Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 3-fazowy - pomiar, sprawdzenie silnika

lismen 04 Gru 2017 09:47 675 18
  • #1 04 Gru 2017 09:47
    lismen
    Poziom 7  

    Witam
    Właśnie nabyłem małą betoniarkę. Poprzedni właściciel twierdził, że jest problem z elektryką. Po próbie uruchomienia z silnika leci dym i się troszkę iskrzy przez otwór, gdzie wychodzą kable, ale silnik pracuje i po chwili się wyłącza. Silnik ma 0,18 kW, 220/380 V, połączony jest w gwiazdę. Zrobiłem pomiar rezystencji uzwojeń silnika i wynosi:
    1 U-X 7,7 ?
    2 V-Y 30,5 ?
    3 W-Z 34,7 ?
    Gdzieś kiedyś słyszałem, że rezystencja powinna być podobna na każdym uzwojeniu. Proszę o opinię co do silnika i poradę co do naprawy, jeśli się opłaca. Dodam, że betoniarka stała na dworze i najprawdopodobniej w deszczu.

    0 18
  • Pomocny post
    #2 04 Gru 2017 09:54
    Kraniec_Internetów
    Poziom 38  

    Jedno uzwojenie jest zwarte. Trzeba sprawdzić też wartości rezystancji izolacji (przy wysokim napięciu więc multimetrem tego nie zrobisz) między uzwojeniami i między uzwojeniami a obudową.
    Już teraz silnik kwalifikuje się do przezwojenia, ale taniej będzie ten zezłomować i kupić nowy.

    1
  • #4 04 Gru 2017 10:15
    lismen
    Poziom 7  

    Owszem, używałem wyszukiwarki i widziałem ten temat. Chciałem poznać opinię mądrzejszego ode mnie co do naprawy itp. Teraz wszystko jasne, silnik do wymiany. Mam jeszcze jedno pytanie: czy ma rację bytu silnik 220-230 V, 0,18 kW (180W) zamiast aktualnego? Z tabliczki nie mogę odczytać, jakie ma aktualnie obroty, zastosowany jest reduktor.

    0
  • #6 04 Gru 2017 10:40
    kortyleski
    Poziom 40  

    Jeśli to betoniarka na pół łopaty piachu, to może być 180 W. Ale ja nawet w małych mieszalnikach poniżej 0,37 kW nie widziałem.

    0
  • #8 04 Gru 2017 11:55
    3065572
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 04 Gru 2017 17:22
    lismen
    Poziom 7  

    Wyczyściłem tabliczkę i wstawiam zdjęcia





    .Silnik 3-fazowy - pomiar, sprawdzenie silnika Silnik 3-fazowy - pomiar, sprawdzenie silnikaSilnik 3-fazowy - pomiar, sprawdzenie silnikaSilnik 3-fazowy - pomiar, sprawdzenie silnikaSilnik 3-fazowy - pomiar, sprawdzenie silnikaSilnik 3-fazowy - pomiar, sprawdzenie silnika

    0
  • #10 04 Gru 2017 18:20
    jalop
    Poziom 23  

    Bardzo ciekawe rozwiązanie (:
    Zapewniam, że ten silnik 0.18 kW spokojnie starczy, aby napędzić betoniarkę. Ta przekładnia jest bardzo mocna, mało awaryjna.

    1. Demontujesz silnik wraz z przekładnią.
    2. Naprawiasz przekładnię. Mogła ulec uszkodzeniu a w następstwie tego silnik.
    3. Przezwajasz silnik, koszt około 120 PLN.
    4. Zakładasz na wentylator obudowę. Silnik musi mieć chłodzenie.
    5. Sprawdzasz, czy bęben betoniarki kręci się swobodnie.
    6. Montujesz wyłącznik silnikowy, np. GZ1M05 + obudowa hermetyczna.
    7. Sprawdzenie silnika i przekładni.
    8. Montaż.

    PS Brakuje mi koła do kiprowania zaprawy.

    0
  • #11 04 Gru 2017 18:48
    lismen
    Poziom 7  

    Przekładnia jest sprawna. Zastosowano dźwignię do kiprowania. Obudowa wentylatora tymczasowo zdemontowana.
    Poszukam silnik o podobnych wartościach albo oddam do naprawy.

    Silnik 3-fazowy - pomiar, sprawdzenie silnika

    0
  • #13 04 Gru 2017 20:00
    lismen
    Poziom 7  

    Masz rację. Nie wiem gdzie u mnie w okolicy takie rzeczy robią, ale może się uda znaleźć firmę.

    0
  • #14 04 Gru 2017 20:27
    jalop
    Poziom 23  

    lismen napisał:
    Masz rację. Nie wiem gdzie u mnie w okolicy takie rzeczy robią ale może się uda znaleźć firmę.


    Podjedź do najbliższego sklepu elektrycznego i pytaj. Ja mam kilka takich silników, ale są mi potrzebne i dość "cenne".

    Przy demontażu zostawiłbym pokrywę silnika od strony przekładni. Demontuj tył silnika, później okręć stojan, tak abyś nie ruszał wirnika. Mniej roboty z uszczelnianiem połączenia z przekładnią.

    0
  • #15 04 Gru 2017 22:47
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Taki sam silnik można kupić na znanym portalu al... . Wpisać silnik kołnierzowy 0,18 kW kosztuje 172 zł. Zmierzyć wymiary kołnierza i wałka i porównaj je , ale powinny być te same. Twój silnik i tamten mają około 1000 obrotów.

    0
  • #16 05 Gru 2017 08:11
    15kVmaciej
    Poziom 34  

    Ten nie ma „około” 1000 obrotów, ten ma cztery bieguny

    0
  • #17 05 Gru 2017 08:36
    lismen
    Poziom 7  

    Oglądam silniki w różnych sklepach ale nadal nie wiem jakie powinien mieć obroty.

    0
  • #19 05 Gru 2017 12:10
    lismen
    Poziom 7  

    Dzięki bardzo za pomoc, temat chyba już do zamknięcia.

    0