Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ Dahlandera - złe działanie biegów

CamroC 10 Kwi 2017 23:58 1101 15
  • #1 10 Kwi 2017 23:58
    CamroC
    Poziom 3  

    Witam!
    Dzisiaj na zajęciach dostałem zadanie sprawdzenia pracy kolegów i naprawy błędów, które popełnili. Prześledziłem niniejszy schemat i plątaninę przewodów; po wielu próbach naprawiłem wszystkie błędy jakie dostrzegłem aż nadszedł czas podłączenia silnika do układu. Wszystkie styczniki reagowały identycznie jak było opisane pod schematem i teoretycznie wszystko powinno być w porządku, jednak silnik reagował tylko na włącznik odpowiadający za kierunek "do przodu" i włączniki "szybko" "wolno" gdzie wolno skutkowało wolnymi obrotami w przód, a szybko zmianą kierunku i szybszymi obrotami. Na włącznik "do tyłu" i przełączanie poszczególnych biegów za to reagował tylko cichym buczeniem i wyłączeniem zasilania na stycznikach po określonym odstępie czasu od załączenia. Przeglądaliśmy z nauczycielem układ ze schematem chyba 5 razy i żadnych błędów nie znaleźliśmy. Teraz jedyne co mi przychodzi do głowy to złe podłączenie uzwojeń w silniku, którego badanie robiliśmy kilka tygodni temu i nie jestem pewny ale mogliśmy lekko "zmodyfikować" pod inny układ. Chciałbym jednak zaczerpnąć jeszcze Waszej opinii w tym temacie.

    Poniżej zamieszczam schemat, na którym pracowaliśmy i opis układu.

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

    Układ Dahlandera - złe działanie biegów

    Opis działania
    Przez naciśnięcie przycisku I wzbudza się stycznik Q11. Stycznik Q11 wybiera kierunek obrotów do przodu i po puszczeniu przycisku I podtrzymuje się poprzez swój łącznik pomocniczy 14-13 i przycisk 0. Poprzez Q11/44-43 są czynne przyciski III i IV dla prędkości obrotowych. Przycisk III wzbudza Q17, który podtrzymuje się poprzez swój styk 14-13. Przycisk IV uruchamia styczniki Q23 i Q21 dla wysokich obrotów. Łącznik pomocniczy Q21/21-22 czyni nieczynnym przycisk III dla niskich obrotów. Dla zmiany prędkości obrotowej lub kierunku obrotów musi zostać ponownie naciśnięty przycisk 0.

    Dobór wielkości styczników
    Q11, Q12 = I2 (niskie i wysokie obroty)
    F2, Q17 = I1 (niskie obroty)
    F1, Q21 = I2
    Q23 = 0,5 x I2(wysokie obroty)

    Sterowanie
    0: zatrzymanie
    I: DO PRZODU (Q11)
    II: DO TYŁU (Q12)
    III: WOLNO (Q17)
    IV: SZYBKO (Q21 + Q23)

    0 15
  • #2 11 Kwi 2017 06:05
    rb401
    Poziom 30  

    CamroC napisał:
    Teraz jedyne co mi przychodzi do głowy to złe podłączenie uzwojeń w silniku


    O ile pierwszy objaw tj, zmiana kierunku przy zmianie niskie/wysokie jest prawdopodobna w świetle pomylenia podłączeń na silniku, to drugi objaw tj. brak obrotów do tyłu, jest bardzo zagadkowy. O ile oczywiście wykluczymy tak prozaiczną przyczynę jak brak przejścia jednej z faz przez styki główne Q12 lub przerwa w ich połączeniach.

    W zasadzie to układ zmiany kierunku zamienia tylko L1 z L3, czyli jeśli jest pole wirujące i silnik ładnie kręci (pomijając chwilowo że zmienia kierunek przy zmianie ilości biegunów), to zamiana faz tylko zmieni ten kierunek na przeciwny.
    W układzie sterowania dla układu zmiany prędkości też jest pełna symetria ze względu na kierunek (styki Q11 i Q12 zasilające układy zmiany prędkości są równolegle).

    Osobiście bym dla eksperymentu na początku zamienił wzajemnie L1 i L3 np. na wyjściu bezpieczników i sprawdził czy objawy będą nadal występowały przy tych samych naciśnięciach przycisków (czyli I kręci, II nie kręci) ale przy faktycznie przeciwnym kierunku obrotów silnika. Jeśli tak, to by wskazywało że ewidentnie coś jest namieszane między układami kierunku i szybkości. A dopiero później ewentualnie sprawdził bym podłączenie na silniku.

    0
  • #3 11 Kwi 2017 08:36
    CamroC
    Poziom 3  

    Przypomniałem sobie jeszcze że silnik jest wyposażony w hamulec (według nauczyciela elektromagnetyczny) włączony w tym przypadku pod N i L3. Może właśnie hamulec przy zamianie faz blokuje silnik i wystarczy przepiąć go na L2? Może to by rozwiązało problem startu na biegu do tyłu, choć nadal nie wyjaśnia zmianę kierunku przy przełączaniu prędkości.

    0
  • #5 11 Kwi 2017 09:31
    rb401
    Poziom 30  

    CamroC napisał:
    choć nadal nie wyjaśnia zmianę kierunku przy przełączaniu prędkości.


    To akurat nie jest wielka filozofia. Wystarczy zamienić ze sobą jakiekolwiek dwa odprowadzenia z jednej strony silnika, by ze zmianą układu połączeń zmieniał się kierunek. Po prostu trzeba sprawdzić czy UVW (kolejność ważna) z lewej strony dostają te fazy w tej samej kolejności co odprowadzenia UVW z prawej. Lub prościej mówiąc, idąc z U1 przez styczniki musimy dojść do U2 (tak samo dla V i W).

    Ten hamulec obadaj ale zmiana fazy tu nie powinna nic zmienić (hamulec jest jednofazowy jak piszesz).

    0
  • #6 11 Kwi 2017 21:01
    pafciowaw
    Specjalista Automatyk

    Schemat jest poprawny (jedynie niekonsekwencja nazewnictwa wyłączników termicznych: zamiast F2 i F21 powinno być F21 i F22 aby zaznaczyć równoległość i rozdzielność tych zabezpieczeń)
    Wracając do problemu głównego: skoro praca "do przodu" i "wolno" lub "szybko" przebiega bez zakłóceń (według założeń: odpowiednia szybkość, pobór prądu, wyłączenie hamulca...itd), a zmiana kierunku odbywa się poprzez styczniki Q11 lub Q12 to winowajcą problemu jest brak przejścia wszystkich 3 faz od F1 do punktu rozdziału (wejścia styczników Q17/Q21).
    Trzeba sprawdzić "tory prądowe" (połączenia przewodowe, styki stycznika) dla stycznika Q12.

    0
  • #7 12 Kwi 2017 08:39
    kkas12
    Poziom 40  

    CamroC napisał:
    Na włącznik "do tyłu" i przełączanie poszczególnych biegów za to reagował tylko cichym buczeniem i wyłączeniem zasilania na stycznikach

    kkas12 napisał:
    Zastanów się jak ten hamulec działa, czyli co się musi stać by zaczął hamować?
    pafciowaw napisał:
    ...skoro praca "do przodu" i "wolno" lub "szybko" przebiega bez zakłóceń (według założeń: odpowiednia szybkość, pobór prądu, wyłączenie hamulca...itd), a zmiana kierunku odbywa się poprzez styczniki Q11 lub Q12 to winowajcą problemu jest brak przejścia wszystkich 3 faz od F1 do punktu rozdziału (wejścia styczników Q17/Q21).
    Trzeba sprawdzić "tory prądowe" (połączenia przewodowe, styki stycznika) dla stycznika Q12.
    Czyli...
    Pytanie pomocnicze: dlaczego zabezpieczenie termiczne wyłącza układ?

    0
  • #8 12 Kwi 2017 20:05
    mychaj
    Poziom 26  

    Co uruchamia ten hamulec? Jak on jest sterowany? Bo że jest na 230V to już wiem...

    0
  • #9 12 Kwi 2017 20:23
    CamroC
    Poziom 3  

    @kkas12 Wyłącza bo jest zwarcie, a przynajmniej tak nam sugerował inny nauczyciel. Problem w tym, że nie znaleźliśmy żadnego błędu w podłączeniu układu. Będę musiał sprawdzić silnik.

    @mychaj Hamulec zwykle hamuje, chyba że ma jakąś inną funkcję... jestem tylko uczniem 3 klasy technikum energetycznego, który nie powinien mieć według programu styczności nawet z głupim przewodem bo przecież ktoś mądry w ministerstwie wymyślił, że technik ma LICZYĆ, a nie dłubać w bezpiecznikach. Steruje się sam, ew. przez dźwignię na silniku - nie przykładałem specjalnie uwagi do tego elementu.

    Dzięki wszystkim za zainteresowanie i rady. Dam znać co z tego wyszło przy najbliższej okazji (niestety te zajęcia mam tylko w poniedziałki).

    0
  • #10 12 Kwi 2017 20:30
    mychaj
    Poziom 26  

    Nie koniecznie - są takie które "łapią" na podanie napięcia i takie które "luzują" na podanie napięcia, są tez takie które maja łożyska kierunkowe - obrót tylko w jedna stronę.

    Cytat:
    nie przykładałem specjalnie uwagi do tego elementu.

    Moim zdaniem błąd - warto sprawdzić jak on działa.

    0
  • #11 12 Kwi 2017 22:01
    rb401
    Poziom 30  

    CamroC napisał:
    Wyłącza bo jest zwarcie, (...) Będę musiał sprawdzić silnik.


    Trochę to mało logiczne, bo jak pisałeś, silnik działa poprawnie zarówno w trójkąt jak i podwójną gwiazdę.
    Gdyby było zwarcie wybijało by natychmiast bezpieczniki na wejściu. Tak jak koledzy wyżej wspominają objaw "buczenia" wygląda na brak jednej z faz na silniku, lub zablokowanie wału hamulcem i z tego wynikające przeciążenie. Zwarcie np. w uzwojeniach, wyklucza poprawna praca silnika w dwóch wariantach prędkości.

    Oczywiście hipotetycznie może powstać sytuacja przy zamienieniu odprowadzeń między grupami U1W1V1 a U2V2W2, tak że układ przestaje być Dahlanderem a robi się jakiś kompletny dziwoląg (zamiana wyłącznie wewnątrz jednej z tych grup, skutkuje jedynie zmianą kierunku obrotów).
    Ale tu by i tak panowała jakaś niezależność objawów względem kolejności faz.
    By całkowicie wykluczyć jakieś takie możliwości totalnych błędów w połączeniach silnika, proponowałem wyżej ten test z zamianą L1 i L3 na bezpiecznikach i obserwacja objawów po tej zmianie. Jeśli nadal po naciśnięciu przycisku II silnik buczy a przy przycisku I działa na dwóch prędkościach (choć będzie kręcił się odwrotnie niż przed zamianą), to całkowicie "uniewinnia" silnik. I kieruje podejrzenie na układ kierunku, będącym tu przecież całkowicie niezależnym obwodem, w zasadzie zamieniającym tylko L1 z L3 . Lub hamulec, np. przypadkiem włączony na fazę której z jakieś przyczyny brakuje.

    A to że silnik zmienia kierunek przy zmianie prędkości, to w tej chwili drobiazg, do skorygowania w minutę.

    0
  • #12 12 Kwi 2017 22:31
    mychaj
    Poziom 26  

    Mało danych - a ja bym stawiał na to że hamulec sterowany jest tylko przez Q11, przy załączeniu Q12 już nie.

    0
  • #13 12 Kwi 2017 22:43
    CamroC
    Poziom 3  

    @mychaj Hamulec ma bezpośrednie połączenie z wyjściem bezpieczników, więc średnio rozumiem jakby to miało wyglądać.

    0
  • #14 12 Kwi 2017 22:51
    mychaj
    Poziom 26  

    Wrzuć schemat całego tego bałaganu oraz kilka fotek - bo tak to nie ma sensu, to jest wróżenie z fusów i szklanej kuli - zgadywanka komu się uda.

    Cytat:
    . Przeglądaliśmy z nauczycielem

    A to jest powód do zmartwień.

    1
  • #15 13 Kwi 2017 19:19
    Radiowiec 2
    Poziom 30  

    Ja zaczął bym od sprawdzenia przebiegu poszczególnych faz na silnik podczas jazdy do przodu i do tyłu. Może być taka sytuacja że zestyk na przełączniku odpowiedzialnym za kierunek jazdy nie podaje napięcia na jednym z kierunków. Nie ma jednej fazy i silnik nie kręci. Pozdrawiam!

    0
  • #16 24 Kwi 2017 13:41
    CamroC
    Poziom 3  

    Dzisiaj dzięki Waszym wskazówkom udało się naprawić błędy i układ działa jak powinien. Po trzech godzinach niepotrzebnego przestawiania przewodów, tak aby wejścia/wyjścia pasowały do schematu okazało się że:
    -jedna z faz na Q17 wyśliznęła się z zacisku,
    -brakowało 2-3 przewodów w układzie sterowania,
    -drugi "zestaw" uzwojeń jest podłączony odwrotnie w silniku.

    Dodaję fotki z gotowym układem. Wiem... plątanina straszna ale szkoły nie stać na ciągłe kupowanie korytek, które ktoś niszczy. Grunt że działa.

    Układ Dahlandera - złe działanie biegów

    Na niebiesko zaznaczony jest bezpiecznik, który zastępuje płytkę rozgałęźną potrzebną do prawidłowego podłączenia "0" (trzy przewody na wyjściu przełącznika by się nie zmieściły)

    Układ Dahlandera - złe działanie biegów

    Tutaj nasz patent na łączenie silnika z układem. Uzwojenia podłączone są zaczynając od prawej strony. Strzałką zaznaczyłem U2 i W2, które trzeba było zamienić miejscami.

    Dziękuję za pomoc i wszelkie wskazówki.
    Pozdrawiam

    1
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo