Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Twingo 1/ 98r - Błąd czujnika temperatury czynnika chłodzącego

fidzos 09 Aug 2017 11:03 8259 9
  • #1
    fidzos
    Level 9  
    Witajcie
    Kupiłem niedawno Twingo z 98r no i jak to reno ;P

    Otóż problem jest taki że wentylator nie pracuje na 1biegu i sterownik wyświetla błąd P0115 - Czujnik temperatury czynnika chłodzącego sinik - usterka trwała.

    Byłem z tym u mechanika ale rozłożył ręce, twierdzi że jemu brakuje czujnika na chłodnicy a jego komputer pokazuje ogólnie błąd ECU. Samochód posiada klimatyzację i jak jeżdżę z włączoną klimą wszystko jest super. Po włączeniu wentylator kręci się powoli i utrzymuje temp silnika na 98-92 stopniach. Natomiast jak klimatyzację wyłączę temperatura skacze do 102 stopni i dopiero odpala się wentylator na pełnej mocy tak że chłodzi w kilka sekund do 80-ciu.

    Ok jestem w stanie zrozumieć że projektanci nie dali czujnika ale w takim razie komputer nie powinien wywalać błędu. Jest jeden czujnik w bloku silnika, działa prawidłowo. Po odpięciu pokazuje -40stopni.

    Na zdjęciu jest czujnik temperatury silnika - dodam że po odpięciu jego nie ma żadnego dodatkowego błędu w sumie temperatury -40 mogą się zdarzyć.
    Renault Twingo 1/ 98r - Błąd czujnika temperatury czynnika chłodzącego

    A tutaj jest chłodnica, na górze podpięcie wiatraka a po lewej rezystor dmuchawy - działa jak go odłączę nie ma wentylatora po odpaleniu klimy. Zastanawiam się czy wersja z klimą ma może jakoś inaczej czujniki czy coś, mechanik mi mówił ze każde auto powinno mieć jak nie czujnik to zwykły bimetal na chłodnicy do załączania wentylatora.

    Renault Twingo 1/ 98r - Błąd czujnika temperatury czynnika chłodzącego

    Silnik D7F taki sam silnik jest w Clio z 99roku

    Macie jakieś pomysły?
  • Helpful post
    #2
    grala1
    VAG group specialist
    Są dwa możliwe rozwiązania: dwa czujniki, jeden dla sterownika silnika a drugi dla włączenia wentylatora (bimetal) lub jeden czujnik tylko dla sterownika silnika i ten włącza wentylator ale po jego odpięciu wentylator powinien zacząć pracować.
    Mówisz że po odpięciu pokazuje -40. Pokazuje to na liczniku czy komputer mowi o tym że sterownik silnika widzi taką temperaturę?
    Czasem są dwa osobne czujniki - jeden dla licznik by kierowca widział temperaturę i drugi dla sterownika silnika by ten dobrał odpowiednią dawkę paliwa.
  • #3
    fidzos
    Level 9  
    Twingo nie posiada wskaźnika w kabinie.
    -40 to odczyt z OBD2, program Piston opisuje to jako temperatura silnika a program Torque jako temperaturę płynu(Łączenie przez tani interfejs na bluetooth). Natomiast nie znalazłem żadnego innego odczytu temperatury poza temperaturą powietrza w dolocie. Jak wspomniałem komputer mechanika pokazał ogólny błąd ECU natomiast łączył się z nim nie jako z Twingiem a Clio gdyż jego program dla Twinga przewidywał jedynie sprawdzenie ABS-u. Natomiast po wyborze Clio podłączył się ładnie (ten sam silnik) i wykazał błąd ECU oraz brak 1biegu wentylatora. Co ciekawe znajomy ma Clio z takim samym silnikiem i mój interfejs nie mógł się połączyć z jego autem.
    Po odpięciu czujnika wiatrak nie startuje, czujnik ma 3 piny natomiast wtyk do niego wykorzystuje 2
  • Helpful post
    #4
    grala1
    VAG group specialist
    Sterownik silnika steruje wentylatorem na chłodnicy poprzez przekaźniki. Być może sterownik silnika nie widzi jednego z przekaźników i przez to ten błąd.
    Nie wiem czy tym swoim sprzętem jesteś w stanie sprawdzić ale powinno być widać coś takiego czy pierwszy bieg został wysterowany, po tym by było widać że gdy silnik jest nagrzany ECU reaguje prawidłowo i zmienia stan na wyjściu ale przekaźnik nie przełącza bo jest uszkodzony lub jest przerwany przewód od sterowania cewki przekaźnika pomiędzy przekaźnikiem i ECU.
    Jaki to rocznik, silnik i czy to wersja PH1 czy PH2?
    Powinny być dwa przekaźniku - jeden od pierwszego biegu a drugi od drugiego. Pierwszy bieg jest puszczony przez opornice a drugi zasila wentylator bezpośrednio.
    Musisz zlokalizować przekaźniku, sprawdzić je i ciągłość przewodu pomiędzy ich cewkami a ECU.
    One są sterowane masą z ECU.
  • #5
    fidzos
    Level 9  
    Może zacznę od środka
    Renaul Twingo 1 98r silnik D7F 60koni

    Renault Twingo 1/ 98r - Błąd czujnika temperatury czynnika chłodzącego

    To moja skrzynka z przekaźnikami. Dwa czarne małe przekaźniki po lewej stronie to kolejno zasilanie pompy paliwa i zasilanie cewki. Ten szary to przekaźnik od klimatyzacji załącza on jednocześnie dwa osobne obwody, wiatrak i agregat (czy jak to się nazywa, wiecie o co chodzi ;) ). I ten obwód idzie przez opornice, po wypięciu wtyku od opornicy wiatrak się zatrzymuje więc jest dobrze. Natomiast drugi przekaźnik steruje wiatrakiem. Styk przekaźnika jest podpięty prosto do wentylatora nie ma nic więcej więc jest to ten 2bieg. On działa prawidłowo też. Natomiast nie mam w samochodzie bezpiecznika od wentylatora. W skrzynce w samochodzie miejsce na bezpiecznik wentylatora chłodnicy jest puste. Oryginalnie jest puste, nie ma pinów metalowych w środku.
    Dzisiaj jadę do znajomego co ma clio z takim samym sinikiem i zobaczę jak to u niego działa. Ciągłość sprawdzę jutro i może na komputer podjadę jeszcze raz. Jeżeli on oryginalnie nie ma 1 biegu najwyżej dorobię przekaźnik + bimetal + wepnę się w układ klimy żeby szło przez opornicę. Tylko nie chcę kombinować jak nie ma potrzeby i może jakaś głupota jest uszkodzona. No i ten błąd.
  • Helpful post
    #6
    grala1
    VAG group specialist
    Skoro ma pierwszy bieg gdy pracuje klima to i dla normalnego chłodzenia powinien mieć.
    Tymi przekaźnikami steruje ECU i nie ważne czy klima jest czy nie te przekaźniki mają być.
    Czy gdy zewrzesz styk przekaźnika palcem to wentylator rusza, tzn czy działają oba biegi jak zwierasz styki przekaźników?
    Czy jak włączysz klime to dziala pierwszy bieg wentylatora, ten przez opornicę?
  • Helpful post
    #7
    milejow
    Level 43  
    Pierwszy bieg wykorzystuje wyłącznie klima, chłodzenie silnika zapina od razu drugi bieg, po zejściu temp, wentylator zatrzymuje się lub pracuje na 1 jak klima włączona-tak jest w oryginale. Pewnie termostat ci kuleje.Sprawa druga, komputer wyświetla głupoty, to Twingo nie ma systemu EOBD i nie dotyczą go kody PXXXX.
  • #8
    fidzos
    Level 9  
    grala1 wrote:
    Czy gdy zewrzesz styk przekaźnika palcem to wentylator rusza, tzn czy działają oba biegi jak zwierasz styki przekaźników?
    Czy jak włączysz klime to dziala pierwszy bieg wentylatora, ten przez opornicę?


    Klima idzie przez opornicę a chłodzenie normalnie bez

    milejow wrote:
    Pierwszy bieg wykorzystuje wyłącznie klima, chłodzenie silnika zapina od razu drugi bieg, po zejściu temp, wentylator zatrzymuje się lub pracuje na 1 jak klima włączona-tak jest w oryginale.

    Właśnie do tego samego doszedłem, byłem u kolegi co ma Clio i twierdzi że u niego wiatrak wiatrak uruchamia się agresywnie i tyko na chwile. Termostat mam sprawny, widzę to dokładnie jak przy 92 stopniach temperatura spada po otworzeniu dużego obiegu. Ogólnie niepokoiło mnie to że wiatrak załącza się przy 100 stopniach, ale z drugiej strony jeżeli on fabrycznie nie ma 1biegu to gdyby miał 94stopnie to wentylator ciągle by się włączał i wyłączał.


    milejow wrote:
    Sprawa druga, komputer wyświetla głupoty, to Twingo nie ma systemu EOBD i nie dotyczą go kody PXXXX.


    To że może wyświetlać głupoty to racja, byłem oglądać Clio i ono też ma jeden czujnik temperatury. Z opisu usterki wynika że mój błąd pojawi się kiedy wartości wyjdą poza jakieś ustalone granice ale wszystko jest ok.
    Ale proszę wytłumacz mi coś. EOBD to po prostu europejskie OBD. Jeżeli mam złącze OBD2 i dane które przekazuje są mniej więcej prawidłowe (nie wiem czemu na wyłączonym silniku pokazuje 250obrotów/min) to dlaczego nie może korzystać z kodów?
    Ale ogólnie wielkie dzięki za pomoc, skoro to normalne to mogę jeździć spokojniej bez obawy że się zagotuje.
  • Helpful post
    #9
    g107r
    Level 41  
    fidzos wrote:
    (nie wiem czemu na wyłączonym silniku pokazuje 250obrotów/min) to dlaczego nie może korzystać z kodów?

    Odpowiedni interfejs/komputer do odpowiedniej marki samochodu.
    W "mojej" marce od czasu do czasu zdarzają się odczyty błędów silnika nieodpowiednim narzędziem, i złe tłumaczenia, opisy tych błędów, słowem głupoty.
    Niestety narobili protokołów, diagnoskopów, i takie ogólne do wszystkich marek, często są za słabe by poprawnie komunikować się ze sterownikami w samochodzie.
    Takim coś zrobisz, ale tamtego już nie, musisz podłączyć inny - do tamtego...
    Tylko właściwy da pewność że prawidłowo się skomunikuje, i da pomocną podpowiedź.

    fidzos wrote:
    sterownik wyświetla błąd P0115 - Czujnik temperatury czynnika chłodzącego sinik - usterka trwała.
    fidzos wrote:
    Jest jeden czujnik w bloku silnika, działa prawidłowo. Po odpięciu pokazuje -40stopni.

    Po za głupotami, u mnie byłby walnięty czujnik, lub przerwa na przewodach. Na tej wtyczce nie masz czasem 5V ? Kolega ma identyczny czujnik ? Zamieni się ?
    fidzos wrote:
    Z opisu usterki wynika że mój błąd pojawi się kiedy wartości wyjdą poza jakieś ustalone granice ale wszystko jest ok.
    Tak, czujnik pokaże oporność wskazującą na temp poniżej -40C. Zobacz na moim przykładzie czujnika z termistorem
    https://obrazki.elektroda.pl/1953657000_1502372910_thumb.jpg
    Tabelka kończy się na -20, choć MÓJ błąd jako taki opis ma poniżej -35C, to pomyłka o kilkanaście KΩ> drobne niekontakty na połączeniach robi mi małą usterkę czujnika przy tych -35, wtedy już płynie minimalny prąd zwarcia przez taki czujnik, i byle co może go jeszcze bardziej zmniejszyć, pokazując brak czujnika, czy przerwę w jego połączeniu.
  • #10
    fidzos
    Level 9  
    Udało się
    Pożyczyłem od znajomego stary czujnik temperatury i podłączyłem go po kablach. Chyba od fiata, pokazał 26 stopni ale błąd był ;(. Dlatego postanowiłem wywołać usterkę żeby sprawdzić czy mój interfejs poprawnie interpretuje błędy. Chcąc stworzyć usterkę naprawiłem starą, błąd P0115 wbrew opisowi w reno oznacza błąd czujnika temperatury ale nie płynu a dolotu. I już wiem nawet co i jak. Ostatnio mamy bardzo duże upały, nie dość że filtr powietrza jest z tyłu za silnikiem to jeszcze miałem nieszczelną obudowę i zasysał gorące powietrze. Temp musiała przekroczyć skalę i zapisała się usterka i jak widać ECU musiało zarejestrować "wymianę czujnika" żeby skasować błąd bo ostatnio wymieniałem wtryski i zdejmowałem całą przepustnicę więc i odpinałem wiązkę kabli a błąd pozostał.

    Czyli tak dla potomnych
    Clio i Twingo z 98 roku mają tylko jeden bieg wentylatora a przez opornicę idzie tylko klimatyzacja.
    Błąd P0115 - błąd czujnika temperatury dolotu, od dołu w przepustnicy

    Dzięki Wam bardzo za pomoc