Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Berlingo 1.6 HDI/75KM - Kręci,nie odpala, brak błędów w pamięci ECU

15 Feb 2019 07:19 6873 6
  • Level 2  
    Witam wszystkich,


    Auto z którym toczę tą nie równą walkę to Citroen Berlingo 1.6 HDI 75 KM, rok produkcji : 2007, symbol silnika : 9HW ( układ wtryskowy firmy BOSCH - bez pompy w zbiorniku )


    Ale zacznijmy od początku ...

    Samochód jest w moich rękach już ponad 4 lata. Nigdy nie miałem z nim jakiegokolwiek nawet najmniejszego problemu. Niestety będąc w dłuższej trasie mniej więcej trzy tygodnie temu zdarzyło się, że osłona termiczna kolektora wydechowego / wydechu przedziurawiła ściankę chłodniczki oleju w związku z czym wyciekł cały płyn chłodniczy, Niestety sytuacja miała miejsce na drugim końcu Polski, w szczerym polu z dala od jakiejkolwiek cywilizacji. Samochód po sam dach wypełniony narzędziami więc chcąc nie chcąc trzeba było się jakoś dostać do jakiegoś miejsca w którym można go bezpiecznie zostawić. Dziura w chłodnicy oleju okazała się dość spora przez co silnik lekko się przytarł.

    Kupiłem nowy słupek silnika na aukcji - osprzęt starego silnika był w dobrym stanie i nigdy nie sprawiał żadnych problemów więc nie było sensu kupować całego kompletu.

    Akumulator odpięty - słupek przeszczepiony - osprzęt przeszczepiony - przy okazji wymieniony kompletny rozrząd i wszystkie płyny - akumulator podłączony z powrotem, układ wtryskowy odpowietrzony - rozrusznik kręci jednak auto nie odpala. Brak pęcherzyków powietrza w paliwie więc wydobyłem Lexię z szuflady. Brak jakichkolwiek kodów błędów w pamięci ECU, BSI, BSM i kalkulatorze poduszek powietrznych.

    Sprawdziłem bezpieczniki w komorze silnika i w kabinie - wszystko ok.

    Sprawdziłem ustawienie rozrządu - wszystko w porządku pod kątem mechanicznym - ECU również widzi synchronizację pomiędzy wałkiem i wałem.

    Ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej również w normie : wartość żądana = wartość odczytywana, przy kręceniu rozrusznikiem osiąga ok.258 bar.

    Przekaźnik podgrzewania wstępnego i świece żarowe sprawdzone - sprawne, grzeją.

    Pompa CR podaje paliwo na wtryski - wtryski również sprawne.

    Przepływka, czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym, czujnik podciśnienia , czujniki temperatury także sprawne.

    Wtryski pochodzą ze starego silnika - są zamontowane w tych samych miejscach w których były, sprawdziłem przyporządkowanie w ECU - miejsca i kody się zgadzają. Podkładki uszczelniające były wymienione na nowe.

    Wszystkie kostki, węże itd. są na swoich miejscach - nic nigdzie nie wisi - profilaktycznie sprawdziłem wszystkie wiązki w komorze silnika pod kątem uszkodzeń, zwarć i przerw, wszystkie kostki przeczyściłem kontaktem i sprawdziłem ich styki pod kątem uszkodzeń, odkształceń itp.

    Przewody podciśnienia bez uszkodzeń, szczelne.

    Akumulator nowy 80 Ah - klemy zaciski itp. przy rozruszniku akumulatorze i masy silnika czyste, rozrusznik sprawny.


    Prędkość obrotowa wału od 180 do 270 obr/min. na rozruszniku.
    Podmieniałem na próbę czujnik położenia wałka rozrządu i czujnik położenia wału ale to niczego nie zmienia.


    Pozostałe parametry odczytane z ECU:

    - Synchronizacja wałek rozrządu - wał korbowy - tak
    - Ciśnienie paliwa na listwie 250 - 260 bar ( na rozruszniku )
    - Dawka paliwa zmierzona,wtryskiwana 37,26 mg
    - Telekodowanie - prawidłowe
    - Ostatnie uczenie zaworu EGR - prawidłowe
    - Pierwsze uczenie zaworu EGR - prawidłowe
    - Ostatnie uczenie przepustnicy EGR - prawidłowe
    - Pierwsze uczenie przepustnicy EGR - prawidłowe
    - Prędkość obrotowa wału 180~270 obr/min ( na rozruszniku )
    - Korekcja wtryskiwacza nr 1 : 0.3mm3/raz
    - Korekcja wtryskiwacza nr 2 : 0.3mm3/raz
    - Korekcja wtryskiwacza nr 3 : 0.3mm3/raz
    - Korekcja wtryskiwacza nr 4 : 0.3mm3/raz
    - Wyprzedzenie wtrysku wstępnego : 13st.
    - Wyprzedzenie wtrysku głównego : 2st.
    - Obliczona wartość obciążenia silnika : 100 % ( na rozruszniku )
    - Stan bieżący - Brak Defektów
    - Klucz 1 zsynchronizowany - tak
    - Klucz 2 zsynchronizowany - tak
    - Blokada ECM - nie
    - Etykieta transpondera rozpoznana - tak
    - Liczba wczytanych kluczy transpondera - 2


    Zastanawia mnie mnie fakt, że podczas kręcenia rozrusznikiem silnik w nie naturalny sposób drży / szarpie przód-tył - drżenie przenosi się na całą karoserię. Silnik nie jest w jakikolwiek sposób przyblokowany, nie wydobywają się z niego żadne niepokojące stuki chroboty itp. Przed zakupem słupka silnik z którego pochodził był przy mnie odpalany. Nie było z nim żadnych problemów podobnie jak z elektroniką i osprzętem silnika w moim aucie. Jak znam życie zapewne pojawi się zaraz pytanie czy odpala na samostart / plaka ? Sprawdziłem w ten sposób również nie pali. Na zaciąg nie zamierzam próbować. Nie mam już pojęcia co mu odkorbiło - po dwóch tygodniach boju zaczynają same opadać ręce.


    Proszę o pomoc bo kończą mi się już pomysły w głowie a postępu jak narazie nie ma.


    Z góry dziękuję za każdą nawet drobną sugestię.
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Level 11  
    Witam sprawdż katalizator i przepustnicę powietrza
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Moderator of Cars
    Odkręć rurę z egr (chłodnicy spalin) i próbuj odpalić bez niej
  • Level 2  
    eadamus221 wrote:
    Witam sprawdż katalizator i przepustnicę powietrza


    Przepustnica w porządku, wykonuje pełny ruch. Nie ma oporów, nie przycina się - wieczorem zajrzę do katalizatora.
  • Level 36  
    Koło zamachowe z którego silnika?
  • Moderator of Cars
    I jeszcze jedna rzecz, o której poniekąd wspomniał Jurek, czy koło pasowe wałka rozrządu w starym i nowym silniku jest takie samo ?
    Spotkałem, co prawda w fieście 1,4 tdci, ale to praktycznie bliźniacze silniki, że w zależności od modelu/roku produkcji koła w miejscu, w którym czujnik wałka odczytuje jego położenie różnią się (niby synchro masz, ale...)
  • Level 2  
    carrot wrote:
    I jeszcze jedna rzecz, o której poniekąd wspomniał Jurek, czy koło pasowe wałka rozrządu w starym i nowym silniku jest takie samo ?
    Spotkałem, co prawda w fieście 1,4 tdci, ale to praktycznie bliźniacze silniki, że w zależności od modelu/roku produkcji koła w miejscu, w którym czujnik wałka odczytuje jego położenie różnią się (niby synchro masz, ale...)


    Przy przekładaniu osprzętu zwróciłem na to uwagę bo miałem już z tym kiedyś problem w Renault 1.9 dCi. Koła są identyczne. Te same wymiary ilość zębów i numery części.

    Orientuje się ktoś może czy w HDi nie występuje problem znany z dCi Renault ? Mam na myśli głowicę i wałki rozrządu. W Renault zdarza się że głowica o jakimś tam modelu i numerze może mieć w środku inne wałki rozrządu - chodzi mi o układ krzywek. Miałem 4 lata temu taki problem z traffic - identyczne głowice. Numery i typ a w środku inne wałki