Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MB A160, automat, benzyna - Układ sterowania elektryczną pompą wspomagania

Maniel33 06 Sep 2013 11:57 10767 11
IGE-XAO
  • #1
    Maniel33
    Level 9  
    Witam,
    mam pytanie o sposób sterowania (specyfikację sterowania) dla elektrycznej pompy wspomagania użytej w Mercedes-Benz A160 (zapewne we wszystkich modelach A klasy).
    Płytka PCB na której jest system sterowania pompą za wejście przyjmuje sygnał z alternatora. Wyjście systemu sterowania to 3 cienkie przewody poprowadzone bezpośrednio do pompy:
    - czerwony (zasilanie)?
    - brązowy (masa)?
    - żółty (sterowanie)?
    Pytanie w jakim celu są pozostałe 2 grube przewody:
    - czerwony (akumulator)
    - brązowy (masa)

    Ponieważ wspomaganie nie działa po wjechaniu w sporą kałużę a autem trzeba jeździć (auto żony de facto:)) i niestety wydatek nawet na używanę pompę musi poczekać do końca miesiąca to szukam rozwiązania tymczasowego.
    Czytałem już o przekaźniku 60A/12V ale jest nie wiem czy mogę zastąpić 3 przewody jednym wyjściowym przewodem z przekaźnika.

    Załączam zdjęcie zalanego układu sterowania z opisem.
    Proszę o konkretne informacje jeżeli to możliwe bez zbędnych komentarzy.

    Z góry dziękuję!
    Pozdrawiam
    Daniel

    MB A160, automat, benzyna - Układ sterowania elektryczną pompą wspomagania
  • IGE-XAO
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #3
    carrot
    Moderator of Cars
    Założyłem już kilka przekaźników do tych pomp i działają bez żadnego problemu (cewka niebieski-masa, styki czerwone kable, brązowe spinasz ze sobą). Kostka 3 pinowa, to czujnik obrotów pompy, pozostawiasz nie podłączone
  • #4
    Maniel33
    Level 9  
    Dziękuję za podpowiedź/odpowiedź:). Nie miałem czasu się tym zająć na tyle by przedstawić rezultaty. Na razie zakupiłem tylko przekaźnik 12V/40A (mam nadzieję, że wystarczy).
    Mam pytanie jeszcze o podczepienie przekaźnika do przewodów i zastanawiam się czy zwykły lut wystarczy + taśma izolacyjna (akurat to co mam pod ręką).
    Ponieważ nie lutowałem nigdy elementów przewodzących tak duże prądy obawiam się, że lut może nie wytrzymać (być może niepotrzebnie).
    Wszelkie konkretne porady mile widziane:).
    Pozdrawiam
    Daniel
  • #5
    Maniel33
    Level 9  
    Witam,
    wczoraj wspomaganie zadziałało zgodnie ze wskazówkami od carrot:). Żona postawiła już na mnie kreskę ale nie tak łatwo:). Jedyny problem był ze prawidłowym przymocowaniem kabli do przekaźnika. Lutowanie nie wystarczyło na długo ponieważ luty nie znoszą przemieszczania i przy kolejnym otwieraniu pudełka od systemu sterowania luty połamały się:).
    Dzisiaj zamocowałem bez lutowania przy użyciu blaszek i śrubek z nakrętkami i podkładkami.
    Wyniki przedstawię za parę dni.
    Dziękuję bardzo za pomoc!:)
    Pozdrawiam
    Daniel
  • #6
    Maniel33
    Level 9  
    Witam,
    wszystko działa jak należy:). Jeszcze raz dziękuję.
    Z plastykowego pudełka systemu sterowanie wspomaganiem usunąłem też 2 kondensatory i „mostek” do mocowania przyłączy by zrobić więcej miejsca na przekaźnik.
    Pozdrawiam
    Daniel
  • #7
    Yoshi-K9
    Level 1  
    Witajcie.
    Mam do Was ogromną prośbę, która w zasadzie pomoże wszystkim, którzy będą zainteresowani tematem:
    Proszę o schemat jak alternatywnie podłączyć (poprzez przekaźniki) pompę wspomagania by wszystko prawidłowo działało bo nie chce tego schrzanić.
    Będę bardzo wdzięczny.
  • #8
    Maniel33
    Level 9  
    Witam,

    po długiej przerwie:). Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku:).
    W tym wątku poniżej przedstawiony sposób podłączenia „na krótko” elektrycznej pompy wspomagania. Działa na razie chociaż ostatnio pompa chodzi przy braku sygnału z alternatora także znowu muszę zabrać za sprawdzenie czy nie ma zwarcia gdzieś w puszce układu sterowania:).
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic874764.html

    Pozdrawiam
    Daniel
  • #9
    MarekW77
    Level 11  
    Witam.
    U znajomych w A140 z 1999r, 1,4benz, też jest problem z pompą. Jak kupili to po jakimś czasie przestała działać, a po jakimś czasie zaczęła pracować, ale cały czas.
    Zastanawiałem się czy ktoś ma dostęp do schematów elektrycznych tego modelu?
    Podejrzewałem jakis element pośredni pomiędzy puszką zwierną +12V i masy (znajduje się po prawej stronie pompy pod zbiornikiem płynu spr.), a bezpiecznikiem 47-60A np. przekaźnik sterowany sygn. z alternatora. Ale tą funkcję pełni sterownik pompy i on ma na stałe podpięty sygnał +12V i masę (jak mylę się to poprawcie mnie).

    Chcę też zrobić na krótko i wywalić płytkę.
    http://allegro.pl/przekaznik-maxi-12v-80a-samochodowy-nc-no-i4929502266.html

    Czy kolorami przewodów mógłby mi ktoś napisać jakie sygnały są w tym sterowniku?
    +12V z bezpiecznika 47 czyli z aku.,
    +12V, które idzie do pompy łączone z tym +12V zza bezpiecznika 47,
    masa, która przychodzi
    i masa, która idzie do pompy chociaż chyba są podpięte cały czas ze sobą
    no i sygnał z alternatora pewnie +12V, który ma iść na cewkę (-będzie miałą cewka na stałe podpięte).
    Proszę o podpowiedź, schematy też były by pomocne dla tego modelu.

    Z góry dziękuję.

    Dodano po 30 [sekundy]:

    aaa czy ktoś wie ile jest miejsca na ten przekaźnik? Jakie max. rozmiary obudowy wejdą?

    Dodano po 1 [minuty]:

    łączycie to wsuwkami czy lutujecie?
  • #10
    MarekW77
    Level 11  
    carrot wrote:
    Założyłem już kilka przekaźników do tych pomp i działają bez żadnego problemu (cewka niebieski-masa, styki czerwone kable, brązowe spinasz ze sobą). Kostka 3 pinowa, to czujnik obrotów pompy, pozostawiasz nie podłączone


    Do cewki przekaźnika i +12V musi dotrzeć i nie do końca rozumiem to podłączenie.
    Brązowe spinam czyli masę pompy. Na styki główne daję czerwone czyli +12V będzie rozłączone jak alternator nie będzie pracował i podawał masy na cewkę. Czujnik obrotów już nie potrzebny, ok rozłączona kostka 3 pinowa. A na cewkę +12V podłączam z czerwonego, który idzie od akumulatora do pompy?
  • #11
    carrot
    Moderator of Cars
    Alternator zasila poprzez diody pomocnicze cewkę przekaźnika, inaczej mówiąc jak zacznie ładować, to na niebieskim kablu pojawia się +14V i załącza go (pompę)
  • #12
    MarekW77
    Level 11  
    MB A160, automat, benzyna - Układ sterowania elektryczną pompą wspomagania MB A160, automat, benzyna - Układ sterowania elektryczną pompą wspomagania

    Tutaj też widać, że lekko zalana jest płytka. Nie wiem czy jest sens ją czyścić i próbować wymieniać bynajmniej elementy smd lutowane po wierzchu.

    Brązowe (grube) spinamy na stałe czyli masę (-) do pompy. Czerwone (+12V od akumulatora) będą łączone poprzez styki główne przekaźnika (w tym przypadku NO).
    Teraz niebieski cienki muszę odlutować i przylutuje na + cewki przekaźnika pomocniczego (w wcześniej myślałem, że niebieski to minus...)-zmyliło mnie to Twoje zdanie:
    ""Założyłem już kilka przekaźników do tych pomp i działają bez żadnego problemu (cewka niebieski-masa, styki czerwone kable, brązowe spinasz ze sobą). Kostka 3 pinowa, to czujnik obrotów pompy, pozostawiasz nie podłączone"

    Rozumiem, że kondensatory można wymontować, a 3 cienkie przewody od czujnika obrotów odlutować i pozostawić w powietrzu zaizolowane?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jak mocujesz przekaźnik, wystarczy zwykła podstawa do przekaźnika z pinami i kostką z przewodami i dioda zabezpieczającą przed przepięciami?