Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Motocyklowe Gniazdo USB , proszę o wytłumaczenie

15 Kwi 2014 17:43 8538 22
  • Poziom 2  
    Cześć

    Kupiłem do swojego motocykla takie gnizado zapalniczki USB jak te:

    Motocyklowe Gniazdo USB , proszę o wytłumaczenie

    I od poczatku pojawił się z tym gniazdem problem.
    Ponieważ gdy podłączałem do niego telefon, i gdy telefon był właczony.
    To po podłączeniu nie było takiego charakterystycznego piknięcia w telefonie które pojawia się zawsze gdy podłączam telefon do ładowarki.
    No i mój telefon nie wchodził w tryb ładowania bateri.
    Zachowywał sie, jak by nic się nie stało.

    Natomiast gdy go całkiem wyłączyłem, i jak taki wyłączony, podłączyłem do tego gniazda USB, to po około pół minuty telefon wchodził w tryb ładowania.

    Drugi problem to taki, że kiedy jeździłęm motocyklem dłuużej np 6 godzin z podłączoną do gniazda nawigacą, to mimo ładowania po jakimś czasie bateria w nawigacji się wyczerpywała i nawigacja się wyłączała.

    Wkurzyłem się i zaczołem rozbierać gniazdo i dłubac w nim samemu.

    I podczas dłubania w gnieździe, zauważyłem, że muj telefon wchodzi w tryb ładowania bez problemu, nawet gdy jest włączony, jeśli w gnieździe zmostkuję ( na płytce gdzie wlutowane jest gniazdo), dwa ostatnie piny.
    Ten od masy, z najbliżej z nim sąsiadującym. Motocyklowe Gniazdo USB , proszę o wytłumaczenie
    Czyli pin '-' z pinem 'D+'

    Czemu tak jest, może ktoś mi to wytłumaczyć ?

    Moje gniazdo daje 5,03V i 2,20A na każdy port. I te pomiary sa identyczne zarówno przed zmostkowaniem dwóch ostatnich pinów, jak i po.

    Bardzo proszę o wyjasnienie. Ponieważ postawiłem sobie za cel samodzielnie je naprawić i licze na Wasza pomoc.

    Paweł
  • Poziom 24  
    Czy aby na pewno są te 5,03V i 2,20A na każdy port, proponuję wykonaj pomiar prądu jaki pobiera ładowarka z wpiętą np. nawigacją. Osobiście mam wątpliwości czy wartość prądu w gnieździe USB jest chociaż w połowie prawdziwa a opinię opieram o własne doświadczenia.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    RedBarone napisał:
    Moje gniazdo daje 5,03V i 2,20A na każdy port. I te pomiary sa identyczne zarówno przed zmostkowaniem dwóch ostatnich pinów, jak i po
    Czym obciążyłeś gniazdo do pomiaru prądu? Nie podajesz aby prądu zwarcia?
  • Poziom 2  
    dzg4 napisał:
    Czy aby na pewno są te 5,03V i 2,20A na każdy port, proponuję wykonaj pomiar prądu jaki pobiera ładowarka z wpiętą np. nawigacją. Osobiście mam wątpliwości czy wartość prądu w gnieździe USB jest chociaż w połowie prawdziwa a opinię opieram o własne doświadczenia.

    Niby wydajnosć gniazda jaką podaje producent to 5V i 2A, więc wyniki moich pomiarów sa zbliżone do tych, które podaje producent:
    Kliknij Link


    jdubowski napisał:
    RedBarone napisał:
    Moje gniazdo daje 5,03V i 2,20A na każdy port. I te pomiary sa identyczne zarówno przed zmostkowaniem dwóch ostatnich pinów, jak i po
    Czym obciążyłeś gniazdo do pomiaru prądu? Nie podajesz aby prądu zwarcia?


    to tak, mam taki kabel który z jednej strony ma wtyczkę USB, a z drugiej strony 4'ry kabelki.
    Czerwony biały, zielony i czarny.

    Pomiaru dokonuję tak, że wtykam wtyczkę do jednego z dwóch gniazd USB, a końcówki kabla , czerwony i czarny podpinam pod multimetr.

    I te wartości które podałem czyli 5,03V i 2,20A wskazał multimetr na każdym z gniazd.
    Przy pomiarze, miałem też podłączony telefon do drugiego portu USB.
    I przy pomiarze poboru prądu, na pierwszym gniazdzie (do drugiego był wpięty telefon), telefon sygnalizował, przerwanie ładowania. Tak jak by te gniazdo na którym dokonuje pomiaru zabrało cały prąd drugiemu.

    Dla tego przypuszczam że pomiar poboru prądu pokazuje jaki maksymalnie prąd może dać dane gniazdo.

    Pomiar robiłem przed zmostkowaniem pinów i po, wartości były takie same.

    Różnica polega na tym że po zmostkowaniu telefon wykrywa ładowanie baterii, a wcześniej nie wykrywał, jak by ładowanie było za słabe.

    Jeśli coś źle mierze to proszę o wskazwóki jak mam dokonać pomiaru.
    Jestem kompletnym amatorem, mimo to chciał bym sie czegoś nauczyć i przy okazji naprawić to gniazdo :)
  • Poziom 24  
    Z tego co napisałeś wnioskuję że wydajność prądowa pojedynczego gniazda USB wynosi maksymalnie 500mA, co jest wartością o wiele za małą do zainicjowania procesu ładowania akumulatora w telefonie lub w nawigacji. W/g mojej wiedzy smart fony i nawigacje wymagają prądu rzędu 700-800mA, oczywiście nie wszystkie, pozostaje też sprawa ładowarki motocyklowej, dalej nie wiemy jaki prąd daje pojedyncze gniazdo USB przy napięciu 5V a nie przy zwarciu amperomierzem.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    RedBarone napisał:
    Pomiaru dokonuję tak, że wtykam wtyczkę do jednego z dwóch gniazd USB, a końcówki kabla , czerwony i czarny podpinam pod multimetr.

    I te wartości które podałem czyli 5,03V i 2,20A wskazał multimetr na każdym z gniazd.


    Kolego, powtórz sobie ze szkoły jak robimy pomiar prądu - na pewno nie zwierając źródło amperomierzem. Jeśli chcesz porządnie zmierzyć wydajność prądową to przygotuj sobie sztuczne obciążenie i mierz.


    RedBarone napisał:
    Przy pomiarze, miałem też podłączony telefon do drugiego portu USB.
    I przy pomiarze poboru prądu, na pierwszym gniazdzie (do drugiego był wpięty telefon), telefon sygnalizował, przerwanie ładowania. Tak jak by te gniazdo na którym dokonuje pomiaru zabrało cały prąd drugiemu.


    A co miał pokazać telefon, jak gniazda są połaczone równolegle a jedno z nich zwarłeś amperomierzem? Dobrzrze że się ustrojstwo nie skopciło przym takich eksperymentach bezmyślnych.

    Aczkolwiek jeśli wskazanie napięcia było 5,03V to telefon powinien ładować - zakładam że pomiar napięcia wykonywałeś przy naładowanym akumulatorze telefonu, gdy akumulator jest wyładowany napięcie spada i ładowanie jest ograniczane przez logikę zasilacza w telefonie.

    RedBarone napisał:

    Różnica polega na tym że po zmostkowaniu telefon wykrywa ładowanie baterii, a wcześniej nie wykrywał, jak by ładowanie było za słabe.


    Niektóre telefony wymagają podania określonych stanów na piny Data dla rozpoczęcia ładowania.

    RedBarone napisał:
    przy okazji naprawić to gniazdo :)


    Jeśli ma za małą wydajnośc prądową to jedyną radą jest montaż innej przetwornicy.
  • Poziom 8  
    Witam.
    Mam dokładnie to samo gniazdko i ten sam problem.

    Czy autor poradził sobie z problemem?

    Objawy dokładnie takie same. Nie chce mi się wierzyć, że ktoś sprzedaje gniazdka USB przeznaczone do motocykli i one nie współpracują z instalacją motocyklową.

    Czego to jeszcze może być wina? Czy regulator napięcia w alternatorze lub stan naładowania akumulatora może mieć znaczenie przy ładowaniu z USB?
  • Poziom 8  
    Rozumiem.
    W tym temacie jest garść porad:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic996132.html
    Może komuś się przydadzą.

    Ja spróbuję wymienić gniazdo na gwarancji, bo monter z całą stanowczością twierdzi, że zamontował tego pełno i sam używa i nigdy się nie zdarzyło, żeby nie działało.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Daniels111 napisał:
    Objawy dokładnie takie same. Nie chce mi się wierzyć, że ktoś sprzedaje gniazdka USB przeznaczone do motocykli i one nie współpracują z instalacją motocyklową.


    Objawy wskazywały na problem ze współpracy z telefonem. Nie wiem na jakiej podstawie wnioskujesz że problem jest we współpracy między gniazdem a instalacją motocykla.
    Daniels111 napisał:
    Czego to jeszcze może być wina? Czy regulator napięcia w alternatorze lub stan naładowania akumulatora może mieć znaczenie przy ładowaniu z USB?


    Jakie jest napięcie zasilania gniazda? Co specyfikuje producent gniazda jako wartośc napięcia zasilania?
  • Poziom 8  
    Też mnie korci zajrzeć, ale jest na gwarancji to skorzystam z wymiany, bo jak rozbiorę to nie przyjmą, a 70 zł piechotą nie chodzi :) Jeżeli wymiana nie pomoże, to będę myślał co dalej.
  • Poziom 43  
    leonov napisał:
    zajrzał do środka i sprawdził co tam "siedzi", czy np. 78S05 czy coś innego ?
    Super porada :D, a dlaczego to sie sam domyśl.
    Na pewno nie ma tam 7805, ani żaden inny stabilizator liniowy.
  • Poziom 8  
    Panowie, podłączałem wczoraj pod to gniazdko starszego smartfona i jest ładowany poprawnie.
    Mój smartfon natomiast po podłączeniu wydaje dźwięk podłączenia USB, ale brak sygnalizacji ładowania baterii a aplikacji do statystyk baterii miesza się - raz pokazuje ładowanie, raz nie.
    Nawigacja sygnalizuje ładowanie tylko kiedy jest wyłączona (i chyba rzeczywiście ładuje lecz dość wolno - po godzinie jazdy jedna kreska baterii). Natomiast po włączeniu nawigacji przestaje ładować (dioda sygnalizuje pełne naładowanie).

    To tylko potwierdza, że prąd ładowania jest zbyt mały dla tych urządzeń?

    Bo monter twierdzi, że uszkodzone jest gniazdko i proponuje wymianę na nowe jednak muszę mu je dostarczyć, a szczerze mówiąc nie chce mi się rozbebeszać pół motocykla, żeby wyciągać instalację od gniazdka.

    Monter twierdzi również, że stan naładowania akumulatora i działanie alternatora (regulator napięcia) nie ma wpływu na zaistniały problem.

    Z kolei elektryk samochodowy z którym dziś rozmawiałem i zasugerowałem mu jedno z rozwiązań z tego tematu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic996132.html

    stwierdził, że to jakaś bzdura, że jak mogą piny danych wpływać na prąd ładowania i dodatkowo, że może to zależeć od akumulatora i alternatora.

    Czyli 2 różnych mechaników/elektryków - dwie różne opinie a klient jak zwykle sam z problemem.

    jdubowski napisał:
    Jakie jest napięcie zasilania gniazda? Co specyfikuje producent gniazda jako wartośc napięcia zasilania?
    Nie dałem rady zmierzyć napięcia, producent twierdzi, że daje ono na wyjściu 5V i 2A.
  • Poziom 32  
    Daniels111 napisał:
    Monter twierdzi również, że stan naładowania akumulatora i działanie alternatora (regulator napięcia) nie ma wpływu na zaistniały problem.
    Jeśli masz sprawne to nie ma wpływu.
    Daniels111 napisał:
    stwierdził, że to jakaś bzdura, że jak mogą piny danych wpływać na prąd ładowania
    Może mieć wpływ np dane urządzenie może pobierać 1 A. Podłączone do ładowarki bez połączonych pinów pobiera 0,5 A, bo myśli ze taka jest wydajność prądowa. Jeśli piny są połączone to jest to znak dla urządzenia że ładowarka ma większą wydajność prądową i może pobierać 1 A. Różni producenci różnie to rozwiązują ale założenie jest podobne.

    W twoim przypadku wygląda to ma małą wydajność ładowarki jest mało prawdopodobne aby były uszkodzone oba gniazda.
  • Poziom 8  
    Rozumiem, dziękuję za odpowiedź.
    Wydaje mi się, że na każdym gniazdku podłączonym nawet na stole do akumulatora efekt byłby taki sam.

    W takim razie które rozwiązanie z wspomnianego wyżej tematu zastosować?
  • Poziom 28  
    Daniels111 napisał:
    jak mogą piny danych wpływać na prąd ładowania

    Oj mogą mogą i nawet wpływają. Na stole mam ładowarkę od sony 5V 800mA. Piny data+ i data- są zwarte przez producenta. Gdyby tak nie było, telefon ładowałby się prądem co najwyżej 500mA, lub działyby się cuda jak u ciebie. Cała ta zabawa w zwieranie styków jest po to, aby nie obciążać zbytnio gniazda usb w komputerze, stąd telefon wie kiedy jest podłączony do ładowarki, a kiedy do komputera. Zewrzyj te piny z sobą i napisz co zaobserwowałeś
  • Poziom 32  
    W ładowarkach USB do telefonów, linie D+ i D- muszą być połączone rezystancją od 0Ω (mogą być zwarte) do 200Ω. Telefon podłączony do takiego portu USB wykrywa, że jest podłączony do ładowarki (Dedicated Charging Port). W przypadku gdy linie D+ i D- wiszą wiszą swobodnie. W takim wypadku telefon jest aktywny i czeka na transmisję danych co powoduję, że dłużej się ładuje. Przy ładowarce nie czeka na komunikację z PC i jest dalej w trybie deep sleep. To rozwiązanie dotyczy kilku producentów

    Ty chyba masz produkt firmy Apple? Wtedy stosuje się zwieranie do masy (dzielniki rezystorowe)
  • Poziom 8  
    Witam.
    Rozwiązanie problemu okazało się banalne, problemem był włącznik. Jest to włącznik z podświetleniem (ale to jest jakaś żaróweczka a nie LED). Kiedy włącznik był w pozycji 1 i zapalało się jego podświetlenie urządzenia głupiały, ładowania nie było, prawdopodobnie ta żaróweczka zjadała tyle prądu, że już nie starczyło dla urządzeń.
    Po przełączeniu pinów tak, żeby włącznik działał bez podświetlenia, gniazdo działa bez problemu i ładuje nawet nawigację i telefon podpięte jednocześnie.
    Sprawdzane na 2 gniazdach. Co ciekawe piny danych nie są zwarte.
  • Poziom 43  
    Znaleźli sie kolejni znawcy tematu :D.
    Na temat ładowarek i produkcji własnych kabli do nich wielokrotnie już poisano na forum.
    Prąd ładowania zależy nie tylko od ładowarki/kabla, lecz też od telefonu i użytego w nim układu scalonego zarządzajacego.
    Jest kilku producentów i stosuja różne metody zmian prądu.
    Najczęście używany jest układ MAX14578, a sposoby zmian opisane są w DS.
  • Poziom 32  
    Freddy napisał:
    Znaleźli sie kolejni znawcy tematu .
    Na temat ładowarek i produkcji własnych kabli do nich wielokrotnie już poisano na forum.
    Jak jesteś takim znawcą to napisz artykuł na ten temat chętnie przeczytam.
    Freddy napisał:
    Prąd ładowania zależy nie tylko od ładowarki/kabla, lecz też od telefonu i użytego w nim układu scalonego zarządzajacego.
    Autor nie pochwalił się jaki ma telefon.
  • Poziom 8  
    Xiaomi Redmi 3 z baterią 4100 mAh.