Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła DRL w kierunkowskazach

hornet2 27 Maj 2017 09:25 816 7
  • #1 27 Maj 2017 09:25
    hornet2
    Poziom 4  

    Witam serdecznie wszystkich Kolegów na tym forum . Niedawno kupiłem i zainstalowałem w swoim Scenicu światła DRL w kierunkowskazach do jazdy dziennej . Niby wszystko działa ale mam do Was pytanie . Skąd wziąć "+" po stacyjce zasilania DRL ? W komorze silnika jest skrzynka z przekaźnikami i bezpiecznikami . Tam by było najbliżej i najwygodniej zamontować przekaźnik wyłączający DRL podczas włączenia świateł pozycyjnych .

    Tak wygląda w tej skrzynce listwa z przekaźnikami i bezpiecznikami : Światła DRL w kierunkowskazach
    I pod spodem :
    Światła DRL w kierunkowskazach
    Szukałem żółtych przewodów bo one mają "+" po stacyjce . W bezpiecznikach i przekaźnikach jest tylko "+" po stacyjce na zas ilaniu cewk i przekaźnika 13 pompy paliwa i na bezpieczniku 12 zasilania air bag i ASR . Z początku wpiąłem się pod żółto pomarańczowy przewód w złączu większej białej kostki .

    Światła DRL w kierunkowskazach
    Okazało się że ten przewód łączy się z bezpiecznikiem 12 . Więc wypiąłem się z tego przewodu . Obawiam się jakichś zakłóceń airbagu albo ASR . Przepiąłem się pod żółty przewód zasilania cewki przekaźnika pompy paliwa . Tylko jest jedno ale ! Czy nie będzie to jakieś dodatkowe za duże obciążenie ? Kabelek jest dość cienki . Tutaj mam dane diod zamontowanych w tych żarówkach :
    Dioda LED smd 4014 - 6800K
    Jasność 22- 28 lm
    IF 60mA
    VF- 2,3- 3,4V ; 0,2W
    Cri 80

    Jedna żarówka ma 30 diod białych i 30 żółtych . Czyli naraz świeci 60 diod białych ( światła dzienne ) albo 30 żółtych ( kierunkowskazy ) .
    Z tego by wynikało że jedna żarówka ma 6W . Więc obie maja moc 12W . Wobec tego ile te żarówki ciągną amper ? 3,6A ( 60szt x 60mA ) ? Ale czy jest to możliwe ? Na zabezpieczeniu obwodu jest bezpiecznik 2A . Czego go nie wywala ?

    Więc jak to zrobić ? Bezpośrednio się wpiąć do tego przewodu zasilania cewki przekaźnika pompy ? Czy może jednak przez drugi przekaźnik i wtedy "+" wziąć bezpośrednio z aku ? Czy jest sens robić coś takiego ? Czy rzeczywiście te DRL mogą zakłócić prawidłową pracę cewki przekaźnika pompy.

    Sprawdzałem napięcia na stykach przekaźnika pompy . Na jednym styku jest stałe + . Więc odpada . Na drugim gdy przykładam + miernika do przewodu zasilającego cewkę a - do - aku miernik pokazuje napięcie ale z - . Po podłączeniu + DRL pod ten przewód żarówki nie świecą .

  • #2 28 Maj 2017 11:32
    bodom
    Poziom 29  

    12W to pobór prądu ok. 0,9A

  • #3 28 Maj 2017 20:44
    milejow
    Poziom 42  

    Żółty kabel na przekaźniku nr 13. to zapłon.

  • #4 28 Maj 2017 21:23
    hornet2
    Poziom 4  

    milejow napisał:
    Żółty kabel na przekaźniku nr 13. to zapłon.


    Wiem że żółty to "+" po stacyjce . Z początku byłem wpięty w cienki żółty przewód zasilający cewkę przekaźnika pompy paliwa bezpośrednio z "+" zasilania DRL . Dzisiaj przerobiłem układ na dwa przekaźniki . Narysowałem sobie wcześniej schemat . Następnie według niego zrobiłem podłączenia . Pytałem czy 1A nie za bardzo obciąży zasilanie cewki przekaźnika pompy ? Ale nie otrzymałem na to pytanie odpowiedzi . A nie będę czekał na odpowiedź w nieskończoność . Teraz jest max obciążenie gdzieś w granicach 120- 150 mA .

    Światła DRL w kierunkowskazach

  • #5 30 Maj 2017 08:08
    hornet2
    Poziom 4  

    Proponuję przenieść naszą dyskusję z niejawnej ( P.W. ) na jawną . Tak będzie nam wygodniej . I może dzięki temu więcej osób się włączy w tą dyskusję .

    Tak wyglądają te światła ( te co ja ma mam 60led ) :
    Światła DRL w kierunkowskazach
    Na tym zdjęciu wyraźniej widać co i jak ?
    Światła DRL w kierunkowskazach

    Z żarówki ( w moim przypadku 60 led ) wychodzą trzy przewody . Za pewne + diod kierunkowskazów , + diod DRL i trzeci przewód wspólna masa ?
    Dwa przewody wchodzą do filtra CAN . Trzeci zakończony wsuwką służy do połączenia z drugą żarówką (diody białe DRL ) . Filtr CAN jest połączony też dwoma przewodami z oprawą ( w moim przypadku typu PY21W ) . Oprawę tą wkręca się w miejsce wykręconej żarówki kierunkowskazów . Jest jeszcze tak zrobione by nie obcinać i nie zamieniać przewodów że bez względu gdzie jest + na oprawie to świecą diody kierunkowskazów .

    W zestawie jest jeszcze kawałek przewodu do podłączenia + zasilania obu żarówek diod DRL ( w zasadzie są to dwa przewody zakończone wtykami typu żeńskiego połączone z jednym przewodem ) . Przewód posiada zabezpieczenie w postaci bezpiecznika rurkowego szklanego 2A . Oprócz tego w zestawie znajduje się przekaźnik do wyłączania świateł DRL podczas włączania świateł pozycyjnych . Do przekaźnika jest załączony schemat podłączenia świateł .

    Według tego schematu cewka przekaźnika ma być podłączona do masy i do + świateł pozycyjnych . Do styku 30 ma być podłączony + po stacyjce . Do styku 87a + zasilania DRL . Gdy na cewce nie ma napięcia styki 30 i 87a są zwarte . Gdy się napięcie pojawia styk 30 rozwiera się ze stykiem 87a i zwiera z 87 . Następuje rozłączenie zasilania DRL . Wcześniej zadałem pytanie pod co podłączyć te zasilanie + DRL po stacyjce ?

    Jeden z Kolegów na tym forum na P.W. podsunął mi takie rozwiązanie . Masę LED podłączyć do + pozycyjnych . Styk przekaźnika 30 podłączyć bezpośrednio pod + aku . Do styku 87 podłączyć + zasilania DRL . Do styku 85 cewki przekaźnika podłączyć masę . Do 86 + po stacyjce . Cały problem z tą masą LED . Wspólna masa DRL i kierunkowskazów jest brana z oprawki żarówki kierunkowskazów .

  • #6 30 Maj 2017 08:59
    bodom
    Poziom 29  

    Do skrzyni biegów, do włącznika świateł cofania, dochodzą 2 przewody. Na jednym jest + po stacyjce i do niego możesz się podłączyć. (Na tym drugim pojawia się napięcie po włączeniu wstecznego i zasila lampy cofania.)

  • #7 30 Maj 2017 09:15
    sanfran
    Poziom 33  

    W moim Scenicu (z 2008) głowiłem się bardzo nad zasilaniem 12V do świateł DLR. Chciałem pobrać z wycieraczek, bo w/g wszelkich danych na niebie i na ziemi tam powinno być zawsze 12V. Niestety nie było - Renault. Aby wykluczyć wszelkie awarie elektroniki to poszedłem po najmniejszej linii oporu i pociągnąłem kabel od zasilania zapalniczki.

  • #8 30 Maj 2017 10:28
    hornet2
    Poziom 4  

    Można też tak . Ale to dodatkowa robota z tym przebijaniem się do kabiny samochodu . Ja szukałem najprostszego rozwiązania - zasilanie i przekaźnik w komorze silnika . Żarówki w zasadzie też mieszczą się w komorze silnika . Więc nie ma problemu z połączeniem tego wszystkiego . Wcześniej miałem zrobione na jednym przekaźniku . Z zasilaniem + DRL podpiąłem się pod + zasilania cewki przekaźnika pompy paliwa . Bałem się że ten 1A obciążenia dodatkowego na cewce jakoś może zaszkodzić jej pracy . Czekałem na konkretną odpowiedź . Co prawda oprócz zasilania cewki przekaźnika pompy są jeszcze i inne żółte przewody zasilające po stacyjce różne urządzenia w komorze silnika . Tylko co one zasilają ? Nie chciałbym by auto mi nagle zgasło gdzieś w dalszej podróży bo nagle przestała pracować pompa paliwa albo jakaś inna rzecz . By tak bardzo nie obciążać tej cewki to zrobiłem układ na dwóch przekaźnikach ( zawsze to obciążenie prawie 10 razy mniejsze , bo gdzieś w granicach 120 max. 150 mA ) . Zamiast + zasilania DRL pod + zasilania cewki przekaźnika pompy jest podpięty + zasilania cewki jednego z przekaźników . Zasilanie + DRL teraz jest wzięte bezpośrednio z + aku .
    Światła DRL w kierunkowskazach

    Tak się zastanawiam czy nie byłoby możliwe podłączenie tych świateł w ogóle bez przekaźnika ? Tylko cholercia ta masa diod DRL ! Tak to bym podłączył masa DRL do masy postojowych , + DRL do + aku . I tyle ! Za przekaźnik by służył włącznik świateł pozycyjnych przy kierownicy .

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo