Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Megane II 2008 1.6 - Nie startuje rozrusznik

duszysko 19 Nov 2014 22:19 11460 20
  • #1
    duszysko
    Level 13  
    Witam wszystkich użytkowników tego działu, pisze tu pierwszy raz.



    Auto na luzie po wciśnięciu sprzęgła lub hamulca i START rozrusznik nie startuje.
    Podczas pierwszego uruchomienia po włożeniu karty słychać kliknięcie odblokowania kierownicy, przy kolejnych cisza a wnętrza samochodu nie słychać czy bendiks rozrusznika działa.
    Wszystkie inne elementy sterowania działają poprawnie ( radio, wycieraczki, światła, nawiewy).
    Po chwili na kokpicie pokazuje się "usterka hamulców" pali się kontrolka ABS.
    Płyn hamulcowy - OK.
    Po kilku próbach uruchomienia auto startuje i problem nie występuje czasami kilka godzin, czasami dni.

    - w zasadzie wykluczam wszelkiego rodzaju usterki bezpieczników
    - podejrzenie, rozrusznik. Bendiks nie przełącza styku rozrusznika lub stan połączenia przewodu do rozrusznika .
    - przygotowałem w samochodzie amperomierz aby sprawdzić przy następnym wystąpieniu czy dostaje zasilanie na bendiks ( nie wiem jakiej mocy jest cewka bendiksa i jakiego prądu się spodziewać )
    Pytanie : Co jeszcze powinienem wziąć pod uwagę przy wystąpieniu usterki?
    - jeśli moje podejrzenie jest słuszne dlaczego taki komunikat?
    W zasadzie prawdopodobnie w sobotę wyjmę rozrusznik i sprawdzę jego stan techniczny ale mam pewne wątpliwości co do mojej diagnozy.
    Samochód użytkuję od nowości ( 2008 ), przebieg 66000, od początku w garażu,
    nie byłaby to najlepsza reklama dla renault.
    Za wszelkie sugestie z góry dziękuję

    Pozdrawiam
  • #2
    wiesiekba
    Home appliances specialist
    Jak rozumiem cewka rozrusznika wbija za każdym razem? Miałem w ubiegłym tygodniu taki przypadek że korozja podkładki na przewodzie prądowym (silnika rozrusznika) do cewki spowodowała całkowitą przerwę połączenia elektrycznego.
  • #3
    Aleksander_01
    Level 42  
    Ta jest bezpiecznik od rozruchu, więc sprawdź go (przynajmniej w scenicu II jest).
  • #4
    wiesiekba
    Home appliances specialist
    Aleksander_01 wrote:
    Ta jest bezpiecznik od rozruchu, więc sprawdź go (przynajmniej w scenicu II jest).

    Faktycznie na słupku akumulatora są bezpieczniki ten największy jest od rozrusznika ale myślę że przy jego przepaleniu wcale by nie startował.
    Prędzej spodziewał bym się że sam przekaźnik od rozrusznika nie kontaktuje co jakiś czas lecz cewka odzywa się za każdym razem.
  • #5
    Aleksander_01
    Level 42  
    wiesiekba wrote:
    Aleksander_01 wrote:
    Ta jest bezpiecznik od rozruchu, więc sprawdź go (przynajmniej w scenicu II jest).

    Faktycznie na słupku akumulatora są bezpieczniki ten największy jest od rozrusznika ale myślę że przy jego przepaleniu wcale by nie startował.


    Nie o ten chodzi, szukaj z tego co pamiętam 30 A , zasila cewkę automatu. Można też odszukać w kablach (komora silnika) przewód sterujący i podać na niego napięcie.
  • #6
    grala1
    VAG group specialist
    Bendiks to sprzęgło jednokierunkowe - część mechaniczna a nie elektryczna która potrzebuje zasilania.
    Tak kolego napisałeś że nie wiadomo czy elektromagnes nie wyrzuca czy w wyrzuca a nie kręci rozrusznik bo to dużo mówi.
    Tam rozrusznikiem steruje UPC.
  • #7
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    duszysko wrote:
    Po chwili na kokpicie pokazuje się "usterka hamulców" pali się kontrolka ABS.
    Całkiem możliwe, że wtedy ma zbyt niskie zasilanie lub traci komunikację. Tu bym się koncentrował. Ten błąd ABS nie bierze się z powietrza.
  • #8
    duszysko
    Level 13  
    Witam

    grala1 napisał:
    Quote:
    Tak kolego napisałeś że nie wiadomo czy elektromagnes nie wyrzuca czy w wyrzuca a nie kręci rozrusznik bo to dużo mówi.
    Tam rozrusznikiem steruje UPC.


    Właśnie tego nie jestem pewien i dlatego wrzuciłem do samchodu miernik żeby sprawdzić jak wystąpi problem. Z wnętrza samochodu nie słychać żadnego stuknięcia elektromagnesu.

    wiesiekba napisał:
    Quote:
    Faktycznie na słupku akumulatora są bezpieczniki ten największy jest od rozrusznika ale myślę że przy jego przepaleniu wcale by nie startował.
    Prędzej spodziewał bym się że sam przekaźnik od rozrusznika nie kontaktuje co jakiś czas lecz cewka odzywa się za każdym razem.


    No właśnie, czy jest jakiś przekażnik, który steruje cewką bendiksa.
    Jeśli rozrusznikiem steruje UPC jak pisał kolega grala1 to rozumiem że
    elementu wykonawczego ( przekaznik, układ elektroniczny ) powinienem szukać właśnie w UPC.

    Pawel wawa napisał:
    Quote:
    Całkiem możliwe, że wtedy ma zbyt niskie zasilanie lub traci komunikację. Tu bym się koncentrował. Ten błąd ABS nie bierze się z powietrza.

    I nad tym się zastanawiałem, spadek napięcia podczas próby rozruch sprawdzę,
    jeśli traci na chwilę komunikację to niewiem jakmogę to zdiagnozować.
    Najgorsze że jak raz zapali to to póżniej pali raz za razem i nie ma jak szukać.
    Dzisiaj zostawiłem samochód w garażu, po pracy idę i może nie odpali to przeprowadzę testy prądu i spadku napięcia podczas próby odpalenia i zajrze do UPC.
    Dam znać jak poszło. Gdyby któryś z kolegów miał jakiś pomysł co jeszcze mógłbym sprawdzić - prosze o opinię.

    Pozdrawiam
  • #9
    grala1
    VAG group specialist
    Niech ktoś próbuje odpalić a Ty słuchaj co się dzieje pod maska.
    Jeżeli zadziała elektromagnes rozrusznika to będzie słychać porządne (głośne) cykniecie. Słuchaj czy jak milczy elektromagnes to odzywa się przekaźnik w UPC.
    Możesz tez podpiąć żarówkę 5W pod styk elektromagnesu (cienki przewód) i masę auta i obserwować czy sie zaświeci gdy ma kręcić się rozrusznik.
  • #10
    duszysko
    Level 13  
    Witam

    Właśnie jestem po próbach i niestety tylko raz udało mi się żeby silnik nie zakręcił i nie było to za pierwszą próbą . Następnie próbowałem kilkadziesiąt razy i zawsze odpalał.
    Ale do rzeczy - podłączyłem urządzenie diagnostyczne ( Maxidiag Elite ) i nie ma żadnych błędów ani bieżących ani w historii.
    Napięcie na aku 12.2 V, podczas rozruchu spada max do 9V przez moment i następnie po odpaleniu około 14.5V.
    Podczas jedynej próby kiedy nie kręcił rozrusznik miałem otwartą maskę i nie słyszałem stuknięcia charakterystycznego dla bendiksa, nie słyszałem również nic z UPC w które kilka razy zdążyłem stuknąć ale nie przyniosło to żadnego rezultatu.
    Po chwili pojawił się komunikat o hamulcach i kontrolka ABS.
    Miałem podpięte również cęgi ma przewodach plusowych przy aku (trzy grube i jeden cienki ) ale nie zauważyłem dużego ( max 1A ) wzrostu prądu, a myślę że cewka bendiksa powinna wziąć min ze 2A.
    Co jeszcze udało się zaobserwować:
    - podczas normalnej sekwencji rozruchu zanim zacznie kręcić rozrusznik słychać
    takie delikatne pisknięcie a po wyłączeniu pracującego silnika dwa piski.
    - w tym jednym przypadku kiedy nie odpalił wydaje mi się że to piszczało cały czas.
    Nie mam pojęcia co to może być i czy dobrze to opisałem ( wtryski ?)
    Coraz mniej skłaniam się co do rozrusznika a bardziej do:
    Pawel wawa napisał:
    Quote:
    Całkiem możliwe, że wtedy ma zbyt niskie zasilanie lub traci komunikację. Tu bym się koncentrował. Ten błąd ABS nie bierze się z powietrza.


    Następne próby po wystąpieniu.
    Pozdrawiam
  • #11
    grala1
    VAG group specialist
    Co żeś się tak uparł z tym bensdiksem.
    Bendiks to sprzęgło jednokierunkowe i nie ma nic z elektryką wspólnego.
    Mylisz elektromagnes z bendiksem.
  • #12
    duszysko
    Level 13  
    No tak, pisząc bendiks miałem na myśli cały układ załączania rozrusznika.

    Pozdrawiam
  • #14
    jurekk55
    Level 36  
    duszysko wrote:
    No tak, pisząc bendiks miałem na myśli cały układ załączania rozrusznika.


    Znalazłeś już przewód biegnący od cewki rozrusznika do UPC ?
    W CLIPie masz podgląd funkcji "zezwolenie na start" , włącznik na pedale hamulca sprawny?
  • #15
    duszysko
    Level 13  
    Witam

    Jutro wjadę na kanał.
    uswto napisał:
    Quote:
    PPrzewód masowy na skrzyni.

    Spróbuję go znależć, ( od góry czy z kanału?)

    Jurek 55 napisał:
    Quote:
    Znalazłeś już przewód biegnący od cewki rozrusznika do UPC ?
    W CLIPie masz podgląd funkcji "zezwolenie na start" , włącznik na pedale hamulca sprawny?

    Wyłącznik na pedale sprawny 100%.
    CLIPa nie miałem podpiętego kiedy nie startował.
    Jutro wymontuję aku i prześledzę drogę przewodu od cewki do UPC.
    Żona mi już wierci dziurę w brzuchu, dzisiaj była w pracy matizem teścia - boi się jechać Meganem, że niby nie wróci.

    Pozdrawiam

    Dodano po 25 [minuty]:

    Przeskanowałem ponownie wszystkie moduły po kolei, i mam taki kod:
    "DTC94014C
    Please refer to vehicle service manual."
    Czy ktoś może pomóc to rozkodować?
  • #16
    wiesiekba
    Home appliances specialist
    Przewód do cewki rozrusznika idzie z UPS, to jest złącze na cztery przewody, (trzy białe z paskiem i jeden ciemny) a właściwy przewód cewki to biały z paskiem sąsiadujący z tym ciemnym.
  • #17
    jurekk55
    Level 36  
    duszysko wrote:

    Przeskanowałem ponownie wszystkie moduły po kolei, i mam taki kod:
    "DTC94014C
    Please refer to vehicle service manual."
    Czy ktoś może pomóc to rozkodować?


    Skorzystaj z dokumentacji technicznej, w Twoim wypadku udaj się do warsztatu który rozwiąże Twój problem
  • #18
    uswto
    Level 18  
    duszysko wrote:
    "DTC94014C
    Please refer to vehicle service manual."
    Czy ktoś może pomóc to rozkodować?
    Podepnij clipa w końcu
  • #19
    duszysko
    Level 13  
    Witam

    Mam nadzieję że - problem rozwiązany, dwa tygodnie bez problemów z rozruchem.

    uswto napisał:
    Quote:
    Przewód masowy na skrzyni.

    Odkręciłem, sprawdziłem, (bez uwag ).
    Ogólnie posprawdzałem co mogłem, popryskałem wtyczki kontaktem, naładowałem aku, do rozrusznika się nie dostałem.
    Dwa dni palił, na trzeci nie . Ale tym razem słychać wyrażnie stuk - prawdopodobnie cewki rozrusznika.

    uswto napisał:
    Quote:
    Podepnij clipa w końcu

    W Krakowie na serwisie chcą 300pln za samo podpięcie a jak nic nie wyjdzie to będą szukać aż do zwycięstwa. Gdybym tak ja jak oni naprawiał i programował linie produkcyjne z którymi pracuję to po tych 30 latach jezdził bym nowym mercem a nie gu......m megane.
    Pan "Staszek" z zaprzyjażnionego warsztatu podjechał pod garaż z kompem i ...... nie ma błędów więc mówi że aku padł.
    Podpinamy kable rozruchowe i z drugiego samochodu próba odpalenia. Nic to samo. " Staszek " mówi - biorę go na warsztat, ok pali na hol i jedzie do siebie.
    Na drugi dzień telefon, to aku. Jak auto postoi ze dwie trzy godziny to nie pali. Jak zapali to za każdym razem pali. Ale co ciekawe jeśli postoi i nie może zapalić z aku to jeśli podepnie urządzenie rozruchowe to pali od kopa i potem już z aku też za każdym razem.
    Więc klaruje mi o wewnętrznych zwarciach aku podczas rozruchu, wieku aku ( siódmy rok ) itp, nie łykam kitu ale dla świętego spokoju pożyczam nowe aku i to samo jak postoi zonk.
    W tym czasie znajduje gdzieś na forum opis bardzo podobnej usterki takiego samego Megane 1.6 diagnoza - przewód plusowy na aku popuszczona śruba.
    Wspominam Panu "Staszkowi". Jutro wyjmie aku. Na drugi dzień telefon - auto do odebrania.
    Plus na zasilaniu rozrusznika kiepski styk, ponadto styk " bendiksa " też przeczyszczony. Ogólny stan rozrusznika dobry.
    Jak widać nie pierwsza taka usterka tego samochodu - wiedza dla potomnych.
    Pewnie w serwisie wiedzą i mają z tego dobrą kasę ale cóż życie, ich małpy i ich cyrk.
    Ja dwadzieścia pięć lat jeżdże renówkami, był okres że miałem dwie ale już wiem że to ostatnia.
    Dziękuję wszystkim wypowiadającym się w wątku i chcącym pomóc, jestem zobowiązany, może w przyszłości będę mógł się zrewanżować.

    Pozdrawiam
  • #20
    grala1
    VAG group specialist
    [quote="duszysko"]ponadto styk " bendiksa " też przeczyszczony. /quote]
    Po pierwsze bendiks to sprzęgło jednokierunkowe w rozruszniku a nie jakaś część elektryczna.
    Po drugie to nie da się wyczyścić styku elektromagnesu. Jest to tak złożone że jest to raczej nie do rozebrania dla normalnego mechanika i nie opłacalne.
  • #21
    duszysko
    Level 13  
    Witam

    grala1 napisał:
    Quote:
    Po pierwsze bendiks to sprzęgło jednokierunkowe w rozruszniku a nie jakaś część elektryczna.

    grala1 napisał:
    Quote:
    Co żeś się tak uparł z tym bensdiksem.
    Bendiks to sprzęgło jednokierunkowe i nie ma nic z elektryką wspólnego.


    Już to przerabialiśmy, dlatego był cudzysłów miałem nadzieję że wszyscy zrozumieją co mam na myśli w końcu wypowiadają się użytkownicy z wiedzą w temacie.

    grala1 napisał:
    Quote:
    Po drugie to nie da się wyczyścić styku elektromagnesu. Jest to tak złożone że jest to raczej nie do rozebrania dla normalnego mechanika i nie opłacalne.

    Możliwe, ja tego nie rozbierałem, przekazałem co powiedział mechanik nie miałem powodu by mu nie wierzyć. Cena za usługę była tak symboliczna że nie widziałem powodu by miał dodawać coś czego nie robił.

    Pozdrawiam