Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Berlingo 1.6 HDI/75KM - Kręci,nie odpala, brak błędów w pamięci ECU

ambicool 15 Lut 2019 07:19 333 6
  • #1 15 Lut 2019 07:19
    ambicool
    Poziom 2  

    Witam wszystkich,


    Auto z którym toczę tą nie równą walkę to Citroen Berlingo 1.6 HDI 75 KM, rok produkcji : 2007, symbol silnika : 9HW ( układ wtryskowy firmy BOSCH - bez pompy w zbiorniku )


    Ale zacznijmy od początku ...

    Samochód jest w moich rękach już ponad 4 lata. Nigdy nie miałem z nim jakiegokolwiek nawet najmniejszego problemu. Niestety będąc w dłuższej trasie mniej więcej trzy tygodnie temu zdarzyło się, że osłona termiczna kolektora wydechowego / wydechu przedziurawiła ściankę chłodniczki oleju w związku z czym wyciekł cały płyn chłodniczy, Niestety sytuacja miała miejsce na drugim końcu Polski, w szczerym polu z dala od jakiejkolwiek cywilizacji. Samochód po sam dach wypełniony narzędziami więc chcąc nie chcąc trzeba było się jakoś dostać do jakiegoś miejsca w którym można go bezpiecznie zostawić. Dziura w chłodnicy oleju okazała się dość spora przez co silnik lekko się przytarł.

    Kupiłem nowy słupek silnika na aukcji - osprzęt starego silnika był w dobrym stanie i nigdy nie sprawiał żadnych problemów więc nie było sensu kupować całego kompletu.

    Akumulator odpięty - słupek przeszczepiony - osprzęt przeszczepiony - przy okazji wymieniony kompletny rozrząd i wszystkie płyny - akumulator podłączony z powrotem, układ wtryskowy odpowietrzony - rozrusznik kręci jednak auto nie odpala. Brak pęcherzyków powietrza w paliwie więc wydobyłem Lexię z szuflady. Brak jakichkolwiek kodów błędów w pamięci ECU, BSI, BSM i kalkulatorze poduszek powietrznych.

    Sprawdziłem bezpieczniki w komorze silnika i w kabinie - wszystko ok.

    Sprawdziłem ustawienie rozrządu - wszystko w porządku pod kątem mechanicznym - ECU również widzi synchronizację pomiędzy wałkiem i wałem.

    Ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej również w normie : wartość żądana = wartość odczytywana, przy kręceniu rozrusznikiem osiąga ok.258 bar.

    Przekaźnik podgrzewania wstępnego i świece żarowe sprawdzone - sprawne, grzeją.

    Pompa CR podaje paliwo na wtryski - wtryski również sprawne.

    Przepływka, czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym, czujnik podciśnienia , czujniki temperatury także sprawne.

    Wtryski pochodzą ze starego silnika - są zamontowane w tych samych miejscach w których były, sprawdziłem przyporządkowanie w ECU - miejsca i kody się zgadzają. Podkładki uszczelniające były wymienione na nowe.

    Wszystkie kostki, węże itd. są na swoich miejscach - nic nigdzie nie wisi - profilaktycznie sprawdziłem wszystkie wiązki w komorze silnika pod kątem uszkodzeń, zwarć i przerw, wszystkie kostki przeczyściłem kontaktem i sprawdziłem ich styki pod kątem uszkodzeń, odkształceń itp.

    Przewody podciśnienia bez uszkodzeń, szczelne.

    Akumulator nowy 80 Ah - klemy zaciski itp. przy rozruszniku akumulatorze i masy silnika czyste, rozrusznik sprawny.


    Prędkość obrotowa wału od 180 do 270 obr/min. na rozruszniku.




    Podmieniałem na próbę czujnik położenia wałka rozrządu i czujnik położenia wału ale to niczego nie zmienia.


    Pozostałe parametry odczytane z ECU:

    - Synchronizacja wałek rozrządu - wał korbowy - tak
    - Ciśnienie paliwa na listwie 250 - 260 bar ( na rozruszniku )
    - Dawka paliwa zmierzona,wtryskiwana 37,26 mg
    - Telekodowanie - prawidłowe
    - Ostatnie uczenie zaworu EGR - prawidłowe
    - Pierwsze uczenie zaworu EGR - prawidłowe
    - Ostatnie uczenie przepustnicy EGR - prawidłowe
    - Pierwsze uczenie przepustnicy EGR - prawidłowe
    - Prędkość obrotowa wału 180~270 obr/min ( na rozruszniku )
    - Korekcja wtryskiwacza nr 1 : 0.3mm3/raz
    - Korekcja wtryskiwacza nr 2 : 0.3mm3/raz
    - Korekcja wtryskiwacza nr 3 : 0.3mm3/raz
    - Korekcja wtryskiwacza nr 4 : 0.3mm3/raz
    - Wyprzedzenie wtrysku wstępnego : 13st.
    - Wyprzedzenie wtrysku głównego : 2st.
    - Obliczona wartość obciążenia silnika : 100 % ( na rozruszniku )
    - Stan bieżący - Brak Defektów
    - Klucz 1 zsynchronizowany - tak
    - Klucz 2 zsynchronizowany - tak
    - Blokada ECM - nie
    - Etykieta transpondera rozpoznana - tak
    - Liczba wczytanych kluczy transpondera - 2


    Zastanawia mnie mnie fakt, że podczas kręcenia rozrusznikiem silnik w nie naturalny sposób drży / szarpie przód-tył - drżenie przenosi się na całą karoserię. Silnik nie jest w jakikolwiek sposób przyblokowany, nie wydobywają się z niego żadne niepokojące stuki chroboty itp. Przed zakupem słupka silnik z którego pochodził był przy mnie odpalany. Nie było z nim żadnych problemów podobnie jak z elektroniką i osprzętem silnika w moim aucie. Jak znam życie zapewne pojawi się zaraz pytanie czy odpala na samostart / plaka ? Sprawdziłem w ten sposób również nie pali. Na zaciąg nie zamierzam próbować. Nie mam już pojęcia co mu odkorbiło - po dwóch tygodniach boju zaczynają same opadać ręce.


    Proszę o pomoc bo kończą mi się już pomysły w głowie a postępu jak narazie nie ma.


    Z góry dziękuję za każdą nawet drobną sugestię.

    0 6
  • #2 15 Lut 2019 14:29
    eadamus221
    Poziom 11  

    Witam sprawdż katalizator i przepustnicę powietrza

    0
  • #3 15 Lut 2019 14:40
    carrot
    Moderator Samochody

    Odkręć rurę z egr (chłodnicy spalin) i próbuj odpalić bez niej

    0
  • #4 15 Lut 2019 14:57
    ambicool
    Poziom 2  

    eadamus221 napisał:
    Witam sprawdż katalizator i przepustnicę powietrza


    Przepustnica w porządku, wykonuje pełny ruch. Nie ma oporów, nie przycina się - wieczorem zajrzę do katalizatora.

    0
  • #5 15 Lut 2019 18:30
    jurekk55
    Poziom 35  

    Koło zamachowe z którego silnika?

    0
  • #6 15 Lut 2019 18:43
    carrot
    Moderator Samochody

    I jeszcze jedna rzecz, o której poniekąd wspomniał Jurek, czy koło pasowe wałka rozrządu w starym i nowym silniku jest takie samo ?
    Spotkałem, co prawda w fieście 1,4 tdci, ale to praktycznie bliźniacze silniki, że w zależności od modelu/roku produkcji koła w miejscu, w którym czujnik wałka odczytuje jego położenie różnią się (niby synchro masz, ale...)

    0
  • #7 16 Lut 2019 01:05
    ambicool
    Poziom 2  

    carrot napisał:
    I jeszcze jedna rzecz, o której poniekąd wspomniał Jurek, czy koło pasowe wałka rozrządu w starym i nowym silniku jest takie samo ?
    Spotkałem, co prawda w fieście 1,4 tdci, ale to praktycznie bliźniacze silniki, że w zależności od modelu/roku produkcji koła w miejscu, w którym czujnik wałka odczytuje jego położenie różnią się (niby synchro masz, ale...)


    Przy przekładaniu osprzętu zwróciłem na to uwagę bo miałem już z tym kiedyś problem w Renault 1.9 dCi. Koła są identyczne. Te same wymiary ilość zębów i numery części.

    Orientuje się ktoś może czy w HDi nie występuje problem znany z dCi Renault ? Mam na myśli głowicę i wałki rozrządu. W Renault zdarza się że głowica o jakimś tam modelu i numerze może mieć w środku inne wałki rozrządu - chodzi mi o układ krzywek. Miałem 4 lata temu taki problem z traffic - identyczne głowice. Numery i typ a w środku inne wałki

    0