Witam. Mam problem z peugeotem 306 2.0 hdi . Auto chodzi³o normalnie dopóki nie nasta³y mrozy. Mianowicie sta³o w gara¿u (nie ocieplanym) 3 dni na mrozie i nie by³o odpalane. Po Tych trzech dniach auto zosta³o odpalone z trudem ze wzglêdu na s³aby akumulator. Po odpaleniu auto gas³o na wolnych obrotach jak i po dodaniu gazu, gas³o tak¿e w czasie jazdy. A silnik chodzi³ jeszcze chwile po wy³±czeniu zap³onu. Wieczorem tego samego dnia zapali³a siê kontrolka check engine. Auto zosta³o zaprowadzone do serwisu citroena gdzie wymieniono elektrozawór przy pompie paliwa , nowy filter paliwa, i wyczyszczony ca³y uk³ad paliwowy . Auto je¼dzi³o normalnie przez 1 dzieñ gdy¿ znowu zapali³a siê kontrolka silnika , auto wkrêca³o siê max do 2.5 tys. obrotów i chodzi³o jeszcze chwile po wy³±czeniu zap³onu . No i kolejna wizyta w serwisie gdzie auto zosta³o pod³±czone pod komputer i wykaza³o b³êdy( w za³±czniku raport z diagnostyki), b³êdy zosta³y usuniête i auto znowu normalnie chodzi³o tzn. mia³o moc i nie chodzi³o po wy³±czeniu zap³onu ale po jednym dniu od wizyty w serwisie problem znowu siê pojawi³. Czy mo¿e kto¶ z forumowiczów mia³ podobny problem i wie jak go rozwi±zaæ??
Oddaj im samochód skoro zap³aci³e¶ a go nie naprawili.
Je¿eli pracuje do 2,5 ty¶ obrotów to komputer przeszed³ w tryb awaryjny.
Praca przez kilka sekund po wy³±czeniu zap³onu to typowy objaw dla regulatora ci¶nienia paliwa na pompie WC. Ale regulator mo¿e byæ nieuszkodzony, a pompa która mo¿e siê ³uszczyæ i zabija sitko które jest w regulatorze.
Zap³aci³e¶ dla mechanika, to niech naprawiaj±.
Moim zdaniem wytr±ci³a siê parafina z paliwa i pompa WC siê ³uszczy.
Auto wróci³o do mechanika. Sprawdzili wtryski i siê okaza³o ¿e jeden mocno leje a trzy pozosta³e te¿ s± do wymiany lub regeneracji . Wtryski zosta³y zmienione na sprawne u¿ywane a auto dalej nie chodzi jak trzeba. Sprawdzono tak¿e czujniki i wygl±daj± na sprawne. Wygl±da na to ¿e to mo¿e byæ co¶ z pomp± tak jak kolega napisa³.
Wygl±da na to ¿e to mo¿e byæ co¶ z pomp± tak jak kolega napisa³.
No, niestety, nie diagnozuje siê nowoczesnego turbodiesla na "wygl±d". Skoro silnik je¼dzi jaki¶ czas normalnie, po czym po zatrzymaniu i wyjêciu kluczyka ze stacyjki, pracuje jeszcze chwilê, to jakim cudem pompa wc jest zepsuta? Czy po wykasowaniu starych b³êdów i pojawieniu siê kontrolki check engine pod³±czano komputer steruj±cy do diagnoskopu celem odczytania kodów usterek? Je¶li tego nie zrobi³e¶, non stop zg³aszaj reklamacjê a¿ do skutku, w przeciwnym razie kasa do zwrotu.
Moim zdaniem nale¿y skupiæ siê na nastêpuj±cych rzeczach:
1. Czy dro¿ny jest przelew paliwa do zbiornika (7 - schemat dzia³ania zrwc poni¿ej). Je¶li tak jak piszesz
Quote:
wymieniono elektrozawór przy pompie paliwa,
to powinien on prawid³owo dzia³aæ, upuszczaj±c nadmiar paliwa w momencie wy³±czenia silnika.
Przyczyn± niedro¿no¶ci przelewu mo¿e byæ zablokowanie jakimi¶ zanieczyszczeniami rurki giêtkiej przelewowej, tak¿e jej zagiêcie, co uniemo¿liwia szybki upust paliwa do zbiornika. W zasobniku panuje nadal wysokie ci¶nienie, co komputer "widzi" przy pomocy czujnika ci¶nienia paliwa. W zwi±zku z tym wci±¿ zasila elektrycznie wtryskiwacze przez kilka sekund po wyjêciu kluczyka ze stacyjki, staraj±c siê "spaliæ" nadmiar paliwa. Udro¿nienie przelewu przywraca silnik do pe³nej sprawno¶ci.
2. Czy stacyjka jest wy³±czona w momencie wyjêcia kluczyka, czy te¿ odwrotnie - "sklejaj± siê" styki i silnik nadal chodzi, poniewa¿ jest w pozycji "zap³on", a nie "stop"?
3. Czy prawid³owo dzia³a podwójny przeka¼nik (w czarnej plastikowej skrzynce razem z komputerem wtryskowym)? Zwykle przestaje on pracowaæ w momencie uszkodzenia. Niekiedy trzeba go "zachêciæ" do spe³niania swojej roli za pomoc±... agrafki jak na fotce poni¿ej.
Jednak bywaj± przypadki, podobnie jak w stacyjce, ¿e styki w przeka¼niku "sklejaj± siê" w pozycji "aktywnej" i zrwc, a tak¿e pompka elektryczna w zbiorniku nadal pracuj± z pe³n± wydajno¶ci±, mimo wyjêcia kluczyka. Obwód wysokiego ci¶nienia paliwa ci±gle jest "pe³ny", wiêc komputer musi go jako¶ opró¿niæ, o czym mowa.
Dodam jeszcze ¿e wczesniej gdy przekrêci³o siê pare razy kluczykiem od stop do zap³onu to auto odpala³o i chodzi³o normalnie tzn. pali³a siê kontrolka silnika ale po jakim¶ czasie gas³a ale drugiego dnia znowu siê zapala³a i silnik gas³ w czasie jazdy i komputer wprowadza³ tryb awaryjny. Krêcenie kluczykiem pomaga³o przez oko³o 3 dni a pó¼niej ju¿ nawet to nie pomaga³o.
silnik gas³ w czasie jazdy i komputer wprowadza³ tryb awaryjny.
O ga¶niêciu silnika w czasie jazdy nie by³o mowy, tylko ¿e nie chcia³ zgasn±æ po wyjêciu kluczyka ze stacyjki. Zmienia to ca³kowicie postaæ rzeczy, gdy¿ wtedy inne elementy ponosz± winê, ni¿ te, które wymieni³em odno¶nie niega¶niêcia.
W pierwszej kolejno¶ci idzie zatem pompa elektryczna w zbiorniku (tylko system BOSCH). Je¿eli ona nie dostaje zasilania elektrycznego na kable i/lub wtyczkê, albo s± "styki chwiejne", silnik bêdzie gas³, albo nie bêdzie odpala³, w zale¿no¶ci od tego, czy styk bêdzie, czy nie.
Problem za¶ niega¶niêcia mo¿e pochodziæ, jak wspomnia³em, od wadliwej stacyjki, byæ mo¿e kluczyka (czy próbowa³e¶ kluczykiem zapasowym?). Mo¿e byæ równie¿ uszkodzony komputer steruj±cy. Masz wiêc w zasadzie trzy podejrzane elementy: pompka elektryczna, stacyjka, a tak¿e komputer steruj±cy silnika.
Ten ostatni mo¿e powodowaæ objawy, jakie przedstawi³e¶, z prostego powodu. Mianowicie, je¶li jest niepewny styk na masie komputera, albo zasilanie elektryczne, bêdzie on dzia³a³ w takt owych przerw i po³±czeñ na masie lub + zasilania. Czyli silnik bêdzie gas³ podczas jazdy lub pracowa³ nadal po wyjêciu kluczyka.
Auto wróci³o od mechanika 5dni temu w czasie powrotu raz zgas³o po czym normalnie odpali³o i nie wy¶wietli³a siê ¿adna kontrolka. Pare godzin pó¼niej zapali³a siê ¿ó³ta kontrolka silnika i auto chodzi³o znowu w trybie awaryjnym. Po chwili kontrolka zgas³a i wszystko wróci³o do normy tzn. auto do dzi¶ dzia³a jak nale¿y prócz tego ¿e czasami silnik delikatnie sobie przyfaluje obrotami na postoju. Mechanik wymieni³ wszystkie cztery wtryski na inne u¿ywane i zauwa¿y³em ¿e z pod jednego wtrysku delikatnie ucieka powietrze bo by³ oblany rop± i robi³y siê pêcherzyki powietrza . Czy to mo¿e byæ powodem falowania silnika co jakis czas?
Ju¿ mam do¶æ tego samochodu. Dzisiaj zacz±³ ciê¿ko paliæ nie zale¿nie od tego czy silnik jest zimny czy ciep³y. Po oko³o 5-7 sekundach krêcenia dopiero odpala
Mechanik wymieni³ wszystkie cztery wtryski na inne u¿ywane i zauwa¿y³em ¿e z pod jednego wtrysku delikatnie ucieka powietrze bo by³ oblany rop± i robi³y siê pêcherzyki powietrza . Czy to mo¿e byæ powodem falowania silnika co jakis czas?
Czy zrobiono co¶ w powy¿szej sprawie? Je¿eli masz jakie¶ przedmuchy na wtryskiwaczach, nadto wymieniono wszystkie cztery i usterka powraca ta sama, oznacza, ¿e wymiana wtrysków by³a potrzebna jak rybie rêcznik! Czy my¶li tam kto¶ có¶?
Nale¿y wracaæ z reklamacj± do mechanika, niech ustali na 100% sprawno¶æ wtryskiwaczy, a nie na 50%. Nie wystarczy wymieniæ wtryski, skasowaæ pieni±dze i wyrzuciæ kierowcê za bramê z porad±: "rad¼ sobie odt±d sam". To jest partactwo, a nie solidna naprawa!
Wyliczono Ci przyczyny inne ni¿ wtryskiwacze, czemu siê nimi zaj±³, a nie tym, co wskazano? Co z zaworem regulacyjnym wysokiego ci¶nienia (zrwc) (6) takim jak na rysunku poni¿ej?
Sprawd¼ od pocz±tku te dwie rzeczy i je¶li s± bez zarzutu, zajmiemy siê dalszymi - o ile oczywi¶cie chcesz pomocy?
Co to jest za system wtryskowy? Czy jest to BOSCH z pomp± elektryczn± zasilaj±c± niskiego ci¶nienia, czy SIEMENS bez tej pompy? W miejsce pompy elektrycznej powinna byæ wówczas pompka rêczna ("gruszka"). Co widaæ wiêc pod mask±? Mo¿e kawa³ek zdjêcia?
S± to bardzo wa¿ne informacje, poniewa¿ w systemie boschowskim panuje w obwodzie niskiego ci¶nienia nadci¶nienie, a siemensowskim podci¶nienie.
Z powy¿szym wi±¿e siê kluczowa kwestia, a mianowicie, czy pompa wysokiego ci¶nienia (pwc) otrzymuje z niskiego ci¶nienia dok³adnie paliwo pod ci¶nieniem 2,5-6 bar (kolor zielony - rysunek poni¿ej)?
Je¿eli otrzymuje np. 1-1,5 bar, bo filtr paliwa (19) jest zapchany opi³kami metalu, albo system jest zapowietrzony - to choæby¶ siê zesmarka³, silnik nie zapali i nie bêdzie pracowa³ prawid³owo. Poniewa¿ ani pwc (10), ani wtryskiwacze (1-4) nie otrzymuj± ci¶nienia startowego 150-200 bar (kolor czerwony), tylko powiedzmy 80-100 bar. Podczas jazdy s± te¿ silne zak³ócenia, skoki ci¶nienia, co przek³ada siê bezpo¶rednio na szarpanie, nierównomierne obroty, o czym mowa.
Wszystkie elementy bardzo wysokiego ci¶nienia, tj. pwc (10), zrwc (9) i wtryskiwacze (1-4), czujnik ci¶nienia paliwa (7), czujnik temperatury paliwa (6) s± w nienagannej kondycji, a panuje kiszka w niskim ci¶nieniu. Jednak mechanik odwrotnie jak w samolocie - dobiera siê z uporem maniaka do wysokiego ci¶nienia, a nie ma jasno¶ci co do niskiego ci¶nienia.
Ponawiam wiêc pytanie, czy zbadano dok³adnie przep³yw paliwa niskiego ci¶nienia na odcinku od zbiornika (24) poprzez filtr wstêpny (23), filtr g³ówny (19) (uwaga! w pokrywce filtra mo¿e funkcjonowaæ zaworek ci¶nieniowy, który uleg³ awarii lub zanieczyszczeniu - fotka poni¿ej - czerwona strza³ka), a na wej¶ciu do pwc (10) skoñczywszy? Zrobiæ to porz±dnie, a nie po ³ebkach. Inaczej nie bêdziesz je¼dzi³, tylko ci±gle narzeka³, ¿e silnik do d...
Okaza³o siê ¿e regulator paliwa przy pompie jest do wymiany a pompa wysokiego cisnienia igie³kuje bo w miejscu regulatora by³o du¿o opi³ków. Po pod³±czeniu drugiego regulatora wszystko jest w porz±dku prócz tego ¿e silnik delikatnie czasami przyfaluje obrotami i mechanik jest w trakcie ustalania przyczyny tego falowania. Czyli wnioskuj±c pompa wysokiego cisnienia i regulator jest do wymiany a tak¿e ca³y uk³ad pewnie bedzie do czyszczenia. A i dodam jeszcze ¿e wtryski zosta³y sprawdzone i maj± prawid³owe przelewy.
Winny jest regulator ci¶nienia na pompie WC oczy¶ciæ uk³ad filtr paliwowy i usun±æ sitko z regulatora to przez te dziadostwo regulator przestaje dzia³aæ zabija siê syfem i opilkami
Winny jest regulator ci¶nienia na pompie WC oczy¶ciæ uk³ad filtr paliwowy i usun±æ sitko z regulatora to przez te dziadostwo regulator przestaje dzia³aæ zabija siê syfem i opilkami
A opi³ki dalej s± w uk³adzie i uszkadzaj± dalsze elementy uk³adu paliwowego (wtryskiwacze).
Szkodliwa porada!