Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault Megane 1,4 16V - Jak wykonać test sond lambda multimetrem

kubaopp 15 Paź 2013 00:15 11955 27
  • #1 15 Paź 2013 00:15
    kubaopp
    Poziom 13  

    Tak jak w temacie kupiłem sobie renault megane , oleje filtry wszystko powymieniane , chciał bym sobie posprawdzać jeszcze sondy lambda ? ponoć są cztery kable 2 takiego samego koloru i dwa inne + i masa jakie wartości sprawdzać ? i jakie będą właściwe na jednej i drugiej sądzie lambda?

    Pozdrawiam Jakub

    0 27
  • Relpol
  • #2 15 Paź 2013 00:33
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sprawdza się je diagnoskopem, lub analizatorem spalin, dwa przewody to podgrzewanie, dwa odczyt.

    Co i po co chcesz tam sprawdzać? Ewentualna ich niesprawność objawiona zostanie Tobie pomarańczową kontrolką na desce.

    0
  • Relpol
  • #3 15 Paź 2013 01:01
    kubaopp
    Poziom 13  

    hmmmm no właśnie jesteś pewien ? na forum Megane , ludzie piszą że często ta usterka wychodzi podczas diagnozy pod komputerem ??

    1
  • #4 15 Paź 2013 01:16
    atip
    Poziom 15  

    Multimetrem sondy nie sprawdzisz, za wolno reaguje, chyba ze obwod grzalki.
    Radzilbym kupic wskaznik LED, praktycznie natychmiastowy odczyt wartosci.
    Nie sprawdzaj omomierzem bo Uszkodzisz Sonde, chyba ze obwod grzalki.
    Polecam youtube, ogolnie internet, poszperaj wyszukiwarka.

    0
  • #5 15 Paź 2013 02:45
    kubaopp
    Poziom 13  

    No właśnie w internecie pełno filmów jak sprawdzają multimetrem mam taki miernik analogowy on by się nadawał chyba

    1
  • #6 15 Paź 2013 06:42
    atip
    Poziom 15  

    Za wolno reaguje. Poszukaj cos na diodach.

    0
  • #8 15 Paź 2013 18:57
    kubaopp
    Poziom 13  

    Dziś znalazłem sondy ! są dwie w tej drugiej za katalizatorem mam przerwane dwa kable biały i czarny a drugi biały i szary są podłączone na desce rozdzielczej nić się nie świeci !!!

    0
  • #9 15 Paź 2013 22:58
    dob12
    Poziom 21  

    Białe to obwód grzałki a czarny sygnałowy.

    0
  • #10 15 Paź 2013 23:00
    kubaopp
    Poziom 13  

    białe to obwód grzałki szary + czarny masa dobrze myślę , nie wiem dlaczego nie świeci się na desce check !

    0
  • #11 15 Paź 2013 23:19
    dob12
    Poziom 21  

    Białe tak,czarny to sygnał(+) ,szary masa.
    Prawdopodobnie dlatego że to sonda za katalizatorem (diagnostyczna)

    0
  • #12 15 Paź 2013 23:32
    kubaopp
    Poziom 13  

    czyli co ona jest nie ważna wyjmę i zlutuje kable tak jak powinno być , i nawet jak będzie uwalona to nie ma to wpływu na jazdę ???

    -1
  • #13 16 Paź 2013 12:54
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Przemo9826 napisał:
    Ewentualna ich niesprawność objawiona zostanie Tobie pomarańczową kontrolką na desce.
    kubaopp napisał:
    hmmmm no właśnie jesteś pewien ? na forum Megane , ludzie piszą że często ta usterka wychodzi podczas diagnozy pod komputerem ??

    Więc napisz topic na forum megany napewno coś odpiszą że g..... się znają na silnikach 16v to już inna broszka.

    0
  • #14 16 Paź 2013 14:13
    kubaopp
    Poziom 13  

    no to co sonda lambda ostatnia za katalizatorem nie koniecznie musi być wyświetlana na desce podczas awarii ??

    0
  • #16 16 Paź 2013 20:28
    kubaopp
    Poziom 13  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    kubaopp napisał:
    no to co sonda lambda ostatnia za katalizatorem nie koniecznie musi być wyświetlana na desce podczas awarii ??

    Sonda 2 bank 1. To ci wywali.


    ale gdzie ? podczas diagnozy w komputerze ?? czy jak bo nie rozumiem ??

    0
  • #17 17 Paź 2013 09:11
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Nie na wyświetlaczu radia...

    0
  • #18 17 Paź 2013 09:22
    kubaopp
    Poziom 13  

    Na wyświetlaczu radia co najwyżej może zaświecić się kontrolka "check" (lampka kontrolna układu oczyszczania spalin ) taki silnik na pomarańczowo

    W książce "Naprawiam Sam" są chyba pomylone opisy tych sond! ta przy katalizatorze to sonda za a nie przed !!!

    a to to taki opis:
    Sonda lambda
    W zależności od wersji samochodu występuje jedna sonda lambda (za katalizatorem spalin) lub dwie sondy lambda (jedna przed, druga za kata¬lizatorem spalin), podgrzewane elektrycznie. Oporniki grzejne obu sond są zasilane (styk 63 dla sondy umieszczonej przed katalizatorem i 65 dla sondy umieszczonej za katalizatorem) przez główny przekaźnik sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika. Podgrzewanie sond jest wyłączane w dwóch przypadkach:
    - gdy prędkość samochodu przekroczy 145 km/h;
    - gdy silnik jest bardzo obciążony.
    Napięcie zasilania oporników grzejnych (styk A złącza sondy i masa): 12 V.

    Sonda lambda za katalizatorem spalin
    Sonda ta przekazuje cyklicznie do elektronicznego urządzenia sterującego silnika (styki 45 i 80) napięcie od 0,1 do 1,0 V w zależności od składu mieszanki spalanej w silniku (na podstawie zawartości tlenu w spalinach - przyp. tłumacza). Elektroniczne urządzenie sterujące silnika koryguje skład mieszanki oraz reguluje odsysanie par paliwa zatrzymanych w ich pochłaniaczu w taki sposób, aby skład spalin spełniał obowiązujące normy.
    Marka: Bosch.
    Rezystancja oporników grzejnych (między stykami A i B złącza): 9 Ω.
    Przekazywane napięcie (przy szybkich oscylac¬jach na stykach C i D sondy):
    - mieszanka uboga: 20 ± 50 mV;
    - mieszanka bogata: 840 ± 70 mV. Zależność czasu regulacji od temperatury cieczy chłodzącej silnik:
    - przy20°C: 18 do 72 s;
    - przy 60°C: 20 do 80 s.
    Różnica napięcia dla mieszanki bogatej i ubogiej powinna wynosić co najmniej 500 mV. Jeżeli warunek ten nie jest spełniony, należy sprawdzić obwód podgrzewania sondy lambda.

    Sonda lambda przed katalizatorem spalin (zależnie od wersji)
    Sonda ta umożliwia dokładniejszą regulację składu mieszanki oraz sprawdzenie skuteczności działania katalizatora spalin.

    Lampka kontrolna niesprawności systemu przeciwdziałającego nadmiernej emisji toksycznych składników spalin (zależnie od wersji)
    Lampka ta znajduje się w zestawie wskaźników, ma kolor pomarańczowy i jest włączana przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika (styk 34) w zależności od sygnałów przekazywanych przez sondę lambda umieszczoną za kataliza¬torem. Po włączeniu zapłonu lampka ta zaświeca się i po ok. 3 sekundach gaśnie.

    1
  • #19 17 Paź 2013 10:43
    emeryt2
    Poziom 42  

    Przed katalizatorem jest sonda REGULACYJNA (skład mieszanki), za katalizatorem DIAGNOSTYCZNA - sprawdza sprawność katalizatora i nic więcej!

    Przywołany opis to poplątanie z pomieszaniem.

    0
  • #20 17 Paź 2013 12:59
    kubaopp
    Poziom 13  

    A może ktoś jednoznacznie powiedzieć czy po odłączeniu sondy za katalizatorem zaświeci się kontrolka "check" bo u mnie się nie świeci i to mnie zastanawia??

    0
  • #21 17 Paź 2013 13:16
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Może masz ECU zmienione (po uszkodzeniu) na wersję z jedną sondą.

    0
  • #22 17 Paź 2013 16:07
    kubaopp
    Poziom 13  

    Zlutowałem uszkodzone przewody sondy, sprawdziłem miernikiem napięcie! skakało 0,41-0,49 V ale nie miał kto wcisnąć gazu , wygląda na to że sonda działa :) sprawdziłem gdzie idzie przewód od sondy i łączy się chyba z tą pierwszą sondą ,która jest zaraz przy Portkach.
    Wyciągając wnioski z książki "napraw sam" kontrolka działa tylko na jednej sodzie , tak jak napisane w tekście :
    "

    kubaopp napisał:
    Lampka kontrolna niesprawności systemu przeciwdziałającego nadmiernej emisji toksycznych składników spalin (zależnie od wersji)
    Lampka ta znajduje się w zestawie wskaźników, ma kolor pomarańczowy i jest włączana przez elektroniczne urządzenie sterujące silnika (styk 34) w zależności od sygnałów przekazywanych przez sondę lambda umieszczoną za kataliza¬torem. Po włączeniu zapłonu lampka ta zaświeca się i po ok. 3 sekundach gaśnie.
    "

    0
  • #23 17 Paź 2013 21:31
    gimak
    Poziom 37  

    W książce "napraw sam" jest na pewno pomyłka, bo sonda przed katem jest sondą kontrolującą jakość spalin i na podstawie jej wyników komp benzynowy koryguje dawkę paliwa i jej napięcie buja się od ok. 0.2V do do ok 0.8V (coś jakby sinusoida). Sonda za katem sprawdza działanie katalizatora i jej napięcie (przy sprawnym kacie) nie ma już takich wahań i u kolegi może to być poprawne wskazanie. A check'a powinny zapalać obie sondy, jak coś jest nie tak.

    kubaopp napisał:
    Po włączeniu zapłonu lampka ta zaświeca się i po ok. 3 sekundach gaśnie.

    To jest prawidłowy objaw - to jest sprawdzanie między innymi czy ta lampka jest sprawna.

    1
  • #24 17 Paź 2013 22:27
    kubaopp
    Poziom 13  

    Na razie się poddaje , do tego jak dziś wracałem do domu maiłem takie jedno szarpnięcie na silniku jak dodawałem gazu dosłownie na ułamek sekundy i chyba auto zagasło bo się kontrolki zaświeciły jakieś czerwone na desce , dwa razy mi się takie coś dziś zdarzyło , tak jak by chwilowy brak paliwa albo prądu! w poniedziałek jadę na komputer to się okaże co jest grane :(

    0
  • #25 17 Paź 2013 22:37
    dob12
    Poziom 21  

    Miałem Lagune I z 1999r z sinikiem 1.6 16V ,była tam jedna sonda lambda umieszczona za katalizatorem ,tylko że tam były dwa katalizatory ,jeden zintegrowany z kolektorem wydechowym i na końcu tego była wkręcona sonda lambda,drugi katalizator był dalej w tunelu.
    Więc może oto chodzi w tej instrukcji.
    Tylko że ten kolektor lubił pękać na zgięciach ,i w końcu od młodszego modelu założyłem kolektor już bez katalizatora tylko z sondą .

    0
  • #26 18 Paź 2013 00:09
    kubaopp
    Poziom 13  

    no i co nie wywalała ci błędów jak bezpośrednio spaliny szły ??

    0
  • #27 18 Paź 2013 08:31
    dob12
    Poziom 21  

    Nigdy nie wpinałem laguny do kompa.a sonda była prawdopodobnie regulacyjna a nie diagnostyczna,wiec co miało wywalać.
    lampka MIL nigdy się nie zapaliła, a reno w końcu zmieniło to rozwiązanie likwidując ten nieszczęsny katalizator z którego to powodu pękały kolektory.
    Inne samochody mają przecież sondę regulacyjną w kolektorze wydechowym i nie przeszkadza jej to .Sonda jest zaprojektowana do takich warunków pracy.

    0
  • #28 21 Paź 2013 20:43
    kubaopp
    Poziom 13  

    Przeskanowałem programem DDT 2000 , może ktoś się zna i wie co to za błędy ??

    Renault Megane 1,4 16V - Jak wykonać test sond lambda multimetrem

    0