Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu

19 May 2020 18:54 744 23
  • Level 9  
    Witam serdecznie,

    Mam problem z silnikiem od betoniarki elektrycznym 230V.
    Silnik dostałem od betoniarki zastany. Rozkręciłem, przeczyściłem. Całkowicie nie był nasmarowany a jednocześnie w łożyskach był piasek.

    Po wyczyszczeniu i nasmarowaniu podłączyłem, lecz po ok. 1-2 sekundach zadziałała różnicowka.
    Niestety wszystkie tabliczki znamionowe są zamazane silnika oraz kondensatora.
    Pytanie brzmi, czy może być przepalony? Opłaca się kombinować, czy lepiej kupić nowy.
    Jeżeli nowy, to jaki by to mógł być, o jakiej mocy?

    Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu
    Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu

    Dzięki za wszelką pomoc.
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • Level 43  
    Jeżeli wyzwalaa różnicówka to ma uszkodzoną izolację (obudowa - zasilenie).
    Co do mocy nowego to zależy od wielkości betoniarki. Zawsze lepszy o większej mocy niż za małej. Podejrzyj przy podobnej betoniarce.
  • Level 9  
    Dzięki bardzo za informację.

    Betoniarka ma około 100L.

    Pytanie, czy może być obojętnie jaki silnik elektryczny o podobnej mocy czy do betoniarek są jakieś specjalne (mocniejsze).
  • Helpful post
    Level 43  
    500 - 600 - 650 W będzie odpowiedni.
  • Level 9  
    Jak mogę sprawdzić czy to wina silnika czy przewodów?
    Wymieniałem przewody, lecz nie wymieniałem idących do silnika, wszystko było zardzewiałe.
  • Moderator of Electrical engineering
    dodex wrote:
    Wymieniałem przewody, lecz nie wymieniałem idących do silnika, wszystko było zardzewiałe.

    Rozbierz silnik i pokaż uzwojenie i tabliczkę silnika i zaciski kondensatora. Przyczyn tej sytuacji jak tu pisali koledzy może być kilka nawet kondensator uszkodzony.
  • Level 43  
    Krzysztof Reszka wrote:
    ...pokaż uzwojenie i tabliczkę.

    Jeżeli już to pokaż a nie pokarz. Już pokazał i napisał.
    Po prawej stronie jest "popraw błędy w pisowni" i chyba kol. wie co należy w tym przypadku zrobić?{T.M.]
    dodex wrote:
    ...
    Niestety wszystkie tabliczki znamionowe są zamazane ...

    Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu
    Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu
  • Moderator of Electrical engineering
    DiZMar wrote:
    Już pokazał i napisał.

    Gdzie pokazał uzwojenie, a nie tabliczka znamionowa tylko zaciskowa. Bo piszemy .
    Rezystor240 wrote:
    Przewód nie ma upływności, na pewno silnik?

    dodex wrote:
    lecz nie wymieniałem idących do silnika, wszystko było zardzewiałe.

    Więc się powstrzymaj z szybkością.
  • Level 9  
    Coś takiego:
    Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu

    Przepraszam, myślałem o znamionowej.
    Tu zaciskowa poskładana tak jak była oryginalnie:
    Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu
  • Level 43  
    @Krzysztof Reszka moje niedokładne zrozumienie Twojego postu. Przepraszam.
  • Moderator of Electrical engineering
    Nie wygląda to źle, silnik widać był przezwajany. Jeszcze zajrzeć do kondensatora. Jak będzie w porządku to lekko podsuszyć silnik i spróbować puścić. Max 50 stopni parę godzin. Jak to nie pomoże to niestety przyrząd do pomiaru stanu izolacji i pomiar.
    PS. Ten kondensator jakiś zmęczony.
  • Level 9  
    Krzysztof Reszka wrote:

    PS. Ten kondensator jakiś zmęczony.


    Właśnie też mi słabo on wygląda. Jutro miernik załatwię bo zapomniałem zabrać. Chciałem go wymienić, ale nawet nie pisze jaki to.

    Dzięki za pomoc, wiem jak dalej działać, dam znać co udało się ustalić.
  • Level 41  
    dodex wrote:
    Jutro miernik załatwię bo zapomniałem zabrać.


    To nie może być miernik za 9 zł z biedronki. To musi być induktor.
  • Level 43  
    Co do kondensatora zaś, zdarza się faktycznie upływność na jego blaszaną obudowę.
    Rezystor240 wrote:
    To nie może być miernik za 9 zł z biedronki. To musi być induktor.
    Telefoniczny? Taka prądniczka na korbkę ? I jak tu złośliwy nie być ?? :cry:
    Podobno nazywa się to Miernik Rezystancji Izolacji. IRM (Insulation Resistance Meter)
    Zbędne skasowałem.[T.M.]
  • Level 41  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Telefoniczny? Taka prądniczka na korbkę ? I jak tu złośliwy nie być ??


    Taka właśnie prądniczka na korbkę, tylko zamiast słuchawki telefonicznej posiada megaomomierz.

    Jeśli pada nazwa induktor a temat jest o silniku, to chyba nie o telefonach dyskutujemy... No ale może się nie znam, jest moderator w temacie to może mnie poprawi.
  • Level 9  
    Hej ponownie!

    Silnik udało mi się wysuszyć.
    Tym razem po włączeniu słychać turkot jak by chciał się załączyć i po 2 sekundach rozłączają bezpieczniki.
    Pytanie moje brzmi. Może być to wina kondensatora? Czy da się odpalić silnik testowo bez kondensatora?
    Jak mogę dobrać kondensator bez tabliczki znamionowej....

    Sorry za mnóstwo pytań, ale w sprawach silnikowych jestem cieńki Bolek.
  • Level 41  
    dodex wrote:
    Silnik udało mi się wysuszyć.
    Tym razem po włączeniu słychać turkot jak by chciał się załączyć i po 2 sekundach rozłączają bezpieczniki.


    Bezpieczniki nadmiarowo prądowe? Różnicówka jest cały czas włączona?


    dodex wrote:
    Może być to wina kondensatora? Czy da się odpalić silnik testowo bez kondensatora?



    Może być wina kondensatora, i to właśnie na to wskazuje.

    dodex wrote:
    Jak mogę dobrać kondensator bez tabliczki znamionowej....


    Kiedyś przyjmowało się 70µF na kilowat, jak jest teraz nie chcę skłamać. Oczywiście kondensator musi być na napięcie 400V lub więcej, oczywiście kondensator silnikowy.
    To jest silnik jednofazowy!!!
    Zbędne skasowałem[T.M.]
  • Level 9  
    @Rezystor240 Tak, jest włączona. Różnicówka jest na 40A, więc raczej to nie z przeciążenia.

    Teraz lepsza zabawa: Jak dobrać kondensator nie opisany do silnika również nie opisującego :D
  • Level 37  
    Witam !
    dodex wrote:
    @Rezystor240 Tak, jest włączona. Różnicówka jest na 40A, więc raczej to nie z przeciążenia.

    Teraz lepsza zabawa: Jak dobrać kondensator nie opisany do silnika również nie opisującego :D


    Skąd wiesz że jest uszkodzony kondensator ?

    Odkręć od obudowy silnika kondensator, włącz silnik z zachowaniem środków ostrożności.
    Jeśli odłączy RCD to wtedy zaczniesz myśleć o kondensatorze.
    Co znaczy wysuszyłeś silnik ?
  • Level 9  
    sp3ots wrote:
    Witam !
    dodex wrote:
    @Rezystor240 Tak, jest włączona. Różnicówka jest na 40A, więc raczej to nie z przeciążenia.

    Teraz lepsza zabawa: Jak dobrać kondensator nie opisany do silnika również nie opisującego :D


    Skąd wiesz że jest uszkodzony kondensator ?

    Odkręć od obudowy silnika kondensator, włącz silnik z zachowaniem środków ostrożności.
    Jeśli odłączy RCD to wtedy zaczniesz myśleć o kondensatorze.
    Co znaczy wysuszyłeś silnik ?


    Zrobiłem jak napisałeś. Po odłączeniu od obudowy silnik buczy jak by chciał ruszyć lecz się nie obraca. Po ok. 10-12 sekundach dalej wybija różnicówkę.

    Wysuszyłem jak wyżej kolega napisał. 50stopni i suszymy kilka godzin
  • Level 37  
    Wykonaj test:
    Podłącz tak, przewód żółtozielony do obudowy, a fazę ( tylko fazę ) podłącz do któregokolwiek zacisku silnika.
    Silnik nie ruszy ale w ten sposób sprawdzisz stan izolacji.
    Zachowaj środki ostrożności.


    Popatrz na ten silnik:
    Silnik do betoniarki - rozłącza bezpiecznik po podłączeniu
    jest podobny, ktoś zamontował włącznik !

    Jego parametry:
    Moc 0,37kW
    1410obr/min
    kondensator - 12uF/450V
  • Level 9  
    sp3ots wrote:
    Popatrz na ten silnik:

    Super! Identyczny. Nawet koło na pasek takie same.
    Dasz radę zerknąć na parametry kondensatora?
  • Level 43  
    dodex wrote:
    sp3ots wrote:
    Popatrz na ten silnik:

    Super! Identyczny. Nawet koło na pasek takie same.
    Dasz radę zerknąć na parametry kondensatora?

    Przecież
    sp3ots wrote:
    ...
    Jego parametry:
    Moc 0,37kW
    1410obr/min
    kondensator - 12uF/450V