Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

daikin - Identyfikacja silnika klimatyzator

jarasbyd 06 Paź 2014 18:32 3438 19
  • #1 06 Paź 2014 18:32
    jarasbyd
    Poziom 9  

    Witam,
    Poszukuje informacji o silniku zainstalowanym w klimatyzatorze. Na silniku pisze tylko 917 8p d120d-32b i żadnego schematu podłączenia.

    0 19
  • #3 07 Paź 2014 06:37
    jarasbyd
    Poziom 9  

    jest on z klimatyzatora fwf-bt jednak nie posiada orginalnej płytki sterującej a chciałem dorobic układ sterujący i go uruchomić.

    0
  • #4 07 Paź 2014 09:19
    jack63
    Poziom 41  

    jarasbyd napisał:
    jest on z klimatyzatora fwf-bt

    Który to silnik?Co napędzał? Może jakieś zdjęcie?
    jarasbyd napisał:
    nie posiada orginalnej płytki sterującej a chciałem dorobic układ sterujący i go uruchomić.

    Czyli chcesz go wykorzystać do innych celów?

    0
  • #5 07 Paź 2014 13:47
    jarasbyd
    Poziom 9  

    silnik od wentylatora wychodzi z niego 5 przewodów, ma być nadal klimatyzatorem bo obieg chłodu jest szczelny.

    0
  • #8 11 Paź 2014 08:33
    jack63
    Poziom 41  

    Silnik wentylatora JZ. Podejrzewam zwykły silnik indukcyjny jednofazowy z pradniczką tachometryczną - wa górne styki przyłącza. Mozna sprawdzić podłaczając miernik wskazówkowy (lub cyfrowy z linijką) i obracać wałkiem. Ew. Miernik na niski zakres VAC i szybki obrót wałka.
    Jeżeli klimatyzator był ON/OFF to prawie na 100% silnik jest jw. W JZ powinien być kondensator do silnika.
    Jeżeli JZ to inverter, to po co dwa dodatkowe styki? Jednak pewności nie ma. Zdjęcia wnętrza JZ bardzo by pomogły.

    0
  • #9 13 Paź 2014 08:17
    jarasbyd
    Poziom 9  

    przesyłam zdjęcia wnętrza silnika

    daikin - Identyfikacja silnika klimatyzator daikin - Identyfikacja silnika klimatyzator

    0
  • #11 13 Paź 2014 09:46
    jack63
    Poziom 41  

    p.obelix napisał:
    Czyli tak jak pisałem silnik BLDC.

    Tak. Masz rację.
    Jak widać silnik ma płyte sterującą w sobie. Opisy p.obelix są OK. Trzeba "tylko" zidentyfikować który pin do czego słuzy. Silnik jest otwarty więc da się to zrobić.
    Prawdopodobnie (!) dwa piny to zasilanie 310V DC Pozostałe 3 to sterowanie i powrót.
    Uwaga. Złe (odwrotne) podłaczenie zasilania grozi spaleniem płyty sterującej!
    Poza tym aby uruchomić silnik potrzebne jest źródło napięcia stałego 310 V i regulowane źródło 0 -12 V DC.

    0
  • #13 16 Paź 2014 20:19
    jarasbyd
    Poziom 9  

    Zadziałałem zbyt pochopnie wydawało mi się ze po ścieżkach rozróżniłem końcówki i cos się spaliło. Podłączyłem zasilanie z zasilacza 310V DC. A na wejście sterując podałem napięcie i masę z zasilacza regulowanego ustawione było na 0. Na płytce widać ze jakieś elementy kolor zielone się spaliły. Z racji tego ze silnik i tak się uszkodził odlutowałem płytkę i dopiero od spodu widać oznaczanie pinów: VCC, VSP, FG. Czyli powonieniem podłączyć VCC pod +15 a masę do głównej masy silnika ??
    A wie ktoś może czy naprawa takiego silnika jest opłacalna ??

    0
  • #14 16 Paź 2014 21:55
    p.obelix
    Specjalista urządzeń chłodniczych

    Szkoda że się spalił. Może to tylko bezpiecznik poleciał pokaż zdjęcie. Trochę się kiedyś bawiłem się silnikami od klimatyzacja BLDC i udało mi się zbudować oszukańca sygnał FG do płyty sterujące jak i również zrobiłem sterowanie. Tylko że ja robiłem to na podstawie oryginalnej elektroniki. Silnik do daikina myślę że ze 400 stówki trzeba będzie wydać.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Przejrzałem twoje zdjęcia i tam jest bezpiecznik F1 zielony to on się spalił?

    0
  • #15 17 Paź 2014 08:37
    jack63
    Poziom 41  

    Panowie. Silniki BLDC tak sie rozpanoszyły, iż pasowało by utworzyć osobny dział/poddział na Elektrodzie zajmujący się tylko nimi. Sprawa jest o tyl trudna iż producenci nie udostępniają dokumentacji oraz zakup głównych elementów wykonawczych (matryca tranzystorów IGBT - najczęściej) jest trudny. Dodatkowo cała logika działania jest ukryta w procesorze do którego programu nie ma dostępu.
    Szanse na naprawę są tylko wtedy gdy procesor nie jest uszkodzony, ale nawet wtedy naprawa jest bardzo trudna. Brak schematu przy tej liczbie elementów prowadzi do katorżniczej pracy jego odtwarzania. Często bez efektu. :cry: Jedyne co można próbować wymienić to matryca tranzystorów. Oczywiście po wcześniejszym sprawdzeniu uzwojeń silnika.

    jarasbyd napisał:
    A wie ktoś może czy naprawa takiego silnika jest opłacalna ??

    Niestety naprawa większości silników BLDC jest wręcz niemożliwa i/lub nieopłacalna. :cry:
    Zostaliśmy jako "naprawiacze" zapędzeniu w kozi róg przez producentów. Z reguły trzeba zacisnąć zęby i .... płacić.
    Przykładem niech będzie sytuacja gdy cała centralka wentylacyjna kosztuje 800$ a używana (!) płytka sterująca do silnika na Ebay kosztuje 300$. Sam sprawdzałem jakiś czas temu w związku z tematem na innym forum.
    jarasbyd Może popełniłeś błąd ze złym podłączeniem, choć byłeś ostrzegany przeze mnie i p.obelix , jednak mogła to być juz musztarda po obiedzie. Silnik mógł być już uszkodzony.
    Nie wiem czy jest sens dalej sie nim "bawić". Trzeba by odlutować płytkę od cewek. Sprawdzić te ostatnie, wyjmując wcześniej wirnik , na równe(!) rezystancje i INDUKCYJNOŚCI. Potem pasowało by sprawdzić ten silnik jako prądnicę i mierzyć napięcia generowane przez poszczególne fazy. Jak to było by OK to mozna sie zabrac za rozkminianie płytki. Trzeba by stworzyć wręcz stanowisko badawcze. Narzędzia + wiedza + mnóstwo czasu aby naprawić jeden silnik. Może się okazać że procesor jest walniety lub nie można zakupić jakiegoś elementu robionego tylko na zamówienie producenta silnika.
    Może kiedyś, jak problem BLDC nabrzmieje, pojawią się w miarę uniwersalne sterowniki do kupienia za "normalne" pieniądze. Natura nie lubi próżni. Oby jak najszybciej, bo silnków BLDC przybywa w tempie astronomicznym. Praktycznie juz kazde nowo sprzedawane urządzenie ma taki silnik.
    jarasbyd Napisz proszę co zdecydowałeś i ja sie twoje boje skończyły. Jak spróbujesz podjąć tą "nierówną walkę" postaram sie pomóc. Myślę że inni też.
    Powodzenia.

    0
  • #16 13 Gru 2014 21:57
    nowex
    Poziom 16  

    Witam kolegów, mam problem, uszkodziły mi się dwa wentylatory BLDC w Daikinie RZQ125 rocznik 2008 oraz płyta sterująca, płytę naprawiłem, ale wentylatory niestety muszę kupić, nie macie dostępu do jakiś z demobilu za jakieś rozsądne pieniądze?

    0
  • #17 22 Gru 2014 22:58
    crizz100
    Poziom 15  

    nowex napisał:
    Witam kolegów, mam problem, uszkodziły mi się dwa wentylatory BLDC w Daikinie RZQ125 rocznik 2008 oraz płyta sterująca, płytę naprawiłem, ale wentylatory niestety muszę kupić, nie macie dostępu do jakiś z demobilu za jakieś rozsądne pieniądze?


    Kolego z tym daikinem mialem sam sporo problemow, o ile pamietam to jeden silniczek cos kolo 400pln kosztuje...

    0
  • #18 23 Gru 2014 12:29
    nowex
    Poziom 16  

    Masz gdzieś możliwość załatwić takie w okolicach ceny jaką podałeś ? Potrzebuję 2 szt.

    0
  • #19 12 Sty 2015 22:41
    jarasbyd
    Poziom 9  

    Silnik poszedł na śmietnik z oględzin i pomiarów wynikło mi ze masa sterowania nie była tą samą masą co masa silnika i pewnie tu pies pogrzebany. A opisy wyprowadzeń silnika widać na płytce dopiero po odlutowaniu bo tak złącze zasłania. Z tego co się orientowałem to koszta takiego silnika to coś koło 400.

    0
  • #20 17 Paź 2015 14:48
    kwadron1
    Poziom 1  

    Witam i odświeżę troszkę temat ,a mianowicie szukam kogoś, kto mógłby naprawić lub też wskazałby osobę kompetentną do naprawy płyty sterującej jednostki wewnętrznej typu split Daikin. Po odłączeniu i ponownym podłączeniu wentylatora nastąpiło zwarcie i poczułem smród spalenizny. Po wymianie bezpiecznika w płycie wszystkie funkcje działają, a po podłączeniu wentylatora znów nastąpiło zwarcie. Z tego co się zdążyłem dowiedzieć uszkodzony został silnik wentylatora oraz płyta sterująca i należy wymienić obie części.

    0