Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator po przeróbce z magnesami N38, prądnica, wiatrak. I kilka pytań....

artusk 13 Lis 2014 20:07 6249 5
  • #1 13 Lis 2014 20:07
    artusk
    Poziom 2  

    Witam.
    W skrócie napiszę, o co chodzi…
    Znalazłem alternator Mitsubishi A2T04677, o mocy 12V 65A.
    Alternator po przeróbce z magnesami N38, prądnica, wiatrak. I kilka pytań....
    Pomyślałem… rozbiorę go i przerobię…
    Wzory miałem takie...
    Alternator po przeróbce z magnesami N38, prądnica, wiatrak. I kilka pytań.... Alternator po przeróbce z magnesami N38, prądnica, wiatrak. I kilka pytań....
    Kupiłem magnesy 20/20/5mm i zainstalowałem je wybierając opcję łatwiejszą do wykonania (domowym sposobem na kolanie i na dywanie… z małym doświadczeniem i elektroniczną wiedzą).
    Alternator po przeróbce z magnesami N38, prądnica, wiatrak. I kilka pytań.... Alternator po przeróbce z magnesami N38, prądnica, wiatrak. I kilka pytań....
    Po złożeniu, ku mojemu zdziwieniu chodzi… tzn., kręci się i coś wskazuje.
    A więc tak… miernik pokazuje… po kręceniu wiertarki (zwykłej najtańszej, Mannesmann 600Watt Drehzahl: 0-2. 800/min, Schlagzahl: 29.000/min.) Wiertarka napędza alternator z czoła (łeb w łeb), bez żadnego wzbudzenia (zewnętrznego źródła zasilania).




    Na jednej cewce (z trzech) pokazuje w przybliżeniu ≈ 13,5V
    Prąd stały≈ 20V
    Prąd zmienny≈ 40V
    Alternator po przeróbce z magnesami N38, prądnica, wiatrak. I kilka pytań....
    Ampery- nie wiem jak zmierzyć… :| I teraz mam kilka pytań.
    1. Po podłączeniu w obieg żarówki H3 12V 55W (świeci tak, jak miałoby ją spalić), pokazało mi na mierniku 4A. Bezpośrednio ponad 11A przy średnich obrotach wiertarki (więcej nie kręciłem, bo czułem opór na wiertarce, a mam miernik do max 10A, więc odpuściłem). Jak sprawić ile wyciągnie amper?
    2. Czy taka prądnica nadawałaby się np. do wiatraka?
    3. Czy teraz tym alternatorem „po przeróbce” mógłbym naładować akumulator?
    4. Jak dobrać odpowiednio prądy?
    Chciałbym zrobić coś takiego…
    Alternator (np., wiatrak) ładujący akumulator, do którego jest podłączona przetwornica 12V na 230V i podłączenie do tego „drobnej” instalacji np. oświetlenie i inne…
    To moje pierwsze takie doświadczenie. Mam kilka fotografii z wykonywanych prac.
    Pierwszy raz piszę na forum i cokolwiek zamieszczam…
    Jeśli znajdzie się ktoś miły i odpowie… doradzając i ucząc mnie czegoś. Będę bardzo wdzięczny i sam odpowiem na pytania, jeśli takie będą.
    Pozdrawiam
    Artur

    P.S
    Pracuje w trybie 2 tygodnie / 2 tygodnie... Od jutra zaczynam, więc odpowiedzi mogą się nieco wydłużyć, za co już teraz przepraszam.

    0 5
  • #2 13 Lis 2014 21:47
    Duduś74
    Moderator - Na Wesoło HydePark

    ad1: Kupić amperomierz z większym zakresem.
    2: Pewnie tak ale musiałbyś napędzać przez przekładnie.
    3:Brak regulacji prądu więc zapomnij chyba, że dorobisz.
    4:Jakie i do czego?

    0
  • #3 13 Lis 2014 22:28
    artusk
    Poziom 2  

    1. Hmm..
    2. O przekładni myślałem... tylko, czy w ogóle warto jest się w coś takiego bawić, z czymś takim (tym alternatorem).
    3. No właśnie, o to mi chodziło, czy da się dorobić, albo dokupić jakiś regulator, który naładuje mi akumulator w zależności od obrotów, czyli od 0,1V do 20V, bo w takim zakresie by pracował (na wietrze). Wiem, że oryginalny alternator sam impulsywnie się dostraja, a w tym po przeróbce trudno by było ustawić go w stałych (odpowiednich) obrotach i woltach.
    4. W tym pytaniu chodziło mi właśnie, o to, co zrobić... by wykorzystać ten alternator + wiatrak + akumulator + przetwornica 12V na 230V i z tego uzyskać energię.

    0
  • #4 14 Lis 2014 15:51
    artusk
    Poziom 2  

    A więc tak…
    Błąd tkwił w źle założonych magnesach, albo komutator odwrotnie przylutowałem (bo pierwszy mój schemat jaki chciałem wykonać, to rozpołowić wirnik i w miejsce cewki dać magnesy, a że nie udało mi się go rozpołowić, to postanowiłem wstawić magnesy na zewnątrz). W związku z tym cewkę w wirniku pozostawiłem i podłączyłem do niej komutator, ale zanim wszystko złożyłem… pomyślałem… wypuszczę sobie wszystkie kable na zewnątrz (bezpośrednio z cewek, szczotek), by łatwo było mi później, to testować. Nawet szczotki przywiązałem nićmi i wypuściłem, by można było je z zewnątrz rozłączyć. No i.. Właśnie, gdy szczotki opuściłem i pracowały normalnie, to spadało mi napięcie przez pół. Dlatego dzisiaj rozebrałem go i przelutowałem kable od cewki na komutatorze. Do dalszych testów zrobiłem mini instalację z kontrolką ładowania i co dalej?
    Efekt końcowy doskonały… Jest moc… Ładowanie na poziomie 14V i samoczynne hamowanie alternatora (jak dla mnie super, bo przy kolejnym kroku, czyli budowie wiatraka nie będę musiał myśleć o hamulcu). No i nie będzie problemów z podłączeniem przetwornicy 12V na 230V.
    Chciałem zamieścić film z pracy alternatora i pomiarów, ale nie chce mi przesłać :|

    Pozdrawiam
    Artur

    Dodano po 55 [minuty]:

    Wrzuciłem film na youtube, ale jakość się pogorszyła :|
    https://www.youtube.com/watch?v=OjOMY3emseM&feature=youtu.be]Link[/url]

    1
  • Pomocny post
    #5 14 Lis 2014 17:40
    JESIOTR1
    Poziom 32  

    Ten alternator służy do ładowania akumulatora w Mitsubishi lub innym samochodzie,
    Współpracuje z akumulatorem i jest napędzany silnikiem dużej mocy w szerokim zakresie obrotów.
    Alternator ma regulator, który przerywa podawanie napięcia na cewkę wirnika by nie przeładować akumulatora.
    Po naklejeniu magnesów masz komfort - napięcie pojawia się praktycznie przy minimalnych obrotach - pracuje na to strumień magnesów stałych (neodymów) i strumień elektromagnetyczny z cewki wirnika - ładowanie rozpoczyna się przy niższych obrotach.
    Strumień magnetyczny masz za darmo, a strumień elektromagnetyczny masz dzięki energii z Akumulatora.
    Akumulator zasila cewkę wirnika (ok .2 A) jak tylko zewrzesz obwód (klucz w stacyjkę), ma swą pojemność i na postoju samochód ma rozładowywany akumulator. Tak samo jak wiatrak ma zbyt słaby wiatr to nie ładuje akumulatora a tylko go rozładowuje.
    Na pomiarach widać:
    - pracuje regulator i odcina napięcie na poziomie 14 V, a naklejone neodymy samodzielnie nie pozwalają na uzyskanie napięcia powyżej 20 V.
    - na zwarciu prąd (zwarcia) przekracza 10 A i boisz się kręcić na większych obrotach bo nawet na napięciu ponad 14 V (tylko dzięki neodymom) a poniżej 20V może być znacznie większy niż skala Amperomierza.
    Uzwojenie alternatora wytrzyma nawet 65 A ale 20 V x 65 A = 1,3 kW = więcej niż Twoja wiertarka.Uzwojenie wytrzyma śmiało 100 V i dużo więcej.
    Wnioski (moje) Jak neodymy to nie regulator i nie cewka wirnika.
    Możesz mieć jedno albo drugie - obu naraz nie masz szans.
    Proponuję wykonać do tego alternatora porządny wirnik neodymowy i ładować duży (stary akumulator) bez regulatora i wrażliwości na przeładowanie.
    (Akumulator bateria na obrazku odporna - prąd ładowania nawet do 100 A, napięcie ładowania do 90 V bo wyższe kopie, aby tylko były czym kręcić).
    Alternator po przeróbce z magnesami N38, prądnica, wiatrak. I kilka pytań....Alternator po przeróbce z magnesami N38, prądnica, wiatrak. I kilka pytań....

    1
  • #6 29 Lis 2014 06:51
    artusk
    Poziom 2  

    Dziękuję za podpowiedzi. Zamykam temat.

    3