Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Passat B5 - Nie chce gadać z radiem Pioneer

yogi009 19 Jan 2015 19:32 4128 9
  • #1
    yogi009
    Level 43  
    Wcześniej gadał pięknie z kasetowym Blaupunktem Flensburg CC28, ale w radyjku skończył się złożony potencjometr. Włożyłem wczesnego Pioneera z odtwarzaczem CD, od razu spadła ilość odbieranych stacji i jakość sygnału. Doczytałem, że na dachu jest krótka antena, a pod nią wzmacniacz antenowy, do którego należy puścić zasilanie środkowym przewodem kabla koncentrycznego. Wykonałem separator jak na obrazku (proszę się nie sugerować wartością dławika, prawdziwy jest opis jego wykonania):

    VW Passat B5 - Nie chce gadać z radiem Pioneer

    Oczywiście nie wyrywwałem wzmacniacza antenowego z dachu auta, natomiast powyższy separator zainstalowałem dość schludnie (w ekranie) wewnątrz radia. Sprawdziłem, czy na wyjściu sygnałowym w kierunku anteny mam zasilanie (+12V), a na wyjściu do radia nie ma napięcia stałego. Wszystko się zgadzało. Następnie dobrałem dławik metodą empiryczną, czyli wlutowałem i łapałem stacje na 1 metrze drutu (oczywiście na stole, poza autem). Tym sposobem dobrałem dławik i kondensatorki, które nie blokowały mi ok. 15 lokalnych stacji (sygnał jest dość silny, ok. 6km stąd jest spory maszt nadajnika). Sygnał i jakość była bardzo dobra.

    Po podpięciu do instalacji auta łapię ok. 6 stacji, sygnał jest nieco słabszy. Wygląda to tak, jakby ta elektronika dachowa nie za bardzo chciała podać silniejszy sygnał do radia. No, ale z Blaupunktem chodziła jak należy. Być może Niemcy znowu zakombinowali jakiś patent np. z obniżonym napięciem podawanym do elektroniki dachowej. Istnieje teoria, że radio mogło zachęcać dachowy wzmacniacz do pracy na falach średnich i KF, a w przypadku UKF niekoniecznie. Oglądałem schemat od bliźniaczego Blaupunkta Lion CC28 i nie zdołałem tam znaleźć jawnego separatora na schemacie. Prawdopodobnie autorzy zastosowali nieco bardziej złożony patent.

    Przez moment pomyślałem, że zrobię własny, standardowy wzmacniacz antenowy na dwóch tranzystorach, ale być może Koledzy już rozwikłali temat i jest jakiś prostszy patent, niż wyprucie elektroniki (jak sądzę sprawnej) z dachu. A tak zwana "duma elektroniczna" nie pozwala mi odpuścić, czy pójść na łatwiznę i skorzystać z jakichś gotowców. Pozdrawiam.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    Ireneo
    Level 41  
    W Olsztynie bez problemu kupisz separator antenowy do VW za jakieś 20 zł
  • #4
    Ireneo
    Level 41  
    To może wywal wzmacniacz z anteny,być może po prostu padł i dlatego słabo działa?Gumka w podstawie nie jest sparciała?
  • #6
    adolek17
    Level 8  
    Miałem coś podobnego z innym radiem, kupiłem separator antenowy za jakieś 7 zł, wpiąłem go do radia i z separatorem już wszystko ładnie śmigało.
  • #7
    yogi009
    Level 43  
    No dobrze, napiszę to jeszcze raz wyraźnie. Nie interesuje mnie separator ze sklepu za 7, albo 25zł. Interesuje mnie samodzielne zbudowanie tego (jak przypuszczam) banalnie prostego obwodu w taki sposób, żeby radio funkcjonowało zgodnie z zaprojektowanymi możliwościami. Nie chce mi się wierzyć, że do tej pory nikt nie rozgryzł tego układu w tak popularnym aucie.
  • #8
    SZYMON BYDGOSZCZ
    Level 37  
    yogi009 wrote:
    Nie chce mi się wierzyć, że do tej pory nikt nie rozgryzł tego układu w tak popularnym aucie.


    A po co jak kosztuje 25 zł ?

    Kto ma czas na takie pierdoły ?
  • #9
    Ireneo
    Level 41  
    Jeżeli to kombi to wyjęcie anteny nie jest trudne.
  • #10
    yogi009
    Level 43  
    Temat nie doczekał się konstruktywnego rozwiązania. Pytania nie dotyczyły zakupu, tylko wykonania takiego separatora. Z uwagi na ciszę postanowiłem go zamknąć.