Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Modernizacja instalacji elektrycznej w bloku z lat 70.

19 Lip 2005 17:00 27016 24
  • Użytkownik usunął konto  
  • IGE-XAO
  • Moderator
    1.Bezpieczniki topikowe (te stare) musisz zastąpić bezpiecznikami typu S191 (i tu wartość)np: S191B16 (16-to wartość w Amperach)
    2.Koszt skrzynki (hurtownia elektryczna)to około 50 zł.
    3Koszt bezpiecznika to około 10zł.
    4.Zasilanie od spodu , odpływy góra
    bezpiecznika.(przewód fazowy)
    4.przewód zerowy na listwę i wszystkie(zera) odpływy.
  • Poziom 14  
    Cytat:
    Chodzi mi o to ze nie chce ruszac kabli w scianach a tylko wymienic skrzynke i wkladki bezpiecznikowe jak najmnijezym kosztem (juz i tak w remont sporo kasy wylozylem)


    Włożyłeś sporo kasy a czy myślałeś ile kosztowałoby wymiana instalacji przewodami miedzianymi? Jaki ułamek procenta ogólnych kosztów?
    Wkrótce dołożysz jakieś odbiorniki - okaże się, że upalają się końce przewodów w gniazdach wtykowych i (być może) w puszkach, wskutek czego będą za krótkie... A wymienić się nie da, żal pruć ścianę, dopiero co był remoncik...

    lechm56:
    S191 to chyba jest już nie do kupienia. Od dawna (z Legrand/FAEL) sprzedają S301.
  • IGE-XAO
  • Poziom 32  
    Witam jaka różnica jest miedzy S191 a S301??
    Czyżby to nie jest tylko nazwa handlowa??
    (różnice miedzy S191 a S193 rozumiem i nie jest to tylko różnica cyferki).
  • Poziom 33  
    Radzę Ci wymienić przewody na miedziane, tak jak radzą przedmówcy. Choćby tylko w obwodach gniazdek. Naprawdę warto!
    Ja kupiłem mieszkanie w bloku z lat 70-tych. Przed sprzedażą poprzedni właściciel wykonał remont kapitalny: sciany w gipsie, nowa glazura itp... Ale niestety zostawił stare (aluminiowe) kable. I teraz mam problem, bo powoli "kończy" mi się kabel do gniazdka pralki automartycznej. A pruć ścianę szkoda, bo nowa glazura, a takiego wzoru juz nie dostanę ...
  • Poziom 26  
    Radzę koledze aby nie zapomnieć o wyłączniku różnicowoprądowym i wykonaniu instalacji w miedzi oraz oobwodach 3 przewodowych L,N,PEN
  • Poziom 26  
    a bywa i tak że przewody są łączone na taśme izolacyjną i zatynkowane.miałem taką awarie oświetlenia na przedpokoju.jak najbardziej polecam wymianę przewodów na nowe.
  • Poziom 26  
    Miałem podobny problem. Aluminiowe poutleniane i kruszące się kable. Wyprułem wszystko ze scian i włożyłem miedziaki, ale zamiast dotychczasowych dwóch par, dorzuciłem następne 2 pary (razem 4 pary, po to, ze jak coś znowu zaszwankuje, to nie będę musiał pruć ścian, tylko podepnę się pod zapasowe kable). To chyba najtańszy koszt przedsięwziecia.
  • Poziom 17  
    lechm56 napisał:
    1.Bezpieczniki topikowe (te stare) musisz zastąpić bezpiecznikami typu S191 (i tu wartość)np: S191B16 (16-to wartość w Amperach)
    2.Koszt skrzynki (hurtownia elektryczna)to około 50 zł.
    3Koszt bezpiecznika to około 10zł.
    4.Zasilanie od spodu , odpływy góra
    bezpiecznika.(przewód fazowy)
    4.przewód zerowy na listwę i wszystkie(zera) odpływy.


    Do punktu 4... zasilanie tego ea- nie jest istotne czy góra czy dół... właściwie 1 raz spotkałem się żeby ktoś łączył że odpłuw to góra zazwyczaj laczą na odrót ale jak pisze to nie ma znaczenia przy wyłącznikach nadmiarowoprądowych dodajże do 100A.
    Dodam jeszcze, ze w rozdziałce jest taka listwa zaciskowa (jeżeli jest metalowa to bezpośrednio podłączona do obudowy) tam podłancza się przewód ochronny i tylko i wylącznie do jej zaciskó podłancza się przewody PE odpływów.

    zbyszek_ napisał:
    Radzę koledze aby nie zapomnieć o wyłączniku różnicowoprądowym i wykonaniu instalacji w miedzi oraz oobwodach 3 przewodowych L,N,PEN

    Równierz polecam.. wlaściwie teraz to już jest nakaz przy przebudowie rozdzielnicy zasilającej budynejk mieszkalny należy montować wylącznik różnicowoprądowy.

    Najlepiej jakbyś podał jakie masz obwody w mieszkaniu bo dla przykładu prawnie msisz mieć osobny obwód łazienkowy chroniony odpowidnią klasą wtyczkek no i oczywiście chroniony wyłącznikiem r-p. Podaj jakie obwody i jakie odbiory się w nich maja znajdować.

    Na końcu równierz polecam zmiane przewodów na miedź... 1,5 mm2 nie jest taki drogi koszt 1,99 zł za metr.
  • Poziom 21  
    co do kabli miedzianych to żeczywiście lepiej zainwestować, bo np. za kilka lat w przyjemny wieczur czy popoludnie zgaśnie ci światło, albo gorzej czego ci nie życze zapali się cała instalacja elektryczna, i w tedy dopiero będziesz żałował
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Cytat:
    Dziekuje za odpowiedzi. Co do obwodow na poczatku pisalem: kuchnia 3 gniazdka podlaczone lodowka, mikrofala, lazienka 1 podwojne gniazdko podlaczone pralka i szczoteczka do zebow :), przedpokoj 2 gniazdka nic na stale nie podlaczone, duzy pokoj 3 gniazkda, 2 uzywane (jedno za meblami) podlaczone video, telewizor, lampka) moj pokoj, 2 gniazdka komputer, wzmiacniacz,w wieza,. dodam ze wszystko oprocz lodowki i pralki jest podlaczone przez listwy filtracyjne a komp przez iups dodatkowo jeszcze. Co do kucia scian nie wchodzi to juz w zadnym wypadku w rachube (polozone nowe tynki, ponalowane) tam gdzie przewody w gniazdkach byly poukruszane dosztukowalem z miedzi zlutowalem i zalozylem koszulki termokurczliwe jako izolacje.


    No to zaczynamy od początku... Nie wiem tylko jeszcze jekie grube masz tam przewody położone no ale napisze tak jak powinno być...
    No i pisze o zabezpieczeniach pozalicznikiem. Czy w tej skrzynce ma znajdować się licznik?

    1. Na początku dajesz wyłącznik glówny z oszczędności może to być różnicówka (oczywiscie nie zalecam stosowania jako wyłącznika głównego no ale pieniądze niestety też są ważne :( )
    2. Jeżeli masz wyłącznik główny to zaraz po nim wyłącznik rożnicowo prądowy 32mA.
    Odpływ różnicówki do wyłączników nadmiarowoprądowych (popularnie es-ek... bezpieczników).
    3. Teraz każy es do każdego obwodu osobno:
    - B16 do kuchni (chyba, ze mocniejszy ale wątpie bo to zależy od kuchenki jak jest elektryczna więc od jej mocy).
    - C10 lub C16 ze wskazaniem raczej na C10 powinno wystarczyć ale to zależy od mocy pralki.
    - B10 przedpokój
    - B10 duży pokój
    - B10 twój pokój
  • Poziom 15  
    Witam, co do podłączenia esek to powinno sie jednak robić zasilanie od dołu a odpływ od góry ponieważ przy włączonym zabezpieczeniu w razie wpadnięcia "ciała obcego" na górne zaciski odpływu i zrobi zwarcie to eska "wywali" zasilanie, a gdyby zastosować zasilanie od góry to masz zwarcie na obwodzie głównym i po bezpiecznikach na pionie - to już kosztuje (interwencja ZE :D)
    Od dołu do eski raczej nic nie wpada :D
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    grigor1 napisał:
    Witam, co do podłączenia esek to powinno się jednak robić zasilanie od dołu a odpływ od góry ponieważ przy włączonym zabezpieczeniu w razie wpadnięcia "ciała obcego" na górne zaciski odpływu i zrobi zwarcie to eska "wywali" zasilanie, a gdyby zastosować zasilanie od góry to masz zwarcie na obwodzie głównym i po bezpiecznikach na pionie - to już kosztuje (interwencja ZE :D)
    Od dołu do eski raczej nic nie wpada :D

    Co może wpaść za ciało obce w zamkniętej skrzynce rozdzielczej??
    No chyba, że ktoś prowizorke robi... tak czy inaczej podłączenie nie ma znaczenia.

    Cytat:

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodam jeszcze ze zamierzam w pokoju przygotwac kacik elektronika naprawa monitorow itd. czyli ogolnie praca z wysokimi napieciami czy to stwarza jakies szcegolne wymogi co do instalacji??

    Tak po piersze to pisałem wyżej RÓŻNICÓWKA!!!! jeśli chodzi o domowe warsztaty to prawnie nic nie musisz ale warsztaty elektroniczne są wyposażone w przyciski awaryjne które po przyciśnięciu wyanczają dopływ sieci (jak sie coś pali lub poraża Cię prąd to możesz nacisnąć i prąd wyłączysz). Przydatne w sytuacjach stresowych :) Tak jak to jest u mnie w warsztacie na każdej ścianie jest taki przycisk (dołanczam zdjęcie jako załącnzik). W załącznikach równierz zdjęcia mojej rozdziałki w warsztacie w tej chwili w przebudowie (z tad tyle kabli wystających) bo remontuje 2 warsztat i tam kładłem 2 rozdziałkę. Każdy es z tą kontrolką obok to zabezpiecze każdego stanowiska pracy z osobna.
    Dodam tylko dla ciekawości, że możesz jeszcze dać zabezpieczenie przepięciowe ale pewnie nie interesuje Cię to :D
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Rozumię, że koszta minimalizować ale nad różnicówka sie nie zastanawiaj, jak Ci kiedyś życie uratuje to będziesz wdzięczny :) no a jak masz możliwość wymiany kabli w łazience to to rób puki kafelki nie położone bo jak kiedyś coś się stanie to kafelki będziesz musiał kuć :) no kabel nie jest aż tak drogi... 1,5 mm wystrczy do zabezpieczenienia 16 A więc spoko.
    Pozdro
  • Poziom 17  
    Jeszcze mi się tak przypomniało.... Coś co nigdy do głowy by mi nie przyszło... kiedyś kupiłem przedłużacz co się później okaząło miał wewnętrze przbicie we wtyczce pomiędzy faza a bolcem czyli uziemieniem, na szczęscie wykryłem to dziki różnicówce bo zaraz zadziałała jak tylko go wsadziłem... być może uratowałem przed porażeniem siebie i uszkodzeniem kompa. Ciekawe czym jeszcze mnie zaskoczy oczywiście pozytywnie :) Oto następny niby nie pozorny przykład ale gdyby nie różnicówka to nie prędko bym zajażył, że coś nie tak z przedłużaczem :)
  • Poziom 10  
    Cytat:
    Co do kucia scian nie wchodzi to juz w zadnym wypadku w rachube (polozone nowe tynki, ponalowane) tam gdzie przewody w gniazdkach byly poukruszane dosztukowalem z miedzi zlutowalem i zalozylem koszulki termokurczliwe jako izolacje.


    To nie to ze sie czepiam ale zaczynajac temat pisales o inst. aluminiowej, wlasnie sie zastanawiam jak mozna lutowac Al z Cu ?? Moze nie jestem w temacie.
  • Poziom 20  
    a tak naprawde to zrób tak jak radza koledzy z tymi przewodami Al po 1. nie zakładaj ,,s,, jeśli masz przewody aluminiowe sprawdż przy jakim prądzie wyzwalaja i tu uzyskasz odpowiedz dlaczego nie można zakładać ,,s,, na aluminiowe przewody po 2. przewody można było kiedyś lutować ze sobą czyli AL+ Cu używając do tego tawotu ale jakość połączenia pozostawia wiele do życzenia to są stare metody czasów PRL i sam wiesz jak to wyglądalo a poza tym połaczenie elektryczne jest słabe

    Dodano po 3 [minuty]:

    a tak naprawde to zrób tak jak radza koledzy z tymi przewodami Al po 1. nie zakładaj ,,s,, jeśli masz przewody aluminiowe sprawdż przy jakim prądzie wyzwalaja i tu uzyskasz odpowiedz dlaczego nie można zakładać ,,s,, na aluminiowe przewody po 2. przewody można było kiedyś lutować ze sobą czyli AL+ Cu używając do tego tawotu ale jakość połączenia pozostawia wiele do życzenia to są stare metody czasów PRL i sam wiesz jak to wyglądalo a poza tym połaczenie elektryczne jest słabe
  • Poziom 25  
    mixer666 napisał:

    Dodam jeszcze, ze w rozdziałce jest taka listwa zaciskowa (jeżeli jest metalowa to bezpośrednio podłączona do obudowy) tam podłancza się przewód ochronny i tylko i wylącznie do jej zaciskó podłancza się przewody PE odpływów.

    to gdzie podlancza sie doplyw PE ? jesli zmostkowany jest w GSU ?
  • Poziom 17  
    invx napisał:
    mixer666 napisał:

    Dodam jeszcze, ze w rozdziałce jest taka listwa zaciskowa (jeżeli jest metalowa to bezpośrednio podłączona do obudowy) tam podłancza się przewód ochronny i tylko i wylącznie do jej zaciskó podłancza się przewody PE odpływów.

    to gdzie podlancza się doplyw PE ? jesli zmostkowany jest w GSU ?


    Dopływ też do tej listwy. Chodzi o to żeby PE miał tylko jeden zerowy potencjał.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto