Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do do ładowania akumulatora samochodu.

14 Paź 2013 14:16 5412 13
  • Poziom 21  
    Witam otóż niedawno zrobiłem sobie prostownik bo idzie zima a akumulator mi padł to muszę go naładować jak należy. Do rzeczy mam taki problem z prostownikiem którego schemat dałem niżej, że gdy jest podłączony do sieci to na zaciskach do akumulatora mam jak należy 16VDC i po podłączeniu do akumulatora jest napięcie na zaciskach i ładuje się akumulator ale nie świeci dioda led która ma pulsować w czasie ładowania i teraz mam jeszcze parę pytań związanych z tym prostownikiem:

    1. Czy dioda D3 (led) nie powinna mieć polaryzacji na odwrót? (na razie zamontowałem ją tak jak na schemacie)

    2. Nie wiem czy mam dobre tranzystory T2 i T3 pisze na nich: BCAP77 babka w elektronicznym takie mi dała.

    3. Gdy wsadziłem amperomierz szeregowo do + od płytki to mam 2-3A. Dobrałem ten rezystor R1, dałem tam dwa rezystory po 1ohm równolegle co daje 0,5ohm i skręciłem je drutem montując do kawałka metalu który działa jak radiator i przykręciłem całość do rdzenia trafa by odprowadzał ciepło, jak wcześniej rezystor był na płytce to tak się grzał że płytka jest fioletowa do tej pory jak widać na zdjęciu, a rezystor podłączony jest kablem sieciowym, i gdy ładowałem akumulator to rozgrzały się te rezystory tak że lut pękł zawsze można przykręcić kabel śrubkami do rezystorów.
    A tyrystor zamontowany na obudowie na kątowniku i blaszce pocztowej, płytkę sam projektowałem bo mam pewne wątpliwości co do oryginalnego projektu.
    Przed chwilą dosłownie ładowałem ten akumulator, rezystor R1 tak się rozgrzał że temperatura była ze 200-300st. lut dosłownie pływał jak bym go lutownicą przygrzał dziwna sprawa czemu się tak grzeje może dam potem rezystor 1ohm.
    Prostownik do do ładowania akumulatora samochodu. Prostownik do do ładowania akumulatora samochodu. Prostownik do do ładowania akumulatora samochodu. Prostownik do do ładowania akumulatora samochodu.
    Chciałbym uzyskać odpowiedź na moje pytania i żeby ktoś doradził co jest nie tak, oczywiście uwzględniam źle zaprojektowaną płytkę ale wpierw chce uzyskać odpowiedzi, dorzucam zdjęcia i schemat prostownika.
  • IGE-XAO
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    zodiakmenda napisał:
    po podłączeniu do akumulatora jest napięcie na zaciskach i ładuje się akumulator ale nie świeci dioda led która ma pulsować w czasie ładowania i teraz mam jeszcze pare pytań związanych z tym prostownikiem:

    1. Czy dioda D3 (led) nie powinna mieć polaryzacji na odwrót? (puki co zamontowałem ją tak jak na schemacie)


    Błąd na schemacie - dioda D3 ma byc włączona odwrotnie. Co do pulsowania - ma świecić, nie pulsować.

    zodiakmenda napisał:
    Nie wiem czy mam dobre tranzystory T2 i T3 pisze na nich: BCAP77 babka w elektronicznym takie mi dała.


    BCAP to wojskowa wersja BC177, powinny być OK.

    zodiakmenda napisał:
    Gdy wsadziłem amperomierz szeregowo do + od płytki to mam 2-3A. Dobrałem ten rezystor R1, dałem tam dwa rezystory po 1ohm równolegle co daje 0,5ohm i skręciłem je drutem montując do kawałka metalu który działa jak radiator


    Rezystorów ceramicznych nie przykręcamy do radiatorów - zostawiamy na wolnym powietrzu. Co do obliczeń - wygląda że nie policzyłeś mocy wydzielanej i dobrane rezystory mają za małą moc.

    BTW - transformator nie wygląda dobrze, ta obudowa z palnego materiału tez nie jest najlepsza.
  • Poziom 29  
    zodiakmenda napisał:
    że gdy jest podłączony do sieci to na zaciskach do akumulatora mam jak należy 16VDC i po podłączeniu do akumulatora jest napięcie na zaciskach

    A jakie masz napięcie na akumulatorze w czasie ładowania?
  • IGE-XAO
  • Poziom 21  
    Standardowo zależy od rozładowania akumulatora, zaczyna się od 12 i co pare minut skacze napięcie o 0,1V jak miałem 14V to plastikowa oprawka na bezpiecznik się spaliła bo miała przerwe i bezpiecznik nie stykał jak należy już wytrawiam teraz właśnie płytke na nowy mostek prostowniczy żeby diody w porządku były i zamontuje porządne podstawki na płytce na bezpieczniki.
    Co do tej diody D3 to właśnie mi się wydawało że jest błąd. Biore lutownice i naprawiam to co jest nie tak, to co zrobić z rezystorem R1 jak miałem go na płytce (dwa równolegle jeden na drugim, oba są po 5W) to płytce przypaliło mocno a lut pękał napewno zostawie na radiatorze bo znowu będzie mi dym leciał z pod obudowy, tylko może nóżki rezystorów przykręce śrubkami do kabla bo cyna dosłownie pływa i lut odrazu się rozlewa.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    zodiakmenda napisał:
    to co zrobić z rezystorem R1


    No już wyżej pisałem, na długich nóżkach wlutować, zostawiając możliwośc omywania powietrzem. Nie montowac tak by jeden rezystor grzał drugi.
  • Poziom 21  
    Najlepiej to by było mieć ten rezystor 12W jak pisali w pdf-ie ale u mnie w sklepie są tylko 5W więc musze po 2 stosować płytke z nowym mostkiem już mam dziś dokupie kabla sieciowego i zrobie nowe podstawki pod bezpieczniki i wszystko powinno działać, jak by coś nie działało to dam znać.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    zodiakmenda napisał:
    Najlepiej to by było mieć ten rezystor 12W jak pisali w pdf-ie ale u mnie w sklepie są tylko 5W więc musze po 2 stosować


    Ja bym cztery po 5W zastosował.

    zodiakmenda napisał:


    A diody jakie? te na zdjęciu to rachitycznie wyglądają.
  • Poziom 21  
    Diody jeśli chodzi o płytke to w sklepie szef powiedział że zamienniki to 1n4007 i takie właśnie zamontowałem, co do mostka prostowniczego to dałem p1000 wytrzymują 10A.
    Zrobiłem teraz jak mówiłeś dałem płytke i dwa rezystory 1ohm równolegle i są na nóżkach maksymalnie wyciągnięte poza płytke zobaczymy jak w praktyce zadziałają. Dioda led która nie świeciła po zmianie polaryzacji świeci, narazie bez obciążenia podłączyłem prostownik i ta dioda świeci zobacze jak się zachowa całość w czasie ładowania, dałem porządne podstawki pod bezpieczniki i nową płytke od razu do mostka prostowniczego zrobiłem i całość wygląda jak należy.
  • Poziom 21  
    Witam ponownie, ostatnio ładowałem chwile akumulator i dziś mi padł, kazałem bratu podłączyć go bo nie było mnie w domu, no i brat podłączył prostownik do sieci i podłączył akumulator, ładował go 2h, jak wróciłem do domu to napięcie przy obciążeniu akumulatora wynosiło 16,5V, więc go raczej go przeładował, gdy odłączyłem prostownik to na akumulatorze było 14,4V, a dioda led D3 nie świeciła się gdy prostownik był podłączony do akumulatora a napięcie na zaciskach było dalej, i tu moje pytanie: czy jeśli przy obciążeniu akumulatorem dioda sie nie świeci to czy prostownik powinien nie doprowadzać napięcia do zacisków? Bo dioda się nie świeci a napięcie jest dalej na zaciskach. Kolejna sprawa to przeładowanie: logicznie powinienem wyregulować tak prostownik, że w momencie gdy podłącze prostownik do akumulatora, to przy obciążeniu napięcie powinno być 14,4V i wtedy powinien się wyłączać, napięcie było pod koniec ładowania 16,5V a kręcę potencjometrem 220ohm i dalej jest napięcie na zaciskach przy obciążeniu. Niech mi ktoś wyjaśni, kiedy powinna dioda led się wyłączać i jak to z tą regulacją?
  • Poziom 21  
    Witam niedawno pisałem już podobny post jednak było to już troche czasu więc chciałem napisać nowy z nowymi pytaniami.
    Do rzeczy zrobiłem prostownik wg. schematu zamieszczonego w załączniku i mam pare pytań z nim związanych:

    1. gdy ładuje akumulator to wyregulowałem tak potencjometr montażowy by wyłączała się dioda LED gdy napięcie ładowanego akumulatora wynosi 14,4V,
    noi dioda LED się wyłącza jednak dalej mam napięcie na zaciskach pomimo że prostownik powinien się wyłączyć, w czym jest problem? Źle płytka zaprojektowana?

    2. Kolejna sprawa to akumulator nie wiem w jakim jest stanie bo kupiłem niedawno samochód i wydaje się być orginalny, rozładował mi się już kilka razy pomimo ładowania, jest pewno zasiarczony, po ostatnim ładowaniu do napięcia 16V samochód stał na parkingu 2 tygodnie, dziś odpalam samochód i już akumulator padł, czy jest uszkodzony czy zasiarczony?

    3. Ostatnim razem jak ładowałem akumulator to ładowałem go 2h i napięcie było 16V czy uszkodzi się jak będe takim napięciem go ładować, w innych schematach prostowników ładuje się akumulator właśnie napieciem 16V więc nie wiem.

    4. Z opisu wynika że w gdy dioda led się wyłączy to tyrystor jest wyłączony i napięcie nie idzie na zaciski, a u mnie ciągle jest to cholerne napięcie na zaciskach pomimo wyłączenia diody, czy jest opcja że przez uszkodzony akumulator jest za niski prąd a napięcie wysokie i przez to dioda się wyłącza a prostownik dalej działa?

    5. Czy już mam kupić nowy akumulator czy ładować i rozładowywać stary aż się odsiarczy?

    Napięcie trafa po wyprostowaniu 18VDC tak jak w schemacie, trafo na oko tak ze 150W-200W. Płytki niestety nie posiadam bo sam projektowałem ręcznie i nie mam szkicu bo zapodziałem, ale moge od nowa zaprojektować albo wykorzystać oryginalny. Dorzucam zdjęcia z ładowania:

    Prostownik do do ładowania akumulatora samochodu. Prostownik do do ładowania akumulatora samochodu.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    zodiakmenda napisał:
    1. gdy ładuje akumulator to wyregulowałem tak potencjometr montażowy by wyłączała się dioda LED gdy napięcie ładowanego akumulatora wynosi 14,4V noi dioda LED się wyłącza jednak dalej mam napięcie na zaciskach pomimo że prostownik powinien się wyłączyć, w czym jest problem? Źle płytka zaprojektowana?


    Masz tam podłączony akumulator - stąd napiecie.

    zodiakmenda napisał:
    2. Kolejna sprawa to akumulator nie wiem w jakim jest stanie bo kupiłem niedawno samochód i wydaje się być orginalny, rozładował mi się już kilka razy pomimo ładowania, jest pewno zasiarczony, po ostatnim ładowaniu do napięcia 16V samochód stał na parkingu 2 tygodnie, dziś odpalam samochód i już akumulator padł, czy jest uszkodzony czy zasiarczony?


    Dające się wymusić napięcie 16V dowodzi zuzycia akumulatora.
    Inna sprawa to sprawność instalacji samochodu, może się okazać że na przykład masz w bagażniku ciągle działające światełko nawet jak zamkniesz klapę, a to wyczerpie nawet sprawny akumulator.


    zodiakmenda napisał:
    3. Ostatnim razem jak ładowałem akumulator to ładowałem go 2h i napięcie było 16V czy uszkodzi się jak będe takim napięciem go ładować


    Ten akumulator jest w stanie złomu, gorzej nie będzie, zapewne nadaje sie do utylizacji jedynie.

    zodiakmenda napisał:
    w innych schematach prostowników ładuje się akumulator właśnie napieciem 16V więc nie wiem.


    Ale w tych układach nie ładujemy do napięcia 16V. Ładować możemy i napięciem 24V byle przez rezystancję i w odpowiedniej chwili kończąc ładowanie.

    zodiakmenda napisał:
    4. Z opisu wynika że w gdy dioda led się wyłączy to tyrystor jest wyłączony i napięcie nie idzie na zaciski, a u mnie ciągle jest to cholerne napięcie na zaciskach pomimo wyłączenia diody, czy jest opcja że przez uszkodzony akumulator jest za niski prąd a napięcie wysokie i przez to dioda się wyłącza a prostownik dalej działa?


    Ten układ nie bada prądu ładowania, a napięcie na zaciskach jest zapewne z przyczyny opisanej w odpowiedzi do pkt.1.


    zodiakmenda napisał:
    5. Czy już mam kupić nowy akumulator czy ładować i rozładowywać stary aż się odsiarczy?



    Ja bym kupił nowy, w odsiarczanie się możesz bawić, ale tam jest bardziej złożona procedura rozpoczynająca się od wymiany elektrolitu na wode destylowaną.
  • Poziom 21  
    Co do punktu 1. nie zrozumiałeś mnie, w momencie gdy ładuje akumulator i mam 14,4V wyłącza się dioda LED a napięcie na zaciskach podpiętych do akumulatora cały czas rośnie aż osiąga 16V, czyli akumulator dalej się ładuje. Gdyby się nie ładował to napięcie by siadło do 13,2V. Jak z tym jest?
  • Poziom 14  
    masz w tym prostowniku wpiety w szereg amperomierz ?

    Mam prostownik zbudowany na podstawie tego samego projektu i także są problemy z grzejącymi się rezystorami . Wyjaśni mi ktoś w jaki sposób wyliczyć wartość rezystora/ów R1 tak aby zrobić 2 zakresy powiedzmy 10A do akumulatora 100Ah i drugi 6A do tych mniejszych samochodowych .
    Napięcie na wtórnym uzwojeniu 18V trafo 200W.
    jest jakiś sposób by to w terorii policzyć a następnie zastosować w praktyce czy tylko dobieranie metodą prób i błędów ?
    dodam jeszcze że kupiłem mocniejsze opornik zamiast 5-10W mam teraz 15 i 20W
  • Poziom 43  
    zodiakmenda skąd wziąłeś transformator w tak katastrofalnym stanie? Nie boisz się tego montować w drewnianej obudowie?

    Z drugiej strony, ciekaw jestem ile lat może mieć, na moje oko >50