Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pilot do aparatu Nikon attiny13

the_one 04 Paź 2012 15:09 10713 23
  • Pilot do aparatu Nikon attiny13
    Pilot oparty na projekcie http://www.bigmike.it/ircontrol/ jednak zbudowany na mniejszym attiny13, myślę że można by zastosować dostępny na Allegro attiny4.

    Zasada działania jest dość prosta. Po uruchomieniu podzespołów (timera i przerwań) attiny przechodzi w tryb power-down, w którym oczekuje na przerwanie pcint0 na wejściu PB1. Po wybudzeniu wysyła odpowiedni sygnał, który zostaje wzmocniony tranzystorem i wysłany diodą IR do aparatu, po zakończeniu wysyłania procesor przechodzi w tryb power-down.
    Nie bardzo mam skąd wziąć obudowę niestety. :(

    Schematu niestety nie mam, powstawał w głowie podczas budowy.

    Jeśli ktoś chciałby zaprogramować plikiem hex z załącznika, należy wyłączyć preskaler oscylatora, kompletnie o nim zapomniałem. Jeśli ktoś by chciał użyć mojego programu przy niższej częstotliwości, musi zmienić F_CPU i ustawienia timera generującego 36kHz. Zupełnie o tym zapomniałem, ale wylutowałem już widoczne na foto złącza programatora. :(

    Dodałem obraz płytki:

    Pilot do aparatu Nikon attiny13

    Attiny należy przylutować tak, żeby reset był z prawej strony u dołu.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    the_one
    Poziom 12  
    Offline 
    the_one napisał 75 postów o ocenie 20, pomógł 5 razy. Jest z nami od 2006 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #3
    Press
    Poziom 23  
    rafal.220 napisał:
    Ciekawe jak bym wyglądał na zdjęciu z pilotem celującym w obiektyw??


    Aparaty mają filtr podczerwieni. Mam pilot na podczerwień do aparatu SONY i nic na zdjęciu nie widać. Testowałem to z resztą, kiedy chciałem sprawdzić działanie innego pilota. Na kamerce widać było błyski diody a w aparacie zostały zupełnie niezauważone.
  • #4
    djoy
    Poziom 15  
    Cytat:
    nie bardzo mam skąd wziąć obudowę niestety :(

    A jakie są wymiary płytki, może będzie pasowała obudowa Z-14A, ewentualnie Z-14 lub Z-14B. Poszukaj na popularnym serwisie aukcyjnym jest kilka takich obudów...
  • #5
    the_one
    Poziom 12  
    Mój aparat ma filtr podczerwieni na matrycy ;) diody nie widać :p jeśli o to chodzi.
    Jeśli mówimy po pozie, aparat ma dwie opcje zdalnego sterowania, pierwsza to zwyczajne wyzwolenie migawki, a druga to pilot uruchamia timer samowyzwalacza. Tak że tu też nie ma problemu :p

    Canon ma chyba lepszą możliwość sterowania przewodowego. Nikon udostępnia SDK i biblioteki usb do sterowania, ale tylko dll jest.

    edit:
    djoy dzięki! do z-14A powinno pasować, zawsze mogę zrobić nowa.

    Wymiary to 10x26x60.
  • #6
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #7
    the_one
    Poziom 12  
    No to wtedy nastawiasz drugi tryb. stajesz przed aparatem klikasz pilota, i masz 15sekund na wybranie pozy :P
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #8
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #9
    waldi_8601
    Poziom 13  
    Nie wiem może i są sytuacje, że ktoś nie chciałby aby na zdjęciu był widoczny pilot,
    ale kiedyś jako pilota do nikona używałem nokie E51 i aplikację na symbiana,
    jakiś tam programik który port IR wykorzystywał w tym właśnie celu.

    Dopóki nie zgubiłem telefonu całkiem dobrze to funkcjonowało,
    nie było potrzebne celowanie dokładnie w aparat tak, że była
    ta czynność widoczna.
    Nie testowałem czy czułość odbiornika w aparacie jest tak dobra
    czy może nadajnik w E51 tak mocny, ale wystarczyło mniej więcej
    pocelować z stronę aparatu nawet pod dość ostrym kątem i działało.
    A telefon był dużo większy niż taki pilot i jakoś specjalnie nikt nigdy
    mi nie powiedział po co telefon, bo też można go ukryć,
    bardziej padały pytania "kto w takim razie robił zdjęcie... ?"
  • #10
    bozar88
    Poziom 13  
    Mam pytanie odnośnie kodu. Dlaczego ustawiasz bity ISC00, ISC01 i aktywujesz przerwanie INT0, skoro do wysyłania impulsów używasz przerwania PinChange? Czy to jest wymagane do wybudzenia uP ze stanu uśpienia? Pytam, bo dziś za nic nie mogłem zmusić mojego ATTiny13 do wybudzenia się za pomocą przerwania PCINT.
  • #11
    the_one
    Poziom 12  
    To jest pozostałość po poprzedniej wersji, wcześniej miałem przycisk na int0, ale doczytałem że wybudzić z power-down zmianą poziomu można tylko przez pcint. int0 wybudza tylko aktywowane niskim poziomem, a przez to zbyt długie przytrzymanie przycisku powodowało zrobienie serii zdjęć.
  • #12
    SŁAWEKWW
    Poziom 17  
    Oryginalny pilot też jest na podczerwień i wcale nie trzeba celować w aparat. Przy nowej bateri działał nawet zza pleców. (z odbicia)
    Do wybudzenia attiny można użyć też resetu.
    W przypadku kiedy mamy pilota z jednym przyciskiem, to po prostu resetujemy attiny, on wysyła kod i przechodzi w power down.
  • #13
    Jarosław J
    Poziom 14  
    SŁAWEKWW napisał:
    Oryginalny pilot też jest na podczerwień i wcale nie trzeba celować w aparat. Przy nowej bateri działał nawet zza pleców. (z odbicia)
    Do wybudzenia attiny można użyć też resetu.
    W przypadku kiedy mamy pilota z jednym przyciskiem, to po prostu resetujemy attiny, on wysyła kod i przechodzi w power down.

    Nie do końca. Resetem nie ustawisz czasu jaki wiązka będzie emitowana.A oryginalny pilot umożliwia otworzenie migawki na czas w jakim przycisk jest nacisniety - wiązka emitowana.
  • #14
    joy_pl
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Czy aby na pewno? W D7000 przy BULB i wyzwalaniu z pilota pierwszy sygnał otwiera migawkę, a drugi zamyka, nie trzeba a nawet nie można trzymać przyciśniętego pilota cały czas.
  • #15
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #16
    darekRD
    Poziom 14  
    rafal.220 napisał:
    Niby jest to jakaś alternatywa z tym wyzwalaczem :), chodź moim zdaniem bardziej elastyczny jest pilot radiowy...
    Przecież tu nie potrzeba większego wysiłku by zmodyfikować twój układ... :)


    Aleś się uparł z tym radiem. Zapominasz, że im więcej sprzętu, tym więcej słabych punktów. Nikon ma regulowany czas samowyzwalacza, więc możesz sobie ustawić 3 sekundy i schować pilota do kieszeni. Nie trzeba rozstawiać nadajników, odbiorników itp.
    Bezcenny minimalizm sprzętowy, naprawdę fajne.
  • #17
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #18
    pox
    Poziom 12  
    Cześć,

    Też kiedyś chciałem zrobić samemu taki pilot, tyle że na aukcjach taki pilot wraz z przesyłką kosztuje ok 15PLN więc czy jest sens?
  • #19
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #20
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #21
    darekRD
    Poziom 14  
    rafal.220 napisał:
    <darekRD> heh. to po co mi taki pilot?? równie dobrze mogę ustawić wyzwalacz na 15s zrobić pozę i też zrobi mi zdjęcie...


    Pierwsze primo:
    Chyba nie fotografujesz za wiele poza rodzinnymi pozówkami. Pilot przydaje się w wielu sytuacjach, ale wymienię chociażby takie:
    1 - zajęcie pozycji w której chcesz sobie zrobić zdjęcie zajmuje więcej czasu niż pozwala na to samowyzwalacz
    2- pilota używa się też w celu uniknięcia poruszenia przy dłuższych czasach i foceniu ze statywu

    Dodano po 8 [minuty]:

    rafal.220 napisał:
    Przekaźnik o którym wspomniałem daje dużo więcej możliwości co do typów wyzwalanych aparatów...

    Drugie primo ;) - mnogość typów wyzwalanych aparatów nie jest potrzebna, bo żaden fotograf nie używa 2 aparatów różnych systemów. Jak widzisz fotografa z nikonem w ręku i dużą torbą, to na 100% nie lezy w niej canon, sony (a fe) ani inny olympus tylko własnie nikon :)
    A jak już chcesz iść w uniwersalność, to nie jest problemem, żeby pilot wysyłał za jednym strzałem sygnały w 6 systemach ;)
  • #22
    the_one
    Poziom 12  
    karol_85 napisał:
    Jeśli chodzi o obudowę to zobacz na www.maszczyk.pl obudowy do pilotów, jest tego spory wybór. Tylko że najpierw wybiera się obudowę, a później projektuje do niej elektronikę.


    Prawdę mówiąc to nie zakładałem że kupie obudowę do tego, myślałem że zaizoluje ścieżki, przykleję diodę żeby się nie urwała i będzie ok, ale widzę że spory wybór jest. jednak zrobię nową płytkę, to tylko kilka elementów.
  • #23
    voldek
    Poziom 11  
    z nudów przerysowałem layout PCB dokonując kilku poprawek w kierunku miniaturyzacji zmniejszając wymiary płytki do 39mm x 23mm. Szerokość płytki jest zdeterminowana tylko przez podstawkę pod baterię, gdyby była użyta mniejsza albo w ogóle taki wynalazek:
    http://www.tme.eu/pl/details/keys2996/baterie-pojemniki-i-uchwyty/keystone/2996/#
    rozmiar możnaby dodatkowo zmniejszyć. Długość wynika z tego, iż umieściłem diodę przed przyciskiem zamiast z boku (aby przypadkiem nie zakryć jej sobie palcem przy wciskaniu przycisku. Gdyby komuś się przydało, zamieszczam pliki png w podwyższonej rozdzielczości + pdf ze ścieżkami
  • #24
    minio
    Poziom 11  
    po zmontowaniu układu i zaprogramowaniu załączonym hex'em napotkałem pewne problemy.
    1. zgodnie z opisem należny wyłączyć preskaler div8 - o tym trzeba pamietac.
    2. po włożeniu baterii i naciśnieciu przycisku sygnał generowany jest tylko jeden raz
    wynika z tego ze kolejne przyciskanie nie wybudza procesora?

    przycisk + rezystor podciągający podłączone zgodnie z schematem do pinu6 PB1 INT0

    edit:

    układ uruchomiony,
    uzywajac innego wsadu :),
    przycisk PB0
    wyjscie tranzystor-dioda PB1
    Załączniki: