatora 2x12/220 weźmiesz 2x12/30 (na schemacie TR1)
    Chcesz na wejściu 12V DC dać 55A, a na wyjściu 30V AC 60A ?
    12V*55A=660W 660W/30V=22A na wyjściu przy 100% sprawności, normalnie dostaniesz jeszcze mniej

    1
  • #3 28 Gru 2011 10:01
    autoaso
    Poziom 8  

    Wow, ale błyskawiczna odpowiedź, serdecznie dziękuję.
    Przyznam szczerze, nie wiedziałem, że tak to się wylicza. Z tego widzę, że przydałoby się wejście 140A, co przy 100% sprawności dało by ok.56A na wyjściu.
    Dobre i tyle, bo przy 70% otrzymujemy ok.40A, co i tak jest b.dobrym wynikiem.
    Dziękuję jeszcze raz za pomoc :)

    0
  • #4 28 Gru 2011 11:56
    kortyleski
    Poziom 41  

    Tylko najpierw zbuduj stabilną przetwornicę o takich parametrach...

    0
  • #5 28 Gru 2011 16:28
    autoaso
    Poziom 8  

    Witam. A nie orientujecie się Panowie gdzie mogę nabyć odpowiednie elementy składowe? Jakiś link do sklepu www na przykład. Gdyż szukałem i szczerze nie mogę nigdzie znaleźć chociażby transformatorów 30v/2x12 lub 2x12/30
    Pozdrawiam

    0
  • #6 28 Gru 2011 20:12
    szymon122
    Poziom 37  

    Normalne części tona tme.pl a transformator to jakiej ma być mocy?

    0
  • #7 28 Gru 2011 20:24
    autoaso
    Poziom 8  

    Kurcze, jakiej mocy (?), hmm nie wiem. Może jakieś wskazówki czym sie kierować lub na co zwrócic uwagę? Było by mi to bardzo pomocne, gdyż w kwestii elektroniki to u mnie średnio

    0
  • #8 28 Gru 2011 20:28
    szymon122
    Poziom 37  

    Z kad mam wiedzieć do czego ty chcesz tego używać? Zawsze można zamówić toroida, choć takie sa drogie

    0
  • #9 28 Gru 2011 20:50
    autoaso
    Poziom 8  

    To juz staram się nakierunkować:
    zasilanie 12V, natężenie prądu odpowiednio dobrane tak by na wyjściu uzyskać co najmniej 20A oraz prąd zmienny o napięciu 30V, nie wiem co mógłbym jeszcze więcej powiedzieć. Im to będzie bardziej sprawne tym lepiej
    I o jakich kosztach mowa w przypadku zainstalowania wspomnianych toroidów?

    Zmień ten stary (i wręcz zabroniony już) slang na właściwą pisownię techniczną. Pisownia postu też nie jest zbyt staranna. Regulamin - p.3.1.13. [Mirek Z.]

    0
  • #10 28 Gru 2011 20:55
    szymon122
    Poziom 37  

    Czyli potrzebny będzie toroid o mocy 650-700W to będzie ogromne trafo. Jaki koszt nie wiem. Można wiedzieć do czego takie zasilanie?

    0
  • #11 28 Gru 2011 21:03
    autoaso
    Poziom 8  

    Jest to element składowy pojazdu zasilanego energią elektryczną

    0
  • #12 28 Gru 2011 21:13
    szymon122
    Poziom 37  

    Jeśli to ma być do zasilania silnika to niewiedzę za dużego sensu robienia tego samemu. Sa sterowniki do silników. Tu potrzebujesz wielkiego transformatora i mocnych tranzystorów. Tranzystory będą się grzaly a to kolejny problem. Będziesz musiał dostarczyć bardzo dużo prądu bo jakieś straty zawsze będą. Chyba łatwiej i taniej będzie kupić cały sterownik

    0
  • #13 28 Gru 2011 21:30
    autoaso
    Poziom 8  

    A właśnie tu nie chodzi o sens, tylko koncepcję.. rozwojową, przyszłościową. Pomijam wszelkie kwestie grzania się podzespołów, to można zlikwidować wydajnym chłodzeniem. Ja po prostu chcę zbudować ten układ i (za przeproszeniem) KROPKA
    Dlatego poszukuję pomocy, rad, wskazówek, za które (dobre lub mniej dobre) z góry dziękuję

    0
  • #14 28 Gru 2011 21:44
    szymon122
    Poziom 37  

    Acha rozumiem możesz to zrobić na dwa sposoby:
    1. Schemat pierwszy i odpowiednio mocne tranzystory i trafo. Na pewno będzie działać tylko sporo będzie to kosztować.
    2. Robisz na ne555 generator 50hz (chyba tyle chcesz) kondensator na wyjściu i potem do tranzystora. Otrzymasz pół sinusoidy lecz nie wiem czy to nadaje się do zasilania silnika. Tranzystor zasilasz z 30V. Jeśli masz oscyloskop to warto sprawdzić jak to wygląda.

    0
  • #15 29 Gru 2011 00:38
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Ale ja cały czas nie rozumiem sensu przetwarzania napięcia na niskiej czestotliwości, gdzie trzeba używać absurdalnie wielkiego, kosztownego transformatora o marnej sprawności przy skrajnie niskiej częstotliwości. Tu aż się prosi o normalną przetwornicę DC/DC na małym transformatorze i klasyczny falownik na 4 a może nawet na 6 MOSFETach - zależnie od tego, jaki to silnik.
    I sprawność wyższa, i wymiary mniejsze i lżejsze to ale przede wszystkim - tańsze.

    0
  • #16 29 Gru 2011 08:02
    autoaso
    Poziom 8  

    Otrzymałem bardzo wyczerpującą odpowiedź od firmy SIGMA z Krakowa, cytuję:
    "Podane przez Pana parametry wyjściowe przetwornicy 30V i 20A sugerują moc obciążenia 600VA. Patrząc się na działanie przetwornicy otrzymuję informację, że na wyjściu mamy przebieg prostokątny. Co ze współczynnikiem kształtu ?. Jakie chce Pan uzyskać napięcie RMS ? Według mnie przy takiej mocy jaką będzie Pan chciał osiągnąć to na pewno zastosowanie tranzystorów po dwie sztuki w półmostku będzie zdecydowanie niewystarczające. Jeżeli nie zabije je napięcie to na pewno się ugotują. Przez nie będzie płynął prąc co najmniej 60 amperów. Nie zauważyłem żadnych układów gasikowych przy komutacji. Ten układ będzie działał do mocy może 50 VA, no może nawet 100VA. Powyżej tej mocy będzie miał Pan problemy ogólnie z działaniem przetwornicy. Nie widzę tutaj, żadnej regulacji związanej z napięciem wyjściowym, czy wykrywaniem obniżenia napięcia wejściowego.
    Nasza firma nie zajmuje się projektowaniem układów elektronicznych, a w Pana przypadku transformator, który pracuje w reżimie pracy prostokąta nie tak łatwo dobrać. Czeka Pana szereg prób zarówno napięciowe jak i termiczne. Jeżeli jednak jest Pan zdecydowany wykonać samemu taki falownik to na początek radzę zając się układem jaki poleca Nowy Elektronik czyli przetworzeniem napięcia z 12V/220V. Ze względu na kształt na początek użyć standardowego trafa np o przekładni 230/2x17. Nie polecam stosować tego rozwiązania do takich mocy odbiorczych jakie Pan podaje. Nie pisze Pan do jakich celów potrzebuje Pan takiego falownika i jaki ma być czas pracy. Od tych parametrów zależy konstrukcja. Może jednak lepiej konsultować się z firmą wykonującą falowniki dla kolei lub tramwajów, lub kupić coś gotowego typu falownik 12V/230V AC sinusoida i później klasyczny układ obniżający napięcie do zadanej wartości."

    Czyli podsumowując mój tok myślenia był jak rzucanie się z motyką na słońce. Bynajmniej dziękuję wszystkim za pomoc. Pozdrawiam

    Do użytkownika -RoMan-: to nie jest sterownik bezpośredni przed silnikiem, jest to fragment układu sterowania i wymagane jest napięcie 30V zmienne, koniecznie, nie natomiast DC/DC

    Przeszukując internet w poszukiwaniu rozwiązania od drugiej strony, tj. najpierw przetwornica, później zbijanie napięcia, znalazłem:
    "PRZETWORNICA UPS 12V/220V do zastosowania w samochodzie osobowym
    Przetwornica wykorzystuje napięcie 12V do zasilania urządzeń napięciem 220V. Moc : 600VA 400W"
    oraz produkty firmy MEDCOM z Warszawy zajmującą sie produkcją falowników dla pojazdów szynowych. Na chwilę obecną czekam na odpowiedź od nich

    Bynajmniej, wracając do przetwornicy UPS opisanej powyżej, czy po zbiciu napięcia uda się uzyskać natężenie prądu w wysokości co najmniej 20A?

    0
  • #17 29 Gru 2011 10:42
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    autoaso napisał:
    Bynajmniej, wracając do przetwornicy UPS opisanej powyżej, czy po zbiciu napięcia uda się uzyskać natężenie prądu w wysokości co najmniej 20A?



    Uda się, ale sens żaden - dwa transformatory, jeden w przetwornicy a drugi podłączony za nią.

    BTW - napewno potrzebne ci 50Hz?

    0
  • #18 29 Gru 2011 10:54
    autoaso
    Poziom 8  

    Nie, 50Hz mi niepotrzebne, nic o tym nie wspominałem. Chyba że to koniecznie dla uzyskania wymaganych parametrów

    0
  • #19 29 Gru 2011 11:23
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Nie zrozumiałeś idei - przetwornica DC/DC podniesie Ci napięcie do wymaganego a przetworzeniem DC/AC zajmie się falownik na tranzystorach. Na wyjściu masz napięcie AC - zmienia się tylko sposób jego uzyskania.

    0
  • #20 29 Gru 2011 13:24
    autoaso
    Poziom 8  

    Hmm, czyli dużo prostsze rozwiązanie (czy aby?). Jest mozliwość uzyskania jakiegoś wstępnego zarysu takiego układu? Jak to może wyjść kosztowo i czasowo?

    0
  • #22 30 Gru 2011 20:59
    autoaso
    Poziom 8  

    Witam, przeglądając układ spostrzegłem jedynie 4 kondensatory przed wyjściem, o jakim prostowniku mowa? Czy mógłbyś zaznaczyć go na płytce? Szczerze mówiąc to bardziej laiczna pomoc była by lepsza
    Mia culpa..

    0
  • #23 30 Gru 2011 21:25
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Skoro jesteś takim laikiem, ze 4 diod przed kondensatorami nie rozpoznajesz, to po czorta bierzesz się za coś, czego nawet do tej pory porządnie opisać od strony oczekiwanych parametrów zasilania nie potrafiłeś?

    0
  • #24 30 Gru 2011 21:30
    autoaso
    Poziom 8  

    Bo kolego z zamkniętymi oczami mógłbym Ci zdiagnozować twój pojazd (o ile takowy posiadasz) pod kątem mechaniczno-elektryczno-elektronicznym, niestety w kwestiach elektroniki zaawansowanej jestem zielony jak pietruszka. Dlatego uważam, że poprawnym podejściem jest spytanie innych osób o odpowiednie porady

    Ale wracając do tematu wystarczy wspomniane diody usunąć, a połączenie zmostkować?

    0
  • #25 30 Gru 2011 23:42
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Skoro się na tym nie znasz, to się za to nie bierz. Ja nie będę Ci głowy zawracał, że sam chcę zdiagnozować swój samochód (którym przejechałem ponad 250kkm) a Ty nie wchodź w dziedzinę na której Ty się nie znasz.

    Oczekujesz pomocy a do tej pory nie podałeś PODSTAWOWYCH parametrów jakich oczekujesz od przetwornicy. Przede wszystkim nie podałeś CZĘSTOTLIWOŚCI jakiej potrzebujesz na wyjściu przetwornicy.

    Oczekujesz porad ale ich nie rozumiesz. Przykro mi, ale mam obawy, że ja mam większą wiedzę o samochodach niż Ty o elementarnej elektronice. Bo ja przynajmniej rozumiem, co do mnie mówi mechanik. A Ty się zachowujesz, jakbyś próbował zrobić działający silnik spalinowy z klocków Lego i masz pretensje na okrągło, ze Ci nikt potrzebnej wiedzy nie chce przekazać.

    Budowa przetwornicy o mocy kilkuset watów to nie przelewki. Ty utknąłeś na etapie parametrów nie potrafiąc ich nawet podać. Zacząłeś od perpetum mobile, które miało z 12V 55A DC zrobić 30V 60A AC. Obliczenia mocy to jest fizyka na poziomie dawnej szkoły podstawowej, obecnie gimnazjum.
    Nie odróżniasz elementów elektronicznych, nie wiesz jak działają, skoro chcesz zrobić jedno wielkie zwarcie wstawiając zwory zamiast diod, najprawdopodobniej nie potrafisz nawet odczytać schematu, skoro tego nie zauważyłeś.

    Tobie nie są potrzebne porady - Ty masz określić konkretnie, jakie ma mieć parametry przetwornica i pokornie wysłuchać tego, co w tej sprawie mają do powiedzenia ludzie, którzy maja pojęcie.
    Zacznij od podstaw:
    Napięcie wejściowe (podajesz 12V), rodzaj źródła zasilania (żeby określić realną możliwość realizacji), moc wyjściowa (zaczęło się od 1800W, teraz zeszło do 600W), kształt i częstotliwość napięcia wyjściowego i - przede wszystkim - podać rodzaj obciążenia, żeby nie marnować naszego cennego czasu na podawanie skrajnych rozwiązań, które mogą absolutnie nie przystawać do Twoich potrzeb.

    W chwili obecnej sprawa mi cuchnie jakimś generatorem HHO - TO NIE DZIAŁA! - jesli tak, to od razu sobie odpuść.

    0
  • #26 31 Gru 2011 08:44
    Mariusz Ch.
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    autoaso napisał:
    zdiagnozować twój pojazd (o ile takowy posiadasz) pod kątem mechaniczno-elektryczno-elektronicznym, niestety w kwestiach elektroniki zaawansowanej jestem zielony jak pietruszka.


    Faktycznie. ABS, ASR, EBD, ACC, układ wykrywania pieszych, wspomaganie parkowania, .... , są podstawową elektroniką, a LDW, TSR, BLIS, HHC to już zupełny prymityw.


    Temat zamykam.

    -1