Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Berlingo '02 1.6 16v - spadki mocy

17 Mar 2012 19:41 12997 35
  • Poziom 28  
    Witam
    Zachciało mi się zmienić Forda na Citroena Berlingo i zaczęły się problemy:/
    Typ silnika to TU5JP4, wersja Multispace, auto posiada LPG. Problem polega na tym, że samochód traci skokowo moc, zarówno na gazie i na benzynie. Czasami działa ok, a czasami ma połowę mocy. Brak błędów w ECU, w BSI błąd alternatora (napięcie ładowania na biegu jałowym prawidłowe, także pod obciążeniem, w czasie jazdy nie sprawdzałem) i błąd komunikacji EOBD z ECU. Błędy po skasowaniu pojawiają się ponownie. Co ciekawe słyszę przy zmianie biegu cykanie, na początku nie byłem pewien, co to jest, ale teraz jestem prawie pewien że to elektrozawór na butli od gazu. Zastanawiam się, co może być powodem takiego zachowania auta. Mam dwie teorie, aczkolwiek nie jestem pewien czy prawidłowe:
    1. Uszkodzenie BSI
    2. Zacinająca się przepustnica (jeszcze nie czyściłem)
    Proszę w miarę możliwości o pomoc w tej sprawie.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 28  
    A na jakiej podstawie taka diagnoza ? Na wyłączonej centralce od gazu (czyli po prostu jeżdżąc na benzynie) również występują identyczne problemy. Zauważyłem też ciekawą prawidłowość (choć nie potwierdziłem tego jeszcze na 100%) - przy jeździe ze zmniejszoną mocą wycieraczki chodzą bardzo wolno, przy jeździe z normalną chodzą prawidłowo. To kieruje moje podejrzenia w stronę alternatora i jego wzbudzenia, ale proszę o potwierdzenie przypuszczeń.
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 43  
    Macanie na odległość jest trudne. Jadąc na benzynie może włączać ci się gaz, silnik mając mocno za bogatą mieszankę traci moc. Jadąc na gazie i trącą ciśnienie też traci moc. Mówisz, że słyszysz pykanie elektrozaworów i to może, ale nie musi być to. Sprawdź też masy silnika i nadwozia bo błąd alternatora. Przydałaby się diagnostyka podczas jazy i podgląd parametrów na bieżąco, bo możliwych przyczyn może być jeszcze parę. Poza tym podałeś troskę za mało danych. Co to za instalacja LPG?
  • Poziom 42  
    Odpuść sobie na razie centralkę gazu.Podepnij woltomierz i w czasie jazdy sprawdź jakie masz napięcie ładowania w czasie utraty mocy przez silnik . Woltomierz możesz podpiąć pod gniazdo zapalniczki.
    Akumulator masz dobry? Jakie masz napięcie ładowania?
  • Poziom 28  
    Napięcie ładowania na wolnych obrotach 14.2, akumulator sprawny, po włączeniu świateł drogowych, ogrzewania tylnej szyby, wentylatora nawiewu i klimatyzacji spada do 13,5 V. Kombinowałem wczoraj wieczorem z woltomierzem, muszę sobie dorobić wtyczkę pod multimetr. Dziś trochę pojeżdżę i zobaczę, jak zmienia się napięcie.

    PS. Instalacja LPG to IV gen, STAG 300 PLUS. Oglądałem parametry na wolnych obrotach, czas wtrysku około 3 ms, podciśnienie kolektora 320 mbar, pętla regulacji zamknięta, temperatura cieczy chłodzącej poprawna (stosownie do nagrzania silnika), jeśli potrzeba to zrobię screeny, niestety w czasie jazdy ciężko mi coś zdiagnozować, ponieważ nie trzyma mi bateria w laptopie.
  • Poziom 27  
    Emeryt2 ma absolutną rację. Skoro jak sam napisałeś, masz błąd o napięciu instalacji, oraz jak sam stwierdziłeś gdy usterka sie ujawnia drastycznie zwalniają wycieraczki- to na 100% brak prądu.
    Ja na twoim miejscu zacząłbym od sprawdzenia stanu przewodów od alternatora i rozrusznika. Chodzi o to, że jak piszesz i ja tak zrozumiałem usterka występuje okresowo tylko gdy auto jest w ruchu. nie bagatelizuj tej sprawy i jak najszybciej sprawdź dokładnie izolację przewodów o których wcześniej napisałem. Nie są one zabezpieczone bezpiecznikami. Podczas poruszania się pojazdu mogą robić zwarcie. Ja przeżyłem chwilę grozy gdy źle zamontowany przewód od rozrusznika przypalił się o rurę wydechową. Na początku też chwilowo występowały problemy z napięciem- nadmienię , że chodzi o starego diesla więc oprócz dyskoteki ze świateł nic więcej się nie działo. Oczywiście do momentu gdy gruby kabel spawalniczy tam zastosowany przyspawało do rury wydechowej. Zrobiło sie na prawdę gorąco pod maską. Nie pomyśl, że cię straszę, ale lepiej dmuchać na zimne.
    W drugiej kolejności oczywiście połączenia elektryczne sprawdź. W Citroenie polecam zainteresować się też samymi klemami akumulatora. Nie wiem jak dokładnie wygląda to w Berlingo, ale w XP na ten przykład Francuzi zastosowali klemy w formie prostych zacisków. One nie trzymają zbyt pewnie w porównaniu do tradycyjnych klem, które są skręcane śrubą.
    Jak te przeglądy nie wyłonią winowajcy, to warto przyjrzeć sie już akumulatorowi, oraz alternatorowi.
    Może zaobserwowałeś jakąś zależność występowania problemu w stosunku do obrotów silnika?
    Czy może bardziej to zależy od " położenia" auta w sensie przechyły, drgania/ nierówna droga?
    A może po prostu to wina paska alternatora? Może klima ma z tym coś wspólnego? Wiesz dopytuje, bo może załączona klima powoduje ślizganie się paska- wszystko trzeba wziąć pod uwagę.
    I proszę Was nie naśmiewajcie się z moich teorii. Ja po prostu uważam, że obecnych autach przede wszystkim najpierw każdą usterkę warto zacząć diagnozować od prostego sprawdzenia napięcia panującego w instalacji. Wszelkiej maści samochody( szczególnie bazujące na francuskiej myśli technicznej) są po zęby uzbrojone w sterowniki wszelkiej maści. Nawet prosta operacja włączenia świateł najczęściej wykonywana jest teraz przez sterowniki, więc stabilne napięcie zasilania podzespołów ma ogromne znaczenie.
  • Poziom 28  
    To źle stawiasz. Obroty nie spadają. Poza tym to auto nie ma jednej cewki. Alternator będę jutro sprawdzać.
  • Poziom 28  
    Alternator zachowuje się poprawnie w czasie jazdy - napięcie między 13,9 a 14,2. Dla pewności przelutowałem wczoraj BSI, były delikatne ślady wilgoci, wyczyściłem też przepustnicę (adaptacja zrobiona). Mimo tego dalej występują spadki mocy, oprócz tego w BSI wciąż są obecne błędy alternatora i błąd EOBD (dokładnie EOBD or engine ECU). Akumulator sprawdzony, przy obciążeniu prądem 10A przez 10 sekund napięcie na klemach spada do 10,9V.
  • Poziom 42  
    Dwie żarówki świateł krótkich/ około 10A/ włączone na 10 sek i taki spadek napięcia?
    To ładowanie - 13.9 do14.2 , w czasie spadku mocy silnika?
    Czy ten model francuza nie ma sterowanie napięciem alternatora przez ECU?
  • Poziom 28  
    Chyba ma sterowanie wzbudzenia alternatora przez BSI. Moja pomyłka - nie 10A tylko 100A. To ładowanie 13,9 do 14,2 jest w trakcie normalnej pracy jaki i spadku mocy.
  • Poziom 9  
    1,6 16v ? to ile tam cewek naliczyłeś? szkoda Twojej roboty i skupiniu się na BSI
  • Poziom 28  
    1 cewkomoduł na cylinder.
  • Poziom 9  
    SQ9MEM napisał:
    1 cewkomoduł na cylinder.

    raczej jeden na silnik
  • Poziom 28  
    Niestety problem jest dalej i nie mam pomysłu, co może być powodem:/ Parametry z Lexii w normie (czas wtrysku OK, podciśnienie kolektora dolotowego 340 mbar na wolnych obrotach, temperaturę cieczy chłodzącej pokazuje prawidłowo). Spotkał się ktoś z takim problemem ? PS. Na wadliwe działanie wycieraczek ma wpływ uszkodzenie BSI, nie spadki napięcia.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Mam wrażenie, że coś nadmiar tych objawów wskazujących na znaczne spadki napięcia. Centralka gazowa, błędy, wycieraczki... Zobacz czy inne elementy elektryczne nie zmieniają swego zachowania, słabsze światła, oświetlenie kabiny, nadmuch... Zidentyfikuj, gdzie podłączono zasilanie centralki gazowej. Dobrze się przyjrzyj tej linii. Pamiętaj, że zasilania to nie tylko plus ale także masa, może tam być problem. Wszystkie pomiary wykonuj miernikiem z dołączoną, odpowiednią do badanego obwodu, żarówką jako obciążeniem. Tylko wtedy wyniki będą miarodajne.
  • Poziom 28  
    Zrobię tak jak piszesz. Szczególnie że tuż po montażu gazu miałem problem z prawie natychmiastowym przerzucaniem się auta na gaz - winne było lutowanie czujnika temperatury cieczy chłodzącej, podłączonego do centralki LPG - nie poprawiałem tego sam, bo jak jest na gwarancji to nie będę w tym grzebać, ale było tragicznie przylutowane. Pomiaru napięcia w czasie jazy dokonywałem w gnieździe zapalniczki - być może trochę nietrafiony punkt.

    PS. Zastanawia mnie jeszcze jedno - czy to normalne, że w pomiarach Lexia przy parametrze "wibracje silnika" pokazuje "tak" ?
  • Poziom 28  
    Mam ostatnio mało czasu, a jeździć jakoś trzeba:/ Zasilanie centralki gazowej podpięte wprost do akumulatora, zasilanie po stacyjce do kostki stacyjki. Wykonałem pomiary napięć na zasilaniu BSI, centralki gazowej i kilku innych obwodach. Niestety nic nie wskazuje na jakieś nieprawidłowości w zasilaniu:/ Pomiary oczywiście z obciążeniem w postaci żarówki 21W. Nie mam już pomysłu, co może być powodem. Zapoznałem się dokumentacją Boscha ME 7.4.4, ale nic sensownego nie wpadło mi do głowy. Jedynie cewka daje mi do myślenia, ale sądzę (choć może się mylę), że jeśli nie działała by prawidłowo, to dochodziłoby do wypadania zapłonu na poszczególnych cylindrach, co po pewnym czasie zostałoby zarejestrowane przez ECU. Myślałem jeszcze nad czujnikiem spalania stukowego - być może podaje zbyt duży sygnał i dochodzi do przesunięcia kąta zapłonu. Niestety są to dywagacje, które dość ciężko zweryfikować. W związku z tym proszę osoby doświadczone z tymi silnikami o jakieś wskazówki.
  • Poziom 39  
    Cewka potrafi paść nie dając żadnych usterek w ECU a tylko wywołując niesprawności w pracy silnika i pozostałej elektroniki samochodu. BSI sobie odpuść, po uruchomieniu silnika, BSI nie ma już nic do gadania ani w kwestii zasilań ani sterowań a prądami na ECU steruje samo ECU przez podwójny przekaźnik mocy. Objawy jakie opisujesz wskazują na problem w zasilaniu albo problem w paliwie (pompa np.) i na tym się skup.
  • Poziom 28  
    BSI tak czy tak idzie do wymiany ze względu na inne problemy elektryczne (świrujące oświetlenie czy wycieraczki - inne powody wykluczyłem). Problem z pompą paliwa można wykluczyć gdyż auto na gazie ma ten sam problem. Również myślałem o cewce zapłonowej i postaram się w tym tygodniu załatwić inną na podmianę.
  • Poziom 39  
    Jak mają się do siebie owe okresy pracy poprawnej i słabszej? Czy są to okresy chwilowe, czyli dłuższe? I wreszcie jak wyglądają świece zapłonowe? Cewka zawiera wykrywacz fazy pracy i przy wadliwej pracy świec może coś przekłamywać.
  • Poziom 28  
    Obecnie większość czasu działa niepoprawnie. Brak nalotu na świecach, bardzo przegrzane izolatory (różowe). Przymierzam się do natychmiastowej wymiany świec. Czytałem na temat technologii DEPHIA:/ Francuzi zawsze muszą wymyślić coś "odkrywczego":/
  • Poziom 28  
    I kolejna niespodzianka. Z czystej ciekawości zajrzałem dzisiaj do chłodnicy, na ściankach powyżej poziomu płynu pojawił się ciemny osad (wcześniej na pewno go nie było), wyciągnołem trochę prętem - wszystko wskazuje na to, że to olej:/ Pod korkiem oleju w silniku i na bagnecie oleju czysto. Przejmować się tym osadem i myśleć już o robieniu głowicy albo uszczelki ? Jutro mam mieć nowe świece i cewkę na podmianę, opiszę jakie efekty. Kontrolnie sprawdzę jeszcze sprężanie.
  • Poziom 28  
    Odpowiem sobie finalnie sam (choć z pomocą wszystkich tu piszących, za co dziękuje). Przyczyny były prawdopodobnie dwie - pierwsza to świece, miały zbyt dużą przerwę między elektrodami. Druga przyczyna to nieszczelności podciśnienia kolektora dolotowego spowodowanego wadliwym montażem króćca do MAP sensora centralki gazowej (mimo poprawnych wskazań czujnika podłączonego zarówno do ECU jak i centralki gazowej). Jeśli chodzi o ew. problemy z głowicą i wyciekami oleju to na chwilę obecną będę obserwować stan oleju i płynu chłodniczego. Podam jeszcze dwie ciekawostki związane z tym układem sterowania: przy poprawnie pracujących świecach wyprzedzenie zapłonu wynosi około 13-13,5stopnia na wolnych obrotach, u mnie przy rozjechanych elektrodach było prawie 16. Może się to komuś kiedyś przydać do diagnozy. Wartym zainteresowania jest również fakt, że sterownik nie zaświeca kontrolki MIL przy odpiętym lub uszkodzonym zespolonym czujniku temperatury powietrza w dolocie i ciśnienia. Dziękuje wszystkim za pomoc.
  • Poziom 28  
    I niestety problem jest dalej. Wymiana świec pomogła, ale na krótko. Auto znowu nie ma mocy. Co ciekawe sytuacja pogorszyła się jeszcze po wymianie oleju. Co możecie poradzić ?
  • Poziom 42  
    Po wymianie oleju pogorszyło się - może problem w zaworach?
  • Poziom 28  
    Mierzyłem kontrolnie kompresje i bez zmian - po 13,5 na każdym cylindrze. Przy walniętych zaworach raczej by nie było takiego wyniku.

  • Poziom 34  
    nieprawidłowe luzy mogą nie dać się poznać w pomiarze kompresji.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ja bym ten dziwny silnik sprawdził na szczelność. Zawsze to będzie wskazówka gdzie szukać lub co zostawić w spokoju.
  • Poziom 28  
    Tzn. w jakim sensie na szczelnośc ? Mam podejrzenia co do szklanek, ale na słuch ich nie wyczuję, bo jestem trochę głuchawy. Da się je jakoś sprawdzić bez ściągania wałków rozrządu ? A jeśli nie to jak je w ogóle miarodajnie sprawdzić (nawet ze ściąganiem wałków) ? Teraz jeszcze dla pewności zaktualizowałem software w ECU, zrobiłem telekodowanie (bo wersja softu nie pasowała dla starej konfiguracji) i odpiąłem całkowicie centralkę od gazu (przewody od wtryskiwaczy gazowy oczywiście odpowiednio zmostokowałem), ale nie miałem już siły na próby.