Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju

piotrekbia89 08 Kwi 2017 21:53 4287 26
  • #1 08 Kwi 2017 21:53
    piotrekbia89
    Poziom 7  

    Witam
    jestem na etapie składania hydrauliki wywrotu do samochodu dostawczego
    kupiłem pompę elektrohydrauliczną 12v 1,5KW która wcześniej współpracowała z windą
    przy samym silniku jest tylko cewka i nic więcej. wykonanie włącznika do pompy nie jest problemem lecz nie do końca wiem jak zrobić opuszczanie skrzyni ( cofnięcie oleju do zbiornika ) może za pomocą zmiany kierunku obrotów silnika ?
    przerabiał może ktoś ten temat ? proszę o pomoc
    pozdrawiam Piotr

    0 26
  • Relpol
  • #2 08 Kwi 2017 22:02
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Poproszę fotki. Albo jest elektrozawór albo po zatrzymaniu pompy, siłownik pod ciężarem skrzyni ,,zwraca" olej do zbiornika. Mało danych... :cry: do doradzania.

    0
  • #3 08 Kwi 2017 22:15
    piotrekbia89
    Poziom 7  

    pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju

    może być to sterowane zmianą kierunku obrotów silnika? jest taka możliwość że po zmianie kierunku obrotów pompa zasysa olej z przewodu=siłownika i tłoczy go do zbiornika ?

    1
  • #4 08 Kwi 2017 22:29
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    To jest przekaźnik dużej mocy do silnika. Identyczny jak w rozruszniku. Czyli zasilanie jest na stale grubym przewodem, a podając napięcie na ,,cienki uruchamiasz silnik pompy. Dalej nie wiem nic o układzie hydraulicznym.

    0
  • #5 08 Kwi 2017 22:35
    piotrekbia89
    Poziom 7  

    nie widać tutaj żadnych elektrozaworów, brak żadnych oznaczeń na obudowie pompy
    wychodzi tylko jeden przewód hydrauliczny ( brak powrotu )
    nie wiem jakie jeszcze dane mogę podać

    0
  • #6 08 Kwi 2017 22:40
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Ok, czyli pompa pracuje, wytwarza ciśnienie, nadmiar jego wraca do zbiornika przez zawór redukcyjny i tyle. Po wyłączeniu pompy tłoczysko siłownika i masa skrzyni przemieszcza olej do zbiornika z powrotem tym samym przewodem. Najprostsze co może być. Na pompie zresztą widać zaślepki zaworów iglicowych.

    0
  • #7 10 Kwi 2017 09:28
    thesperado
    Poziom 13  

    Najlepiej by było gdybyś znał producenta windy, z której pochodzi agregat i typ windy. Jak nie znasz to zrób fotkę z każde stronyj i coś możne ustalimy. Wtedy to będzie prosta sprawa. Bloki zaworowe nawet w obrębie tego samego producenta mogą działać różnie. Jak będzie wiadomo z czym mamy do czynienia ustalimy czy masz wszystko co jest potrzebne od strony hydrauliki. Elektryka nie stanowi problemu jak zna się schemat hydrauliki. Robię z windami, więc może pomogę.

    Spróbuj znaleźć jakieś numery numery na silniku lub bloku zaworowym.

    0
  • Relpol
  • #8 10 Kwi 2017 20:36
    piotrekbia89
    Poziom 7  

    dobrze się złożyło bo zrobiłem zdjęcie tabliczki znamionowej windy z której pochodzi ta pompa
    pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju
    jeśli zdjęcie tabliczki nie wystarczy to wyczyszczę całą pompę i poszukam jeszcze jakichś oznaczeń

    0
  • #9 11 Kwi 2017 10:05
    thesperado
    Poziom 13  

    To stareńki BAR 0,5 tony. Może być trochę niewydolny. Czy robiłeś jakieś obliczenia czy to będzie robić z siłownikiem, który chcesz zamontować, czy też idziesz na żywioł? Chodzi mi o ciśnienie, które można trochę ew. podciągnąć, moc silnika oraz o wydajność pompy. W laptopie nie mam nic o serii BLW, bo to staroć, ale poszukam w papierowych szpargałach. Dokumentacje do starych wind można próbować pozuskać tu: https://www.baer-cargolift.com/pl/dokumenty/schematy/, ale traktuj to jako ostateczność. W bloku zaworowym (silnik i pompa są do niego dokręcone) na boku, którego zdjęcia nie zrobiłeś powinny być duże otwory lub jeden otwór z gwintem. Jak to sam demontowałeś to może pamiętasz co tam było wkręcone. Jak nie to także nie ma problemu. Z reguły zasada jest taka, że o tym czy olej będzie pompowany ze zbiornika przez pompę, czy będzie do niego wracał decyduje zawór nabojowy umieszczony w bloku zaworowym. Zawór może być sterowany elektrycznie (duży, wystający z cewką) lub hydraulicznie (mały sterowany po przez kanały we wnętrzu bloku ,może wystawać lub nie). W przypadku wind BAR o większym udźwigu, w tamtym stuleciu stosowany był drugi blok zaworowy umieszczony po drugiej strony belki nośnej windy i myślę, że będzie Ci potrzebny. Masz dostęp do tej windy-dawcy? Opisz blok lub zrób fotkę bloku zaworowego od strony wyjścia lub wyjść. Jak pogrzebię w papierach wieczorem dorzucę coś więcej , a ty jak możesz podrzuć fotkę lub opis, o którym wspomniałem.

    1
  • #10 11 Kwi 2017 18:39
    piotrekbia89
    Poziom 7  

    a więc tak, obliczeń nie robiłem bardziej liczyłem na to że podniosę ciśnienie na zaworze
    do tego bloku ( między pompą a silnikiem ) był przykręcony tylko jeden przewód hydrauliczny i nic więcej
    mam możliwość podjechania i odkupienia potrzebnych części z tej windy jeśli będzie to konieczne

    pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju

    w pompach przeznaczonych do wywrotu widziałem montowane cewki do spuszczania oleju tutaj jej nie ma ;/ jak rozwiązać ten problem bez montowania rozdzielacza

    0
  • #11 11 Kwi 2017 21:38
    thesperado
    Poziom 13  

    Chyba jesteśmy w domu. Wygląda, że w tym bloku jest hydraulicznie sterowany zawór, który steruje kierunkiem przepływu oleju. Potrzeba będzie zastosować pomiędzy tym co masz, a siłownikiem zawór nabojowy tzw. jednostronnie szczelny sterowany cewką. Ma on taką właściwość, że w jedną stronę przepuszcza olej bez problemu prawie jak by go nie było. W drugą potrzebne jest jego otwarcie, co uczyni cewka. Można użyć sterowanego ręcznie, ale ważne jest by był jednostronnie szczelny. Wg mnie sterowany elektrycznie będzie wygodniejszy. Rysunki przygotuję jutro i wrzucę na forum, aby ktoś inny mógł mnie skorygować. A dalej to już chyba przejdziemy na priv bo szkoda zaśmiecać forum.

    0
  • #12 11 Kwi 2017 22:20
    piotrekbia89
    Poziom 7  

    teraz zaczyna mi już świtać jak to ma wyglądać
    zrobię jeszcze jakiś test aby sprawdzić czy olej będzie się na pewno cofał przez blok i popytam w sklepach o zawór
    i czekamy na rysunki :)

    0
  • #13 12 Kwi 2017 18:59
    thesperado
    Poziom 13  

    To, co poniżej jest z innej windy, ale wydaje mi się że układy hydrauliczne są podobne.

    pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju

    Wygląda mi, że posiadasz to, co jest wewnątrz czerwonej ramki. Posiadasz A – pompę, B – zawór sterowania kierunkiem przepływu oleju, C – regulator/ogranicznik ciśnienia. Ponadto posiadasz zbiornik, filtr i blok zaworowy, ale ich nie znaczę, bo póki co są nieistotne. Działa to tak. Jak pompa pracuje ciśnienie oleju przełącza zawór B tak, aby olej płynął w kierunku wyjścia D i dalej ew. do siłownika. Jak pompa przestaje pracować to zawór B ustawia się w pozycji takiej jak na rysunku i olej powraca z czegoś co jest podłączone do D do zbiornika. W twoim przypadku z siłownika ,w którym jest ciśnienie (skrzynia ładunkowa uniesiona). A więc gdy wyłączysz sinik/pompę to skrzynia ładunkowa opadnie sama. By się tak nie działo potrzebujesz czegoś więcej, np. tego co jest w ramce żółtej. To jest dodatkowy blok, o którym pisałem w jednym z poprzednich postów i są tam zawory nabojowe dwustronnie szczelne V1 i V2 ( w twoim wypadku lepsze by były jednostronnie szczelne), sterowane elektrycznie przez cewki , oraz jednokierunkowe zawory dławiące przepływ oleju w kierunku powrotnym do zbiornika. Wyjście A (ramka żółta) łączysz z siłownikiem, a H zaślepiasz. Zawory dławiące można wywalić jakby okazały się zbędne.

    Przy zaworach jak na rysunku do ponoszenia musisz uruchomić pompę i zasilić cewkę zaworu V2. Przy braku zasilania V2 oraz silnika pompy skrzynia ładunkowa stoi podniesiona. Jak zasilisz samą cewkę V2 skrzynia opada.
    Gdyby V2 był zaworem jednostronnie szczelnym w kierunku powrotu oleju z siłownika do zbiornika, do podnoszenia trzeba by uruchamiać tylko pompę, a by opuszczać potrzebne by było zasilenie cewki zaworu V2.

    Ze względów bezpieczeństwa, aby zminimalizować skutki pęknięcia węża przy podnoszeniu oraz gdy skrzynia ładunkowa jest w górze lepszym, ale droższy pomysłem jest zastosowanie zaworu nabojowego jednostronnie szczelnego przykręconego bezpośrednio do cylindra siłownika. Przykręca się śrubą BANJO (może być w niej zawór dławiący) mały blok zaworowy z zaworem nabojowym i cewką. Taki patent stosowany jest np. w windach ZEPRO. Oczywiście cylinder musi być odpowiednio do tego przystosowany. Można to zrobić samemu.

    Po co Ci te zawory dławiące mogą być potrzebne zapytasz? Po to by ograniczyć prędkość opadania.

    Elektryka chyba nie będzie problem, ale uwzględnij zabezpieczenie przed przypadkowym uruchomieniem oraz przed rozładowaniem akumulatora. Ten sam akumulator zasila silnik pompy oraz rozrusznik. Jak popracujesz częściej wywrotem to możesz mieć problemy z prądem dla rozrusznika.

    0
  • #14 12 Kwi 2017 21:18
    piotrekbia89
    Poziom 7  

    dzwoniłem dzisiaj do kilku miejscowych sklepów i zawór nabojowy jednostronnie szczelny kosztuje około 500 zł ( co już się nie kalkuluje ) zastanawiam się czy przy windzie ( dawcy) znajdę taki zawór nabojowy jedno lub dwustronnie szczelny ?

    0
  • #15 13 Kwi 2017 11:15
    thesperado
    Poziom 13  

    Często kupuję tutaj. W częściach hydraulicznych do wind BAR jest ten dodatkowy blok zaworowy, o którym pisałem, jako pierwszy, cena 1316,- , bez zaworów, więc odpada. W częściach do ZEPRO znajdziesz małe bloki dokręcane do siłownika. Niestety blok, zawór, cewka, śruba, banjo to też są koszty. I do tego przeróbka siłownika. Moja rada. Podłącz to co masz do siłownika, uruchom pompę, tak, aby wysunął się lekko siłownik, wyłącz pompę i nie rozłączając hydrauliki naciskaj na tłoczysko siłownika z siłą raczej dużą. Jeśli jest jak napisałem to tłoczysko powinno się cofnąć i musisz iść dalej w koszta, albo poszukać agregatu hydraulicznego innego np. od ZEPRO. Ten nadaje się idealnie dla Ciebie, tylko musi mieć osobny zbiornik oleju. Ew. zobacz co zostało w windzie-dawcy.

    0
  • #16 13 Kwi 2017 20:38
    Megawe
    Poziom 30  

    Podobnie wyglada elektryczna pompa do podnoszenia osi np w starym Volvo FH12. Siłownik jest tam dwustronnego działania. A w tej aluminiowej kostce przy pompie jest elektrycznie sterowany rozdzielacz z zamkiem. Pompa musi pracować zarówno przy podnoszeniu jak i opuszczaniu osi.
    Elektryczne pompy są też w wózkach z dyszlem, którymi wozi się towar po marketach ale napięcie jest wyższe. Można z nich wykorzystać sam rozdzielacz.

    0
  • #17 13 Kwi 2017 21:28
    piotrekbia89
    Poziom 7  

    dogadałem się z goście od którego kupiłem pompę jutro jadę po całą resztę za 300 zł : ) ( sterowanie, siłowniki, podest, rama stalowa do mocowania) i stamtąd mam zamiar zastosować "elektrozawór"
    co do pompy to zorganizowałem jej specyfikację, max ciśnienie 230bar więc do wywrotu aż aż
    sprawdzałem jak to jest z tym cofaniem oleju ( co prawda sprężonym powietrzem więc nie wiem czy ten test jest cokolwiek wart ) i po wyłączeniu pompy olej z odbiornika ( siłownika) wraca swobodnie do zbiornika oleju
    teraz muszę jedynie zamontować siłownik i dokończyć burty żeby można było przeprowadzić jakiś test pod obciążeniem i pomierzyć ciśnienia u układzie
    będę informował na bieżąco o postępach
    ps. jestem bardzo wdzięczny za pomoc i zaangażowanie

    0
  • #18 13 Kwi 2017 23:52
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    piotrekbia89 napisał:
    wyłączeniu pompy olej z odbiornika ( siłownika) wraca swobodnie do zbiornika oleju
    Jeden elektrozawór załatwia sprawę. Podnoszenie to praca pompy, opuszczanie - praca elektrozaworu (otwarcie).

    0
  • #19 14 Kwi 2017 12:35
    thesperado
    Poziom 13  

    Jeśli jeszcze nie kupiłeś to sprawdź czy w tej windzie jest ten blok, o którym pisałem . Ten schemat , który załączyłem pochodzi od podobnej, a nie od takiej samej. Dla małego udźwigu mogli coś uprościć i zrobić sterowanie tylko zaworami przy siłownikach

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Jeden elektrozawór załatwia sprawę. Podnoszenie to praca pompy, opuszczanie - praca elektrozaworu (otwarcie).


    Przy dwustronnie szczelnych, lub jak kto woli dwustronnego działanie tak nie zadziała, a takie chyba kupi. Trzeba będzie zasilać zawór także przy podnoszeniu.

    0
  • #20 14 Kwi 2017 17:39
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    thesperado napisał:
    Trzeba będzie zasilać zawór także przy podnoszeniu.
    A dlaczego ? Jeżeli podłączy go równolegle do pompy, a ona posiada zawór jednokierunkowy, to będzie działało.

    0
  • #21 15 Kwi 2017 20:12
    thesperado
    Poziom 13  

    Sęk w tym, że nie posiada jednokierunkowego. Do tego ciężko było by mnie wykonać takie połączenie w tym konkretnym przypadku, gdzie mam jakie takie pojęcie o tego rodzaju hydraulice siłowej z powodu konstrukcji bloku, pompy oraz zbiornika. Sam zawór, przy takiej konstrukcji bloku jaką założyłem musi być w szeregu. Założenie zaś jest oparte na podstawie dokumentacji, którą posiadam. Cały czas mówimy o starej konstrukcji BAR. Gdyby była to nowa konstrukcja nie było by tematu, ponieważ nowe bloki mają zawór zwrotny (jednokierunkowy) i zawór nabojowy 4/2 sterowany elektrycznie.
    Nie prościej użyć dwie diody prostownicze w układzie elektrycznym tak, aby cewka zaworu mogła być zasilana przez włącznik "góra" i włącznik "dół" tak by nie miało to wpływu na sterowanie silnikiem pompy lub użyć w przypadku "góry" włącznika podwójnego ?

    0
  • #22 26 Kwi 2017 20:16
    piotrekbia89
    Poziom 7  

    a więc przywiozłem już windę na każdym siłowniku jest elektrozawór mam zamiar z jednego siłownika go odciąć i zrobić wyjście pod przewód olejowy
    jest również blok
    pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju

    0
  • #23 03 Maj 2017 12:54
    thesperado
    Poziom 13  

    Masz wszystko co potrzeba i do tego wygląda, że chyba trafiłem ze schematem, więc dasz radę. Pomysł z odcinaniem i spawaniem jest niby OK, pod warunkiem, że naprawdę dobrze spawasz. Z moich doświadczeń wynika, że trudniej jest pospawać by coś było szczelne przy 150-200 bar, niż by się nie urwało nawet pod dużym obciążeniem.
    W bloku masz zapewne zawory szczelne dwustronnie, a w siłownikach jednostronnie. Pomimo różnicy w działaniu powinny być współzamienne, jeśli chodzi o gwint i średnicę oraz długość noska

    1
  • #24 04 Lis 2017 21:51
    jaro392
    Poziom 2  

    thesperado mam pytanie, jak przerobić pompę, która zasilała siłownik na dwa przewody, a teraz bym ją chciał przerobić na pompę do wywrotu na jeden przewód do siłownika innego? Z tego co widzę to są dwa elektrozawory, dwa przewody mam urwane więc instalację elektryczna też muszę zrobić. podaj jakiś namiar na siebie. dzieki

    Dodano po 53 [minuty]:

    pompa wywrotu/windy - opuszczanie skrzyni/ cofnięcie oleju

    Dodano po 1 [minuty]:

    załączam fotkę schematu z tabliczki znamionowej

    0
  • #25 11 Lis 2017 14:48
    thesperado
    Poziom 13  

    Możesz wrzucić fotkę całości tego co posiadasz? Nie znam tego czego tabliczkę zamieściłeś, ale wygląda, że to co masz będzie robić pod warunkiem, że cewki sterujące zaworami są na właściwe napięcie zasilania. Możemy ogarnąć temat na forum, priv, lub mailowo.

    Na podstawie tego co widzę to:
    1. połączył bym HYDRAULIKĘ tak:
    P - do pompy (ciśnienie)
    R - do zbiornika oleju z pominięciem pompy (powrót)
    A - siłownik
    B - zaślepić
    2. połączył bym ELEKTRYKĘ tak:
    cewka oznaczona "a" - zasilana tylko wtedy, gdy pracuje silnik pompy (po wyłączeniu silnika zasilanie tej cewki musi być przerwane)
    cewka oznaczona "b" - zasilana wtedy, gdy potrzeba opuszczać wywrot

    DODATKOWO
    Dla bezpieczeństwa pomiędzy P, a pompę wstawił bym zawór zwrotny, a pomiędzy przewodem elastycznym siłownika, a siłownikiem (czyli przy siłowniku) założył bym zawór nabojowy jednostronnie szczelny z cewką zasilaną przy opuszczaniu.

    0
  • #26 10 Lut 2018 23:59
    Technostage
    Poziom 1  

    Witam,
    Przepraszam za mały off-top ale widzę że mamy tu specjalistę. Mam problem z windą załadowczą ze głównie podczas domykania, wypycha olej ze zbiornika przez zaślepkę która służy do dolewania go, a olej się pieni i mętnieje. Co może być przyczyną? Słyszałem że to kwestia któryś zaworów i że się podciśnienie wytwarza ...

    2
  • #27 13 Lut 2018 23:35
    thesperado
    Poziom 13  

    Kraków to mała mieścina i o tej twojej windzie słyszałem tydzień temu. Wiem, że to Dautel, ale nic poza tym, a przydało by się wiedzieć więcej np. typ, udźwig i rocznik, aby wiedzieć jak zbudowana jest hydraulika. Daj znać na priv, aby nie zaśmiecać forum lub przez Andrzeja.

    0