Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

OTAKE 5522VT - Piszczy trafopowielacz

11111olo 26 Sep 2014 13:02 4557 41
Tespol
  • #1
    11111olo
    Level 42  
    Witam.

    TV trafił do mnie ponownie po poprzedniej naprawie w której problem był w zasilaczu. Po wymianie kondensatorów oraz poprawieniu lutów działał przez około 2 lata.
    Zanim go odebrałem na wyświetlaczu był wyświetlany nr oraz z głośników było słychać głośne buczenie. Było słychać start wysokiego napięcia. Po oględzinach lutowanie na trafopowielaczu wyglądało marnie - ktoś wcześniej już je poprawiał. Po odlutowaniu starej cyny i ponownym polutowaniu (również w kilku innych miejscach w pobliżu trafopowielacza) włączyłem TV. Świeciła się tylko dioda STAND BY. Sądziłem że włącza się go przez naciśnięcie przycisku PROGRAM itp. Po kilku włączeniach i wyłączeniach w końcu zatrybił. Na wyświetlaczu pojawia się nr oraz słychać że trafopowielacz syczy/piszczy. Nie jest to od przebicia itp.
    Wysokiego nie słychać. Zanim go odebrałem pomimo buczenia było słychać że wysokie wchodzi. Sprawdziłem H-OUT 2SD1878 i jest sprawny (między B-E jest 55Ω - nie znalazłem informacji ile powinno być).
    Sprawdziłem wszystkie elementy obok i pomiary są w normie.

    Nie wiem czy to trafopowielacz poleciał czy może coś innego.
  • Tespol
  • Helpful post
    #2
    rosze
    Level 13  
    W tym modelu uszkadzały się cewki odchylania.
  • #3
    11111olo
    Level 42  
    Mierzyłem i V mają 10 a H 2,6 ohma. Uważasz że są zwarte?
  • Helpful post
    #4
    mirex
    Level 43  
    11111olo wrote:
    Mierzyłem i V mają 10 a H 2,6 ohma. Uważasz że są zwarte?

    "Zwarte" to pojęcie względne. ;) O czym być może się niebawem przekonasz.

    Masz jeszcze coś poza omomierzem i uchem? ;)
    No to zmierz to i tamto. ;)

    A potem (albo i wcześniej) rusz głową, co by tu można w związku z podpowiedzią rosze zrobić. ;)

    Dodano po 2 [minuty]:

    I jeszcze jedno... jeśli nie chcesz się męczyć, możesz też kolejny zmysł wykorzystać - węch. ;)
  • #5
    11111olo
    Level 42  
    TV trochę postał i postanowiłem go włączyć z odpiętymi cewkami - jak by weszło wysokie to bym oczywiście wyłączył (chciałem wykluczyć cewki), ale po włączeniu świeci dioda STAND BY i tyle. Nie wiem czy ten typ tak ma że zanim się da go włączyć musi trochę być podłączony do napięcia, czy może procesor źle steruje tranzystor Q115, a może źle działa transoptor Q501.
    Pewnie problem jest gdzie indziej bo może obciążony (przeciążony) zasilacz nie chce wystartować. A może STK jest uszkodzony.

    Jutro jak TV zechce "popiszczeć" to pomierzę napięcia.
  • #6
    mirex
    Level 43  
    11111olo wrote:
    Na wyświetlaczu pojawia się nr oraz słychać że trafopowielacz syczy/piszczy.

    i stał się cud :)
    11111olo wrote:
    ale po włączeniu świeci dioda STAND BY i tyle.


    11111olo wrote:
    Jutro jak TV zechce "popiszczeć" to pomierzę napięcia.

    A jeśli nie zechce, to już nie? ;)
    11111olo wrote:
    Pewnie problem jest gdzie indziej bo może obciążony (przeciążony) zasilacz nie chce wystartować.

    I takie są objawy takiej okoliczności? ;)
    11111olo wrote:
    A może STK jest uszkodzony.
    ?
    Nie ma tam nic takiego. ;)
    11111olo wrote:
    Nie wiem czy ten typ tak ma że zanim się da go włączyć musi trochę być podłączony do napięcia

    Nie ma. Żaden nie ma. ;)
  • #7
    11111olo
    Level 42  
    mirex wrote:
    11111olo wrote:
    Na wyświetlaczu pojawia się nr oraz słychać że trafopowielacz syczy/piszczy.

    i stał się cud :)

    Cud to będzie jak zadziała ;)

    mirex wrote:

    11111olo wrote:
    Jutro jak TV zechce "popiszczeć" to pomierzę napięcia.

    A jeśli nie zechce, to już nie? ;)


    Dziś w pół mroku nie chciałem nic robić bo to bez sensu.

    mirex wrote:

    11111olo wrote:
    Pewnie problem jest gdzie indziej bo może obciążony (przeciążony) zasilacz nie chce wystartować.

    I takie są objawy takiej okoliczności? ;)

    Nie wiem na 100% ale podejrzewam że problem jest z niestartującą przetwornicą.

    mirex wrote:

    11111olo wrote:
    A może STK jest uszkodzony.
    ?
    Nie ma tam nic takiego. ;)

    Pisałem z pamięci a ta płata figle. Jest STR 58041;)

    ****************************
    EDIT

    Dziś odkryłem czemu nie zawsze TV się włącza. Winny jest główny wyłącznik który ma "trzeci" styk na +5V. Założyłem zworkę w miejscu wtyczki CP503 i to powiedzmy że działa ;)

    Piszczenie jednak jest z przetwornicy :idea: Przemierzyłem wszystko co się da i z pomiarów wynika że żaden element nie jest uszkodzony. STR ma tranzystor i przy pomiarach nóżek 2, 3, 4 tak wychodzi:
    2-3 555 lub nic
    3-4 nic nic
    2-4 576 600

    Aby była jasność to pierwszy pomiar jest z przyłożonym czerwonym kable miernika po lewej stronie a drugi odwrotnie.

    Wychodzi że jest zwarcie na złączu B-E.

    Nie robiłem testu z żarówką bo nie wiem czy to ma w tej sytuacji sens.
  • #8
    mirex
    Level 43  
    11111olo wrote:

    Wychodzi że jest zwarcie na złączu B-E.

    Nie widzę.
    11111olo wrote:
    Zanim go odebrałem na wyświetlaczu był wyświetlany nr oraz z głośników było słychać głośne buczenie. Było słychać start wysokiego napięcia.

    Czyli było WN, czy nie było? Ponownie pytam - samo się popsuło? Czy się przyczyniłeś?
    11111olo wrote:
    Nie robiłem testu z żarówką bo nie wiem czy to ma w tej sytuacji sens.

    Wszystko może mieć sens, gdy się bezsensowne wnioski wysnuwa. ;)
    Sytuacja może się rozjaśnić. Gorzej raczej nie będzie. ;)
    Byle ten test został przeprowadzony fachowo. ;)
  • Tespol
  • #9
    11111olo
    Level 42  
    Było WN zanim odebrałem TV ale bez treści obrazu (tak przynajmniej to pąmietam) - i głośne buczenie z głośników - tu jestem pewny że to buczenie choć nie wykluczam jednoczesnego piszczenia przetwornicy.

    Trochę o tym czytałem i fachowe sprawdzenie wg mnie polega na podłączeniu żarówki 60W w miejsce B+. Do tego trzeba podłączyć wtyczkę CP502.
  • #11
    11111olo
    Level 42  
    mirex wrote:
    11111olo wrote:
    Do tego trzeba podłączyć wtyczkę CP502.

    Nie wiem co to jest CP502, nie wiem dlaczego podłączyć. ;)



    Spójrz na schemat. Bez tego transoptor musiał bym wysterować z zewnętrznego zasilacza.

    B+ 114V
    AUDIO 18V
    +12V - 12V

    OTAKE 5522VT - Piszczy trafopowielacz

    Czyli zasilacz sprawny :D

    Co dalej sprawdzać?
  • Helpful post
    #12
    mirex
    Level 43  
    11111olo wrote:
    Spójrz na schemat.

    Nie chce mi się już dla tak prostych spraw. Lepiej po prostu napisać również co to jest. ;)
    11111olo wrote:
    Bez tego transoptor musiał bym wysterować z zewnętrznego zasilacza.

    Nadal nie rozumiem w kontekście sprawdzania zasilacza żarówką oraz wtyczek w tym zasilaczu, ale nie, nie musiałbyś. Pomyśl trochę. ;)
    11111olo wrote:
    Co dalej sprawdzać?

    Wszystko dalej. :)
    Skoro samodzielnie działa i podaje stosowne napięcia, to dlaczego podłączony do płyty - podobno - nie działa?

    Ale ponieważ nadal chyba nie bardzo łapiesz, na czym polega sprawdzanie zasilacza żarówką, to po raz kolejny podpowiem...
    Porady typu "podłącz żarówkę zamiast HOT'a", są niepoprawne z punktu widzenia sprawdzania wyłącznie zasilacza.
    Czyli w twoim przypadku rzecz polega na odłączeniu złącza, które podaje napięcia wyjściowe na płytę główną.
    A mogłoby to nie wystarczyć, bo w zasilaczu jest jeszcze dioda lawinowa, która mogłaby być uszkodzona, skoro twierdzisz, że teraz zasilacz ci piszczy (czy jak to tam sobie zwiesz).
  • #13
    11111olo
    Level 42  
    mirex wrote:

    Skoro samodzielnie działa i podaje stosowne napięcia, to dlaczego podłączony do płyty - podobno - nie działa?

    Na zdjęciu tego nie widać i ono służyło bardziej aby pokazać że mam ten TV i świeci żarówka ;)

    mirex wrote:

    Ale ponieważ nadal chyba nie bardzo łapiesz, na czym polega sprawdzanie zasilacza żarówką,

    Z całym szacunkiem dla Kolegi ale to że nie naprawiłem 1000 TV nie znaczy że nie rozumiem. Zasilacz ten czy jakikolwiek dostarcza jednego lub kilku napięć. Aby sprawdzić czy działa trzeba go nominalnie obciążyć i sprawdzić jakie daje napięcie(a). Jakie daje to napisałem i wg mnie są ok.

    mirex wrote:
    Porady typu "podłącz żarówkę zamiast HOT'a", są niepoprawne z punktu widzenia sprawdzania wyłącznie zasilacza.
    Czyli w twoim przypadku rzecz polega na odłączeniu złącza, które podaje napięcia wyjściowe na płytę główną.

    I tak też zrobiłem. Wtyczka z 4 przewodami (dwa do B+ i dwa do zasilania AUDIO) była wypięta. Po wpięciu zasilacz piszczy.

    mirex wrote:

    A mogłoby to nie wystarczyć, bo w zasilaczu jest jeszcze dioda lawinowa, która mogłaby być uszkodzona, skoro twierdzisz, że teraz zasilacz ci piszczy (czy jak to tam sobie zwiesz).

    Dziś zanim sprawdziłem zasilacz metodą na żarówkę przemierzyłem wszystkie diody, tranzystory, większe rezystory a kondensatorów nie wymieniałem bo nie tak dawno je wymieniałem (około 2 lata temu). Mogły stracić pojemność ale to raczej mało prawdopodobne. Nic nie wymieniłem bo wg pomiaru było ok - wcześniej nie do końca trafna diagnoza STRa.

    Teraz coś obciąża zasilacz ale nie wiem co. H-OUT po wylutowaniu (to oryginał tranzystor od nowości) wg pomiaru jest ok. Pomiar linii zasilania nie wykazuje zwarcia. Czy teraz wlutować żarówkę w jego miejsce - E-C? Czytałem dużo postów ale w żadnym nie znalazłem jednoznaczych informacji co to daje. TV w takim stanie się włączy czy tylko będzie świecić żarówka. Jak ma się świecić? Jasno czy tylko żarzyć? Wiem że to masa pytań i może banalnych ale z tym nie mam żadnego doświadczenia. I czy na tej podstawie da się stwierdzić czy H-OUT jest uszkodzony albo co gorsza trafopowielacz?
  • Helpful post
    #14
    mirex
    Level 43  
    11111olo wrote:
    Z całym szacunkiem dla Kolegi ale to że nie naprawiłem 1000 TV nie znaczy że nie rozumiem.

    Jak widać na niżej załączonym obrazku jednak nie rozumiesz. ;)
    11111olo wrote:
    Pomiar linii zasilania nie wykazuje zwarcia. Czy teraz wlutować żarówkę w jego miejsce - E-C? Czytałem dużo postów ale w żadnym nie znalazłem jednoznaczych informacji co to daje. TV w takim stanie się włączy czy tylko będzie świecić żarówka. Jak ma się świecić? Jasno czy tylko żarzyć?


    A co do jednoznacznych informacji ... To może po prostu zrób sobie poglądowy rysunek zjawiska pod nazwą "żarówka zamiast tranzystora".
    Może to również po namyśle pomoże w odpowiedzi na ostatnie pytanie.
    I jeszcze jedno ... tak tylko dla porządku:
    11111olo wrote:
    Sprawdziłem H-OUT 2SD1878 i jest sprawny (między B-E jest 55Ω - nie znalazłem informacji ile powinno być).

    Sprawdzając w sposób standardowy nie jesteś w stanie ocenić jednoznacznie, czy tranzystor z wewnętrznym rezystorem Rbe jest sprawny, czy nie. Oczywiście są metody aby to zrobić, ale na ogół szkoda czasu.
    Zadaj sobie pytanie jak zachowa się WN i odchylanie H przy takim uszkodzeniu oraz co "powie" na to zasilacz.

    ----------
    Zastosuj to genialne narzędzie diagnostyczne w inny sposób, to może coś ci to powie, skoro zasilacz uważa się za przeciążony, a twój miernik twierdzi, że nic takiego nie ma. ;)

    Ciekawe jak zachowują się napięcia w tym piszczącym zasilaczu? ;) Że o prądach nie wspomnę.. ;)
    A swoją drogą .... trochę naprawiasz, to już dawno powinieneś gdzieś przeczytać, jaki orientacyjny prąd ma być w gałęzi +B. ;)

    Ciekawe kiedy wrócisz do pomysłu rosze?
    Ciekawe co twój nos (węch) na to wszystko?
    To na początek. Bo parę niespodzianek może być (czysto teoretycznie).
  • #15
    11111olo
    Level 42  
    mirex wrote:

    A co do jednoznacznych informacji ... To może po prostu zrób sobie poglądowy rysunek zjawiska pod nazwą "żarówka zamiast tranzystora".
    Może to również po namyśle pomoże w odpowiedzi na ostatnie pytanie.

    Powinna zaświecić się żarówka - to na pewno - ale jak mocno i czy ciągle jednakowo czy na poczatku jasniej a potem ma się żarzyć to już nie wiem.

    mirex wrote:

    I jeszcze jedno ... tak tylko dla porządku:
    11111olo wrote:
    Sprawdziłem H-OUT 2SD1878 i jest sprawny (między B-E jest 55Ω - nie znalazłem informacji ile powinno być).

    Sprawdzając w sposób standardowy nie jesteś w stanie ocenić jednoznacznie, czy tranzystor z wewnętrznym rezystorem Rbe jest sprawny, czy nie. Oczywiście są metody aby to zrobić, ale na ogół szkoda czasu.
    Zadaj sobie pytanie jak zachowa się WN i odchylanie H przy takim uszkodzeniu oraz co "powie" na to zasilacz.

    Będzie przeciążony - jak teraz.

    ----------
    mirex wrote:

    Zastosuj to genialne narzędzie diagnostyczne w inny sposób, to może coś ci to powie, skoro zasilacz uważa się za przeciążony, a twój miernik twierdzi, że nic takiego nie ma. ;)

    Zastosuje ale zaświecenie żarówki ma zapewnić lub wykluczyć uszkodzenie tranzystora lub trafopowielacza?

    mirex wrote:

    Ciekawe jak zachowują się napięcia w tym piszczącym zasilaczu? ;) Że o prądach nie wspomnę.. ;)

    Pewnie są zaniżone i to sporo. Nie mierzyłem jak bardzo.

    mirex wrote:

    A swoją drogą .... trochę naprawiasz, to już dawno powinieneś gdzieś przeczytać, jaki orientacyjny prąd ma być w gałęzi +B. ;)

    Trochę naprawiam ale 100x tyle przeczytałem różnych wątków i nie trafiłem na taki w którym by ktoś się tym chwalił.

    mirex wrote:

    Ciekawe kiedy wrócisz do pomysłu rosze?

    Sprawdzałem przed dzisiejszymi testami zasilacza - odpięcie cewek nic nie zmienia. W jakimś temacie na forum czytałem że opór cewek ktoś miał podobny, co nie znaczy że moje są ok.

    Wracając do tranzystora.
    Mam nowy tranzystor BU2508DX (chyba nie pomyliłem symbolu) który także wg pomiaru jest ok.

    Co do żarówki w miejscu tranzystora. Wylutuję tranzystor, żarówka poświeci, zasilacz nie będzie piszczał, wlutuję w/w tranzystor i jak TV odpali to ok, a jak zasilacz dalej będzie piszczał to co wtedy?
  • #16
    mirex
    Level 43  
    11111olo wrote:
    Powinna zaświecić się żarówka - to na pewno - ale jak mocno i czy ciągle jednakowo czy na poczatku jasniej a potem ma się żarzyć to już nie wiem.

    Na pewno sobie narysowałeś? Jeśli tak, to bardzo dziwne pytania zadajesz.
    Jeśli nie ... to narysuj. ;)
    11111olo wrote:
    Co do żarówki w miejscu tranzystora.

    Test bez sensu właściwie. Pewnie bardziej cię w błąd wprowadzi, niż definitywnie pomoże, ale próbuj.
    Odpowiedź na wiele pytań znajdziesz w tym temacie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic916686.html
    Tylko - o ile pamiętam, a ponownie czytać nie zamierzam - jest tam sporo rzeczy, których w zasadzie nie należałoby polecać, więc ostrożnie z bezgraniczną wiarą we wszystko, co ktoś napisze. ;)

    -------------------
    11111olo wrote:
    Będzie przeciążony - jak teraz.

    Ktoś to teoretycznie uzasadni/uprawdopodobni? ;)
  • #17
    11111olo
    Level 42  
    Ciężko Ci napisać wprost. Może to wiedza tajemna ;)
    Na schemacie emiter H-OUT wisi podczas gdy na innych schematach jest podłączony do masy. To mnie zmyliło z tym świeceniem żarówki w nieznany sposób.
    Oczywiście i tu emiter jest podłączony do masy ale nie jest to wspólna masa dla całego TV - jest tam litera B w kółeczku - taka sama jest na PK.

    Teraz podłączanie żarówki w miejscu tranzystora jest bez sensu więc od razu wstawię inny tranzystor i zobaczymy.
  • #18
    krakarak
    Level 41  
    11111olo, tyle razy ci pisał kolega mirex o tej żarówie a ty dalej nie łapiesz.
    Nie możesz włączać żarówki zamiast HOT-a ! Przecież HOT jest za uzwojeniem trafopowielacza, którego "podejrzewasz" o uszkodzenie. Od B+ odłącz wsio a podłącz żarówkę odpowiedniej mocy (skoro tylko ją masz). Wtedy dowiesz się czy przetwornica jest stabilna a ewentualne zbyt duże obciążenie znajduje się dalej.
    Poza tym - skoro miałeś raster a on znikł po twoim lutowaniu to miernik na pomiar ciągłości obwodów i szukaj gdzie zrobiłeś bubę a na razie trafopowielacz zostaw w spokoju. Najpierw musisz być pewny zasilania przetwornicy, potem uzmysłów sobie, że trafopowielacz też dostarcza napięć zasilających.
    TV prosty jak cep.
  • #19
    11111olo
    Level 42  
    krakarak wrote:
    11111olo, tyle razy ci pisał kolega mirex o tej żarówie a ty dalej nie łapiesz.

    Nie łapie bo to nie zostało napisane wprost i ciągle jest w strefie domysłów.

    krakarak wrote:
    Nie możesz włączać żarówki zamiast HOT-a !

    A to dlaczego?

    krakarak wrote:
    Przecież HOT jest za uzwojeniem trafopowielacza, którego "podejrzewasz" o uszkodzenie.

    A włączenie żarówki co spowoduje?

    krakarak wrote:
    Od B+ odłącz wsio a podłącz żarówkę odpowiedniej mocy (skoro tylko ją masz). Wtedy dowiesz się czy przetwornica jest stabilna a ewentualne zbyt duże obciążenie znajduje się dalej.

    Zobacz to.


    krakarak wrote:
    Poza tym - skoro miałeś raster a on znikł po twoim lutowaniu

    Nie zauważyłem i ręki nie dam sobie uciąć że było WN ale tak to słyszałem.


    krakarak wrote:
    Najpierw musisz być pewny zasilania przetwornicy, potem uzmysłów sobie, że trafopowielacz też dostarcza napięć zasilających.
    TV prosty jak cep.

    Przetwornica jest ok. Trafopowielacz nie wiem. To że dostarcza kilku napięć, jak np. do żarzenia, wzmacniaczy wizyjny, i kilku innych to wiem.
  • #20
    krakarak
    Level 41  
    Nie naprawisz, bo nie myślisz nad tym co się do ciebie pisze. Masz pretensje, że nikt nie napisze wskazując na uszkodzony element. Ale to ty masz TV przed sobą i ty masz miernik (i żarówkę). Ty masz, patrząc na schemat i korzystając z posiadanej wiedzy o elektronice i wzajemnej pracy elementów i podzespołów, znaleźć problem. Nie wskazuj mi co mam czytać i na co patrzeć, ty stosuj się do sugestii i porad. Założyłeś temat, bo brak ci wiedzy, ale gdy staramy się ciebie naprowadzić na trop, ty masz pretensje że nie tak. To rób sam.
    Kończę pomoc, bo znając ciebie, będą jedynie spory a tego nie lubię gdy wyciągam do kogoś pomocną dłoń.
  • #21
    11111olo
    Level 42  
    Założyłem wątek bo samodzielnie mam problem z naprawą. Doskonale wiem że tylko ode mnie zależy czy TV będzie działał czy nie.
    Nie wiem co masz na myśli. Próbujesz mnie naprowadzić ale chyba mało skutecznie.

    Do tej pory ustaliłem że zasilacz jest sprawny, H-OUT po wylutowaniu i pomiarach wydaje się sprawny i tyle. Może to mało ale takie naprawy zdarzają mi się raz na rok, a tego typu mam pierwszy raz.
    Wątek ma 20 postów i twierdzisz że mirex mnie naprowadzał na co jest test z żarówką. On to wie, Ty to wiesz tylko czy zastanawiałeś się dlaczego? Sam wpadłeś na test z żarówką czy może Ci ktoś to zaproponował?
    Nie chcę aby ktoś napisał wymień to czy tamto.
    Wiem że po cichu się śmiejesz i myślisz niech się męczy.
    Może coś wymęczę a może nie.
  • #22
    maciej_333
    Level 37  
    Test z żarówką ma być zastępczym obciążeniem dla zasilacza. Podłącza się ją zamiast zasilania odchylania poziomego, bo ten blok pobiera stosunkowo dużą moc. Jest też często uszkodzony. Żarówkę da się dołączyć bezpośrednio do zasilacza, lub pomiędzy punkty po C i E wylutowanego klucza odchylania poziomego. Dlaczego nie powinno się robić tu tak, jak w drugim przypadku ? Wówczas prąd płynący przez żarówkę popłynie przez całą masę elementów w tym uzwojenie trafopowielacza. Co jeśli będzie tam jakaś przerwa/zwarcie do masy ?

    Jeżeli dołączając żarówkę bezpośrednio do zasilacza i pomiędzy C i E klucza zachowanie zasilacza będzie identyczne z identycznymi napięciami, zaś napięcie na samej żarówce będzie podobne, to można uznać zasilacz za sprawny. Oczywiście powinien chwilę popracować. Dalej można podejrzewać obciążenie odchylania poziomego. Tym zaś są cewki odchylania i inne bloki zasilane z odchylania poziomego.

    Nie napisałeś wielu rzeczy:
    1. Jest wysokie napięcie ?
    2. Są obecne napięcia powstające z odchylania poziomego ?
    3. Mierzyłeś indukcyjność cewek odchylania ?

    Tranzystor, posiadający rezystory wewnątrz lub diodę diodę między C i E nie może być sprawdzony na 100% za pomocą miernika. Można to zrobić inaczej np. próbując go kluczować w próbnym układzie, ale to za dużo roboty.

    Polecałbym raczej więcej pomiarów, wielu innych napięć. Nawet nie wiadomo, czy odchylanie poziome pracuje.
  • #23
    11111olo
    Level 42  
    maciej_333 wrote:


    1. Jest wysokie napięcie ?

    Nie ma.

    maciej_333 wrote:

    2. Są obecne napięcia powstające z odchylania poziomego ?

    Nie wiem bo nie mierzyłem. Głośno piszczy przetwornica (zasilacz).

    maciej_333 wrote:

    3. Mierzyłeś indukcyjność cewek odchylania ?

    Nie mierzyłem ale odpięcie ich nic nie zmienia.

    maciej_333 wrote:

    Tranzystor, posiadający rezystory wewnątrz lub diodę diodę między C i E nie może być sprawdzony na 100% za pomocą miernika. Można to zrobić inaczej np. próbując go kluczować w próbnym układzie, ale to za dużo roboty.


    Podstawię inny i będzie wiadomo czy coś to zmienia.
  • #24
    radsat
    Moderator
    krakarak wrote:
    Nie naprawisz, bo nie myślisz nad tym co się do ciebie pisze.


    Jeżeli tak jest, a na to wygląda, to w jakim celu ten temat 11111olo?
    Temat podpada pod pkt. 3.1.17, więc zastanów się na jego losami.
  • #25
    maciej_333
    Level 37  
    11111olo wrote:
    maciej_333 wrote:


    1. Jest wysokie napięcie ?

    Nie ma.

    Skąd to wiadomo ?

    11111olo wrote:
    maciej_333 wrote:

    2. Są obecne napięcia powstające z odchylania poziomego ?

    Nie wiem bo nie mierzyłem. Głośno piszczy przetwornica (zasilacz).

    Raczej warto byłoby zmierzyć, ewentualnie odłączyć inne bloki. Taki efekt może być wywołany:
    1. Uszkodzenie cewek.
    2. Uszkodzenie klucza.
    3. Obciążenie odchylania poziomego przez jakiś blok, który jest z niego zasilany.
    4. Uszkodzenie trafopowielacza.

    Odpięcie cewek jest ryzykowne. Jednak skoro bez niech jest tak samo, to raczej ten eksperyment nie namieszał. Jeżeli masz pewność, że nie masz zwarć do masy, lub przerw w odchylaniu poziomym i klucz jest sterowany, to go podmień. Pamiętaj, że gdyby zdarzyło się, że zasilacz jest bez obciążenia to też jest możliwość jego niestabilnej pracy.
  • #26
    mirex
    Level 43  
    A to się teoretyków namnożyło. ;) Zacznę zatem od tyłu.
    maciej_333 wrote:
    Pamiętaj, że gdyby zdarzyło się, że zasilacz jest bez obciążenia to też jest możliwość jego niestabilnej pracy.

    Jasne, pamiętaj! ;) Tyle tylko że na tej serii układów scalonych bardzo wiele telewizorów pracuje "na luzie" w stby i dziesięciolecia przeżyły. ;)
    maciej_333 wrote:
    Odpięcie cewek jest ryzykowne. Jednak skoro bez niech jest tak samo, to raczej ten eksperyment nie namieszał.

    Na czym polega ryzyko w tym małym telewizorze? ;) Cóż mogłoby się "namieszać"?
    radsat wrote:
    Temat podpada pod pkt. 3.1.17, więc zastanów się na jego losami.

    A 26 września moderacja gdzie była? Teraz straszysz usunięciem tematu, który ma już 25 wiadomości? Kuriozum. ;)
    11111olo wrote:
    Nie wiem bo nie mierzyłem. Głośno piszczy przetwornica (zasilacz).

    A niech sobie piszczy. Zmierz wreszcie!
    11111olo wrote:
    Podstawię inny i będzie wiadomo czy coś to zmienia.

    Po co teraz? Trzeba było dwa dni temu podmienić. ;)
    maciej_333 wrote:
    Podłącza się ją zamiast zasilania odchylania poziomego, bo ten blok pobiera stosunkowo dużą moc. Jest też często uszkodzony. Żarówkę da się dołączyć bezpośrednio do zasilacza, lub pomiędzy punkty po C i E wylutowanego klucza odchylania poziomego. Dlaczego nie powinno się robić tu tak, jak w drugim przypadku ? Wówczas prąd płynący przez żarówkę popłynie przez całą masę elementów w tym uzwojenie trafopowielacza. Co jeśli będzie tam jakaś przerwa/zwarcie do masy ?

    No co szanowny kolego? Co takiego się stanie?? Armagedon jakiś??
    Jeśli żarówka zaświeci i napięcie będzie stabilne, to co wtedy? A jeśli nie zaświeci, to co? A jeśli zacznie się żarzyć przez przypadek?
    Ktoś myślący i znający (przede wszystkim!) zasadę działania odchylania H z pewnością z tego testu wyciągnie jakieś wnioski. ;)

    11111olo, o tych prądach już poczytałeś? ;) I co się dowiedziałeś?
    Jak poczytasz i pomierzysz, to pomyśl też, gdzie ten stały prąd z zasilacza może płynąć. ;)

    I jak to z tymi masami tam jest? Powiadasz, że to nie wspólna masa?

    Więcej mi się nie chce już komentować. ;)
  • #27
    11111olo
    Level 42  
    Dziś mamy poniedziałek więc ruszam do pomiarów. Bez wymiany H-OUT zasilacz piszczy i napięcie B+ wynosi 143V. Nie wiem czemu jest zawyżone ale będę dalej sprawdzał.

    Dodano po 54 [minuty]:

    Po wymianie H-OUT bez zmian - zawyżone B+.
    Wylutowałem H-OUT i wpiąłem między emiter a bazę żarówkę 60W - nie ma przeciążenia i napięcie B+ ma 114V.
  • Helpful post
    #28
    maciej_333
    Level 37  
    mirex wrote:
    A to się teoretyków namnożyło. ;) Zacznę zatem od tyłu.
    maciej_333 wrote:
    Pamiętaj, że gdyby zdarzyło się, że zasilacz jest bez obciążenia to też jest możliwość jego niestabilnej pracy.

    Jasne, pamiętaj! ;) Tyle tylko że na tej serii układów scalonych bardzo wiele telewizorów pracuje "na luzie" w stby i dziesięciolecia przeżyły. ;)

    Różne są zasilacze i niektóre faktycznie bez obciążenia pracują w sposób niestabilny.

    mirex wrote:
    maciej_333 wrote:
    Odpięcie cewek jest ryzykowne. Jednak skoro bez niech jest tak samo, to raczej ten eksperyment nie namieszał.

    Na czym polega ryzyko w tym małym telewizorze? ;) Cóż mogłoby się "namieszać"?

    Brak głównego obciążenia trafopowielacza. Wzrosną napięcia, które są wytwarzane w odchylaniu poziomym. Inna sprawa, że to będzie wywoływać większą amplitudę impulsów na kluczu. Przynajmniej teoretycznie jest to ryzykowne.

    mirex wrote:
    maciej_333 wrote:
    Podłącza się ją zamiast zasilania odchylania poziomego, bo ten blok pobiera stosunkowo dużą moc. Jest też często uszkodzony. Żarówkę da się dołączyć bezpośrednio do zasilacza, lub pomiędzy punkty po C i E wylutowanego klucza odchylania poziomego. Dlaczego nie powinno się robić tu tak, jak w drugim przypadku ? Wówczas prąd płynący przez żarówkę popłynie przez całą masę elementów w tym uzwojenie trafopowielacza. Co jeśli będzie tam jakaś przerwa/zwarcie do masy ?

    No co szanowny kolego? Co takiego się stanie?? Armagedon jakiś??
    Jeśli żarówka zaświeci i napięcie będzie stabilne, to co wtedy? A jeśli nie zaświeci, to co? A jeśli zacznie się żarzyć przez przypadek?
    Ktoś myślący i znający (przede wszystkim!) zasadę działania odchylania H z pewnością z tego testu wyciągnie jakieś wnioski. ;)

    Chciałem by autor tematu się zastanowił, ułatwiłoby to wyciągnięcie wniosków. Stąd taki komentarz.

    Żarówka nie mogła świecić po dołączeniu między B i E. Jak już między C i E. Wychodziłoby na to, że nie ma przerwy/zwarcia na odchylaniu poziomym. Klucz też był sprawny. Zasilacz jest też sprawny. Co zatem pozostało ? Proponowałbym odłączyć inne bloki, jakie są zasilane z trafopowielacza. Można to zrobić wylutowując np. odpowiednie diody. Jak dalej będzie to samo, pozostaną cewki i trafopowielacz.
  • #29
    11111olo
    Level 42  
    Oczywiście emiter i kolektor - miałem to na myśli a napisałem niewłaściwie.

    Zacząłem odlutowywać po kolei wszystko co się da ;)
    Zamieszczam istotną część schematu.
    OTAKE 5522VT - Piszczy trafopowielacz

    Po kolei wylutowywałem po jednej części i sprawdzałem co to zmienia.
    R439 - pin 1 - zasilanie pionu - piszczy i zawyżone napięcie B+
    D407, C450 - pin7 - 180V do wzmacniaczy wizyjnych - piszczy i zawyżone napięcie B+
    R445 - pin 10 - grzejnik - - piszczy i zawyżone napięcie B+
    R454 (nie widać na schemacie) - pin 3 - +5V do modułu TXT - piszczy i zawyżone napięcie B+
    Jako że już nie ma co odłączać pozostały cewki jednak jest tak samo - piszczy i zawyżone napięcie B+

    W ogóle nie próbowało startować WN.

    Wychodzi że uwalony trafopowielacz.

    Jak macie jeszcze jakieś pomysły to piszcie.
  • #30
    krakarak
    Level 41  
    Uszkodzony trafopowielacz powoduje wzrost napięcia B+ przetwornicy zasilacza?... W jaki sposób, opisz.