logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Czy rozdzielnia elektryczna może być zasilana dwoma przewodami?

rarytas86 02 Paź 2014 10:19 3726 19
REKLAMA
  • #1 14008400
    rarytas86
    Poziom 9  
    Ocena: 40
    Hej.
    Na wstępie chciałem zaznaczyć że nie jestem elektrykiem dlatego proszę o wyrozumiałość.
    Robie remont w mieszkaniu i zmieniałem włączniki i oświetlenie i nie do końca rozumiem działanie tu instalacji. Jest tu rozdzielnia która zasilają tak jakby 2 odrębne przewody.
    Na jednym przewodzie który doprowadza napięcie do rozdzielni zasilane są gniazdka i to wszystko rozumiem ale po wyłączeniu bezpiecznika od zasilania rozdzielni  w 2 obwodach oświetleniowych dalej jest napięcie.
    Doszedłem ze w rozdzielni obwody oświetleniowe mają doprowadzone napięcie innym przewodem niż obwody gniazdkowe.
    Czy w ogóle dopuszczalne jest żeby rozdzielnie zasilaly dwa przewody??
  • REKLAMA
  • #3 14008428
    vodiczka
    Poziom 43  
    Ocena: 4300
    Nie mylisz przypadkiem zasilania z odejściem? Rozdzielnia (jak nazwa wskazuje) rozdziela zasilanie na dwa lub więcej obwodów. Teraz standardem jest rozdzielenie obwodów oświetlenia i obwodów gniazdek. Kiedyś dzieliło się obwody na pomieszczenia a oświetlenie i gniazdka w jednym pomieszczeniu były w jednym obwodzie.
  • #4 14008461
    rarytas86
    Poziom 9  
    Wiem jak działa rozdzielnia. Na pewno oba doprowadzają prąd do rozdzielni. Na lewo prąd tez nie idzie.
    Obwody na gniazda są podpięte normalnie pod listwę ze śrubami a obwody oświetleniowe są spięte na szybko złączki tylko przewód fazowy idzie przez bezpiecznik. Wygląda to tak jakby zamiast dać puszkę do rozdziału przewodow oświetleniowych ktoś schował wszystko w rozdzielni która rozdziela prąd na gniazda i dał przewód fazowy od oświetlenia przez bezpiecznik B10.
    Czy takie rozwiązanie jest bezpieczne?
  • #5 14008472
    vodiczka