Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Deimic One - Szkolenia
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Fabia 2003 - naprawa przedniej szyby. Klejenie ? A może wymiana ?

Fidelis 04 Sie 2016 17:43 3582 40
  • Deimic One - Szkolenia
  • #2 04 Sie 2016 17:55
    andrzej20001
    Poziom 42  

    Wymień bo i tak dowód stracisz

    0
  • #3 04 Sie 2016 17:59
    301563
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 04 Sie 2016 19:53
    Fidelis
    Poziom 16  

    Hola, hola... Cała szyba, to jedno wielkie pole widzenia :-)
    Ja do policji nie mówię "panie władzo". Ja znam swoje "miejsce w szeregu", wiem co i ile mogę, i nie z takich potyczek z policją (nastawioną obecnie na wynik) wychodziłem obronną ręką. Niestety, dopiero przed obliczem SR, który prostował "widzimisię", nadgorliwość pozbawioną zupełnej odpowiedzialności dyscyplinarnej swobodę decyzyjną "służb". Ale nie o tym to forum.

    Pytałem: Ma ktoś z Was doświadczenie, jakim dobrym preparatem to zgrabnie "zakleić" ?

    0
  • #5 04 Sie 2016 20:00
    excray
    Poziom 39  

    Z ubezpieczenia tego nie "ugryziesz"?

    0
  • #6 04 Sie 2016 20:04
    Fidelis
    Poziom 16  

    excray napisał:
    Z ubezpieczenia tego nie "ugryziesz"?

    Niestety. A jeśli pytasz o OC sprawcy, to spieszyłem się i jedyne co widziałem, to oddalającą się w lusterku wywrotkę z kupą piachu lub żwiru bez jakiegokolwiek przykrycia. Temat wybitnie prosty od strony prawnej, ale nie miałem czasu. Tak bywa.

    0
  • #7 04 Sie 2016 20:11
    vodiczka
    Poziom 43  

    Fidelis napisał:
    Ma ktoś z Was doświadczenie, jakim dobrym preparatem to zgrabnie "zakleić" ?
    Jeżeli masz dobry wynik w starciu z policją, wystarczy nalepka z logo KOD lub PiS. Pierwsza zwiększa prawdopodobieństwo zatrzymania dowodu przez policję, druga zmniejsza :)

    1
  • Deimic One - Szkolenia
  • #8 04 Sie 2016 20:17
    Fidelis
    Poziom 16  

    vodiczka napisał:
    Jeżeli masz dobry wynik w starciu z policją

    Z zasady się z nikim nie "ścieram".

    A możesz polecić jakiś preparat...?

    0
  • #9 04 Sie 2016 20:34
    vodiczka
    Poziom 43  

    Jakakolwiek przezroczysta (bezbarwna) żywica. Wyrównać i wypolerować po utwardzeniu ale ślad będzie widoczny. Nie ma cudownych preparatów maskujących odprysk.

    0
  • #10 04 Sie 2016 20:35
    301563
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 04 Sie 2016 20:43
    Fidelis
    Poziom 16  

    vodiczka napisał:
    Jakakolwiek przezroczysta (bezbarwna) żywica.

    A coś dedykowanego do szyb samochodowych ?

    alpika napisał:
    Winietę sobie naklej i tyle.

    BTW. Swoją drogą, to bardzo dobre spostrzeżenie: winieta "służbom" nie przeszkadza, ale odprysk na wysokości położenia winiety - już tak, np. "bo w polu widzenia". I to przeszkadza w stopniu uzasadniającym automatyczne wykluczenie pojazdu z ruchu drogowego. I tak to u nas jest...

    0
  • #12 04 Sie 2016 21:04
    robokop
    Moderator Samochody

    Fidelis napisał:
    Swoją drogą, to bardzo dobre spostrzeżenie: winieta "służbom" nie przeszkadza, ale odprysk na wysokości położenia winiety - już tak, np. "bo w polu widzenia". I to przeszkadza w stopniu uzasadniającym automatyczne wykluczenie pojazdu z ruchu drogowego. I tak to u nas jest...

    Wninieta nie jest uszkodzeniem, a pęknięcie/odprysk jest. Nie ma co marzyć, że da się to bez śladu załatać - kwestia czasu kiedy pajączek dalej się rozlezie, szczególnie zimą, jak podcieknie wodą.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Fidelis napisał:
    Szyba nie jest przebita. Od środka nie ma śladu (w dotyku).

    Szyba jest przebita - tyle że tylko pierwsza. Przednia szyba samochodowa to tak naprawdę dwie cienkie szyby, sklejone ze sobą, z dość twardą folią która je przedziela.

    0
  • #14 04 Sie 2016 21:33
    Fidelis
    Poziom 16  

    robokop napisał:
    Wninieta nie jest uszkodzeniem, a pęknięcie/odprysk jest

    Naturalnie. Tylko jaki profesjonalnie naprawiona szyba (przy tej konkretnie usterce) ma wpływ na bezpieczeństwo (tu w związku z ograniczeniem pola widzenia, bo taka uwaga pojawiła się) ? Równie dobrze można pozwolić "służbom" eliminować z ruchu pojazdy z załatanymi (a więc uszkodzonymi pierwej) oponami. I jakże proste uzasadnienie można wymyślić na poczekaniu ! I nie wykluczone, że lobby oponiarskie doprowadzi do tego, że za jakiś czas opon łatać się nie będzie. Wszystko w trosce o nasze - a jakże - bezpieczeństwo...

    robokop napisał:
    Nie ma co marzyć, że da się to bez śladu załatać

    Zdaję sobie sprawę. Rozważam kierunek, w którym pójść. Może ostatecznie i tak szybę wymienię, choć wolałbym o nią zawalczyć. Samochód ma w końcu 13 lat, szyba jest mocno porysowana i lepsza widoczność przyda się żonie (jeździ w okularach).

    Żeby wszystko było jasne. W tym samochodzie zawsze wszystko działało. Nie migam się od wymiany jakiegokolwiek nie działającego elementu. Ale wymiany nie zrobię na byle (być może bezzasadne) warknięcie pierwszego z brzegu jaśniepana z tzw. "uprawnionego organu". Konsultuję z Wami techniczne rozwiązanie.

    0
  • #15 04 Sie 2016 22:06
    helmud7543
    Poziom 42  

    Co do naprawy - żywica syntetyczna. Co do potencjalnej skuteczności naprawy - po zdjęciach prognoza nie najlepsza, widziałem w życiu już ze 3 podobnie uszkodzone szyby i w miarę dalszej jazdy i wstrząsów potrafiło nawet rysę rozgałęzić i puścić do samego końca szyby. To nie wygląda na drobny odprysk, no ale zobaczysz, może się uda.

    0
  • #16 04 Sie 2016 22:13
    301563
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 04 Sie 2016 23:20
    robokop
    Moderator Samochody

    Fidelis napisał:
    Równie dobrze można pozwolić "służbom" eliminować z ruchu pojazdy z załatanymi (a więc uszkodzonymi pierwej) oponami. I jakże proste uzasadnienie można wymyślić na poczekaniu ! I nie wykluczone, że lobby oponiarskie doprowadzi do tego, że za jakiś czas opon łatać się nie będzie. Wszystko w trosce o nasze - a jakże - bezpieczeństwo...
    Ależ to już dawno jest - technologia naprawy dopuszcza tylko łatanie uszkodzenia na czole opony - tam gdzie konstrukcja wzmocniona jest stalową siatką - nie dopuszczalne jest naprawianie uszkodzenia boku opony.
    Fidelis napisał:
    Może ostatecznie i tak szybę wymienię, choć wolałbym o nią zawalczyć. Samochód ma w końcu 13 lat, szyba jest mocno porysowana i lepsza widoczność przyda się żonie (jeździ w okularach).
    Więc nie wiem nad czym się dalej zastanawiać - skoro jest porysowana, więc czas na nią przyszedł. Można próbować skrobac tyłek szkłem, tylko po co, skoro można zrobić porządek raz i ostatecznie, z korzyścią dla własnego komfortu.
    A co do uszkodzenia, to jeśli nie "przyśsie" się do niego "uprawniony organ" na drodze, to zrobi to diagnosta w trakcie OBT.

    0
  • #18 05 Sie 2016 10:15
    Fidelis
    Poziom 16  

    helmud7543 napisał:
    prognoza nie najlepsza, widziałem w życiu już ze 3 podobnie uszkodzone szyby i w miarę dalszej jazdy i wstrząsów potrafiło nawet rysę rozgałęzić i puścić do samego końca szyby

    Po zaklejeniu ?

    alpika napisał:
    Wiecie ile kosztują szyby oryginalne na złomach do Fabii I? ...+ klej. Warto się bawić?

    A "bawiłeś się" wymianą szyby (zakładam, że samodzielną), skoro to takie proste ? Możesz podzielić się uwagami i wskazówkami ?

    robokop napisał:
    jeśli nie "przyśsie" się do niego "uprawniony organ" na drodze, to zrobi to diagnosta w trakcie OBT

    Jest taka szansa, choć pewności nie ma. W Rozporządzeniu MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach czytam, że (3.2. Stan szyb) "Pęknięcia lub przebarwienia szyby szklanej lub przezroczystej lub z tworzywa (o ile jest dozwolona)" kwalifikowane są lub mogą być na dwa sposoby: jako UD (usterka drobna) lub UI (usterka istotna).

    "4. Stwierdzone w trakcie badania technicznego usterki dzieli się na trzy grupy:
    1) usterki drobne – usterki techniczne niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;

    2) usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska;

    3) usterki stwarzające zagrożenie – usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu
    drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności."


    Czyli pęknięcie, jego zakres, wpływ na widoczność jest sprawą ocenną - władztwo decyzyjne pozostawione - jak to u nas - organowi a nie przepisowi.

    Warto zauważyć, że ocena dotyczy wszystkich szyb oraz NIE MA WPŁYWU NA POLE WIDZENIA, bo pole widzenia jest odrębnym zagadnieniem (vide zagadka z naklejaniem winiet na szybę czołową).

    0
  • #19 05 Sie 2016 10:39
    vodiczka
    Poziom 43  

    Fidelis napisał:
    szyba jest mocno porysowana i lepsza widoczność przyda się żonie (jeździ w okularach).
    Od tego trzeba zacząć :) Jak napisał jeden z kolegów nie ma co podcierać się szkłem i szybę należy wymienić. Ceny nie powalają a do 13letniej fabki niestety trzeba już dokładać poza kosztami eksploatacji. Wczoraj wymieniłem tłumiki (tylny i środkowy), cena ok. 400zł. Szyba bez rys ale mały przebieg i garażowana więc wiek 12 lat nie przekłada się na stopień porysowania.
    Jeżeli chcesz porozmawiać o naszych fabkach, pisz na pw. Odpiszę.

    0
  • #20 05 Sie 2016 11:16
    Fidelis
    Poziom 16  

    vodiczka napisał:
    Ceny nie powalają a do 13letniej fabki niestety trzeba już dokładać poza kosztami eksploatacji.

    Zgadza się. Ale ja do fabii żony (z silnikiem 1,9 SDI) nic specjalnie przez te 13 lat nie dołożyłem. Samochód ma 250 tys. i jest szansa, że zrobi drugie tyle. Chyba, że jakieś korporacyjne lobby zadba, aby z jakiegoś wydumanego powodu wyłączyć auto z eksploatacji i nakłonić mnie do zakupu nowego. Wydatków eksploatacyjnych nie biorę pod uwagę, bo są oczywiste. I szybę chyba wypada do nich zaliczyć (samochód nigdy nie był garażowany). Mi ryski na szybie nie przeszkadzają nawet w jeździe pod słońce, ale żona ma wadę wzroku i... "widzi" je i to widzi wszystkie. Taki paradoks ;-)

    0
  • #21 05 Sie 2016 11:53
    301563
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 05 Sie 2016 11:57
    alekt77
    Poziom 26  

    Poszukaj w okolicy firmy profesjonalnie zajmującej się naprawą szyb i podjedź do nich. Jeśli pęknięcia nie są większej średnicy niż moneta 2 złotowa to naprawią. A dopóki do nich dojedziesz zaklej dobrą taśmą klejącą to miejsce a szczególnie otworek na środku pęknięcia aby nie dostawał się tamtędy brud bo po klejeniu będzie widoczny. Ja wielokrotnie naprawiałem w firmie:

    http://www.nordglass.pl/pl/samochodowe,c7/znajdz-serwis,a13.html

    1
  • #23 05 Sie 2016 12:02
    Michal_WWL
    Poziom 21  

    Reperowałem podobne odpryski w poprzednim samochodzie w specjalizowanym zakładzie koło Warszawy (Michałowice). Jeździłem później dwa lata po naprawie bez problemów. Widoczna była tylko mleczna kropka średnicy 1-2mm.
    Najważniejsze to nie dopuścić brudu do środka (taśma klejąca) i jak najszybciej naprawić.

    Naprawa jednego odprysku to około 100zł

    0
  • #24 05 Sie 2016 12:40
    vodiczka
    Poziom 43  

    alekt77 napisał:
    Ja wielokrotnie naprawiałem w firmie:
    Z ciekawości sprawdziłem całkowity koszt wymiany szyby w łódzkim oddziale tej firmy, cena ok.460 zł brutto.

    0
  • #25 05 Sie 2016 13:36
    Fidelis
    Poziom 16  

    alpika napisał:
    Tak, robiłem to kilka razy bo nie jestem dzieckiem tylko kumatym facetem.

    Tego nie wiem. Nigdzie tego nie zarzuciłem.
    Te filmy już widziałem. Niemniej przez chwilę naiwnie myślałem, że zamieściłeś (w celach dydaktycznych) swoje filmy ze swoich prac (tak pro publico bono).

    alekt77 napisał:
    Poszukaj w okolicy firmy profesjonalnie zajmującej się naprawą szyb i podjedź do nich. Jeśli pęknięcia nie są większej średnicy niż moneta 2 złotowa to naprawią.


    Uszkodzenie ma średnicę ok. 4 cm. Znalazłem firmę dosłownie pod nosem (człowiek dopóki nie potrzebuje, to zupełnie nie zwraca uwagi na reklamy "po sąsiedzku") i za wymianę z materiałem zaśpiewano mi 380zł (szyba chińska), 415zł (szyba polska) i 430zł (jakiś producent robiący fabryczne szyby dla skody).

    Michal_WWL napisał:
    Jeździłem później dwa lata po naprawie bez problemów.

    Oczami wyobraźni widzę, że ślad po naprawie będzie dużo bardziej widoczny. Ale nie o estetykę tu chodzi, mi to nie przeszkadza. Poprzez wymianę szyby usterkę usunę. Nie chce mi się psuć nerwów dyskutować ani z nadgorliwymi patrolami, ani z diagnostami, czy to usterka drobna, czy już istotna... U nas jak jest przepis dający choć cień szansy lub wprost pozwalający "uprawnionemu organowi" dokopać kierującemu, to "służba" swojemu żywicielowi dokopuje (raz) a na okład mamy dramat w finansach publicznych i przełożonych naciski na "wynik" (dwa). Jednym zdaniem - kryptofeudalizm pełną gębą.

    Gdyby przepis był ostry i jasny ALBO usterka zlokalizowana w którymś z mniej eksponowanych miejsc - na 99% kleiłbym i na pewno nie kombinował z winietami.

    A tak - w naturalny sposób usunę wszystkie drobne ryski :-)

    0
  • #26 05 Sie 2016 14:20
    alekt77
    Poziom 26  

    Cytat:
    Oczami wyobraźni widzę, że ślad po naprawie będzie dużo bardziej widoczny.


    Ślad po naprawie jeśli nie przyglądać się zbyt dokładnie jest wielkości otworu centralnego w uszkodzeniu, tam po prostu nie ma już szkła. Pozostały obszar jest widoczny od wewnątrz jeśli się spogląda pod różnymi kątami jako lekkie zafalowanie faktury szkła powstałe w wyniku wtłoczenia kleju do szczelin pęknięcia. Gwoździem programu jest jak najszybsze zabezpieczenie pęknięcia przed brudem po wystąpieniu odprysku, nawet w drodze przez zaklejenie tego miejsca jakąkolwiek taśmą (w firmach reperujących szyby mają czasami dostępne okrągłe nalepki samoprzylepne do czasowego zabezpieczenia uszkodzeń).
    W moim poprzednim samochodzie wymieniłem pękniętą od narożnika szybę na zamiennik produkcji NordGlass i jeździłem z nią 3 czy 4 lata, jakością dorównywała oryginalnej.
    Nalepkę rejestracyjną też bardzo zgrabnie przeklejają ze starej szyby na nową.
    Oczywiście skoro jak piszesz stara szyba jest porysowana to najlepiej wymienić na nową, zobaczysz że żona to doceni. :D

    0
  • #27 05 Sie 2016 16:49
    kortyleski
    Poziom 41  

    Fidelis napisał:
    Uszkodzenie ma średnicę ok. 4 cm

    Wymień szybę. Dla własnego a przede wszystkim innych bezpieczeństwa.

    0
  • #28 05 Sie 2016 16:52
    Fidelis
    Poziom 16  

    kortyleski napisał:
    Dla własnego a przede wszystkim innych bezpieczeństwa

    A gdzie (nomen omen) widzisz zagrożenie ? Tak subiektywnie ale konkretnie.

    0
  • #29 05 Sie 2016 21:51
    popiol667
    Poziom 15  

    Miałem mały odprysk na szybie w VW T5. W zimie, na zakopiance szyba niespodziewanie "pykła" na całej długości. Kompletne zaskoczenie wynikłe z zaistniałej sytuacji przy prędkości 100km/h i wyładowanej pace skończyło się tym, że prawie wjechałem w dupę gościowi, który przede mną akurat przyhamował. Z pękniętą szybą dojechałem do Zakopanego (pracodawca wziął odpowiedzialność za mandaty).

    W prywatnym samochodzie też mam mocno sfatygowaną szybę (porysowana). Wiem, jak męcząca dla oczu jest jazda nocą, gdy światła świecą w tą "matową" szybę.

    Moja rada: nie oszczędzaj na komforcie żony, nie szukaj gó... oszczędności, (kleje-sreje.., a i tak okaże się, że szybę trza wymienić), nie kombinuj "czy można jeździć z nalepką karnego ...) tylko wymień szybę i miej święty i niezmącony PIS i KOD'em spokój - bo to w życiu jest najważniejsze.

    0
  • #30 05 Sie 2016 23:17
    manta
    Poziom 39  

    Fidelis napisał:
    A gdzie (nomen omen) widzisz zagrożenie


    Po jakiejkolwiek naprawie, masz obróbkę wykańczającą, czyli zdejmujesz pewną grubość materiału, powoduje to powstanie soczewki, a to zniekształca pole widzenia, dla Twojej informacji możesz widzieć przedmiot dalej niż jest, tylko patrząc przez obszar naprawiany...
    Chyba nie muszę rozwijać co to oznacza?

    0