Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czym zastapic te drogie kondensatory do car-audio...?

13 Mar 2005 13:57 6626 32
  • Level 28  
    Witam

    Nosze sie z zamiarem kupna kondenstarora do audio w samochodzie, ale ich cena nawet z Alpharda jest jka dla mnie na taka rzecz dosc droga, bo ponad 200zl.
    A widzialem w sklepie elektronicznym takie kondensatory elektrolityczne o pojemnosci nawet 0,2F i napieciu 15VDC w cenie 8zl sztuka. Mozna by polaczyc kilka sztuk rownolegle i uzyskac odpowienia pojemnosc, tylko napiecie 15V czy wystarczy takie napiecie bo w samochodzie sprawdzalem jest kziazkowo max 14,4V ??? Druga sprawa ma sie z ich rezystancja wewnatrzna...wiem powinna byc jak najnizsza, bo wtedy bedzie kondensator szybko sie ladowac i rozladowywac... ale czy mozna by go zastapic wyzej opisanym sposobem...???

    Albo czy niedalo by sie kupic kilka sztuk tych do pracy impulsowej LOW ESR 105stC...?

    pozdr
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 26  
    Łącząc kilka kondensatorów równolegle spada ich rezystancja zastępcza. Rz=r1*r2/(r1+r2). Gdzieś na forum czytałem, że tak robiła jakaś firma we wzmacniaczach i grały ładnie. Natomiast firma, która podrabiała te wzmacniacze stosowała pojedyńcze kondensatory i działało to dużo gorzej.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 28  
    zamiast kombinowac z kondensatorami zaloz grube kable do zasilania i nie bedzie problemu
  • Level 28  
    No tak z tym, ze moc wszytkich kanalow to 140RMS a 200MAX. Jest to wzmacniacz dwukanalowy do dwoch subwooferow, wiec raczej bedzie dzialac przy maksymalnej amplitudzie sygnalu :) .

    A co z tym napieciem czy 15V moze byc ? i jaka moze byc sredno rezystancja wewnetrzna takiego kondenstatora czy da sie to jakos zmierzyc w warunkach domowych ?

    pozdr
  • Level 33  
    Miałem w ręce uszkodzony (zwarcie) kondensator był to produkt chinski, w środku była wiązka ręcznie lutowanych kondensatorów 4.700uF/16V. Po zimie jeden dostał zwarcia. Tak więc równoległe łączenie stosują ale czy tak jest w prawdziwych markach to nie wiem - te sie chyba nie psują.
    Pozdr. N.
  • Level 18  
    a co do napięcia przebicia dielektryka dobiera się chyba
    Uz √2 = 14 x 1.41 = 19.7 czyli trzeba kupic kondensator na 25V jak sie myle to mnie poprawcie :)
    sorki za ta reaktancje zapomnialem ze ona wystepuje tylko w pradzie zmiennym
    pozdrówka........
  • Level 28  
    CZyli te kondziorki na 15V odpadaja...no ale jak kolega Nawigator pisal ze gdzies stosowane bylo pol rownolegle kodziorkow na 16V....

    to juz sam nie wiem... :(

    pozdr
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Chyba nie całkiem 14.4*√2 bo nie stosujemy na prąd stały (taki idzie z akumulatora) ponownie mostka prostującego.
    Teoretycznie można dać te na 16V (15V całkiem odpadają), ale sam miałem przyjemność wybuchu, czegoś takiego przez za wysokie U (nie polecam) Najlepiej by było dać na 25V (wiadomo są droższe). Co do rezystancji wew. kondensatora to ma to znaczenie, ale w sprzęcie wyższej półki i właściwie to dzięki mniejszej Rwew będziemy mieli większą dynamikę, co nie jest odczuwalne przy taj klasie sprzętu i jest to cosik takiego jak szybkość wzmacniacza, przy typowych aplikacjach wzmacniaczy, nie zwraca się tak uwagi na ten parametr. Czym większa pojemność tym lepiej, ale nie ma, co przesadzać i z tym.
    Należy łączyć tak jak mówiłeś równolegle.
    Rwew gałęzi maleje a C się powiększa. Można zastosować 16V, ale ze względów bezpieczeństwa i różnic wahań U zalecałbym jednak 25V


    Pozdrawiam Sadek

    P.S.
    Mam nadzieje, że choć troche rozwiałem wątpliwości :)
  • Car audio specialist
    No ciekawe skąd wziąłeś ten pierwiastek z 2. Bo tu z tego co pamiętam nie masz zasilania z sieci, a za alternatorem masz prostownik. Zresztą jest druga opcja zamiast kondesatorów - drugi accu do audio z tyłu przy wzmacniaczach. Zamiast badziwenego kondensatora alphard (czy jakiegoś innego taniego chińskiego) można kupić całkiem dobry accu.
  • Level 14  
    owszem , jak najbradziej kożystne jest łączenie kondensatorów mniejszej pojemności w baterie większej pojemności--daje to mniejszą rezystancję , a przede wszystkim zwiększa wydajnośc prądową takiego układu.
    Porównując np kondensator 0.2F dobrej firmy i np 1F np Dietz , to ten mniejszej pojemności jest zrobiony dużo bardziej <po rosyjsku> , niż taki dietz.Co w układzie dającym wypadkową pojemność 1F daje nam mimo tej samej pojemności duużo większe możliwości prądowe co 1 F dietza.
    A co do napięcia roboczego kondensatorów--te duże gabarytowo i pojemnościowo z regóły wytrzymują napięcie nawet o 50% większe niż mają w parametrach. Sam kiedyś miałem baterie konensatorów 1.4F złożoną z 7 kondensatorów SIEMENSA 0.2F /10V--chodziły bez problemu w aucie.A kupiłem je na giełdzie elektronicznej po 5 zł szt.Były wielkości solidnego HELIXA 1F.
  • Level 21  
    Prosze zwrocic uwage na napiecie znamionowwe pracy kondensatorow. 15 V to troche za malo - nie powinny one pracowac w napieciach granicznych a 14,40 V z alternatora to bardzo blisko :). Od 20-22V napiecia konda powinno zaczynac sie zabawe (tak jak to robia profesjonalisci: Helix, Dietz, Brax itd....) :) pozdr. R.
  • Level 23  
    A ja zachecam do eksperymentów! Tez slyszalem,ze kondensatory moga pracowac z napieciem wyzszym od nominalnego (tak jak np uklady scalone, ktore obok napiecia nominalnego maja napiecie maksymalne, które tez ich nie uszkadza!). Kup jeden kondensator, podlacz - i uzywaj! Najwyzej wysadzisz w powietrze 8 zł :). Tylko zabezpiecz sie przed odłamkami ;).
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Eksperymenty eksperymentami, mi wywaliło 220uF byl na 16V a poszło 28 (coś koło tego) i tylko zasyczało, zadymiło, walneło wiórkami, kawałkami blaszki z dużą siłą, oraz smród. Możliwa jest praca z chwilowymi U większymi od zalecanych, chodzi tylko o to że w pewnym momencie, okładziny ulegają zwarciu, zmniejsza się pojemność takiego kondensatora, choć może wyglądać na normalną pracę.

    Oradzam takich badań: szkoda zdrowia i smrodu :)
    Pozdrawiam Sadek
  • Level 21  
    Trzymajac sie tematu: Drogie kondensatory do CarAudio mozna zastapic ich "bracmi" uzywanymi w powszedniej elektronice. Np. Siemens produkuje takie kolosy do 2 Faradow w kolorze czarnym na 16, 18, 20, 25 V i w kazdym przypadku jest to 1/3 ceny odpowiednika firmowego do CarAudio - podstawowe roznice to brak pieknej polerowanej metalowej obudowy oraz cyfrowego wyswietlacza pokazujacego aktualne napiecie w ukladzie, ale na takie drobnostki mozna chyba przymknac oczy - najwazniejszy jest przeciez efekt slyszalny dla ucha, prawda ?
  • Level 16  
    Jeśli ktoś zasila taki wzmacniacz cienkimi kablami z kiepskiego ACCU to nawet najlepsze i najdroższe kondensatory mu nie pomogą.
  • Level 28  
    Witam

    powroce jeszcze do tematu :) .
    Mianowicie chodzi mi o SZEREGOWE łączenie kondensatorów elektrolitycznych. Tzn widzialem w sklepie takie dosc tanie kondy o pojemnosciach dosc sporych i nap 7,5V wiadomo ze przydalo by sie wiecej. Dlatego czy moznaby polaczyc szeregowo takie dwa kondy zeby nap pracy wzroslo do 15V (2x7,5V) no a pojemnosc bedzie malec o 50%. czyli zalozmy ze mam kondy po 100000uF/7,5V laczac je szeregowo otrzymuje 50000uF/15V tak? Wtedy laczylbym kilka takich par rownolegle w wyniku czego otrzymalbym potrzebna pojemnosc zalozym 0,5F. trzeba by wtedy polaczyc 10 takich par czyli jakies 20 kondow. Zwlaszcza ze koszt jednej sztuki to ok 8zl.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam. I tu wszędzie jest jaieś "ale" i wyjście kompromisu, bo łącząc je w taki sposób (zmiejszasz pojemność zastępczą-o czym sam napisałeś) to pojawia się inna sprawa, nie mozna polaczyc w nieskonczoność tak kondenstaorów (nawet klika) ponieważ każdy kondensator posiada reaktancje (zapomniał już sporo i moge pomylić nazwy) czyli pozorną oporność (od niej zalezy czas ładowania i rozładowywania-w lepszych kondensatorach jest to właśnie brane pod uwage) i jeśli każdy kondensator przypuszczalnie posiada jakiś czas rozładowywania (a potrzebny jest impuls dla prądu) to jeśli nie zostanie i tak z tych kondensatorów odoprowadzona odpowiednia energia ładunku, to nawet wielka pojemność zastępcza nie da nic, jeśli i tak ten ładunek nie zostanie doprowadzony do wzmacniacze ze względu na czas rozładowywania kon. ten parametr jest brany we wzmacniaczach wyższej półki i nie wymieniany nawet w parametrach sprzętu normalnego użyutku. A to właśnie dzięki temu paramterowi bieże się szybkość wzmacniacza a zarazem pewna skuteczność pasma.

    Pozdrawiam Sadek
  • Level 28  
    Aha, takie buty...

    A jakby polaczyc np. 50sztuk 10000uF/25V wtedy otrzymam 0,5F. cena mysle max 195zl za kondy, ale przy tej ilosci mozna bys ie smialo dogadac ze sprzedawcą :) . Polaczyc je rownolegle i to powinno byc chyba ok, bo ten opro zastepczy bedie malal wraz z polaczeniem rownoleglym.

    nawet tutaj jest cos takiego:
    http://www.u-dimension.pl/nasze_produkty/index.php?id=1&kid=1

    pozdr
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Tu nie chodzi o sam opór, ale także o czas rozładowywania, w połączeniu równoległym czas sie proporcjonalnie rozdziela na każdym kondensatorze, natomiast szeregowo, wzrasta ale już nie całkiem proporcjonalnie do ilości kondensatorów.

    Dogadać na pewno się da.

    Pozdrawiam Sadek
  • Level 28  
    czyli jka to jest w polaczeniu rownoleglym z tym czasem...ladowania i rozladowania? Czy polaczenie rownoległę spełni zadanie konda 0,5F?

    pozdr
  • Level 21  
    Po co wyważać otwarte drzwi? nie lepiej poza odpowiednio grubymi przewodami dać po prostu porządny, dodatkowy akumulator? I problem z głowy.
  • Level 28  
    Tzn, tak mam standardowy aku 45Ah Deplhi (czy jakos tak sie to pisze) kwasowo-Pb. I teraz co kupic identyczny czy moze byc jakis o mniejsej pojemnosci i polaczyc rownolegle z tym ale juz w bagazniku jka najblizej wzmacniacza?

    pozdr
  • Level 21  
    Gdyby był IDENTYCZNY to byłoby bardzo dobrze (chodzi o jego ładowanie) a w ogóle im wieksza pojemność akumulatorów tym lepiej jednak należy wziąć pod uwagę możliwości ładowania tych akumulatorów (aby nie pozostawałay niedoładowane przez dłuższy czas. Można to ominąć "pomagając" czasami w ładowaniu i ładując (zgodnie z zasadami) akumulatory np. nocą w garażu. Co do umieszczenia akumulatora w pobliżu wzmacniacza to pomysł bardzo dobry, ale należy wziąć pod uwagę, że jednak akumulator paruje. Co prawda paruje woda z kwasu, ale..... lepiej zabezpieczyć (np. oddzielając od BEZPOSREDNIEGO kontaktu ze wzmacniaczem. Powinno zadziałać zupełnie dobrze. Ja robiłem próby z akumulatorem 100 Ah i wszystko "chodziło" jak burza. Z tym, że nie bardzo uznaję taki sposób słuchania, więc skończyłem tylko na próbach wzmacniacza. Jednak jesli Ty chcesz to też spróbuj i na pewno bedziesz zadowolony. Co akumulator to akumulator a nie jakiś niesprawdzony jakościowo chiński kond.
  • Level 28  
    CzyLI wychodzi z tego wszystkiego ze lepiej jest kupic drugi NAJLEPIEJ IDENTYCZNY AKU(wychodzi to wtedy pewniej i taniej co do kondenatora). Tylko właśnie sprawa z ładowaniem takiego dodatkowego aku w bagazniku, bo alternator patrzylem pod maska ma wydajnosc 70A. I niestety montaz wiekszego czy nawet drugiego alternatora nie wchodzi w rachube ze wzgledu na pojemnosc a co za tym idzie moc silnika (pojemnosc 1,3 przerobiony na LPG moc na benzynie byla 68KM).

    A takie pytanie jeszcze mam:
    Jeśli podłącze już drugi identyczny, tzn, o takich samych parametrach akumulator w bagażniku blisko wzmacniacza (pojemnosc 45Ah) podlaczony do podstawowego aku pod maska to czy da sie jakoś wyznaczyć w jakim stopniu bedzie on łądowany, przy ustalonym poborze pradu z niego...?
    Mam nadzieje, że nie zamieszałem zbytnio :) .

    pozdr
  • Level 21  
    Nie. Nie zamieszałeś. Oczywiscie teoretycznie mozna to wyliczyć i dojść do nieco innych wartości . W PRAKTYCE JEDNAK NAM ZUPEŁNIE WYSTARCZY bez żadnych groźnych konsekwencji policzyc sobie: Na przykład jesli wzmacniacz "bierze" średnio 15 A i gra przez godzinę to z Twojego akumulatora (a masz przecież dwa!) ubyło 15X1 czyli 15Ah i teraz żeby to odzyskać musisz to samo "włozyc do akumulatora. Jeśli prąd ładowania masz ustawiony na Powidzmy (tylko przykładowo) 10A to żeby pdzyskać 15Ah musisz pojeździć teraz w ciszy (wow NIESTETY!) przez półtorej godziny albo (na szczęście jest wyjscie) po dyskotece w samochodzie w garażu podłączyć sie pod łądowarkę i taką samą ilość władować powrotnie Np. masz ładowarkę 5 Amperową to 15 Ah władujesz 15/5=3 godziny i już po problemie. Oczywiście puryści będą się krzywić, że tam są dodatkowe straty itp. Na szczęście Twój akumulator o tym nie wie i będzie mimo wszystko pracował poprawnie. Przy założeniu, że będziesz DBAŁ o swój aku. Często sprawdzał gęstość elektrolitu starannie dbał o włąściwy jego poziom i zawsze miał naładowany (ale uważaj NIE PRZEŁADOWANY!) Dobrze przymocowany aby się nie bujał w bagażniku i szkody nie narobił.
    To ten biedny i wykorzystywany akumulatorek :D:D:D Nawet nie zauważy, że wykorzystujesz go do tak niecnych celów. Podkreślam jest to wyłącznie w PRAKTYCE. W teorii sprawa wygląda bardziej skomplikowanie, ale cóż skoro wszystko gra a nic nie wybucha to tym gorzej dla teorii:D:D:D. Pozdrawiam
  • Level 28  
    Właściwie to moj aku w samochodzie ma 3 lata (poprzedni wytrzymal tez coś około tego wieku), wiec może jużnie byc taki sprawny jak był nowszy...
    Z tego co sie dowiedziałęm na forum o moim aucie to do tego alternatora przy tym silniku można zastosować aku o pojemności 55Ah zamiast 45Ah i nadal bedzie naładowany. pisali tam ze to oszczednośc producenta z tym ze daje taki aku bo altek jest z wersji podobno mocniejszej gdzie jest w opcji montowany jakies cos co tez pobiera jakis prad. takze jak bym założył nowy aku o poj 55Ah oraz kondensator Dietz`a o poj 1F (taki z allegro za 160zl+wysyłka) to juz chyba powinno być okey...?

    Pozdr
  • Level 14  
    Oczym wy mówicie kondensator dla tak małej mocy? po co?Kondensatory ok 1F ma sens użyć dopiero przy mocy pow. 500W.
  • Level 28  
    Mowie teraz o mocy 400WRMS, chyba o tym wczesnije nie napisałem... ale juz wiadomo.

    pozdr
  • Level 16  
    Nie zapomnij w szereg z kondensatorem wlaczyc opornika 1-5 Ohm i stosownej mocy duze kondensatory maja mala opornosc i przy wlaczaniu
    powstaje zwarcie