Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oś do przyczepy samochodowej

Mcroud 10 Cze 2016 08:18 3201 15
  • #1 10 Cze 2016 08:18
    Mcroud
    Poziom 2  

    Witam, chciałbym sie poradzic w sprawie pewnie dla niektorych prostej, mianowicie chciałbym zrobic przyczepe do samochodu dmc 750kg i nie wiem jak by bylo najlepiej z tą osią:
    Oś do przyczepy samochodowej

    0 15
  • #2 13 Cze 2016 13:12
    Bambek
    Poziom 13  

    Od razu mówię daruj sobie to rozwiązanie chyba, że będzie to przyczepka do seicento na którą wrzucisz max 200 - 300 kg. Miałem przyczepkę na takim zawieszeniu i po załadunku np. kilkunastu wiader gruzu koła składały się do środka i zaczynały ocierać o boczne burty przyczepki, po przejechaniu kilkunastu km opona przetarta kapeć. Nerwy bluzgi... itp.
    Zrób przyczepkę na sztywnej osi z resorami na osi od jakiegoś busa i będziesz pan zadowolony. Chyba vw caddy ma też sztywna ośkę tylną.
    Ja wymieniłem w swojej przyczepce niewielkim kosztem zawieszenie podobne do tego co przedstawiłeś na oś z fiata ducato z resorami (musiałem tylko zmniejszyć rozstaw kół około 20 cm wycinając ze środka profil). Teraz na przyczepkę można włożyć tyle ile auto jest w stanie pociągnąć.

    1
  • #3 27 Gru 2016 16:33
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Witam. Pozwólcie, że i ja się dołączę do dyskusji. Bambek- czy sprawdza ci się ta oś z fiata ducato? Ile wytrzymuje ładowności? Ja zrobiłem przyczepę z osią z ldv convoja . Coś takiego; https://www.google.pl/search?q=ldv+convoy+o%C...sch&q=ldv+convoy+most&imgrc=-wBTnjPz37FF3M%3A Wyciąłem most wstawiłem rurę i jeśli chodzi o wytrzymałość to na pewno jest strong. Można nawet dokręcić bliźniaka, bo oś jest do tego przystosowana ( wiadomo,że jednak nie jest to przydatne- jedno koło w zupełności wystarcza). Problem w tym, że po założeniu koła, bardzo wystaje piasta i szpilki - wygląda to trochę odstraszająco. Nawet pan milicjant po zatrzymaniu trochę to zakwestionował. Możesz mi polecić ewentualnie jeszcze jakieś inne osie, które się sprawdzą w przyczepie?

    0
  • #4 27 Gru 2016 18:18
    Bambek
    Poziom 13  

    Kolego Grzegorzu bardzo jestem zadowolony z ośki z Ducato. Największy ładunek jaki na niej jechał to paleta cementu około 1.6 t i wszystko wytrzymało tylko auto osobowe citroen c15 nie dawał rady tej masy hamować tzn dawał ale czuć było mocno ten pchający balast. Nie bardzo wiem co Ci innego polecić nic mi nie przychodzi do głowy co by było w miarę lekkie i miało sporą nośność. Aha moja oś s to ten tzw stary typ czyli dwa długie pióra i kilka krótszych na jeden resor. Myślę że ponad dwie tony spokojnie wejdzie na taką oś. Szukaj z Ducato master movano. Może jeszcze VW caddy weź pod uwagę ale będzie na pewno słabsza.

    0
  • #5 27 Gru 2016 20:43
    mietek440
    Poziom 16  

    Zgodnie z nowymi przepisami aby zarejestrować przyczepkę sam należy wykupić świadectwo homologacji , koszt od 2,5 - 6 tyś zł . Co do samej osi osobiście zarejestrowałem swoją miesiąc przed wejściem nowych przepisów . Zbudowana na osi golf 4 , 750 kg już przewoziłem . Gotowy projekt wrzuciłem tu na forum do tematu na temat budowy , jest też na moim chomiku "mietek440" .

    0
  • #6 28 Gru 2016 07:40
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Dzięki. U mnie na auto-szrocie jest taka oś z ducato-kompletna, tj. 2 resory, 2 amortyzatory, cybanty itd. Pewnie się skuszę. Osie z osobówek odpadają. Mam jeepa grand cherokee 4.0. Ładunek łącznie z przyczepą ,( może nie powinienem się tu przyznawać), sięga nawet do 2t. Są to krótkie odległości, raczej przy domu, ale jednak są. Co do opłat przy rejestracji, świadectwo itp. można to ominąć, ale to nie rozmowa na tym forum.

    0
  • #7 28 Gru 2016 14:32
    Bambek
    Poziom 13  

    To bierz ją na pewno nie będziesz żałował. Przy masach rzędu 2t nie zawracaj sobie głowy belkami od aut osobowych pod takim obciążeniem to nie dość, że siada to wszystko to jeszcze prowadzi się niestabilnie to jest dobre do auta albo jak faktycznie pilnujesz się z ładunkiem. Poza tym przy osi od busa masz felgę pasującą pod oponę wzmacnianą. Ja w swojej przyczepce nie mam zamontowanych amortyzatorów po prostu nie było ich na szrocie nie mniej na pusto i przy obciążeniu tak do 1t prowadzi się ona jak laleczka.

    Powyżej 1.5t i prędkości 80-85 km/h przyczepa zaczyna czasem wpadać w takie falowanie góra-dół z coraz szybszą amplitudą wtedy wiadomo trzeba nieco zwolnić :) także amorki muszą być!
    W planie mam wzmocnienie zestawu sprężynami i amortyzatorami od skody felicji - mam kompletne dwie kolumny amory ze sprężynami - tylko nie robiłem jeszcze przymiarki czy to wejdzie.
    Na koniec jeszcze jedno zdanie - nie żebym bym zrzędą albo chciał kogoś pouczać - ale ciągając 2t na przyczepie to uważaj kolego bo już niejednego i to dobrego kierowcę przyczepa oszukała, sam już raz miałem "żółte gacie" jak dopierniczyłem drewna do oporu, była i masa ale bardziej chyba gabaryt zaważył bo bujnęło mnie konkretnie już myślałem, że koła będą w górze... wszystko przez pośpiech.

    0
  • #8 28 Gru 2016 17:33
    marcin_wr
    Poziom 19  

    grzegorz041 napisał:
    Możesz mi polecić ewentualnie jeszcze jakieś inne osie, które się sprawdzą w przyczepie?

    Od siebie mogę Ci polecić oś z Mercury Villager/ Nissan Quest. Bardzo solidna.Tanio do nabycia, jest parę sztuk na znanym portalu.
    Oś do przyczepy samochodowej

    0
  • #9 28 Gru 2016 19:00
    Bambek
    Poziom 13  

    O właśnie też może być trzeba rozstaw kół złapać bo może obędzie się bez rozcinania i zmiany rozstawu bo ja musiałem tą od ducato zwężać była za szeroka do mojej skrzynki. Mając odrobinę umiejętności garażowych można pokusić się nawet o reanimację hamulca ręcznego, może niezbyt często się przydaje ale jest za to bardzo pomocny jak potrzebujemy odpiąć przyczepę na pochyleniu lub zabezpieczyć przed samoczynnym przemieszczeniem.

    0
  • #10 28 Gru 2016 20:25
    marcin_wr
    Poziom 19  

    Bambek napisał:
    trzeba rozstaw kół złapać bo może obędzie się bez rozcinania i zmiany rozstawu

    Katalog podaje 1610mm
    Rozstaw śrub 5x114,3 otwór na piastę 64.
    Jeżeli resor będzie za miękki, zawsze można pióro dołożyć;)

    0
  • #11 29 Gru 2016 00:32
    ociz
    Moderator Samochody

    Bzdury piszcie z tymi osiami z osobówek. Zwykła belka z jakiegoś starego szajswagena to może i pampers, ale taka jak np w pierwszym poście, z Zafiry B, te 750 kg bez trudu wytrzyma. Ja najbardziej lubię belki skrętne z francuzów, można zapomnieć że się coś ma na haku, bo czy pusta czy załadowana nic nie skacze nie dzwoni, ładunek nie próbuje wyskoczyć i dobrze się drogi trzyma.

    0
  • #12 29 Gru 2016 08:59
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Bambek napisał:
    To bierz ją na pewno nie będziesz żałował. Przy masach rzędu 2t nie zawracaj sobie głowy belkami od aut osobowych pod takim obciążeniem to nie dość, że siada to wszystko to jeszcze prowadzi się niestabilnie to jest dobre do auta albo jak faktycznie pilnujesz się z ładunkiem. Poza tym przy osi od busa masz felgę pasującą pod oponę wzmacnianą. Ja w swojej przyczepce nie mam zamontowanych amortyzatorów po prostu nie było ich na szrocie nie mniej na pusto i przy obciążeniu tak do 1t prowadzi się ona jak laleczka.

    Powyżej 1.5t i prędkości 80-85 km/h przyczepa zaczyna czasem wpadać w takie falowanie góra-dół z coraz szybszą amplitudą wtedy wiadomo trzeba nieco zwolnić :) także amorki muszą być!
    W planie mam wzmocnienie zestawu sprężynami i amortyzatorami od skody felicji - mam kompletne dwie kolumny amory ze sprężynami - tylko nie robiłem jeszcze przymiarki czy to wejdzie.
    Na koniec jeszcze jedno zdanie - nie żebym bym zrzędą albo chciał kogoś pouczać - ale ciągając 2t na przyczepie to uważaj kolego bo już niejednego i to dobrego kierowcę przyczepa oszukała, sam już raz miałem "żółte gacie" jak dopierniczyłem drewna do oporu, była i masa ale bardziej chyba gabaryt zaważył bo bujnęło mnie konkretnie już myślałem, że koła będą w górze... wszystko przez pośpiech.
    Bardzo dzięki za podpowiedź. Zgadzam się w 100 % z każdym twoim słowem. Wszystko to co opisałeś przerabiałem na swoim przykładzie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Teraz na pewno coś wybiorę . Jeszcze raz dzięki wszystkim za zaangażowanie. Pozdr.

    0
  • #13 29 Gru 2016 14:58
    Bambek
    Poziom 13  

    ociz napisał:
    Bzdury piszcie z tymi osiami z osobówek. Zwykła belka z jakiegoś starego szajswagena to może i pampers, ale taka jak np w pierwszym poście, z Zafiry B, te 750 kg bez trudu wytrzyma. Ja najbardziej lubię belki skrętne z francuzów, można zapomnieć że się coś ma na haku, bo czy pusta czy załadowana nic nie skacze nie dzwoni, ładunek nie próbuje wyskoczyć i dobrze się drogi trzyma.


    Powiem tak: miałem, używałem, dziękuję więcej nie chcę.
    Jak piszesz belka z zafiry B, ok 750 kg wytrzyma, i tyle zgodnie z prawem powinno się wozić łącznie z masą konstrukcji przyczepy. Konstrukcja przyczepy zazwyczaj jest nieco lżejsza niż auto więc te kilkadziesiąt kg do załadunku się zyskuje. Tylko przepisy przepisami a życie życiem i stad się biorą potrzeby stosowania osi sztywnych a nie jakichś belek skrętnych z francuzów, niemców czy włochów. Bo jak zdarzy się, że przeładujesz przyczepę a między kołem a burtą nie będzie wystarczająco miejsca to taka belka zaczyna się "składać" a wtedy bok opony ociera o blachę i po kilkunastu km stoisz na środku drogi na kapciu - znane z autopsji. Nikt więc logicznie myślący i przewidujący, że może go "spotkać" 2t na przyczepce (odpowiedzialność za ten czyn jest już jego indywidulaną sprawą) nie zdecyduje się na belkę z osobówki.

    0
  • #14 31 Gru 2016 13:48
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Dokładnie tak jest. Przerabiałem taki temat. Kumpel chciał przewieść traktorek własnej produkcji. Miał właśnie oś z francuza ( chyba z citroena berlingo). Wydawała się solidna i masywna. Po przejechaniu kilkunastu merów, po nierównościach, oś się rozjechała. Załadowaliśmy na moją przyczepę i przejechaliśmy 40km. bez żadnego stresu. Tylko do opon dobiliśmy po 5 atmosfer...Dobrze Bambek piszesz.. Wiadomo, że to ryzyko i przyczepa przeciążona niezgodnie z przepisami, ale jak trzeba, czasem to trzeba...

    Dodano po 4 [minuty]:

    Oś do przyczepy samochodowej - transport ekogroszku....

    0
  • #15 02 Sty 2017 08:21
    Bambek
    Poziom 13  

    grzegorz041 napisał:
    Dokładnie tak jest. Przerabiałem taki temat. Kumpel chciał przewieść traktorek własnej produkcji. Miał właśnie oś z francuza ( chyba z citroena berlingo). Wydawała się solidna i masywna. Po przejechaniu kilkunastu merów, po nierównościach, oś się rozjechała. Załadowaliśmy na moją przyczepę i przejechaliśmy 40km. bez żadnego stresu. Tylko do opon dobiliśmy po 5 atmosfer...Dobrze Bambek piszesz.. Wiadomo, że to ryzyko i przyczepa przeciążona niezgodnie z przepisami, ale jak trzeba, czasem to trzeba...
    Dodano po 4 [minuty]:
    Oś do przyczepy samochodowej - transport ekogroszku....


    W rzeczy samej. Myślę, że chyba temat został wyczerpany i już wiemy jaki wózek stosować na przyczepkę, która ma być użyteczna a nie do wożenia kajaków.

    0
  • #16 02 Sty 2017 08:27
    grzegorz041
    Poziom 12  

    Jak najbardziej. Pozdr.

    0