Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Impulsator od tachografu jak działa/zasada działania

kubik1998 17 Lut 2016 23:55 4011 9
  • #1 17 Lut 2016 23:55
    kubik1998
    Poziom 2  

    Witam wszystkich.
    Mam pytanie jak działa impulsator magnetyczny?
    Rozumiem że siedzi tam halotron który reaguje na przyłożenie magnesu, więc czy w skrzyni biegów zębatka lub jej zęby są z magnesu i podczas przybliżania zębów do końcówki impulsatora ten je zlicza i później tachograf przelicza je na km/h?

    1 9
  • #2 18 Lut 2016 00:18
    tomgart
    Poziom 25  

    Niekoniecznie, magnes może być z drugiej strony hallotronu. Wtedy przez hallotron i ząb zębatki "zamyka się" obwód magnetyczny. Nie wiem czy taki rozwiązanie jest przy tacho, ale widziałem takie w nocie katalogowej czujników.

    0
  • #3 18 Lut 2016 08:51
    kubik1998
    Poziom 2  

    Wydaję mi się że jak magnes będzie z drugiej strony halla to hall się zatrzaśnie i za bardzo nie rozumiem jak to ma działać.

    1
  • #4 18 Lut 2016 09:23
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 18 Lut 2016 09:43
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Witam
    Jest co najmniej 3 typy czujników tachografu. (baardzo ogólnie :-P)
    Pierwszy posiada element nadawczy (tworzący) impulsów wewnątrz samego czujnika. Typowy mechaniczny przetwornik obrotów z czujnikem halla i wyjściem impulsów o kształcie prostokątnym.
    Drugi jest podobny lecz zasada działania jest różna w części nadawczej (mechanicznej) taka sama jak czujnik ABS. A w elektrycznej wyjście impulsowe jest podwójne. Jedno jest dodatnie a drugie zanegowane dla poprawnosciodbioru sygnału przez tachograf.
    Trzeci typ jest identyczny jak drugi lecz nie posiada wyjścia zanegowanego ale komunikację z wbudowanym wewnątrz chipem w którym jest wpisany numer seryjny czujnika oraz dodatkowy odczyt impulsów. Ma to na celu zabezpieczenie przed dowolnym i zamierzonym zamienianiem czujników które aby podawaly poprawnie impulsy musi być przypisany do tachografu w momencie legalizacji.

    0
  • #6 18 Lut 2016 16:10
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Wewnątrz znajduje się cewka na podmagnesowanym rdzeniu. Kiedy występ w skrzyni przesuwa się wzdłuż czoła impulsatora następuje zmiana pola magnetycznego które cewka wychwytuje. Dalej są układy kształtowania impulsu i ew. układy kodujące. Najnowsze mają jeszcze układy wykrywające przyłożony magnes. W nowych tachografach muszą być 2 źródła sygnału prędkości - jeden z impulsatora (podstawowy) i drugi (kontrolny) np z GPSu, ABSu

    0
  • #7 24 Lut 2016 00:42
    minimex
    Poziom 14  

    serwis_gh napisał:
    Witam
    Jest co najmniej 3 typy czujników tachografu. (baardzo ogólnie :-P)
    Pierwszy posiada element nadawczy (tworzący) impulsów wewnątrz samego czujnika. Typowy mechaniczny przetwornik obrotów z czujnikem halla i wyjściem impulsów o kształcie prostokątnym.
    Drugi jest podobny lecz zasada działania jest różna w części nadawczej (mechanicznej) taka sama jak czujnik ABS. A w elektrycznej wyjście impulsowe jest podwójne. Jedno jest dodatnie a drugie zanegowane dla poprawnosciodbioru sygnału przez tachograf.
    Trzeci typ jest identyczny jak drugi lecz nie posiada wyjścia zanegowanego ale komunikację z wbudowanym wewnątrz chipem w którym jest wpisany numer seryjny czujnika oraz dodatkowy odczyt impulsów. Ma to na celu zabezpieczenie przed dowolnym i zamierzonym zamienianiem czujników które aby podawaly poprawnie impulsy musi być przypisany do tachografu w momencie legalizacji.


    Dodam, że możliwy jest jeszcze czwarty "dwupinowy". To czujnik bierny, bez zasilania, zwykła cewka magnetyczna. Takie rozwiązanie dopuszcza Veeder Root serii 24xx.

    "Trzypinowy" (czujnik aktywny- zasilany) jest "nie mechaniczny" a magnetyczny, brak kontaktu fizycznego z układem napędowym np. tacho 1314.

    "Czteropinowy" (aktywny) tu są trzy rodzaje (tacho: 1318, 1319, 026, EGK, 84xx, 1324, 24xx, cyfrowe)
    Mechaniczny, fizycznie połączony z układem napędowym i generujący dwa przeciwsobne impulsy proporcjonalne do drogi.
    Magnetyczny, bez kontaktu fizycznego, generujący dwa impulsy przeciwsobne proporcjonalne do drogi.
    Kodowany (magnetyczny), bez kontaktu fizycznego, generujący jeden impuls proporcjonalny do drogi i cyfrową komunikację z tachografem.

    "Wawrzyniec: Najnowsze mają jeszcze układy wykrywające przyłożony magnes."
    Nie ma czegoś takiego. Te czujniki są tylko tak wykonane, że przyłożone zewnętrzne pole magnetyczne (na obudowę, okolice gniazda przyłączeniowego) nie zakłóca działania czujnika Hall'a.

    0
  • #8 24 Lut 2016 09:14
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    minimex napisał:
    Dodam, że możliwy jest jeszcze czwarty "dwupinowy". To czujnik bierny, bez zasilania, zwykła cewka magnetyczna. Takie rozwiązanie dopuszcza Veeder Root serii 24xx.
    To że Veede Root ma opcję 2 Wire nie oznacza jeszcze że były takie impulsatory. To jest opcja do współpracy z czujnikami prędkości magnetycznymi np takimi jak w Sprinterach do sterowania deską (oczywiście starszych) (Veederoot mógł współpracować także z impulsatorami hallotronowymi oraz kodowanymi tak indukcyjnymi jak i hallotronowymi.
    minimex napisał:
    "Wawrzyniec: Najnowsze mają jeszcze układy wykrywające przyłożony magnes."
    Nie ma czegoś takiego. Te czujniki są tylko tak wykonane, że przyłożone zewnętrzne pole magnetyczne (na obudowę, okolice gniazda przyłączeniowego) nie zakłóca działania czujnika Hall'a.
    W magnetycznych nie ma czujnika halla to po pierwsze, a po drugie owszem, one są odporne na działanie zewnętrznego pola magnetycznego ale częściowo. Impuls na analogowym wyjściu jest prawidłowy, natomiast na cyfrowym nieprawidłowy przez co tacho cyfrowe wyrzuca błąd rejestrując nornalnie jazdę.

    Impulsator 2170, kodowany był przeznaczony do tachografów analogowych, natomiast 2171 tak do analogów typu szuflada jak i cyfrowych, z tym że raz parowany do analoga nie mógł być zastosowany do cyfrówki i odwrotnie.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Wawrzyniec napisał:
    Najnowsze mają jeszcze układy wykrywające przyłożony magnes
    Źle się wyraziłem, po przyłożeniu magnesu tachograf cyfrowy wyrzucał błąd, rejestrował prędkość i kilometry z tym, że analiza zapisu pozwalała jednoznacznie zinterpretować fakt przyłożenia magnesu i zlokalizować go w czasie. Natomiast 2159 w tym wykonaniu jest całkowicie odporny na magnesy i tutaj masz rację.

    0
  • #9 24 Lut 2016 19:13
    minimex
    Poziom 14  

    Wawrzyniec napisał:
    W magnetycznych nie ma czujnika halla to po pierwsze...

    ???
    Może koledze chodziło o czujniki indukcyjne, bo to też czujnik magnetyczny tak samo jak czujnik hallotronowy, tak jak i kontaktron.

    Czyżby zjawisko Halla nie miało nic wspólnego z polem magnetycznym?

    A co do "dwupinowego" pisałem tylko, że jest taka możliwość...
    ...end...

    0
  • #10 24 Lut 2016 19:19
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    To było przejęzyczenie, miało być indukcyjny.

    0